Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Foto's, Info en Projecten > de Showroom

de Showroom show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 07-06-2017, 20:19
Janusz Janusz is offline
Frequente Gast (geen lid)

Nou, dan wordt het nu toch maar tijd om eens iets te laten horen:

Hallo allemaal,

Sinds enkele weken ben ik in het bezit van de 340 DL van Esther en Jean-Luc. Sinds 2002 in het bezit geweest van vier verschillende 340's. Dit is dus m'n vijfde. Ik heb ze nu bijna in alle uitvoeringen gehad: Het begon een driedeurs 340L 1984 met vier-bak. Wegens de komst van de eerste spruit een vijfdeurs 340 GL 1.7 van Jack v/d Berg, destijds voorzitter van de V3C. Een paar jaartjes vreemd gegaan met een VW T3 dubbelcabine en daarna weer terug naar een 340, weer een 1700. Die heb ik weggedaan om de 340 van Arjen850 te redden. Omdat het variorijden totaal niet beviel, die weer verkocht. Helaas aan iemand die ik verkeerd inschatte en binnen een week de vario aan stront reed. Gelukkig via een omweg bij Floris terecht gekomen. Na 3 jaar een V40 gereden te hebben, weer teug naar de vertrouwde 300 serie.

Ik ben van plan om een paar kleine dingen te verbeteren, maar niet veel. Eerst eens lekker wassen, poetsen etc. Daar nog geen tijd voor gehad. Econometer en temperatuurmeter aansluiten, originele carburateur plaatsen. (Ik moet een afspraak maken met Erik want daar ligt ie) Contactslotverlichting en dat soort geneuzel. Echt kleine dingen.

Voor de rest rijd de auto heerlijk. Er 'kloenkt' nog iets rechtsvoor, maar daar moet ik nog naar kijken. Ben er echt enorm blij mee. Ook leuk om Jean-Luc en Esther te leren kennen. (Nog even staan gapen bij de 360 van J-L..:droom:....Prachtig).

Ik ben niet iemand die uitgebreide foto-verslagen post en veel updates, maar lees elke dag even de nieuwe posts op het forum. Ik zal zo nu en dan even een kleine update plaatsen.

Zo, en nu ga ik me (voor de 3e keer) weer inschrijven als lid....
Oud 07-06-2017, 22:23
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Nou, ik ben heel blij dat deze fijne 340 zo goed terecht is gekomen!
Met citaat antwoorden
Oud 08-06-2017, 20:03
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Heb zelf aan die carburateur gewerkt, zowel de originele als een ander exemplaar van het zelfde type (beide gereviseerd) liep de motor zeer onregelmatig, het was in ieder geval geen valse lucht, dat heb ik kunnen uitsluiten.
Daarvoor zelfs het spruitstuk pakking vervangen.

Enkel op de carburateur die er nu opzit (32DIR 104) loopt de auto prachtig, welliswaar ongereviseerd maar als het werkt, werkt het.

Geen idee wat de oorzaak kan zijn, zit kennelijk ergens intern niet goed, gekke is ook dat het bij beide het geval was. Beide een 32DIR 109.

Enkel op de 104 mist een aansluiting voor de fuel cut-off.

Verder wens ik je heel veel plezier met deze 340 alleen al de striping op die auto vond ik al erg bijzonder. Dat type nog nooit eerder op een 340 gezien.

www.naafdopjes.nl Te koop: 1988 340 Basic CVT *nieuwstaat*
Met citaat antwoorden
Oud 09-06-2017, 19:10
Janusz Janusz is offline

Ik ben wel van plan om er weer een type 109 op te zetten, vooral met oog op verbruik. Zou het met het kastje van de cut-off te maken kunnen hebben? Kan iemand daar iets over zeggen? Wel apart dat met beide 109's de motor slecht liep. Hij liep ooit goed op de originele...

Ook de 'kloenk' in het voortrein wil ik aan pakken. Binnenkort maar eens op de krik zetten.
Oud 09-06-2017, 19:34
Steven340's Avatar
V3C Technische Commissie

Tja, ook met het stekkertje los van de fuel-cutoff bleef het aanhouden.
Ik kon ook niets meer bedenken, kwam er samen met Erik in ieder geval niet meer uit.

Met citaat antwoorden
Oud 14-09-2017, 17:29
Janusz Janusz is offline

De 340 is gisteren even naar de garage geweest voor een beurt, nieuwe achterdemper en de kleppen zijn gesteld. Eén klep tikte en dat is nu verholpen.

Ik rij nog steeds met veel plezier in de auto. Op naar de volgende stap: de carburateur. Zojuist van iemand van de Daf-club een carburateur overgenomen, die ik rustig ga reviseren met een setje van BBB. Het is een Dir 109, dus hopelijk lukt het allemaal en kan ik het fuel cut-off systeem weer aansluiten. We gaan het zien.

Daarna wil ik wat luxe klusjes gaan uitvoeren. De audio laat te wensen over (vinden de kinderen), dus wil ik achter speakers gaan plaatsen originele plek tussen de C en D stijl in het paneel.

Verder nog wat neuzeldingetjes die gedaan moeten worden. De buitentemperatuurmeter werkt nog niet bijvoorbeeld.

Wordt vervolgd....
Oud 17-09-2017, 11:14
hengel hengel is offline

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Janusz Bekijk bericht
Op naar de volgende stap: de carburateur. Zojuist van iemand van de Daf-club een carburateur overgenomen, die ik rustig ga reviseren met een setje van BBB. Het is een Dir 109, dus hopelijk lukt het allemaal en kan ik het fuel cut-off systeem weer aansluiten. We gaan het zien.
Wat is het nummer van de Renix? Heb zelf een Daf 55 met 1400 340 motor die ook steeds beroerd draaide op meerdere carburateurs. Bleek dat op de 109 een 208A renix moest. Bepaalde nummer carburateurs horen dus te corresponderen met bepaalde nummers renix.
Met citaat antwoorden
Oud 17-09-2017, 12:29
Janusz Janusz is offline

Kijk! Dat is nog eens een goede tip! Dank je wel. Ik weet dat Jean-Luc een andere Renix geplaatst heeft destijds. Ik ga straks even kijken.
Oud 17-09-2017, 14:20
Janusz Janusz is offline

Net even gechecked: de originele is een 402A. De gene die er nu in zit kon ik niet lezen, daarvoor moet ik m demonteren. Ik ga eerst de carburateur reviseren en kijken hoe hij loopt met de bestaande renix.

Net even terug gelezen in dit topic: de 402 zijn vanaf 1985 geleverd en vanaf 1987 de 412. Het verschil lijkt te zitten in het octaangehalte van de benzine en het toevoegen van de C-stekker.
Oud 06-01-2018, 13:01
Janusz Janusz is offline

Ik ben de laatste dagen wat bezig geweest met de 340. Na een aantal maanden was er wat onderhoud nodig. Mijn vaste garage heeft in september een beurt gegeven en de remmen nagekeken. Gisteren de complete ontsteking vervangen en een Dir 109 carburateur gereviseerd. Vandaag gemonteerd en afgesteld. Dit viel me erg tegen.
Ondanks de grondige revisie en vlakken van de voet etc. blijft het blok schudden en krijg ik het stationaire toerental niet onder de 900 rpm. (Anders slaat ie af).Ook blijft het stationaire toerental iets schommelen. Bij de vorige carburateur dieselde ie iets na, wat hij nu ook doet. Verder rijdt ie goed, pakt goed op etc. Maar stationair ben ik nog niet tevreden. Co heb ik afgesteld met de Anjo test, (rem intrappen) uit de How to carburateur afstellen.

Kan iemand me nog tips geven? Wellicht zie ik iets over het hoofd...
Oud 06-01-2018, 15:05
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Je hebt neem ik aan wel nieuwe pakkingen gebruikt? Ook tussen spruitstuk en carburateur? Ook de dikke zwarte pakking mee vervangen?

Is het een B14.4E? Zo ja, dan heb ik een carburateur die het bij mij altijd 100% goed heeft gedaan. Die mag eventueel wel weg als ik je daarmee kan helpen. Of je mag hem lenen om te kijken of hik dan beter werkt.
Met citaat antwoorden
Oud 06-01-2018, 17:43
Steven340's Avatar
V3C Technische Commissie

Zoals ik al eerder zei: dat had ik dus ook en wat ik ook probeerde, alleen die ene 32DIR 104 carb. wilde hij mooi lopen.

Er rust een vloek op dat blok, ik snapte er ook helemaal niets van.
Toen al 2 109's geprobeerd waarvan er eentje ook helemaal gereinigd en gereviseerd, en ligt nog altijd bij Erik. Dat was overgens ook de originele.
Valse lucht en alles uitgesloten, toen al nieuwe bougies, verdeler + rotor etc...
maar niets hielp. Zelfs de spruitstukpakking toen vervangen.

Met citaat antwoorden
Oud 06-01-2018, 17:51
Janusz Janusz is offline

Ja, ik was er al bang voor. Ik ga de 104 die erop zat nu reviseren en terugplaatsen. Remmenreiniger test ook uitgevoerd. Geen valse lucht. Het is echt een fijne auto, dus als ie met die reviseerde 104 mooi loopt, laat ik het erbij. Alle pakkingen etc vervangen, Bart. Dank voor je aanbod.
Oud 06-01-2018, 17:55
Steven340's Avatar
V3C Technische Commissie

Als je de fuel cut off werkend wilt hebben kun je van de 109 carb. de aansluiting overzetten.
Stelt bijna niets voor, gaat er om dat deze contact maakt wanneer je het gas los laat.

Met citaat antwoorden
Oud 07-01-2018, 20:54
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Leuk dat je goed voor deze prachtige 340 zorgt!

Uiteindelijk moet dit toch wel op te lossen zijn? Ik heb er te weinig verstand van, maar misschien heb je er wat aan: geeft de benzinepomp voldoende? Die was ook niet meer helemaal fris. Dat 'probleem' met de carburateur is ineens ontstaan, dus niet dat ie geleidelijk slechter is gaan lopen. Misschien een keer Gerard Mulder laten kijken?
Met citaat antwoorden
Oud 07-01-2018, 23:56
hengel hengel is offline

Klopt de combinatie van ontsteking en carburateur? Op de ontsteking staat een nummer, denk aan iets als 208, als de carburateur dan een 109 is klopt het bijvoorbeeld wel. Dan werkt een 104 weer minder (goed).

Ken niet die combinaties precies, die weet iemand anders wel hier in een overzicht te zetten?
Met citaat antwoorden
Oud 08-01-2018, 09:30
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Er zit wel een andere renix in, maar dat nummer zou uitwisselbaar moeten zijn met de originele.
Met citaat antwoorden
Oud 08-01-2018, 13:40
leonsteyns's Avatar
leonsteyns leonsteyns is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hengel Bekijk bericht
...
Ken niet die combinaties precies, die weet iemand anders wel hier in een overzicht te zetten?
Zo'n overzicht staat in Volvoice #38, pagina 11. Deze kun je downloaden via het ledenmenu...
Volvo 340 GL Variomatic B14.4S (1984), Volvo 340 GLE Millionaire #40/125 B172KD (1988)
Volvo 360 GLS RAI Special B200K (1985)
Volvo 440 GL B18U (1993)
Volvo 940 Estate Malmö D24TIC (1996)
Volvo V70 XC Comfort B5244T3 (2001)
Met citaat antwoorden
Oud 08-01-2018, 17:33
Steven340's Avatar
V3C Technische Commissie

de 104 en 109 hebben dezelfde sproeiermaten, enkel waarom het nummer anders is is vanwege de fuel cut-off aansluiting.
Zijn dus technisch identiek.

Renix nummers willen door de jaren nog wel eens wat verschillen op hetzelfde type carburateur, heeft meer te maken met wat verbeter puntjes.

Met citaat antwoorden
Oud 08-01-2018, 18:43
Janusz Janusz is offline

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lucluc Bekijk bericht
Uiteindelijk moet dit toch wel op te lossen zijn? Ik heb er te weinig verstand van, maar misschien heb je er wat aan: geeft de benzinepomp voldoende? Die was ook niet meer helemaal fris. Dat 'probleem' met de carburateur is ineens ontstaan, dus niet dat ie geleidelijk slechter is gaan lopen.
Het filter staat continu nokkie-vol benzine. Met rijden merk ik niets. Met de vorige carb. wisselde het stationair toerental wel eens iets. Tussen de 700 en 900 toeren.

Nieuw revisie-setje besteld, dus zaterdag weer verder. Fuel cut-off zet ik over denk ik. Ik hou jullie op de hoogte!

Iedereen bedankt voor het meedenken!
Oud 08-01-2018, 19:46
cryowim cryowim is offline
V3C Clublid

de stand van de gasklep is nogal kritisch, als je aanslag iets inschroeft kun je met de mengselschroef toerental weer verlagen tot gewenste waarde. Maar wat is de juiste stand?
Denk dat bij mij nu wat te rijk staat kan de choke bijna meteen dicht doen met dit weer.
loopt prima maar wat meer verbruik dan ik gewend was
Met citaat antwoorden
Oud 10-01-2018, 12:02
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cryowim Bekijk bericht
de stand van de gasklep is nogal kritisch, als je aanslag iets inschroeft kun je met de mengselschroef toerental weer verlagen tot gewenste waarde.
als je dat doet gaat ie bij intrappen van de rem waarschijnlijk nog verder inzakken en onregelmatig lopen. Je stelt dan eigenlijk teveel lucht en te weinig benzine in. (te arm mengsel). Dit is de standaard fout die vroeger door APK keurmeesters gemaakt werd als ze er aan gingen zitten schroeven.

Mooist lopende motor heb je door de mengselschroef op het punt te zetten waarin de motor het hoogste toerental draait (als het te hoog wordt; toerental terug corrigeren met de gasklepaanslag) en dan als je het maximum gevonden hebt voorzichtig terug indraaien tot het punt dat je ineens een daling in toerental merkt. Het punt dat die daling net gaat beginnen is je mooiste afstelling.
Als het niet lukt (een van de regelingen komt tegen een minimum of maximum voordat je je punt bereikt hebt) moet er een lucht of brandstof lekkage zijn.

Overigens: CO afstellen heeft géén zin als vlotterhoogte en klepspeling niet sinds mensenheugenis gecontroleerd zijn, en ook als je luchtfilter, ontsteking olie etc allemaal zo oud als methusalem zijn kun je beter daar eerst op focussen. Afstelling heeft alleen zin bij up-to-date onderhoud. Dit niet zozeer richting Wim (ik ga er vanuit dat jij dat wel weet) maar meer algemene tip
Met citaat antwoorden
Oud 17-01-2018, 23:28
Robert340 Robert340 is offline
V3C Forum Moderator

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk bericht
als je dat doet gaat ie bij intrappen van de rem waarschijnlijk nog verder inzakken en onregelmatig lopen. Je stelt dan eigenlijk teveel lucht en te weinig benzine in. (te arm mengsel). Dit is de standaard fout die vroeger door APK keurmeesters gemaakt werd als ze er aan gingen zitten schroeven.

Mooist lopende motor heb je door de mengselschroef op het punt te zetten waarin de motor het hoogste toerental draait (als het te hoog wordt; toerental terug corrigeren met de gasklepaanslag) en dan als je het maximum gevonden hebt voorzichtig terug indraaien tot het punt dat je ineens een daling in toerental merkt. Het punt dat die daling net gaat beginnen is je mooiste afstelling.
Als het niet lukt (een van de regelingen komt tegen een minimum of maximum voordat je je punt bereikt hebt) moet er een lucht of brandstof lekkage zijn.

Overigens: CO afstellen heeft géén zin als vlotterhoogte en klepspeling niet sinds mensenheugenis gecontroleerd zijn, en ook als je luchtfilter, ontsteking olie etc allemaal zo oud als methusalem zijn kun je beter daar eerst op focussen. Afstelling heeft alleen zin bij up-to-date onderhoud. Dit niet zozeer richting Wim (ik ga er vanuit dat jij dat wel weet) maar meer algemene tip
Ik wil hier graag aan toevoegen dat een oude vlotter op goed afgestelde hoogte ook niet best kan zijn.

Mijn 340 1.7 met Solex Cisac 28-34 Z10 carburateur haperde in scherpe bochten zoals een rotonde als het iets te vlot ging.

Ik heb toen eerst netjes de vlotterhoogte afgesteld, maar het probleem bleef (iets minder maar nog steeds storend) aanwezig, dus dat gaf maar een kleine verbetering.
Toen heb ik besloten de vlotter te vervangen voor een nieuwe van BBB en het gestotter en gehik van de auto was hiermee genezen!

Ik heb mijn oude gewogen toen ik hem ging vervangen en deze bleek een stuk zwaarder te zijn dan de nieuwe die er weer in ging.
Ik heb destijds foto's gemaakt van de waardes van het wegen, maar die staan nog op mijn oude telefoon. Ik zal ze nog eens op het forum zetten binnenkort!
Met citaat antwoorden
Oud 18-01-2018, 01:55
Niels's Avatar
Niels Niels is offline
V3C Clublid

Ja, die plastic catamaran van Solex... Zit ook in een 360 met B200K-motor (met de 'ufo' carburateur). Die lopen net zo beroerd als-ie lek is
'11 BMW R 1200 GS
Met citaat antwoorden
Oud 20-01-2018, 14:59
Janusz Janusz is offline

Dank voor jullie reacties allemaal.

Ik heb de opmerking van Jean-Luc over de staat van de benzinepomp ter harte genomen en een nieuwe besteld. Vandaag gemonteerd samen met de Weber 32dir104 die erop zat toen ik m kocht. (Deze eerst gereviseerd) Voet van de carburateur was ook erg krom. Hij loopt nu mooi rustig en schud niet meet stationair. Ik heb m afgesteld tegen de 900 rpm.

Bij het proefritje merkte ik alleen dat ie onderin de toeren, (in ieder geval onderin z'n 2 en onderin z'n 3) licht bokt bij het gasteven.

Ondanks dat ik de mengselschroef flink heb moeten indraaien, dieselt ie nog steeds na bij het afzetten van het contact.

Wellicht kom ik nog een keer naar een sleuteldag om eens een paar 'echte professionals' mee te laten kijken.

Laatst aangepast door Janusz : 20-01-2018 om 15:00 Reden: het is mengselschroef en geen hengselschroef...
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: