Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Discussie > Het V3C Cafe > off-topic showroom

off-topic showroom laat hier je aanwinsten en projecten zien die NIET met de volvo 300 serie te maken hebben

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 25-05-2020, 21:53
Wouter76's Avatar
Wouter76 Wouter76 is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BartJu Bekijk bericht
Mooie upgrade, en met de 40A kun je van de winter ook auditief je kacheltje ondersteunen met net geen 500W! Komende winter zit je er dus wel warmpjes bij....
Dank je Bart!

Hahahaha ja, het zal allicht weer een beetje schelen.

Nu je het toch aanstipt, komende zomer ga ik het koelsysteem nogmaals spoelen met 1 liter azijn op 2 liter demi water.
Zo ga ik elk jaar iets zwaardere middelen inzetten totdat ik uitkom op fosforzuur of zoutzuur, of een vergelijkbare chemische substantie.

Warm gaat die kachel worden, wat ik je brom.

Daarnaast ga ik de kachelmotor nog verwijderen om bladresten te verwijderen en een wat beter zicht op de kachelklep te krijgen (of deze de buitenlucht toestroom wel geheel blokkeert)

Kortom; de strijd is nog niet gestreden, it ain't over 'till the skinny lady heats!

Laatst aangepast door Wouter76 : 27-05-2020 om 08:15
Met citaat antwoorden
Oud 27-05-2020, 07:17
BartJu's Avatar
BartJu BartJu is offline
V3C Clublid

Zie nu in de quote dat ik weer eens een ticvaut gemaakd hep.
Ik bedoel natuurlijk 'auditief' niet audief...
Oud 27-05-2020, 08:21
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Quote ook even gefixed.

Na het plaatsen van een update loop ik de tekst ook meestal nog even goed na, ook daarin ben ik nogal een pietje precies (zover dat kan met mijn LTS Nederlands)
Met citaat antwoorden
Oud 31-05-2020, 10:27
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Even een vraag tussendoor.

Bij het eruit persen van de lagers uit de trommels viel het me op dat er een olie achtige substantie achterbleef op het persvlak in de trommel.

Kan het zijn dat er een bepaald type smeermiddel is gebruikt voor het monteren van de lagers in de fabriek?
(Ik neem althans aan dat het de originele exemplaren waren)

Ik heb altijd begrepen dat lagers droog gemonteerd worden, zolang het oppervlak maar mooi effen en schoon is

In het werkplaats handboek wordt ook niet gerept over het gebruik van welke vorm van smeermiddelen dan ook waar het op het inpersen van het nieuwe lager aankomt.

Gooi jouw kennis hieromtrent gaarne hieronder neer, mijn dank is groot.
Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 17:06
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

De vraag heeft zichzelf ondertussen opgelost, bij het uitpakken van de nieuwe lagers vandaag zag ik dat er af fabriek al een olie-achtig laagje aanwezig is.

Dat verder voor later.

Dan nu hooggeëerd publiek, presenteer ik u een nieuwe antenne, raamlijsten en daklijsten....APPLAUS!!!!!

De oude raamlijsten waren moe na 17 jaar, erg moe, het is een typisch Alto kwaaltje, het ijzer in de lijsten gaat al relatief snel roesten en laat daarmee een spoor van vernieling achter, vreet zich dwars door het kunststof heen:

Aan de slag; één schroefje per lijst en verder zijn ze geklemd, ze liggen er dus binnen de kortste keren af:

Natuurlijk heb ik het onderliggend plaatwerk even goed onder handen genomen, en daarna alles in omgekeerde volgorde uitgevoerd:

Toch was het resultaat vooral op de achterste portieren voor mij niets om over naar huis te schrijven (ook wat inefficiënt aangezien ik daar al was)
Op de achterste portieren is er namelijk op het schroefje na niet veel wat de strip goed op z'n plek houdt.
Ik heb dan ook in 'take two' wat lijmende kit in het 'gootje' laten lopen om zodoende een goede verbinding tussen het plaatwerk en de strip te krijgen.
Dat werkte prima, na een paar keer goed na-aandrukken blijft het nu prima zitten, missie geslaagd; volgende!

De antenne dan, die was zo krom als een hoepel en in de voet zat een scheurtje.

Ik heb dit tezamen met de audio upgrade gedaan dus het dashboard lag toch al los.
Antenne kabeltje afkoppelen dus maar, antenne voetje zit vast met twee schroeven dus die lag er ook zo naast:

Kabel bij de voet afknippen en de nieuwe antenne kabel door de A-stijl trekken met de ouwe. (nee niet je Pa, die kabel)

Dat ging ehhh enigszins goed tot aan de soort van kunststof 'dop' die de kabel doorvoer van ook de bedrading in de deur afdicht onderaan de A-stijl.

Die er met veel pijn en moeite ui weten te frotten om vervolgens alsnog de stekker van de antenne te vatten en richting middenconsole te trekken.

De rest duurt echt maar 5 minuten.....

El resultato:

APPROVED!!

Ja hoho, niet weglopen nu hè, we waren nog niet klaar.

Iets met daklijsten, die waren wat verweerd, en als je dan toch wat exterieur kunststof gaat vervangen...

Zo gezegd etc, weg met die ouwe meuk:

Bietje schoongemaakt, tape/lijmresten verwijderd en goed ontvet met een ton asse.
Op onderstaande foto was ik halverwege dit proces:

En dan een prachtige NA feuteau....not....

Voor het resultaat moet ik u helaas verwijzen naar een boven hier ergens geplaatste waar de nieuwe antenne op prijkt en nog een ieniepietsie stukje daklijst te zien is.
Waarvoor overigens geen excuses, ik vond de doorgang te belangrijk en heb het dus ook gewoon zonder camera ingrijpen door laten gaan, geen grap meneer perhuis!

Ik bedoel, ik loop hier al zo lang mee, heb dit forum al met zoveel moois gezegend dat ik het me prima kan veroorloven om dit soort beslissingen te nemen, met de kaken stijf op elkaar geklemd slis ik dan ook: BASSSSTA.

Het stuur in auto's zit potdikkie niet voor niets links, daar kan zelfs meneer Rutte niets meer aan veranderen, ha!

Wat een flut update trouwens weer dit, lijstjes, antennetje, pffffff geneuzel in de marge.

Geduld lieve lezers, geduld, brandstoftank werkzaamheden reveal at 12.000 likes, so slapp that like button now!

omg....

Laatst aangepast door Wouter76 : Gisteren om 22:02
Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 21:21
François's Avatar
François François is offline
V3C Clublid

Het zou mooi zijn als we voor onze 300's gewoon nieuwe raamlijsten zouden kunnen kopen. Anyway, de Alto knapt er weer flink van op. Dit moet toch wel de meest
vertroetelde Alto van Nederland zijn.
Oud Gisteren, 21:54
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Dank je François!

Diezelfde gedachte vloog ook meermaals door mijn grijze massa, was het nu maar zo dat we ook nog wat spulletjes bij de Volvo dealer konden krijgen.....

Hoewel ik net als velen met mij natuurlijk ook enorm blij ben met de initiatieven die er al genomen zijn om onderdelen te herpoduceren.

Toch grijp ik soms bij de Suzuki dealer ook al naast de onderdelen pot.
Ergens vind ik het al verbazingwekkend dat er nog zoveel onderdelen WEL leverbaar zijn voor een 17 jaar oude uit de kluiten gewassen brommobiel.

Even een voorbeeld; koelvloeistof slangen en buizen op één slang na leverbaar tegen de schrikbarende prijs van een kleine tachtig euro.

Ik heb tot nu toe ook zaken aangepakt die eigenlijk nog wel even mee konden, het zijn gewoon de kosten niet.
En eerlijk gezegd vind ik het stiekem best heel leuk sleutelen aan de Alto, soort van Meccano on steroids.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: