Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Motor en Aandrijving (1400)

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 22-08-2019, 09:35
Superdaf Superdaf is offline
**Newbie**

cilinderkoprevisie

Ik ben van plan de kleppen van de B 14 E motor van mijn 340 te laten reviseren. Zijn er nog speciale zaken waar ik rekening mee moet houden?
Met citaat antwoorden
Oud 22-08-2019, 18:04
cryowim cryowim is offline
V3C Clublid

weet je zeker dat het de kleppen zijn? meestal geeft de koppakking de problemen
Met citaat antwoorden
Oud 22-08-2019, 18:50
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

Iets van motivatie en/of een schadebeeld is ook wel handig, dan kunnen we aardig inschatten wat er gereviseerd moet worden
Met citaat antwoorden
Oud 23-08-2019, 13:46
**Newbie**

Dank voor de reactie. De motor loopt niet mooi stationair en een bougie geeft volgens mijn garagehouder aan dat er een klep verbrand is. De motor gebruikt geen olie en ik zie geen verandering in het peil van de koelvloeistof. Wel heb ik de indruk dat niet alle vermogen er uit komt.
Het betreft een variomatic uitvoering van 1984 die overigens prima functioneert.
Kan het kwaad om door te rijden met deze klacht?
Met citaat antwoorden
Oud 23-08-2019, 15:35
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

We waren er natuurlijk niet bij toen de garage de diagnose stelde, maar zoals je het opschrijft lijkt het me voorbarig. Is er een compressietest of viergasmeting gedaan?
Is de auto qua onderhoud helemaal bij? Dus recente ontstekingsdelen, juiste klepspeling, juiste motorafstelling, nergens valse lucht?

Een onregelmatig lopende motor kan veel oorzaken hebben. Bij de 300's is het vaak achterstallig onderhoud, valse lucht, een mankement aan de carburateur of een combinatie hiervan.
Oud 23-08-2019, 15:44
2 Fast 4 U's Avatar
2 Fast 4 U 2 Fast 4 U is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superdaf Bekijk bericht
.......een bougie geeft volgens mijn garagehouder aan dat er een klep verbrand is........
daar heb ik nog nooit gehoord, het lijkt mij sterk dat je een verbrande klep aan de bougie kan zien

Citaat:
.......De motor gebruikt geen olie en ik zie geen verandering in het peil van de koelvloeistof..........
if it ain't broke don't fix it

Citaat:
.......Wel heb ik de indruk dat niet alle vermogen er uit komt..........
is de motor goed afgesteld, geen vacuüm lekkages, bougies en bougiekabels en dergelijke afgesteld en schoon?

Citaat:
.......Kan het kwaad om door te rijden met deze klacht?
als het mijn auto zou zijn zou ik er gewoon mee blijven rijden tot er duidelijk iets hapert maar dat ben ik.

Onderstuur: de voorkant van de auto raakt de muur,
Overstuur: de achterkant van de auto raakt de muur,
Vermogen: Hoe snel de auto de muur raakt,
Koppel: hoe ver de auto de muur mee neemt.
Met citaat antwoorden
Oud 23-08-2019, 20:30
AvdAkker's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2 Fast 4 U Bekijk bericht
daar heb ik nog nooit gehoord, het lijkt mij sterk dat je een verbrande klep aan de bougie kan zien
Dit kan zeer zeker! Als er een uitlaatklep verbrand is loopt bij die cilinder de temperatuur in de verbrandingskamer zo hoog op dat de bougie kan smelten; in dat geval is de oorzaak een uitlaatklep die open blijft staan en een van de vervolgschades een bougie die smelt; maar denk bijvoorbeeld ook een potentieel beschadigde cilinderbus door het teveel uitzetten van de zuiger of soms zelfs schade aan de zuiger/zuigerveren

Ik zet alleen mn twijfels bij de manier van diagnosestelling, al hebben we de bougie niet zelf gezien natuurlijk. Na het beoordelen van de bougie(s) had ik zelf direct een compressiemeting uitgevoerd
Met citaat antwoorden
Oud 23-08-2019, 20:34
AvdAkker's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Dank voor de reactie. De motor loopt niet mooi stationair en een bougie geeft volgens mijn garagehouder aan dat er een klep verbrand is. De motor gebruikt geen olie en ik zie geen verandering in het peil van de koelvloeistof. Wel heb ik de indruk dat niet alle vermogen er uit komt.
Het betreft een variomatic uitvoering van 1984 die overigens prima functioneert.
Kan het kwaad om door te rijden met deze klacht?
een plaatje van de betreffende of zelfs alle bougies doet wel wonderen denk ik; als je zelf twijfelt of je door kan rijden loopt de motor iig niet op 3 cilinders, dat geeft zoveel getril en vermogenverlies dat verder rijden vrijwel onmogelijk is
Met citaat antwoorden
Oud 27-08-2019, 15:15
**Newbie**

Dank voor jullie reactie. Voor zover ik me herinner heeft de betreffende garagehouder wel een compressietest gedaan maar dat was kennelijk (nog) niet afwijkend.
Het valt mij wel op bij het rijden dat het boven de 100km/u moeilijk is de vacuümmeter in het zuinige gebied te houden, zeker bij tegenwind. Mijn herinnering van rijden met het zelfde autotype heel lang geleden is dat het goed mogelijk was 120 km/u te rijden met de vacuümmeter nog net in het zuinige gebied.
Ik kan nu niet bij de auto maar ik zal de betreffende bougie er binnenkort even uitdraaien en een foto bijvoegen. Wat eigenlijk mijn vraag was, er van uitgaand dat mijn garagehouder gelijk heeft, heb ik nog een keuze bij het plaatsen van nieuwe kleppen, bijvoorbeeld wat betreft het bestand zijn tegen euro 95 of zelfs LPG? En ook vraag ik mij af wat een revisie van een cilinderkop inclusief demontage en montage ongeveer zou mogen kosten.
Met citaat antwoorden
Oud 27-08-2019, 18:19
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Ik zou zelf eerst uitsluiten of het niet gewoon valse lucht of een vacuümlek is. Dat zijn redelijk bekende kwaaltjes van een 340 (en 30+ jaar oude auto's in het algemeen), veel waarschijnlijker en veel makkelijker te repareren dan een kapotte kop(pakking).

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL+ // Daihatsu Valéra // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 27-08-2019, 19:20
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

Als de compressietest een goede uitslag gaf, zou ik het niet meteen in de kleppen zoeken. Een verbrande klep sluit niet meer goed en dat heeft compressieverlies tot gevolg. Omgekeerd hoeft compressieverlies niet automatisch te betekenen dat het aan de kleppen ligt, maar daar hebben ze lektesten voor.

Ik zou eerst maar eens kijken naar de onderhoudstoestand en/of een goede diagnose.

Maar om je vraag te beantwoorden: ja, je kunt voor geharde klepzetels gaan. Wat een koprevisie kost kun je het beste bij revisiebedrijven opvragen. Sommige zaken hebben de tarieven op hun website staan. Goedkoop is vaak duurkoop! Je zult niet de eerste zijn met een 'halve revisie'...
Oud 27-08-2019, 20:16
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Een volledige kop revisie met nieuwe klepzetels en nieuwe kleppen zal rond de €400,- uitkomen.

In het verleden al eens opgevraagd bij een klein bedrijfje in Alkmaar

www.naafdopjes.nl en eventueel opknappertjes te koop, zie hierboven (project)
Met citaat antwoorden
Oud 28-08-2019, 08:33
JKiers's Avatar
JKiers JKiers is offline
V3C Clublid

Ik kan me haast niet voorstellen dat het een goed referentiekader is, maar ik heb van 't voorjaar de kop van de B30 die in mijn 164 ligt laten reviseren voor 190 euro.
Ik heb ze wel meegegeven enkel te fixen wat kapot was. #ifitaintbrokendontfixit
Kleppen geslepen, kleprubbers vervangen, kop gestraald en gevlakt en druktest uitgevoerd. Bij KTB techniek in Meppel. Is me uitstekend bevallen, maandagmiddag gebracht, woensdagmiddag opgehaald.
Met citaat antwoorden
Oud 28-08-2019, 09:41
SimonVolvo SimonVolvo is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Dan heb je straks een gereviseerde kop, blijkt het wat anders te zijn...
Heb je de klepspeling al gemeten? Als die goed is en was verbrand de klep erg moeilijk.

Die garage waar ze de kleptoestand aan de bougies kunnen zien zou ik nooit meer bezoeken btw
Oud 28-08-2019, 11:06
**Newbie**

Dank voor jullie opmerkingen ! Ik rijd er nog even mee door en hoop de sleuteldag op 26 oktober a.s. te kunnen bezoeken. Dan kan er hopelijk ook even geluisterd worden naar het stationaire lopen en nagedacht worden over mogelijke oorzaken en oplossingen.
Met citaat antwoorden
Oud 28-08-2019, 12:21
Wouter76's Avatar
Wouter76 Wouter76 is offline
V3C PoetsWouter

Verstandig plan, zeker ook om naar de sleuteldag te komen.

Kun je er samen met iemand (tc) naar kijken zonder dat er geld aan jou verdiend hoeft te worden.

En zoals hierboven al meermaals geopperd is de kans aannemelijk dat er wat andere zaken aan en rond de motor aandacht verdienen.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: