Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Foto's, Info en Projecten > de Showroom

de Showroom show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 16-05-2015, 09:16
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Heren, dank voor de tips! Dit gaat zeker lukken.
Met citaat antwoorden
Oud 12-06-2015, 11:48
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Voor de 340 wil ik nieuwe schokbrekers plaatsen. Voor achter heb ik nog een setje rode koni's liggen. Voor moet iets anders komen, waarschijnlijk gewone gasdempers. Ik heb alleen een vraag over de veren. Als je toch aan de slag gaat kan je het beste de voorveren mee vervangen. Mijn idee is om 25mm verlaging toe te passen. Waarschijnlijk blijft ie dan op dezelfde hoogte als ie nu staat. En de toplagers in de veerpoot uiteraard meenemen. Heeft er iemand nog suggesties?

Zo staat ie er nu bij:

Met citaat antwoorden
Oud 12-06-2015, 14:35
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

Absoluut doen. Toen bij mijn 360 de voorwielophanging aangepakt werd, heb ik o.a. ook nieuwe veren gekocht. Daar is eerst een winding afgeslepen en vervolgens is alles gestraald en gecoat. De auto staat nu netjes horizontaal. De achterschokbrekers zijn nog origineel, doen ook prima hun werk.

Als je de schokbrekers aan de achterkant ook wilt vernieuwen zou ik dat eerst doen. Dan kun je zien hoeveel hoger de auto dan staat aan de achterkant en kun je de nieuwe veren voor de voorkant daarop aanpassen.

En ik heb nog wel een suggestie (naast stralen en coaten): kijk even of je topmounts nog heel zijn. Als die al gescheurd zijn, kun je die meteen vervangen.
Zelf heb ik ook meteen preventief de wiellagers vervangen. De schijven en blokken werden ook minder dus die heb ik meteen meegenomen, maar dat is natuurlijk ook heel goed los te vervangen.
Oud 31-08-2015, 09:00
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

De 340 staat bij de garage voor een aantal klussen. Er is een SUV achterop gereden, maar de schade valt mee. De bumper en trekhaak hebben het meeste opgevangen. Geld van de verzekering is al binnen en zag vanochtend dat uitdeuken en spuiten al klaar is. Schokbrekers worden nog vervangen en nog wat klein spul. Dan is de 'gezinsauto' klaar voor gebruik!

Er zitten stiekem best wat uren en geld in. Ik denk al zeker 3 keer de aanschafprijs. Desondanks een goede basis om nog lang van te genieten. En dat doen we dan ook!
Met citaat antwoorden
Oud 31-08-2015, 16:40
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Ai, das minder

Weet het zelf nog goed toen ik een aanrijding van achter kreeg, knalde met m'n hoofd tegen de hoofdsteun met achteraf een behoorlijk stijfe nek.

www.naafdopjes.nl Te koop: 1988 340 Basic CVT *nieuwstaat*
Met citaat antwoorden
Oud 31-08-2015, 18:25
Wouter76's Avatar
Wouter76 Wouter76 is offline
V3C Clublid

Gelukkig geen persoonlijk letsel, heb je ook even gekeken of de bodemplaat/bumpersteunen niet krom zijn door de tik tegen de trekhaak?
Met citaat antwoorden
Oud 01-09-2015, 08:54
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Ja, er is een schaderapport gemaakt. Taxateur geweest, omdat het een oude auto is. Hij vond hem supernetjes, dus bedrag is uitgekeerd. Het was iemand die in de file met z'n telefoon bezig was.... Het was alleen schrik, geen letsel gelukkig.
Met citaat antwoorden
Oud 14-09-2015, 16:16
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

De schade is hersteld en er zit een mooie bumper op met biesje. Aan de voorkant hadden we ook al een bumper met biesje gebeund, omdat de vorige bumper te ver was beschadigd. Staat mooi met al dat chrome bij de ramen!

Verder zitten de nieuwe schokdempers eronder, nieuwe taatslagers en zijn holle delen behandeld. Er was een stukje bovenaan de dorpel links achter aan het roesten, dus daar is een nieuw stuk in gezet en opnieuw gespoten.

Achterdempers moeten nog, evenals nieuwe gasveren van de achterklep. Dat kan ik allemaal rustig voor de deur doen. Voordempers zijn te veel werk.

Ik ben nu nog bezig met wat kleine klusjes, zoals klokje middenconsole, econometer en buitentemperatuurmeter aansluiten. Tussen de buien door.
Met citaat antwoorden
Oud 14-09-2015, 16:54
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Lekker bezig weer J-L!
Met citaat antwoorden
Oud 15-09-2015, 16:58
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steven340 Bekijk bericht
Zie foto's waar deze bij mij zit, doormiddel van een T-stukje tussen de carter ontluchting (na de restrictie) en de voet van de carb.
Mijne is af fabriek ingebouwd.

Een vraag: bij mij zit al een t-stuk onderaan de carburateur. 1 slang gaat naar de carterontluchting, de ander naar de kachelunit. Ik neem aan dat het van de recirculatieklep is. Daar zit ook een restrictie tussen, althans, een tussenstukje met een pijltje erop. Ik heb nu een t-stuk net voor de restrictie gedaan. De meter van de econometer loopt maar langzaam. Lijkt me dus geen ideale oplossing. Kan ik beter de slang naar de rembekrachtiger gebruiken? Of heeft iemand een andere suggestie?
Met citaat antwoorden
Oud 17-09-2015, 10:48
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Bij het terugplaatsen van de tellerbak doet het lampje van het dimlicht niet meer. Heb andere lampjes geprobeerd en de clipjes aan de platte stekker wat bijgebogen. Geen resultaat. Waar kan dat aan liggen?
Met citaat antwoorden
Oud 17-09-2015, 17:53
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Slang naar de rembekrachtiger zou ik niet zo snel doen, vind dat toch wel wat 'tricky' .

Beter zou je dan het vacum direct na de aansluiting op de carburateur voet kunnen pakken, althans dat lijkt mij dan het beste.
Met citaat antwoorden
Oud 17-09-2015, 20:44
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lucluc Bekijk bericht
Een vraag: bij mij zit al een t-stuk onderaan de carburateur. 1 slang gaat naar de carterontluchting, de ander naar de kachelunit. Ik neem aan dat het van de recirculatieklep is. Daar zit ook een restrictie tussen, althans, een tussenstukje met een pijltje erop. Ik heb nu een t-stuk net voor de restrictie gedaan. De meter van de econometer loopt maar langzaam. Lijkt me dus geen ideale oplossing. Kan ik beter de slang naar de rembekrachtiger gebruiken? Of heeft iemand een andere suggestie?
dat tussenstuk met het pijltje is een terugslagklep, die zorgt ervoor dat als je de recirculatieklep van de kachel bediend dat de klep gesloten blijft als hij eenmaal bediend is

in principe zit je T-stuk dan wel al op de goede plek, een langzaam verlopend metertje kan duiden op vervuiling in het metertje zelf of een lekkage op de aansluiting van het metertje. slang van de rembekrachtiger kan ook prima (mits ook voor de terugslagklep) maar is wat lastiger ivm sterker afwijkende diameters tov de slangen direct op de carburateurvoet
Met citaat antwoorden
Oud 31-10-2015, 17:11
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

De oude Volvo radio krijg ik niet los. Het is alleen een radio, geen cassette. Voorplaat heb ik los, knoppen los en moertjes verwijderd. Hij zit losjes in 2 rails. Links kan je de radio naar je toehalen, rechts maar een klein stukje. Hij blijft ergens geklemd zitten. Ik kan alleen niet zien hoe! Wie weet hoe je de radio los moet halen?
Met citaat antwoorden
Oud 31-10-2015, 18:33
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Wellicht heb je hier wat aan, zie de foto's in dit topic:

http://forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=9033

www.naafdopjes.nl Te koop: 1988 340 Basic CVT *nieuwstaat*
Met citaat antwoorden
Oud 31-10-2015, 19:39
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Ha, had ik al gezien. Hele goede handleiding! Het gaat alleen om een ouder model. Deze:

Maar dus wel in een MKIII
Met citaat antwoorden
Oud 31-10-2015, 21:36
volvofiel's Avatar
V3C Ledenadministratie

Hee, mijn 343!

Die grundig heeft twee armen waarmee de radio in een slede zitten. Die arm zit vastgeschroefd, in ieder geval rechts. Haal maar even het dashboardkastje los, waarschijnlijk zie je dan een schroefje zitten aan de radioslede.
Oud 01-11-2015, 18:06
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Nou, met dank aan de tip van Joost is het opgelost:

Die schroef dus!

Radiotje gratis voor de liefhebber:

Met citaat antwoorden
Oud 01-11-2015, 19:45
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Ook nog het klokje werkend gemaakt. Met dank aan de tip van Wouter, waardoor ik de stekkertjes ingetaped aan de kabelboom vond. Zo kan je er makkelijk bij:

Met citaat antwoorden
Oud 03-11-2015, 21:01
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Radiotje is vergeven.
Met citaat antwoorden
Oud 09-11-2015, 19:00
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

De blower doet het niet meer. Wel een klik achter het dash te horen als je schakelt tussen stand 2 en 3. Hij is nog wel een paar keer spontaan aangesprongen. Kachelweerstand als ik het zo op het forum lees. Toch voor de zekerheid even navragen hier: ik heb net de radio vervangen. Kan het niet zijn dat er een stekkertje los is?
Met citaat antwoorden
Oud 09-11-2015, 19:07
volvofiel's Avatar
V3C Ledenadministratie

als je wel eens geprobeerd hebt om de stekker van de blowerschakelaar los te trekken, weet je dat die niet zomaar lostrilt

Maar je kunt er zo bij, even het dashboardkastje eruit halen.
Oud 10-11-2015, 20:10
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Klopt het dat je de blower uit elkaar kan halen, zonder hem uit de auto te halen? Dus door alleen die klemmetjes los te halen. Of liever de hele unit eruit halen?
Met citaat antwoorden
Oud 10-11-2015, 22:22
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

In n geheel uit de auto halen is ook niet zo'n hele toer hoor J-L; kun je de boel ook meteen eens schoonmaken (troep in de richel bij de interieur radiator bijvoorbeeld) en een nieuw filter plaatsen (is vaak totaal verkruimeld)
Met citaat antwoorden
Oud 11-11-2015, 11:23
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

ja het is een redelijk simpel klusje om het kachelhuis in zn geheel los te nemen, alleen wil de moer van die ene bout waarmee het huis aan het schutbord vast zit wel eens achter de bekleding vallen.. en dan ben je even aan het wroeten om alles weer op zn plek te krijgen.

EDIT; probleemomschrijving is 100% kachelweerstand inderdaad. Het bimetaal elementje dat de blowermotor moet beschermen tegen oververhitting maakt waarschijnlijk geen contact meer met de lipjes waar de bedrading op zit.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: