Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Foto's, Info en Projecten > Garagescene

Garagescene Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 19-12-2008, 19:44
Dendorssers Dendorssers is offline
V3C Clublid

Kapotte radiator solderen

Vandaag bleek mijn radiator kapot te zijn, bij nadere inspectie bleek de slang de radiator te lekken bij de bovenste koppeling voor de slang die naar de waterpomp gaat.

Nu is dat gewoon koper, en dus gewoon te solderen! Dus heb nu vanavond de radiator al uit de auto gehaald, leeg laten lopen en al is te lijf gegaan met brander en een stiftje soldeersel! Dat bleek wel niet helemaal te helpen, want het lek was toch iets groter dan gedacht en niet zomaar meer op te vullen doordat het oude soldeersel verbrande!

Heb dus het stukje gewoon los gemaakt, het soldeersel verwijderd, de contacten al opgeschuurd en morgen ga ik ermee aan de slag!
Het losmaken doe je door de brander gewoon recht op het oude soldeersel te mikken en te doen smelten! Met een andere hand of hulp, laat je iemand met een tang het topje er gewoon afhalen! Pas op voor je handen, want die dingen zijn hierna gloeiend heet! Dus zeker even koelen voordat je verder gaat.

Benodigdheden:
  • Gasbrander
  • soldeersel
  • soldeervloeimiddel S-39
  • schuurpapier
Hier zijn alvast een paar foto's van hoe mijn radiator er nu bij ligt!

Laatst aangepast door Dendorssers : 19-12-2008 om 20:02
Met citaat antwoorden
Oud 19-12-2008, 23:35
Erik Erik is offline
V3C Clublid

Na het solderen de radiator laten afpersen op minimaal 1 bar, maar 1,5 bar mag ook.
Oud 20-12-2008, 07:44
rdelaat's Avatar
rdelaat rdelaat is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Goed bezig. Best een hele onderneming maar als dat het 'enige' is wat aan een radiator gedaan moet worden om weer lekker te kunnen rijden met je autotje is het natuurlijk een beste reparatie.

Zijn 300 Radiatoren nog een beetje te krijgen (voor redelijk geld?)

Rob
Met citaat antwoorden
Oud 20-12-2008, 07:51
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

mooi werk!
Met citaat antwoorden
Oud 20-12-2008, 17:51
cryowim cryowim is offline
V3C Clublid

goed werk! goed schoonmaken dan moet het kunnen, ben momenteel dicht bij je in de buurt zit in st Niklaas, succes met de operatie bij mijn vorige auto ook op die manier gerepareerd is best te doen
Met citaat antwoorden
Oud 21-12-2008, 18:09
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erik Bekijk bericht
Na het solderen de radiator laten afpersen op minimaal 1 bar, maar 1,5 bar mag ook.

En hoe kan je dat even doen? Want ik weet niet echt goed hoe dat zou moeten! Denk wel dat ik snap wat de bedoeling is: alle gaten dicht en er druk op zetten, maar hoe realiseer je dat!
Iemand een idee hoe ik die gaten dicht krijg...de vulgaten bedoel ik dan!

Morgen post ik hier de update van mijn werk, had al een lek gevonden en hersteld, maar er is er bij het inbouwen nog ťťn boven water gekomen, groter deze keer! GRRRRR
Ben maar even naar de sloop gegaan en daar heb ik een radiator op de kop kunnen tikken! Hij is echter wel iets anders, ik vermoed dat het van een 1.7 is, heeft meer koelbanen... Kan iemand dat bevestigen en is dit schadelijk voor de motor, want nu koelt hij wel veel sterker!
Mag ik dat eventueel gewoon voorlopig oplossen door een stuk karton voor de radiator te knellen, zodat hij minder wind krijgt en dus minder goed kan koelen? of is dat niet zo slim?

Plan is dus wel om mijn originele radiator te herstellen, moet gewoon even dat afpersen kunnen regelen!
Oud 23-12-2008, 11:19
V3C Clublid

Hier is het resultaat van het solderen, ging eigenlijk heel erg goed!

Belangrijk is dat je voldoende vloeimiddel gebruikt en ook alle onderdelen daarmee insmeert! Dus het rechtopstaande stukje op de radiator en aan de binnenkant van het rechtopstaande pijpje! Als je daarna de stukken in elkaar zet en verhit, dan trekt het vloeimiddel de tin omhoog tussen het pijpje en de radiator zelf! Het is eigenlijk een kwestie van gewoon goed verhitten en voldoende soldeersel invoeren!

Hier zijn enkele foto's van hoe het eruit ziet nu!(Foto's kan je vergroten, gewoon erop klikken!) Jammer genoeg was dit niet het enige gaatje en lekt hij nu ergens waar de koelbanen in de dikke radiatoruiteinden verdwijnt! Heb dit ook al proberen oplossen, maar ik zou het eigenlijk nog moeten afpersen om zeker te zijn! Dus nogmaals, iemand ideen hoe ik die gaten kan afsluiten en de radiator onder druk kan zetten?

Na het solderen lijkt het er helemaal niet mooi uit te zien, maar even wat water en het resultaat zie je op de andere foto's

Hier nog is de benodigheden op een rijtje: soldeersel, vloeimiddel, schuurpapier en gasbrandertje

Hier de opeschoonde versie, gewoon een borsteltje met water of een doekje en kijk is naar het resultaat!

Het resultaat van wat dichterbij!

En de inbouw. Jammer genoeg volgde hierop opnieuw weer een uitbouw en inbouw, want deze bleek nog wat lekjes te hebben!
Oud 23-12-2008, 11:39
Frans's Avatar
Frans Frans is offline
Frequente Gast (geen lid)

Vergeet je niet daar waar de ringen zitten de slangen in te vetten met vaseline of gelijkend middel voordat je ze vastschroeft?
Ik kwam hier pas na jaren achter en het voordeel er van.

Met citaat antwoorden
Oud 23-12-2008, 12:10
V3C Clublid

Waarom moet daar vet tussen? want dat heb ik dus niet gedaan!
of is het louter om ze er later gewoon weer af te kunnen krijgen?
Oud 23-12-2008, 12:58
Frans's Avatar
Frans Frans is offline

Ik kreeg vaak met moeite de slangenklemmen goed sluitend en zo nu en dan lieten ze nog wat water door. Vaster draaien en weer vaster draaien.

Totdat mij buurman mij vertelde er vaseline op te smeren. Op het metaal en binnenkant en buitenkant slang waar de slangenklem op zit. Het rubber op zich is vrij droog en zo sluit het geheel beter, makkerlijker. Bij het vastschroeven van de klemmen sluit hij zich beter om de slang.

Maar als je alles al hebt gedaan en het is waterdicht is het prima. Dan is het je in ťťn keer gelukt.

Met citaat antwoorden
Oud 23-12-2008, 13:01
V3C Clublid

ik heb er gewoon een goeie klodder speeksel tussen gekwakt! Dat ging ook perfect om het over de nippels te schuiven! Voorlopig geen problemen, maar nu je het zegt kan ik het in het oog houden! Voorlopig is zeker alles dicht, dus...ga er nu even niet aan zitten prutsen, heb ook niet zo veel zin om alles weer los te gooien, heb het ondertussen al 3 keer gedaan!
Oud 23-12-2008, 13:39
V3C Clublid

Kan er trouwens iemand nog even zeggen of er verschil is tussen de radiatoren van een 340? De grootte is hetzelfde, maar het aantal koelbaantjes?
Want ik heb nu een vervanger die meer banen heeft, wat voor effect zal dat hebben op de motor?
Oud 23-12-2008, 13:53
rwdstudent's Avatar
rwdstudent rwdstudent is offline

Er zijn voor zover ik weet 5 type's radiatoren.

De kleine radiator in de 343 zonder thermocontact
De kleine radiator in de eerste 340's met thermocontact
De lange dunne radiator in de nieuwe type 340's met thermocontact
De lange dikke radiator in de nieuw type 340's met thermocontact
De lange dikke radiator in de 360's zonder thermocontact

Effect op je motor zal 0 zijn.
Met citaat antwoorden
Oud 23-12-2008, 14:01
V3C Clublid

Mmm, zegt mij niet zo heel veel! maar het is exact dezelfde als die op de foto, alleen liggen de banen iets dichter bij elkaar! Het thermocontact zit er eveneens in, maar het was eigenlijk gewoon de vraag of dit een effect op de motor had! Qua temperatuur dan! Want ik kan mij voorstellen dat deze mss iets meer koelt en dat de motor dan gewoon minder goed op temperatuur komt!
Oud 23-12-2008, 14:08
rwdstudent's Avatar
rwdstudent rwdstudent is offline

Zo te zien heb je daar de dikke lange met thermocontact. Kan zomaar zijn dat de ene meer baantjes heeft dan de andere. aftermarket, bouwjaar, het kan allemaal verschillen.

Zoals ik zei, invloed op je motor is 0. Je hebt een thermostaat die de motortemperatuur regelt. Overcapaciteit hebben deze radiatoren zoiezo, als je een motor hebt die makkelijk warm loop is er gewoon iets aan de hand. (een paar keer meegemaakt met standaard 340's!)
Met citaat antwoorden
Oud 23-12-2008, 14:18
V3C Clublid

Sorry frits, had je laatste zinnetje over het hoofd gezien! Motortje loop niet makkelijk warm, toch niet overdreven dan! Loopt gewoon normaal!
Er zit idd een thermocontact op en gisteren bij de keuring ging de fan ook even aan bij stationair toerental!
Ik moet mij dus helemaal geen zorgen maken! Fieeuuw, want was een slopertje (wel origineel volvo!), ben al blij dat het thermocontact ook nog werkt, anders had ik dat erna ook weer moeten overzetten en had ik die rotte radiator nog is moeten demonteren! Thanks voor het advies!
Oud 24-12-2008, 12:00
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

Frits vergeet er nog een, namelijk de radiator van de Diesel versie. die is hetzelfde als de "lange dikke nieuwe 340" maar met iets meer waterkanalen.
Met citaat antwoorden
Oud 24-12-2008, 12:23
V3C Clublid

En heeft dit een effect op de motor dan, of zoals gezegd, NUL?
Oud 28-12-2008, 01:24
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

op momenten dat de thermostaat vol open staat, is er iets meer koelcapaciteit.

het kŠn dus enig effect hebben, in omstandigheden die voor benzinemotoren uitzonderlijk zijn
Met citaat antwoorden
Oud 28-12-2008, 11:54
V3C Clublid

maar niets om me zorgen over te maken dan!
Ben er gisteren weer even mee bezig geweest, heb alle gaten afgesloten en er even wat druk op gezet, lek was gauw gevonden op die manier! Het lek zat eigenlijk achter de gerepareerde koppeling, daar was de aanhechting los gekomen, vermoedelijk door de hitte! Hij ligt nu nog even uit te drogen en dan ga ik er heel snel weer mee verder!

Het afsluiten vroeg toch wat denkwerk, maar heb een goedkope oplossing gevonden! Een oude autoband, 4 stuks bandklemmen en dan alle gaten met een stuk autoband en een klem afdekken. Dan op 1 van de grote gaten, monteer je het ventiel van de band op dezelfde manier en zet je er een fietspomp met drukmeter op, even in het water laten zinken en je lek is zo gevonden!
Goedkoop en vindingrijk, al zeg ik het zelf!
Oud 28-12-2008, 21:56
Nicholas Nicholas is offline

haha, goed gevonden!

Veel succes nog met de radiator, hopelijk is hij straks volledig in orde!
Met citaat antwoorden
Oud 28-12-2008, 23:29
V3C Clublid

Het is zover, hij is gemaakt! Whii

Zoals gezegd was het niet echt een moeilijke bevalling, alhoewel! De gaten heb ik zoals eerder gezegd dicht gemaakt met stukken autoband en klemmen, maar dat ventiel bleek toch niet te werken.
Het stuk band rondom het ventiel is namelijk veel te stug waardoor ik een verder stuk van de band moest gebruiken waardoor ik veel meer plooien kreeg en de klem het niet dicht kon krijgen!
Probleem dan maar anders opgelost door ook het grote gat dicht te zetten en het kleine als ventiel te gaan gebruiken.
Hieronder zie je een foto van de opstelling en de materialen die je nodig hebt, echt huis-tuin-en-keuken beunen, maar het heeft wel gewerkt!

Shot with SLIMLINE X6 at 2008-12-28
Op deze foto kan je zien hoe ik het gedaan heb, heel simpel zoals gezegd en omdat ik thuis geen perslucht heb, dan maar een ordinaire fietspomp gebruikt!

Een klein overzichtje van het benodigde materiaal

Mijn heel uitzonderlijke testopstelling! Het schuim dat je ziet is trouwens gewoon van zeepsop dat ik gebruikt had om luchtbellen te vinden en wat blijkt, spuug is veel beter!
Maakt echt hele mooie bellen, en groot dat die kunnen worden...was jammer net te laat om er een mooie te schieten met mijn camera

en als laatste foto een overzichtje van de gerepareerde plekjes.
Nummer 1 was aanvankelijk het eerste lek, dat heb ik al besproken in het topic...
Nummer 2 was eigenlijk dom, gewoon bij het herstellen van nummer 1 te lang verhit en daar soldeersel wat verbrand, gevolg, ook daar lek!
Nummer 3 was een heel klein lekje dat vandaag de kop op stak, zat net onder de koelvinnen, dus daar heb ik een centimeter van de koelvinnen verwijderd en daar ook het gaatje dicht gemaakt!
Nummer 4 was uit veiligheidsoverweging dat ik daar nog even een dun laagje heb over gelegd, want sommige van de koelbaan-aanhechtingen zagen er wat belabberd uit, wss door te lang
verhitten eveneens bij herstel van nummer 1

Conclusie van heel deze topic, het is haalbaar en best wel leuk om te doen, maar belangrijk is gewoon dat je niet onnodig loopt te verhitten!
Warm is warm en daarmee uit, want je maakt alleen dingen kapot als je oververhit!
gebruik ook geen soldeersel met al vloeimiddel in, dat werkt voor electronica, maar niet voor het grovere werk, gewoon potje S-39 halen voor 4 euro en je bent ermee klaar,
dan loopt het tenminste waar je het wil hebben...
Last but not least, een dosis geduld om alles goed en rustig te bekijken en te herstellen! Schrik niet als je iets fout hebt gedaan,
want zoals je ziet is het allemaal weer goed te krijgen, maar wees beter dan mij en maak niet dezelfde fouten als mij!

ps, mss is dit nog iets voor een garage-scene...
Indien dit zou verplaatst worden, dan wil ik gerust de foto's allemaal even heruploaden zodat het een mooi geheel wordt, want nu staan er 3 formaten, en dat is niet mooi! Wou het nu al doen
maar de editknop staat er niet meer bij de desbetreffende posts...
Oud 29-12-2008, 18:41
Erik Erik is offline
V3C Clublid

Fantastisch gedaan. Ik hoop dat ie het lang uithoud.
Oud 29-12-2008, 21:04
V3C Clublid

Dat hoop ik ook Erik, maar in het andere geval was het bezigheidstherapie...
Maar voorlopig is deze de reserve, er zit nu een vervangradiator in en heb niet veel zin om hem opnieuw te wisselen!
Oud 29-12-2008, 21:08
Erik Erik is offline
V3C Clublid

Lijkt me leuk om kennis met jou en de auto te maken op ons volgende club-evenement. We brengen dan een bezoek aan het DAF museum en hebben tevens een meet en greet met clubleden. Het is in Eindhoven op 10 januari. (zie de website; www.volvo300club.nl bij evenementen)
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: