Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Discussie > Het V3C Cafe > off-topic showroom

off-topic showroom laat hier je aanwinsten en projecten zien die NIET met de volvo 300 serie te maken hebben

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 19-08-2019, 17:42
Wouter76's Avatar
Wouter76 Wouter76 is offline
V3C PoetsWouter

Vandaag de dag was kleidag, polijstdag, waxdag.

Kortom; POETSEN!

Whoehoeeeeee en jolijt, daar lusten de V3C forumbezoekers wel pap van!

Van boven naar onder en van links naar rechts, dus hopelijk lezen er geen Arabieren mee, die zouden stapel mesjogge worden.

Goed, kleien dus.
En nee, niet van het soort waar een toiletpot in voor komt.
Het is een blokje van een soort ehh ja, wat zal ik zeggen gumkleikauwgomachtig materiaal en samen met een bijbehorende vloeistof haal je daarmee alvorens ook maar iets anders te ondernemen de vervuiling uit de lak (wel eerst de lak wassen natuurlijk)

Het dak had ik al gedaan een tijdje terug, van het motorkapje kwam ook nog wel wat prut afzetten:

Dan de D/A (niet te verwarren met een zekere drogisterij) machine erbij, wat pads, polijstmiddel en doeken:

Voor het handwerk op de achterklep een brandfonkelnije pad:

De eerste stap met de SSR3, daarna de...u raad het al...de SSR2, die gaat op onderstaande pad met vier 'erwtjes' polijstmiddel:

De vaste wax van Poorboys heb ik met de hand aangebracht, daarna zag het dak er weer een stukkie beter uit:

De motorkap liet zich helaas niet vangen in digitaal beeld door het wegwe..eehh compact cameraatje, de kont echter wel:

Dat was 'm weer even voor vandaag, morgen verder!
Met citaat antwoorden
Oud 19-08-2019, 22:19
eipmiw eipmiw is offline
V3C Clublid

Ik denk dat de Suzuki-fabriek de auto straks terugkoopt. Ze hebben nooit een mooiere auto gezien!
Met citaat antwoorden
Oud 19-08-2019, 22:44
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Dank je Wim, het is daarbij ook prettig dat de 'schade' na 16 jaar gebruik nog behoorlijk meevalt.

En dat voor een auto die ik vermits de proefrit mij positief zou stemmen op papier al had gekocht.
Daar ben ik dan ook erg blij mee, hoewel er toch ook echt wel wat aandachtspunten aan zitten.
Met citaat antwoorden
Oud 20-08-2019, 15:04
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Morgen werd vandaag omdat ik het gisteren schreef.

Door met de linkerkant dus, lak 'cleanen' met de Meguiars cleaner en een handpad, daarna polijsten met de 'wollen' pad en SSR3 van Poorboys.
Eerst met de machine nog uit het polijstmiddel verdelen over het te polijsten vlak, daarna op stand 1 het polijstmiddel verder verdelen.
Vervolgens op stand 5-6 in langzame 'passes' horizontale overlappende en daarna verticale overlappende banen maken.
Uitpoetsen met een dikke microfiber doek en het hele proces herhalen met de SSR2 en bijbehorende pad (dit keer van een soort schuim)

In de wax zetten doe ik eigenlijk altijd met de hand, met de vaste wax van Poorboys gaat dat voortreffelijk.

De plaatjes van vandaag:

Tot zover het poetswerk vandaag.

Er kwamen nog een paar pakketjes binnen, waaronder onderstaande materialen:

Daarmee kan ik de ashoezen er zo bij laten hangen zoals hoort i.p.v. de Ty-wraps die er nu omheen zitten.

Waarvoor nu eigenlijk die aparte tang beste Wouter?
Welnu, je kunt zoals wellicht velen ook doen een nijptang te gebruiken om het 'oortje' van de klem dicht te trekken zodat de klemband echt goed strak zit, feit is dan alleen wel dat het 'oortje' omhoog komt en zodoende zaken in de weg kan gaan zitten.

En voor zover interessant, de assen draaien zeker op de snelweg aardig snel rond, enige extra onbalans is dan ook onwenselijk (ik zou om die en andere redenen slangklemmen op deze plaatsen ook sterk ontraden)

Deze tang zorgt er d.m.v het middenstuk voor dat het vlakke deel van het 'oortje' ook plat blijft:

Verder nog wat fotografisch materiaal om je te laten aanschouwen dat het niet allemaal pais en vree is met deze zakjapanner, hier en daar moet er toch echt wel wat aandacht aan besteed worden in de toekomst om verdere degeneratie te verhinderen;

Raamlijsten, allen rijp voor het Belgisch archief, aan bestuurdersportier zelfs een scherpe rand, daar ga ik zo snel mogelijk nieuwe (mits leverbaar) voor bestellen of anders exemplaren van een slopert:

Dan iets wat zo nodig nog urgenter is, er zitten links en rechts aan de voorbalk twee platen waar de bevestiging van de stabilisatorstang plaats heeft.
Met name rechts is deze in behoorlijk verregaande staat van ontbinding, voor nu heb ik alles maar even flink in de WD 40 gezet na de losse roestresten verwijderd te hebben;

Van de onderkant gezien:

Van de bovenkant gezien:

Links is het ook niet helemaal okselfris:

Scheurtje in de antennevoet (op de linker A-stijl, telescoop antenne..)

Een ruitenwisserarmpje aan de achterzijde welke wat hulp nodig heeft:

En last but not least, een scheurtje in de achterbumpert, bovenin zit al een ty-wrap, dus die heeft ooit een niet al te lief kusje gehad:

Morgen verder met het cleanen, polijsten en in de wax zetten van de rechterkant.
Met citaat antwoorden
Oud 21-08-2019, 16:22
setsunakaede setsunakaede is offline
Forum Admin

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wouter76 Bekijk bericht

De motorkap liet zich helaas niet vangen in digitaal beeld door het wegwe..eehh compact cameraatje

Tipje Wouter: Macro-stand
Oud 21-08-2019, 18:51
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Bedankt Diede, die gebruik ik met enige regelmaat, maar mijn ouwe Canoontje was gezien dezelfde prijsklasse gewoon stukken beter.

Dan heb ik ook nog twee DSLR camera's liggen van hetzelfde model (reserve exemplaar met dank aan Kevin) maar die gebruik ik liever niet in en om de garage en terwijl ik aan een auto werk.

De redelijk recente foto's van de 340 in het prachtige landschap van onze woonomgeving zijn daar wel mee gemaakt.
Met citaat antwoorden
Oud 22-08-2019, 18:57
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Gisteren dus, daar was ik gebleven in dit verhaal over een in India door Maruti gebouwde Suzuki Alto.

Daar alles nog gereed stond kon ik zo weer verder, alleen even de gebruikte pads en doeken uitgespoeld.

Er zaten ook rechts hier en daar natuurlijk wel wat beschadigingen, sommige uitpolijstbaar, anderen alleen door een schadehersteller te verhelpen:

En toch nogmaals; na ruim 16 jaar ziet het er echt nog niet zo heel verkeerd uit allemaal, na al de noeste arbeid zag het er weer aardig uit:

Dan, een dag later, vandaag dus, het interieur weer, en wel de vloerbedekking en bank vandaag.
Nat reinigen dag! (en dat terwijl het kurkende droog was en 25 klein nulletje C)

Eerst de stoelen eruit, wat afdekkapjes van de bevestigingspunten af, middenconsole wat herschikken:

Dopje 14 voor de geïnteresseerden.

Met dit schroefje en de twee klemmetjes achteraan komt ook het handrem omhulsel los:

Handrem mechanisme onder de loep, de 'heeee joh, je handrem is nog aangetrokken!' lampje schakelaar.

Wat je bij jouw Volvo onder de auto ziet, hebben de japanners net achter de handrem ontworpen:

Afstelinrichting met moertje aan het uiteinde van de kabel:

Een geheimzinnig kastje dook tijdens de werkzaamheden op, ow wacht ff, toch niet zo geheimzinnig, gewoon de airbag controle module (mooi centraal in de auto, zeg maar de G krachten spot..ofzo)

Na al dat geregeld te hebben kon het waterballet gaan beginnen, een emmer gevuld met HG bekledingsreiniger, een zachte kleding borstel en een dikke Kärcher die water slurpt alsof het net drie maanden in de Sahara heeft overleefd.

Na wat smijten met water, schrobben als een keukenmeid op d'r knietjes en het zingende monotone geluid van de stof...heuh..waterzuiger was het volgende te aanschouwen:

Alles schoon, alles keurig, meneer Wouter zegt; OKÉ!

Toen kon ik het toch echt niet laten, ik had ineens een flashback naar een zeker episode uit de reeks Police Acadamy films, weet je nog, die boomlange gekleurde Amerikaan; Bubba Smith?
Die rukte de voorstoel uit een naar ik meende Honda Civic om een beetje fatsoenlijk achter het stuur te kunnen zitten:

Dat wou ik ook even voelen, hm, zo'n Alto is toch een tikkie groter misschien, en met 1.85m is het dan toch wat behelpen:

Mjah, op het puntje van de bank gaat sturen misschien net, maar schakelen....laat staan de pedalen bedienen:

Nope, dat gaat 'm niet worden, maar ik heb er stiekem wel om gelachen.

Daarna vond ik het wel geschikt voor vandaag, morgen verder met de stoelen en de matten.
Op de bestuurdersmat kun je nog net heel vaag Alto zien staan, waarschijnlijk de originele set nog:

De Kärcher bevatte redelijk wat ehhh 'vloeistof' :

Even een bekertje erin, camera erbij, ja dat is best vies:

Al die thee gaan nuttigen met een mini mergpijpje groeten u!
Met citaat antwoorden
Oud 23-08-2019, 17:23
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Vanochtend met frisse zin weer verder gegaan, gelukkig was het ook echt nog fris.

De stoelen één voor één op de werkbank geparkeerd en daar met ruim water waarin wat HG bekledingsreiniger opgelost en wat ingewerkt met de kledingborstel.

Daarna met de stof/waterzuiger weer zoveel mogelijk vuil water eruit gehaald, met een handdoek nagedept en toen beide exemplaren in de zon gezet:

Wel weer lekker profi hoor, schaduw van de fotograaf in beeld...pffff..:

Daarna was het de beurt aan de kofferbak en achterkant van de tweedelig (jawel, en dat in een Alto) neerklapbare achterbank.

Na gedane arbeid:

De ruimte rondom en onder de handremconstructie gereiigd met een kwastje, wat sop en een doek:

De handrem zelf en het kunstofdeel wat er voor zorgt dat je het mechaniek niet ziet met een kunstofbehandelingsmiddel van Meguiars ingewreven.

Ook de kunstofkapjes van de stoelen moesten daaraan geloven na reiniging met hetzelfde sopje, kwastje en doek:

Ook het armsteun/bakje (aftermarket maar wel degelijk) heb ik dezelfde behandeling gegeven.

De bouten die de stoelen op hun plek houden voorzien van een lichte hoeveelheid kopervet en de hele santenkraam weer gemonteerd:

De matten heb ik met een wat grovere borstel aangevallen en aan de droogmolen gehangen nadien, hangen ze nu nog.

En ook dit keer zat de container weer goed vol met 16 jaar aan zaken die wat mij betreft geen nadere toelichting behoeven:

Op het menu voor morgen staan:

- randen van de deuren/dorpels met de hand polijsten en in de wax zetten.
- flink afspoelen van de lak en met een beetje shampoo vermengd met een emmer water wassen.

Dan de grote huup-huup barba verwisseltruuk, de Volvo eruit en onder de carport, de Alto rechtuit de garage in.

Dan kan de 340 wat vertroeteld worden om zondag weer tevreden snorrend richting Heemstede te kachelen voor de jaarlijkse oldtimerrit met cliënten van de Hartekampgroep.

Kan ik de komende week de Alto verder in de garage aandacht geven en dat als naturist zijnde lekker in mijn blote kont doen, zeker met dit weer een stuk fijner.

Mijn vrouw roept dat het eten klaar is dus ik ben pleitte, later!
Met citaat antwoorden
Oud 24-08-2019, 16:32
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Zo, de wisseltruc werkte gelukkig en de carport is nu iets meer gevuld met Zweeds/Nederlands staal.

Vanochtend besloten de deurstijlen even te laten voor wat ze zijn, dat komt later.
Het was heden ochtend immers nog goed te doen qua temperatuur, en mijn doel was om tot het echt warm werd zoveel mogelijk te doen.

Dus de slang aangesloten, broeskop eraan en eerst de Suzuki afspoelen om er daarna met de auto washand en een beetje autoshampoo in een emmer water de polijst resten mee af te wassen.

Ehh wacht even, verkeerde volgorde, ik heb de Alto eerst weer op haar schattige voetjes neergezet en de wielbouten het de juiste moment (althans, ik vond het toen het juiste moment) aangehaald.

Bandjes nog voorzien van wat conditioner (nog steeds de ooit gehaalde spuitflacon van Halfords...)

Starten, 6 meter verder op de oprit weer stilgezet.
Alles in de garage wat aan de kant gezet, lader van de accu, kappie dicht, choke erop en aanslingeren maar die B14.

Stukje achteruit, langzaam voorruit en aan het stuur hoepelen, jip, die staat onder de carport.
Zie voor plaatje na het wassen het topic: "weer een 340 op de parkeerplaats"

Natuurlijk even wat plaatjes geschoten van het stel (nou ja, ik weet niet of ze elkaar zo leuk vinden....of ze elkaar überhaupt leuk vinden...)

Feit lijkt me wel dat als de Volvo de Suzuki haat hij wel in staat is er een beste deuk in te rijden, het verschil in gewicht en dikte van het gebruikte plaatstaal zijn evident....:

Kiek heur ens sjainen!

Morgen dus zoals eerder vermeld met de Volvo op pad, ik ben in afwachting van een belletje van de Suzuki dealer voor de inlaatluchtslang, dan gaan de technische werkzaamheden weer verder.
Tot die tijd nog wat 'detail' klusjes.
Nu nog even uit zien te vissen of de asborgmoeren op de achteras (die verwijderd moeten worden om de trommel eraf te halen) ook universeel te verkrijgen zijn, of wellicht ook los via de dealer.

Volgende week meer!
Met citaat antwoorden
Oud 28-08-2019, 16:47
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Nog geen 'belletje' van de dealer, toch ga ik morgen beginnen met het verwijderen van het luchtfilter en wat randzaken om straks goed bij het kleppendeksel te kunnen om de klepspeling te kunnen controleren en de bougies te vervangen.

Natuurlijk neem ik dan meteen de gelegenheid om luchtfilter huis, alles wat zich eronder en omheen bevind, en het kleppendeksel wat aandacht te geven in de vorm van reinigen en 'detailen'.

Gisteren ben ik de Alto-dag begonnen met het nogmaals in de wax zetten van het dak en de motorkap aangezien deze door werkzaamheden aan delen eromheen weer wat aangetast waren.

Daarna de kunststof delen aan het exterieur behandeld met de laatste resten Plastishine.
Dat flesje heb ik misschien al langer dan tien jaar, en dit leek me een mooie gelegenheid die eens op te maken:

Bij het openen van de kofferklep viel mijn oog op de aansluitingen van de achterruitverwarming, onder het motto 'nu ik toch bezig ben' meteen even de stekkertjes voorzien van wat vaseline:

Volgens mij een 'bliks' bezit uit de vorige eeuw, het begint nu dan eens aardig leeg te raken.

Daarna was het de beurt aan de paravan, eerst de ruitenwissers eraf met arm en al, de moertjes maar even weken in de WD40:

En als door magie, weg was de wisser.

(in Harry Potter termen; de wegisdewisserwisenwarempel)

bevestigingspennetjes eruit, en dan komt wat speciaal gereedschap toch eens handig uit:

Die schuif je ware het een vork onder het kopje van het pinnetje, en kun je ze verwijderen zonder te beschadigen.

Dan zitten er nog een paar soortgelijke pinnen onder de strip kunststof, voorzichtig verwijderen dus, et voilà:

Het onderste deel is de rubber strip waar de motorkaprand op aansluit.

Aanschouw de tevoorschijn komende horror:

"Clean and attack Wouter!"

Aldus geschiedde:

Één en ander begon met de stofzuigerslang erin te proppen en alle takken, bladeren en andere natuurverschijnselen eruit te halen.
Daarna de wasmachinebak afwisselend links en rechts onder de auto tegen het voorwiel gezet alwaar het met de broes op standje 'geconcentreerde harde straal met water' de auto weer verliet.
Ja, en natuurlijk de nodige borstels en een doek.
Om wat makkelijker te werken had ik de ruitenwissermotor ook gedeeltelijk gedemonteerd.

Nadien weer vastgezet, likje kopervet op de asjes van de wisserarmen, en wat PTFE spray op de bewegende delen.

In de update van morgen of wellicht overmorgen de rest van de werkzaamheden hieromtrent zoals het opknappen van de wisserarmen.

In een vorige update liet ik al weten het (zeker met het weer van afgelopen dagen) fijn te vinden dat de Alto binnen kwam te staan omdat ik dan lekker in mijn adam kostuum kan poetsen, sleutelen etc.

Zo komen levensstijl (naturisme) en hobby bij elkaar, een goed recept voor een optimaal geluk en vrijheid gevoel!

Op andere sociale media (Instagram) deel ik al een tijdje foto's die te maken hebben met het naturisme, nu leek het me leuk om met dezelfde regels die Instagram hiervoor heeft ook hier wat foto's te delen waar het gerelateerd is aan de auto hobby.

Het enige waar ik daarbij tegenaan loop is het feit dat de topics alhier door iedereen op het wereldwijdeweb te zien zijn, en ondanks dat ik er ondertussen echt totaal geen probleem dat anderen mijn lichaam kunnen zien is dat waarschijnlijk om andere redenen niet heel verstandig.

Vandaar dat ik voornemens ben zo even een topic te openen in het ledenforum en daar de foto's te plaatsen, ondanks dat er bijna niets op 'te zien' is lijkt het me toch beter dat wat meer besloten te houden, in dit geval alleen voor leden dus.

Hierbij_de_link_naar_het_topic_in_het_ledenmenu

Dat was 'm weer even, morgen of uiterlijk vrijdag weer meer!
Met citaat antwoorden
Oud 31-08-2019, 16:14
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Ehhh vrijdag werd zaterdag....als je zat te wachten op de update; mijn excuses.
Soms is het doen van een belofte even niet zo handig.

Afgelopen keer had ik de paravan gedeeltelijk gedemonteerd en gereinigd, behandeld etc.
Daarmee was deze klus nog niet volledig.

Zo wil ik tijdens de werkzaamheden die nu op de planning staan en na gedane werkzaamheden voordat de zakjapanner ingezet gaat worden voor het woon-werk verkeer alle stekkerverbindingen loshalen en voorzien van wat vaseline.

Dat heb ik bij de Volvo ook grotendeels gedaan en met de zekeringenkast.
Zo voorkom je corrosie door vochtinwerking.

Dus de stekkerverbinding op de ruitenwissermotor ook even:

De stekker zelf:

Ook heb ik de paravan afdekkap behandeld met de laatste restjes plastishine en het rubberprofiel wat daar aan bevestigd is voorzien van vaseline:

Toen bedacht ik me ineens dat ik dit mooie moment wel ten baat kon nemen om de voorruit zo goed en kwaad als het gaat te 'polijsten'

(glas laat zich dat zelfs met een roterende machine nauwelijks, zeker niet met de backingplate en polijst product die ik nu heb gebruikt)

Even de boel wat afdekken:

Spulletjes erbij:

Ook hier geldt dat het flesje nog maar een beetje product bevatte, een goede reden dus om het maar eens even op te maken:

En gas erop met die machine, zoals gezegd, naar mijn idee deed het niet veel.
Dat...............doen we later nog eens 'dunnetjes' over.

Na alles weer verwijderd en gereinigd te hebben kon de paravan afdekkap er weer op.

Mooi zwart is niet lelijk:

Daar, beste menschen, ben ik wel zeer tevreden over kan ik u mededelen.

Alleen ja...die ruitenwissers hè, dat zag er niet uit lieve mede autoliefhebbers:

Daar MOET wat aan gebeuren.....hmm...volgens mij staat er nog ergens een spuitbus zwart.....ff kiek'n....yessssssss, gefünden!

Beetje schuren, beetje ontvetten, en èt viola:

Oké, perfect is het verre van, maar, in ieder geval wel weer zwart zoals de rest van de wissert.

De moertjes die zwaar verroest waren een HG roestoplosserbad behandeling laten ondergaan en ook zwart gemaakt (ik mocht ze toch al niet)
De afdekkapjes ook meteen maar gedaan, als je nu toch bezig bent

(loop ik hier nu echt over mijzelf in derde persoon enkelvoud te lullen...?)

Dat was 'm weer voor deze update, deze jongen heeft hong...ehh trek (die verrekte eind jaren 70, begin jaren 80 opvoeding ook...)
Er staat namelijk nog een update van ongeduld te trappelen in de laptop, die komt er ook nog aan zodadelijkstrakszegmaarzo'nbeetje.
Met citaat antwoorden
Oud 31-08-2019, 16:44
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Mooi om te zien dat je er nog zoveel moeite insteekt.
Persoonlijk heb ik echt helemaal niets met dit soort auto's.

Mooi werk

www.naafdopjes.nl en eventueel opknappertjes te koop, zie hierboven (project)
Met citaat antwoorden
Oud 31-08-2019, 18:16
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Bedankt voor jouw compliment Steven!
Met citaat antwoorden
Oud 31-08-2019, 18:37
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Zoooooo, dat was lekker zeg!!

En doorrrrrr, update twee van vandaag, aangezien ik een ietsiepietsie achter loop.

Gisteren heb ik de luchtfilterbehuizing en wat randcomponenten verwijderd, zodoende kan ik straks niet alleen makkelijker bij de bougies, maar vooral het kleppendeksel eraf halen om de klepspeling van de 16 klepjes te controleren/afstellen.
Dit gaat op een soortgelijke manier als bij de B14 motoren.

En natuurlijk greep ik de gelegenheid meteen aan om alles wat ik had gedemonteerd te reinigen en behandelen met de paar overgebleven druppels plastishine en/of andere producten.

Dus, hop, eruit die handel.

Bladeren kom je in dit krotekotekarretje zo'n beetje overal tegen (begon tijdens de proefrit met het testen van de aanjager en de herfststorm die mijn vrouw te verduren kreeg:

Alle gedemonteerde delen netjes bij elkaar, later kwamen hier nog het kunststof pijpje bij alwaar de buitenlucht naar binnen komt en de 'bracket' waar het luchtfilterhuis aan bevestigd is:

In de behuizing zit deze sensor, mijn boerenlogica vermoed een inlaatluchttemperatuursensor, zo begint de centrale regeleenheid al een vaag vermoeden te krijgen hoeveel brandstof er bij de lucht mag:

Één van de klemmen van de slang die het luchtfilterhuis ingaan zag wat roestbruintjes, even in een pot dus met wat HG roestoplosser en water, dekseltje erop en laat maar gaan die handel, komt goed:

Dan hebben we een carterontluchtingspijpie, natuurlijk ook even gereinigd:

Net als bij onderstaande bracket:

De opening even afgedicht voor de in de volgende update geplande reinigingswerkzaamheden op de ruimte onder waar zich tot op gisteren het luchtfilterhuis zich bevond:

Aanschouw het vet/vuil/viezigheid drama....:

Nog even een zakje om het stuk slang dat volgende week vervangen zal gaan worden:

En de gereinigde en met diverse middelen behandelde gedemonteerde delen:

Morgen volgt het vervolg om zodoende te volgen hoe het vervolgen zal.
Met citaat antwoorden
Oud 01-09-2019, 12:06
setsunakaede setsunakaede is offline
Forum Admin

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wouter76 Bekijk bericht
(...)
Natuurlijk even wat plaatjes geschoten van het stel (nou ja, ik weet niet of ze elkaar zo leuk vinden....of ze elkaar überhaupt leuk vinden...)

Ik vind wel dat je 340 wel héél erg dreigend vanuit de schaduw op je Alto zit te loeren hoor, ik zou hem maar in de gaten houden
Oud 01-09-2019, 15:29
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Precies, straks wordt hij nog jaloers

www.naafdopjes.nl en eventueel opknappertjes te koop, zie hierboven (project)
Met citaat antwoorden
Oud 01-09-2019, 15:43
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Zo is het maar net, voorzichtigheid is geboden...., maar aan het eind van de dag:

Eigenlijk heeft de Volvo niet veel om jaloers op te worden, zijn baasje vind ten opzichte van de 340 de 'starten zonder na te denken over choke', en de c.v. met a.b wel verrekte handig.
Soms zijn de achterdeurtjes ook een voordeel.

Anders dan dat niets, eigenlijk gaat de hele vergelijking scheef, andere klasse (A t.o.v. C), ander land van herkomst, en een nogal andere leeftijd.

En zoals het een Japanner betaamt, natuurlijk retebetrouwbaar (al wacht ik dat met deze Alto nog even af), het staal is echter zo dun dat een blikje cola nog meer body heeft.
Maar hé, wel lekker licht!
Met citaat antwoorden
Oud 01-09-2019, 16:36
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Dan het vervolg op wat zou volgen om het goed te kunnen blijven volgen.

Gisteren heb ik de (motor)delen die vrij kwamen na het verwijderen van het luchtfilterhuis eens een goede schrobbeurt gegeven, ziet er weer een stuk beter uit zo al zeg ik het zelf. (vrij naar Mart Smeets: "mag ik dat zeggen?", "ja dat mag ik zeggen)

Ik wou een leuke voor en ná maken maar Paint weigert mee te werke aan knip en plaksessies dus dan alleen maar even de ná foto's:

Zooooooooom in:

Change angle:

Op bovenstaande foto ziet u twee sens oren, de ene kan aanvoelen hoe het gesteld is met de temperatuur van de koelvloeistof.
De andere kan inzien waar de nokken op de daarvoor bestemde as zich bevinden.

Althans, dat beredeneer ik even uit mijn jarenlange ervaring als aanklooihobbymatigebeunmonteur.

Als ik dan toch bezig ben met die camera in hoekjes en gaatjes te proppen, hieronder een blik op versnellingsbak en koppelinghuis

(de Engelsen noemen het ook wel een 'bellhouse' , alsof er om het halfuur een klepel tegenaanslaat....)

Thermostaathuis, valt jou hier ook iets op?
Er lijkt een soort scheurtje in te zitten, bij nadere inspectie met mijn vingers (ik heb geen go-go gadget eyes) blijkt dat echter niet zo te zijn....ene G. Ekdom zou in zo'n geval roepen; "Raaaaaarrrrrrrrr!!!":

Kijkje in de krochten van de motorruimte (schutbord rechts), hier zit nog steeds de nodige meuk, det wil hebben te waiten tot één nekst keer:

Ennn het schutbord aan de linkerzijde:

Dan als laatste nog een overzichtfoto:

Vandaag even een soortemet van 'rust' dag, de tijd genomen om de ontplofte bom die garage heette op te ruimen zodat het mogelijk is even een soort frisse start te maken.

Immers, de scholen stromen weer vol, evenals de wegen en de rijen voor de koffieautomaat op vele werkplekken.
Dan is het een mooi psychedelemotiotisch moment om daarin mee te gaan aangezien het begin van mijn werkzaamheden voor Defensie door administratieve redenen wat is vertraagd (ik zou morgen mijn eerste dag hebben)

Geeft me wel wat extra tijd (die ik ook prima kan gebruiken) om verder te werken aan de zakjapanner, er liggen nog wat klussen op stapel, waaronder:

- Kleppenspeling controleren/afstellen.
- Bougies vervangen.
- Multiriem vervangen.

- Schijven en blokken vervangen.
- Lakwerk rondom bijstippen/werken met een lakstift (originele kleur vanuit de dealer)
- Remmen achter (trommeltjes) controleren/reinigen/bewegende delen invetten)

En zo nog heel wat kleinere klussen, eenmaal aan het werk volgen dan ook nog twee nieuwe banden op de achteras, einddemper en beide platen waar de stabilisator stang aan bevestigd is.

Ook alle sierlijsten onderaan de ruiten van de portieren ga ik op termijn vervangen, dat is nog redelijk prijzig bij navraag aan de dealer, maar het is nu een doorn in mijn oog op de verder nog best nette koets.

Hasta la vista!
Met citaat antwoorden
Oud 02-09-2019, 17:06
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

No problemo, i'm back.

Vandaag een drietal dingen ondernomen qua Japans, in India in elkaar geschroefd automobiel.
Te weten;

- Ruiten gereinigd en behandeld met Rain-X

- Achterwisser gedemonteerd, geschuurd en in de HG roestoplosser gezet.
(morgen een vers laagje zwarte verf geven)
- Aan linkerzijde en begin gemaakt met het polijsten en in de wax zetten van de dorpels en alle andere delen waar de deuren tegen sluiten.

Het eerste heb ik welgeteld en puur voor de vorm één foto van gemaakt, komtie:

Dan dus de achterwisser, die zat er echt niet op te wachten om na zo'n 16 jaar ineens gescheiden te worden van zijn asje, ik wou de poelietrekker er al bij halen maar een waterpomptang bleek afdoende:

Rubbertje verwend met wat glijmiddel:

Het asje even bewerkt met een staalborstel, gereinigd, en een likje kopervet erop:

Aan beide uiteinden zat wat roest, en wat verstopt onder de bubbelende lak:

Wat opgeschuurd en dan in een roestoplosserbadje:

Morgen dus een mooi vers laagje verf erop, daarnaast ga ik nog nieuwe ruitenwisserbladen bestellen, naast banden zijn die dingen ook vaak versleten als je een goeiekoop tweedehandsje scoort.
Misschien krijg ik zelfs wel kwantum korting omdat de rechter en achterwisser ééneiige tweelingzusjes zijn.

Dan de dorpels/deursponningen, er zitten zoals mijn vrouw al heel kort na aanschaf opmerkte stickers bovenaan op de sponning bij alle vier deurtjes, wat de fabrikant daarmee wil en waarom ze er nu nog zitten is mij een compleet raadsel, lellok vind ik het in ieder geval wel:

Dat mot dus weg, pleitte en moven.
En beste reizigers, waarmee verwijder je stickers het makkelijkste?
Nou, nounounounounounou ?
Met een chocolade, ehhh, pistache, heuhh ja, een caramelschijf natuurlijk!
Die heb ik niet....
Morgen wel.

De instaplijsten er aan linkerzijde vanaf gehaald en vooral achter was het wat schmutzich, ook geen punt bij Wouter, daar hebben we legio prachtige producten voor.
Dit keer de stoomreiniger daarvoor even aan het werk gezet.

Vóór:

Ná:

Verder zaten er vooral bij de bestuurdersinstap (goh, hoe zou dat nu toch komeeeeen?...duhhuhh) wat krasjes, en sporen van schoenen (ik vermoed nog steeds vooral een maatje 37 tot hooguit 41)

Daar heb ik ik geloof ik wel wat voor, wacht 'ns even...ahaaa!

Poetsen kreng!
Jawel commandant!

Boenen maar, daarna afvegen met een natte doek, drogen, laagje wax erop, laten drogen, uitwrijven en et voilà:

Instaplijst ook schoon gemaakt, in de Meguiars kunststof revitaliser, en hop er weer op:

Daarnaast deed ik aan de bevestifing van de achtergordel nog een nare ontdekking...het bijna niet uit je strot te krijgen 'R' woord....:

Voor nu maar even bespoten met een lading Water Displacement poging 40.
Daar zal ik later nog wat meer aandacht aan besteden.

Morgen aan de ene en andere zijde die pesky stickers eerst verwijderen en dan weer verder.
Met citaat antwoorden
Oud 03-09-2019, 08:04
v0lv0freak's Avatar
v0lv0freak v0lv0freak is offline
V3C Penningmeester & EVC

Wouter, je gaat als een trein! Als dit niet de mooiste alto van NL is?

Die roest aan de gordel bevestiging is wel eng! Je zal je kind maar bij een aanrijding achter in je rug aantreffen
Oud 03-09-2019, 08:21
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Dank je Mark!

Ik heb nu nog behoorlijk wat tijd, en gebruik die dan om de Alto zo goed voorbereid de 'verkeersstorm' in te sturen, en natuurlijk het komende nattere en koude seizoen.

Ik schrok er ook wel van, het zal ongetwijfeld niet direct bij de eerste ruk loskomen, een prettig idee is het ook niet bepaald.
En daar komt een auto dus gewoon rustig mee door de APK.
Nu hebben wij nog geen kinderen, maar ik zou dan liever de Volvo meenemen.
Natuurlijk zit Ik niet te wachten op een enorme kostenpost maar ga wel kijken wat de mogelijkheden zijn om dit op te lossen, wellicht in samenspraak met de Suzuki garage.
Eerst nog eens goed kijken hoe groot de roestschade hier eigenlijk is, misschien lijkt het nu erger dan het is, feit blijft dat het aandacht behoeft.
Met citaat antwoorden
Oud 03-09-2019, 12:12
Robert340 Robert340 is offline
V3C Forum Moderator

Ik zie op deze website bij de Suzuki Jimny
7-5-2014 ingezonden tip en foto's
Suzuki Jimny 1998. Roestschade t.p.v. gordelbevestiging achter.
een zelfde roestplek:

http://www.autoadviezen.nl/Suzuki.htm
Met citaat antwoorden
Oud 03-09-2019, 12:53
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Grappig dat je dit tegenkwam, ik heb mij vorige maand aangemeld op het Suzuki forum en las daar geloof ik ook al wat over.

Typisch, zal het te maken hebben met ingelaste versterkingen voor de gordel bevestigings punten waardoor het gaat roesten?

Bij mijn (en vast vele andere V300's) geen roest te bekennen op die plekken.
Met citaat antwoorden
Oud 04-09-2019, 08:43
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

@Robert; zonet even de website die jij had gelinkt bekeken, interessant.

Daar kwam ik het door mijzelf geconstateerde probleem ook tegen:

De platen waaraan de stabilisator stang bevestigd is, het schijnt dat de nieuw verkrijgbare exemplaren een gaatje zit zodat water er weer uit kan...
Doet me denken aan de 'design flaw' op de benzinetank van de 340. (ont/beluchting pijpje)
Hoewel dat een plek is waar lang niet zoveel water komt als in de motorruimte.

Ik krijg de indruk dat de in India gebouwde exemplaren wat meer roest problemen kennen dan de Japanse.

Zo bleek de in Sunderland (Engeland) gebouwde Nissan Primera die ik ooit bezat ook kwalitatief minder te zijn dan de Japanse versies.

Ergens ook wel logisch, hoe veel energie de Japanners er ook in steken om kwaliteit te leveren, de cultuur/mentaliteit van het land waar de werkelijke productie/assemblage plaats heeft zal toch in min of meerdere mate doorklinken.
En natuurlijk maken de auto fabrikanten die keuze ook grotendeels zelf door de productie/assemblage voor een wezenlijk deel uit handen te geven, uit welk perspectief dan ook.
Met citaat antwoorden
Oud 04-09-2019, 17:49
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Voor een nieuwe update verwijs ik gaarne door naar de volgende pagina zodat we daar lekker fris fruitig en fier fatsoenlijk feitelijk fotomateriaal kunnen aanschouwen.

Waarvan akte.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: