Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Motor en Aandrijving (1400)

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 31-03-2011, 21:31
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Omtrent lpg zijn ook zoveel slechte verhalen bekend, maar wat klopt daar nou van? Niets is zo conservatief als de automobilist.
Met citaat antwoorden
Oud 01-04-2011, 20:54
rwdstudent's Avatar
rwdstudent rwdstudent is offline
Frequente Gast (geen lid)

Ik vind het in ieder geval een goede ontwikkeling dat er bio brandstoffen komen. Het is de taak van de fabrikanten en technische bedrijven om auto's en motoren geschikt te maken voor andere brandstoffen.

Het is aan de brandstofmaatschappijen om op een goede manier (wat voor invulling je daar ook aan wilt geven) bio brandstoffen te ontwikkelen.

Ik zou overigens niet zomaar euro 95 E10 in je 300 gooien, redenen zijn reeds aangegeven.
Met citaat antwoorden
Oud 01-04-2011, 21:03
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

is ook zo, maar wanneer is een brandstof echt schoon? een wat zuinigere uitstoot uit het uitlaatje is maar een klein stuk van het hele verhaal. wat dat betreft denken de bedrijven vooral nog aan hun eigen portemonnee en is het "beter voor het milieu" gedeelte een verkooppraatje.

LPG is daarbij een hele vage, dat zouden overheden juist enorm moeten stimuleren! de uitstoot van schadelijke gassen is relatief laag en LPG wordt ook nog steeds gewonnen als afval/bijproduct bij de verwerking van andere fossiele brandstoffen. maar neen, hoge wegenbelasting en een prijs die lineair oploopt met die van benzine; WTF?!

moet het allemaal nog maar zien, de prius is al zo'n aanfluiting die meer belastend is voor het milieu als een hummer, maar wel als milieuvriendelijk verkocht wordt; zelfde geld voor elektrische auto's tot over x jaar, als de techniek wel zover gevorderd is dat die accu's wel langer meegaan als 3 winters en er een actieradius komt waar je wel wat aan hebt.

schone diesels zoals vw's bluemotion techniek is een hele goede stap vooruit. mja, hoelang blijft dat echt schoon? wie heeft het niet meegemaakt dat je achter een amper 1 jaar oude dieselauto op de invoegstrook ineens de dikke zwarte pluimen uit het uitlaatje ziet komen als er opgetrokken wordt...
Met citaat antwoorden
Oud 01-04-2011, 21:09
Gekke Gerritje Gekke Gerritje is offline

Hou ajb op over die Pias rijders zeg, die krengen lopen ook allemaal 1:12 a 1:13 omdat al die leaserijders alleen voor de bijtelling zo'n kreng scoren en dan lekker op die linker baan gaan bellenblazen. En wat het het milieu kost om zo'n gevulde accubak in elkaar te flanzen snapt iedereen wel.
En trouwens, onze blokkies zijn al 30 jaar of zoiets geleden ontwikkeld toen echt nog niemand van E10 gehoord had dus in mijn ogen past dat niet echt bij elkaar. Doe mij maar gewone euro95 en misschien ooit lpg.
Honda CB1300, 07-05 (130 pk op 1 achterwiel)
Met citaat antwoorden
Oud 01-04-2011, 21:11
rwdstudent's Avatar
rwdstudent rwdstudent is offline

Schone brandstoffen zijn echt wel mogelijk hoor, maar onze maatschappij is er simpelweg nog niet klaar voor. Denk bijvoorbeeld aan waterstof.

Daarnaast hebben de brandstofmaatschappijen simpelweg (nog?) te veel macht.

Wat betreft LPG en de overheid is het heel simpel; de overheid denkt ook aan haar portomonnee. Daarnaast is het "schoon" zijn maar relatief. Bij mij op de opleiding hadden we een x jaar oude Seat Leon op gas op de rollenbank gezet. Diverse runs gedaan op gas en benzine, waarbij alle uitlaatgassen gemeten en geanalyseerd werden. De uitstoot op LPG was op alle vlakken slechter... Dit is maar ťťn auto die we gemeten hadden, maar de uitzondering bevestigt de regel.
Met citaat antwoorden
Oud 01-04-2011, 21:58
McKlei McKlei is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Hoewel ik ook echt niks heb met priÔ (officiŽle meervoud ) en aanverwante apparaten zijn ze wel een stap in de goede richting. Het commentaar dat die accu's snel stuk gaan etc. is zeker waar, maar als er geen economische stimulans is om te verbeteren zal je als autofabrikant gek zijn om er een paar miljard euro in te stoppen.
De volgende generatie hybrides zijn ook seriŽle die dus electrisch rijden met een generator erbij, dat is alweer een stap verder.

Stiekem denk ik dat over een jaar of 10 alle auto's wel electrisch zijn en dat er ook mogelijkheden voor bestaande (lees: oude) auto's komen om ze om te laten bouwen. Dat wordt natuurlijk alleen maar aantrekkelijker als de benzine straks richting de 5 euro de liter gaat...
Met citaat antwoorden
Oud 01-04-2011, 22:18
AvdAkker's Avatar
V3C Clublid

mwa, ik zie het zeker in zo'n tijdsbestek voorlopig niet gebeuren.
iedereen elektrisch is leuk, cdtje in de radio met echte motorgeluiden enzo.. maar vergis je niet in wat voor een economisch gat er komt in bedrijven en diensten die normaal gesproken normale auto's op de weg houden, het is niet alleen de macht van de brandstof maatschappijen die een rol speelt maar ook de algehele economie.

waterstof is ook een mooie techniek, maar een hele complexe techniek als je een auto bekijkt waar alles in zit om er op te kunnen rijden.

maar dan nog heeft een volledige overstap op elektrisch rijden of in ieder geval zuiniger/milieuontlastend alleen maar nut als iedereen op de hele wereld het doet, vertel dat maar in afrika of een dergelijk wereld deel, waar bij wijze van spreke de burgemeester nog in een lada van 1960 rondrijd.
zelfde schijnheiligheid is vandaag de dag nog aanwezig, de speciale voertuigen van m'n werk bijvoorbeeld, de ene dag een mooie trekker voorzien van een geregeld roetfilter en AdBlue inspuiting, omdat de duitse klant graag schone auto's over z'n terrein ziet scheuren. de andere dag een trekker voor een klant in Iran, met een euro 0 volvo penta blok en zonder roetfilter. die schone trekker bij die duitser afleveren is dan toch gewoon met een mug in de zee piesen?
alle weg-vrachtwagens ook trouwens, die komen voor een bepaald euro getal niet meer de steden in zonder een boete te krijgen. klant koopt nieuwe "schone" auto's voor z'n wagenpark, en de 2ehandsjes worden verkocht en draaien nog gerust een miljoen kilometer in Polen, geweldig toch die schoon-stimulans?!
Met citaat antwoorden
Oud 01-04-2011, 22:30
Bodejodel's Avatar
Bodejodel Bodejodel is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AvdAkker Bekijk bericht
schone diesels zoals vw's bluemotion techniek is een hele goede stap vooruit. mja, hoelang blijft dat echt schoon? wie heeft het niet meegemaakt dat je achter een amper 1 jaar oude dieselauto op de invoegstrook ineens de dikke zwarte pluimen uit het uitlaatje ziet komen als er opgetrokken wordt...
Die pluimen krijg je vanzelf als mensen alleen vanwege de fiscale voordelen zo'n bluemotion leasbak rijden. Je MOET gewoon altijd stampen met zo'n ding wil je hem vooruit krijgen. Ben benieuwd hoe mijn nieuwe auto gaat rijden... Caddy Maxi met 105 pk BM TDI... Ik weet wel dat hij zodra hij op temperatuur is flink aan de slag mag...
Oud 01-04-2011, 23:06
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

Zolang de overheid bestuurder bekeurt die een boterham aan het eten zijn en in India de tuktuks rondrijden en bij de gemiddelde auto de benzine nagenoeg onverbrand de uitlaat uit komt, interesseert het me geen drol dat ik 98 in de 345 gooi. Want o o wat zijn we toch milieuvervuilend. Ondertussen gebruik ik die auto bijna nooit, doe al jaaaaren met hetzelfde mobieltje (DAT is pas milieuvriendelijk!!!), rijdt zoveel mogelijk met de fiets, reis met het openbaar vervoer en doe aan afvalscheiding.
Nu is de rest van de wereld aan zet. TechnologieŽn ontwikkelen is al lang gebeurd, maar wordt de kop ingedrukt door de oliemaatschappijen. De eerste elektrische auto stamt uit 1885 maar heeft nooit een kans gekregen. Symboolpolitiek, daar zijn we mee bezig. Sjeik Mohammed BV bepaalt nog altijd het straatbeeld, niet de wetenschap.
Oud 01-04-2011, 23:45
Wouter76's Avatar
Wouter76 Wouter76 is offline
V3C Clublid

Mjah, kwestie van geduld tot Sjeik Mohammed B.V. niets anders meer te verkopen heeft dan zandkorrels...
Met citaat antwoorden
Oud 02-04-2011, 11:01
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Leuk clipje uit uit 1982!

Met citaat antwoorden
Oud 02-04-2011, 19:10
2 Fast 4 U's Avatar
2 Fast 4 U 2 Fast 4 U is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wouter76 Bekijk bericht
Mjah, kwestie van geduld tot Sjeik Mohammed B.V. niets anders meer te verkopen heeft dan zandkorrels...
Dat zou nog eens sneller gaan dan je denkt, nu dat India en China dorst naar olie krijgen.

Waterstof is de toekomst, grondstof genoeg, het scheiden van water in waterstof en zuurstof kan met echte schone energie zoals windenergie, zonne-energie en waterenergie, en als je waterstof en zuurstof weer met elkaar laat reageren [lees verbranden] krijg je weer water terug en kan de cyclus weer opnieuw beginnen, hoe schoon moet je nog moeten worden?
Vermogen: Hoe snel de auto de muur raakt,
Koppel: hoe ver de auto de muur mee neemt.
Met citaat antwoorden
Oud 02-04-2011, 19:25
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Tja zolang olie een groot deel (grootste deel?) van de wereld economie bestierd zullen alternatieve energie bronnen naar mijn idee maar weinig kansen krijgen.

Ook voor het maken van kunststoffen, schoonmaak middelen etc etc etc zal dan een alternatief gezocht moeten gaan worden.
Met citaat antwoorden
Oud 02-04-2011, 20:17
v0lv0freak's Avatar
v0lv0freak v0lv0freak is offline
V3C Penningmeester & EVC

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bodejodel Bekijk bericht
Die pluimen krijg je vanzelf als mensen alleen vanwege de fiscale voordelen zo'n bluemotion leasbak rijden. Je MOET gewoon altijd stampen met zo'n ding wil je hem vooruit krijgen. Ben benieuwd hoe mijn nieuwe auto gaat rijden... Caddy Maxi met 105 pk BM TDI... Ik weet wel dat hij zodra hij op temperatuur is flink aan de slag mag...
Oeh dan heb ik medelijden met je!! Net het kenteken van de VW transporter van het werk opgezocht --> 77kw = 105pk.
Hij wecht wel 1950KG, denk dat een caddy iets lichter is...
Maar het komt voor geen meter voorruit, plankgas wegrijden, zelfs met piepende bandjes, en rechts van je gaat een mondeo station (model jaren 90) met gemak je voorbij, zonder ook maar enige moeite te doen. Daar wordt je echt depri van
Oud 02-04-2011, 20:52
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

maar je rijdt wel rondjes om iedere gemiddeld afgetrapte rolstoelbus! ha!!!
Met citaat antwoorden
Oud 02-04-2011, 21:09
v0lv0freak's Avatar
V3C Penningmeester & EVC

Vanmorgen had ik trouwens het omgekeerde, oprit bij Weert en ik was met een vrachtwagen (Iveco, 6ton leeg, 170pk, gewone 6 bak). En er reden 2 auto's met fietsendrager voor me (Golf en nog iets), en ik moest ze gewoon omhoog duwen zodat ik nog met 90 kon invoegen!! Dat is toch ook niet normaal
Vangen 2 fietsen achter op de trekhaak zoveel wind?
Oud 02-04-2011, 22:47
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

Waarom moet je dan per se met 130 invoegen?

Als de verkeersdrukte het even toelaat, voeg ik ook met 90 of 100 in, waarna ik die snelheid gewoon vast hou. Accepteer toch eens (niet persoonlijk bedoeld, algemene opmerking) dat niet iedereen er vandoor plankt maar er ook rustige rijders zijn.

Het irriteert met mateloos als er op de invoegstrook weer eens een dikke leasebak op de trekhaak hangt. EgoÔsten. Als ze 10 sec geduld hebben kunnen ze er voorbij blazen en dan gaan ze hun gang maar.

/offtopic
Oud 02-04-2011, 22:58
v0lv0freak's Avatar
V3C Penningmeester & EVC

Er is een verschil tussen traag rijden en ophouden. Dit valt bij mij onder ophouden, als zelfs een vrachtwagen moet inhouden! Een 'snel'weg is niet gemaakt om <90 te rijden. Zeker voor vrachverkeer is dit erg storend, moest vandaag met de vrachtenwagen ook een aantal keren van de cruise af (op 90) omdat er weer zo'n sok reed, en dan kun je weer wachten totdat er links een gaatje komt en kan zich daar iedereen ergeren omdat je maar met 90 op de linker baan zit in te halen.....
Oud 02-04-2011, 23:01
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Helemaal mee eens Joost voor wat betreft de opduwers terwijl je zelf toch niet bepaald als een slak rondrijd, de invoegstrook hier in het Deventerse begint met een doorgetrokken streep (richting A'dam), het is al zo'n beetje een gewoonte om daar dan maar overheen te gaan omdat ze zo'n haast hebben (en/of een te groot ego...)

Ook ik maak gewoon normaal vaart om vervolgens met ca 100 km/h in te voegen
(vaak rijd er ook net een vrachtwagen waarbij ik veelal de optie kies om er achter in te voegen, ik heb nu eenmaal geen aardverscheurend koppel tot mijn beschikking)
Met citaat antwoorden
Oud 02-04-2011, 23:39

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door v0lv0freak Bekijk bericht
Er is een verschil tussen traag rijden en ophouden. Dit valt bij mij onder ophouden, als zelfs een vrachtwagen moet inhouden! Een 'snel'weg is niet gemaakt om <90 te rijden. Zeker voor vrachverkeer is dit erg storend, moest vandaag met de vrachtenwagen ook een aantal keren van de cruise af (op 90) omdat er weer zo'n sok reed, en dan kun je weer wachten totdat er links een gaatje komt en kan zich daar iedereen ergeren omdat je maar met 90 op de linker baan zit in te halen.....

Gebeuren altijd wel lekker veel ongelukken met truckers die net wat te hard op de cruise rijden, afstand wordt te klein, effe koffiezetten of faxen en boem.
Met citaat antwoorden
Oud 03-04-2011, 00:16
2 Fast 4 U's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door v0lv0freak Bekijk bericht
.....Zeker voor vrachverkeer is dit erg storend, moest vandaag met de vrachtenwagen ook een aantal keren van de cruise af (op 90) omdat er weer zo'n sok reed,.....
Gelukkig voor jou dat ze niet controleren op 80 km/h want dat is eigenlijk je max snelheid, ik vond het al vreemd dat de regering auto's met aanhangers 90 km/h laten rijden maar dat vrachtwagenchauffeurs 90 km/h rijden vind ik persoonlijk niet mogen, hoe zit dat met je rem afstand, want zeg nu eens eerlijk, ik zie heel vaak vrachtwagenchauffeurs achter elkaar rijden en zooooo kort op elkaar dat ik mijn auto er niet tussen krijg.
Ik heb alle begrip dat vrachtwagenchauffeurs voor hun baas op tijd willen zijn, maar dan wel met hun maximale snelheid van 80 km/h, denk er aan je rijd met een heeeeeel zwaar voertuig mocht er iets mis gaan met de pneumatiek van je vracht wagen dan is de ramp niet te overzien.
Sorry als jij je persoonlijk aangesproken gaat voelen maar zo denk ik er over.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gekke Gerritje Bekijk bericht
Gebeuren altijd wel lekker veel ongelukken met truckers die net wat te hard op de cruise rijden, afstand wordt te klein, effe koffiezetten of faxen en boem.
Ik ben, gelukkig, niet de enigste die hier mee een probleem heeft.
Met citaat antwoorden
Oud 03-04-2011, 00:18
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

jongens, E10 relevante postings graag.....
Met citaat antwoorden
Oud 03-04-2011, 00:20
2 Fast 4 U's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door antiekeradio Bekijk bericht
jongens, E10 relevante postings graag.....
Sorry Wouter, kon het niet laten
Met citaat antwoorden
Oud 03-04-2011, 11:06

Gelijk heb je Wouter, maar voor mij i.i.g. geen E10, mogen het trouwens met onze dienstauto's ook niet gebruiken! Met de boot daarentegen zijn we verplicht om van die zwavelarme gasolie te bunkeren maar heb eigenlijk geen idee of daar ook een soort van E10 vermenging in zit. Nu zijn dit wel nieuwe Caterpillars, alleen draaien ook deze motoren beter op de gewone ouwerwetse gasolie!!! Dus of al dat spul door je brandstof nut heeft??? Misschien voor het milieu maar niet voor de motor.
Met citaat antwoorden
Oud 03-04-2011, 19:09
AvdAkker's Avatar
V3C Clublid

ligt eraan. scheepsmotoren hebben over het algemeen een hogere compressie en een lager vermogenstoerental als een normale vrachtwagen, zou dus kunnen dat de brandstofpompen of software wat aangepast moet worden om netjes op zwavelvrije diesel te lopen, het is iig zo mogelijk en kan net zo netjes lopen.

op vrachtwagens maakt het wat betreft vermogen/netjes lopen etc geen/weinig verschil en waarom zou je dan zwavel gaan verbranden wat een van de grotere oorzaken van zure regen is en bijv die "mist" die je rond drukke verkeerswegen ziet. het voegt niets toe aan de kwaliteit van je verbranding enkel schadelijke uitstoot, sterker nog; het is in principe ook slecht voor je katalysator/roetfilter! Mercedes Benz en Volvo schrijven zwavelarme/vrije diesel inmiddels al voor. Cummins en Caterpiller nog niet, mja niet europees hea.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: