Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Foto's, Info en Projecten > de Showroom

de Showroom show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 07-11-2014, 11:27
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Dank voor het meedenken heren!

De Renix krijgt geen voeding. Had ik dus eerder niet goed gemeten, maakt ook niet uit, want hier leer je weer van. Multimeter op 20V en rode pin aan punt 3 vd stekker die naar de renix gaat en zwarte pin naar massa: meet ik 0,15 ipv 9-12 v. Nu moet ik dus gaan uitzoeken waar de onderbreking zit. Startmotor doet het gewoon, verlichting, interieurverlichting, lampjes op dashboard ook. Zit er niet bij het contactslot een relais voor het aansturen van de ontsteking?
Met citaat antwoorden
Oud 07-11-2014, 12:38
François's Avatar
François François is offline
V3C Clublid

Ja, daar zit een relais, zo'n klein, vierkant Wehrle relais.
Als dat het is, dan kom je er goed vanaf.
Oud 07-11-2014, 12:57
Wouter76's Avatar
Wouter76 Wouter76 is offline
V3C Clublid

Als je het op prijs stelt pak ik zo even het elektrisch schema er bij, eerst even een broodje eten.

EDIT: Nou die is redelijk eenvoudig, via het contactslot relais direct naar de Renix zonder tussenkomst van een zekering, waarbij de blauwe draad de 12V is en de oranje draad de massa.

Heb je op het fuel cut-off relais wel 12V? (Blauw of blauw/rode draad), die spanning komt namelijk van dezelfde 'voedingslijn' vanaf het contactrelais.

En kijk ook even of de massa op de Renix connector goed is door een goed werkende massa in de motorruimte te pakken (ik neem als het kan vaak de accu massa om meetfouten zo veel mogelijk uit te sluiten) maar de waterpomp kan b.v. ook, de dynamo of de massa van de linker koplamp. (die is ook goed dik)

Laatst aangepast door Wouter76 : 07-11-2014 om 13:22
Met citaat antwoorden
Oud 07-11-2014, 13:00
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Dat zou superfijn zijn! Eet smakelijk.

Ik ga zo nog ff onder de stuurkolom kijken.
Met citaat antwoorden
Oud 07-11-2014, 14:02
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Welk relais moet ik bij het contactslot hebben? Er zitten er 2: een kleine en een iets grotere.
Met citaat antwoorden
Oud 07-11-2014, 14:05
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

De volgende draadkleuren bevinden zich op dat relais:

Geel
Geel
Wit-Groen
Bruin

EDIT: Ploatie erbij:

Met citaat antwoorden
Oud 07-11-2014, 15:19
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Nou, hij doet het!

Wat had ik verkeerd gedaan: oude renix spanning gemeten, was ok. Toen conclusie getrokken renix vervangen. Die vervangen, nog steeds niets. Toen sensor vervangen. Maarrrrrr, toen Wouter het had over blauwe draad... toen ging ik nadenken. Stekker C is niet in gebruik. Bij de oude renix zit daar een afdekkapje op. Bij de nieuwe niet... Ik had de stekker op C gezet ipv A. Toen ik er net de oude renix bij hield, heb ik een paar keer gezucht. Op blauwe draad wel spanning (ik had witte gemeten, omdat ik te lui was om schema te lezen). Vonk gespot. Conclusie: het was de vliegwielsensor.

Met dank aan E van O voor het leveren van een goede. En dank voor Tim voor het leveren van een reserve renix. En dank aan Wouter voor de juiste oplossing.

Dat krijg je als je tussen de buien door bij het licht van je telefoon een auto wilt repareren

En weer veel geleerd.
Met citaat antwoorden
Oud 07-11-2014, 15:32
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Fijn dat je het op hebt weten te lossen Jean-Luc, ik vond het leuk even met je mee te denken, graag gedaan!

Je bent niet de enige hoor die twee stekkers op de Renix een keer door elkaar heeft gehaald....
Met citaat antwoorden
Oud 07-11-2014, 16:10
TimTim's Avatar
TimTim TimTim is offline
V3C Clublid

Graag gedaan, ik had hem toch liggen en voorlopig zou ik er toch niks mee doen
Met citaat antwoorden
Oud 07-11-2014, 21:40
setsunakaede setsunakaede is offline
Forum Admin

Dus tch de BDP sensor...
Goed dat het is opgelost.
Oud 22-11-2014, 20:21
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Ik heb er een andere tellerbak ingezet mt toerenteller en mt een dagteller die weer op nul gezet kan worden. En alle lampjes van het dash doen het weer, ook die achter de lichtschakelaar. De tellerbak komt uit mijn GLS en de kilometerteller is overgezet.

Nog een vraag over de kilometerteller: als de dagteller wel werkt, maar niet meer op nul gezet kan worden, is dat nog te repareren? Het is wel leuk om de originele kilometerstand te houden.

Met toerenteller kon ik meteen het stationair toerental goed afstellen. Heb ik met lampen en kachelblower aan op 900 gezet. In de zomer kan ie eventueel weer wat zachter.

Nu nog to do: benzineslangen bij overloopvat vervangen (heb nu wel de 12mm slang), interieur vervangen, klokje plaatsen, koppelingspedaal afstellen (staat te hoog), 1 deurrubber en 1 raamrubber vervangen. Eventueel carbuteur reviseren (al is het verbruik nu 1 op 14).

Dan nog als laatste: ik heb nog steeds dat de temperatuurmeter nog niet op een kwart komt. Ik heb er al de 4e thermostaat in zitten. Goed opgelet met monteren dan de slangklem op de juiste plek zit. Kachel wordt warm, maar niet zo heet als bij m'n GLS. Ook slaat de koelfan aan als je de motor tijdje stationair laat draaien. Ik kan me voorstellen dat de sensor niet goed is. Of de thermostaat nog steeds niet. Ik ga eerst een andere sensor proberen. Al twijfel ik dus, omdat de kachel niet zo heet wordt als bij m'n GLS, maar da's natuurlijk een andere auto.
Met citaat antwoorden
Oud 22-11-2014, 20:28
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

heb je het koelsysteem al eens goed doorgespoeld?
Van welk merk is de thermostaat en bij hoeveel graden gaat deze open?
Oud 22-11-2014, 20:35
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Koelsysteem is doorgespoeld tijdens de sleuteldag in Enschede. Thermostaat is van de dealer, 89 graden.
Met citaat antwoorden
Oud 30-11-2014, 17:48
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

De sensor in de waterpomp vervangen, maakt niets uit. Ik ga het oude temperatuurmetertje weer terug plaatsen. Die kwam wel bijna in het midden.

Verder van het weekend een blauw MKII GL interieur geplaatst. Staat erg fraai. Foto's volgen. Ik heb het interieur schoon gemaakt met tapijtreiniger. Alleen het plastic van de hoofdsteunen is stuk. Kan je dat makkelijk demonteren? Ik heb dat nog nooit gedaan.

Ook nog de benzineslangen vervangen. Toch weer een heel gepriegel, maar fijn dat dat nu helemaal klaar is.

Ik heb nog 1 vraag: bij koud starten moet je een seconde of 10 starten voor ie aanslaat. Beurt met ontstekingsdelen al gedaan, maar het lijkt me in de benzinepomp of carburateur te zitten. Ook dieselt ie ietsje na. Dus stationairsproeier checken. Verder rijdt ie uitstekend en verbazingwekkend zuinig.
Met citaat antwoorden
Oud 30-11-2014, 18:02
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

Terugslagklepje in de benzinetovoerslang monteren, dat zal wellicht al helpen. Heb je een benzinefiltertje? Daar kun je wel aan zien of de toevoerslang langzaam leegloopt.
Oud 30-11-2014, 20:43
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Komt me bekend voor Jean-Luc, heeft de mijne ook altijd al gehad, zeker na een week of meer stilstand eerst een seconde of 10 benzine oppompen, heb me er maar bij neergelegd, voordeel is wel dat hij dan alvast wat olie rondpompt

Terugslagklepje heb ik en paar jaar geleden al gemonteerd, waar die nu zit helpt het in ieder geval 0,0.
Met citaat antwoorden
Oud 01-12-2014, 08:46
volvomania's Avatar
volvomania volvomania is offline
V3C Clublid

Er is een tooltje waarmee je kunt meten of the meter nog goed is, het is in feite gewoon een weerstand die je ipv de sensor in het circuit hangt....

Born Built Beauties Parts keeping our cars on the road!

www.Born-Built-Beauties.eu
Met citaat antwoorden
Oud 03-05-2015, 13:55
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Vrijdag de waterpomp en alle koelslangen vervangen. Dat kan er weer even tegenaan!
Met citaat antwoorden
Oud 03-05-2015, 22:37
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Succes met sleutelen Jean-Luc!
Met citaat antwoorden
Oud 15-05-2015, 09:26
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Ik heb een econometer ingebouwd. Alleen, hoe kan ik hem aansluiten? Bij een automaat was dat vrij eenvoudig, maar dit is een handbak. Bij mijn 360 kon ik een nippel in het inlaatspruitstuk draaien, maar bij de 340 zie ik nergens zo'n plek. Wie heeft een oplossing?
Met citaat antwoorden
Oud 15-05-2015, 09:41
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Zie foto's waar deze bij mij zit, doormiddel van een T-stukje tussen de carter ontluchting (na de restrictie) en de voet van de carb.
Mijne is af fabriek ingebouwd.

www.naafdopjes.nl Te koop: 1988 340 Basic CVT *nieuwstaat*
Met citaat antwoorden
Oud 15-05-2015, 09:42
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Ik heb bij mijn auto destijds een vacuumslangetje onderbroken met een T-stukje (ik geloof van een ruitensproeier), en hierop een vacuumslang naar de econometer aangesloten.
Zit onder de carburateur op dat zwarte isolatieblok geen aangesloten aansluiting voor vacum?
Met citaat antwoorden
Oud 15-05-2015, 09:44
Steven340's Avatar
V3C Technische Commissie

Ha, was net n minuut sneller

Edit. vind het wel raar hoe dat hele vacum systeem werkt, het zit namelijk ook op je carter onluchting wat weer naar het luchtfilter gaat, dan is je vacum toch zo weg?

Laatst aangepast door Steven340 : 15-05-2015 om 10:41
Met citaat antwoorden
Oud 15-05-2015, 17:49
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steven340 Bekijk bericht
Edit. vind het wel raar hoe dat hele vacum systeem werkt, het zit namelijk ook op je carter onluchting wat weer naar het luchtfilter gaat, dan is je vacum toch zo weg?
Daar zit een restrictie (vernauwing) in, waardoor je in feiten maar een hl klein vacuumlekje hebt, zo klein dat je het niet merkt.
Met citaat antwoorden
Oud 15-05-2015, 18:04
Steven340's Avatar
V3C Technische Commissie

Die restrictie heb ik inderdaad, maar die heb ik er pas afgelopen winter tussen gezet. Daarvoor had de vorige eigenaar een stuk brandstof slang ertussen gezet en dus zonder die restrictie. Moet zeggen dat hij ook toen prima liep.
Heb verder geen verschil gemerkt.

Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: