Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Foto's, Info en Projecten > de Showroom

de Showroom show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 18-06-2016, 21:44
Yannick Yannick is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Yannick's 340 S6

Na een half jaartje in het buitenland geweest te zijn is het eindelijk weer sleuteltijd. De grijze 340 is vorig jaar weggezet met een erg slecht lopende motor.
In deze thread zal ik bijhouden wat er allemaal aan gedaan wordt maar vooral ook vaak een beroep doen op jullie kennis!

Bij Bogijn een order geplaatst voor:
Oliefilter, benzinefilter, bougies, bougiekabels, verdelerkap (en via marktplaats een stationairsproeier geregeld)

Vandaag begonnen met het vervangen van de bougies, wat eigenlijk vrij makkelijk ging. Daarna de kabels, ook zonder probleem. De verdelerkap paste niet dus daarvoor moet ik even contact opnemen met Bogijn. De contacten in de oude kap zijn wel opgeschuurd en met wat wd40 ingespoten, evenals het rotortje.

Vervolgens het luchtfilter eraf gehaald om de nieuwe stationairsproeier in te bouwen. De oude is doorgeblazen en functioneert weer maar had al een nieuwe dus ben er maar aan begonnen.

Echter.....

Rechts is de originele en links de nieuwe, geen idee wat het wel is maar het past in ieder geval niet.

Morgenochtend de olie eens verversen, incl nieuw oliefilter. Ik heb besloten voor 10w40 van Exrate te gaan. Omdat ie in de aanbieding is en de Praxis op zondag wel open is, een 5 liter fles moet wel genoeg zijn lijkt me. Wordt vervolgd....
Met citaat antwoorden
Oud 19-06-2016, 17:20

Dag 2 van de beunhaassessie:

Zo zag het eruit toen de olie eruit was van bovenaf.

Oliefilter beetje ingesmeerd met olie voordat 'ie erop ging

Vervolgens met een brander de bumper verhit, deze was enorm verbogen door een aanrijding. Het was al langer een doorn in het oog, dus maar weer rechtgebogen. Niet perfect, zal ooit vervangen moeten worden door een nieuwe bumper. Voor nu kan het ermee door.

Volgende klus: ik heb een brandstoffilter liggen maar 0 idee waar die zit bij de volvo, dus daar ga ik morgen eens achteraan
Met citaat antwoorden
Oud 19-06-2016, 22:09
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yannick Bekijk bericht

Rechts is de originele en links de nieuwe, geen idee wat het wel is maar het past in ieder geval niet.
die links is zoals hij voor jouw B14.4S motor hoort te zijn, rechts is van een oud type carburateur; op een B14.4S hoort een 32DIR 105 of 110 te zitten. denk dat je het beste in ieder geval op zoek kan gaan naar een carburateur met die 105 of 110 codering; dit krijg je wel enigzins weggesteld maar het wordt nooit optimaal
Met citaat antwoorden
Oud 20-06-2016, 07:24
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Citaat:
Volgende klus: ik heb een brandstoffilter liggen maar 0 idee waar die zit bij de volvo, dus daar ga ik morgen eens achteraan
Het filtertje dat jij op foto laat zien lijkt me een universeel brandstoffilter. Deze kun je tussen de brandstofslang van de de brandstofpomp naar de carburateur zetten. Als er al een filtertje zit kun je die vervangen, zo niet kun je het slangetje doorsnijden en dit filter er met 2 slangklemmetjes tussen zetten. (let wel op dat je het filter niet boven hete delen monteert).

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL Freeway // Yamaha XJ900F // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 20-06-2016, 09:50

Klopt weer precies wat jullie zeggen. Ik heb geen idee waarom de vorige eigenaar er een oude carb op heeft gedaan met vloeibare pakking. Lijkt erop dat ik eens rustig ga beginnen aan het reviseren van zo'n ding. Zal wel een hele poos duren maar lijkt me te doen met Wouters's sticky.

Edit: modelnaam gevonden, is een 32 dir 109
Met citaat antwoorden
Oud 20-06-2016, 20:09

Weer even bezig geweest, nieuwe radio opgehaald via Marktplaats.
Van cassettebandjes naar USB/AUX voor 2 tientjes
De kabels achter de radio baren me een beetje zorgen, wat is dat voor puinhoop.....
Morgen op zoek naar een ISO stekker bij de lokale autozaak, conrad heeft er een voor 20 euro maar dan kost de kabel even veel als de radio.
https://www.conrad.nl/nl/aiv-ar-ls-a...el-377518.html

Met citaat antwoorden
Oud 20-06-2016, 20:53
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Je kunt van die verloopstekkers krijgen voor je 340, die steek je aan de originele stekker en aan de andere kant maak je er een ISO-stekker aan. Wat je ook kunt doen is kogelstekkertjes in de stekker van de 340 steken, dat past ook prima.
Wat je echter niet moet doen is de originele stekker uit de auto knippen, daar krijg je allerlei rare storingen van.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL Freeway // Yamaha XJ900F // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 21-06-2016, 06:16
NickN's Avatar
NickN NickN is offline
V3C Clublid

Leuke update! en mooie pioneer autoradio.

Zo'n zelfde hebben ze laatst uit mijn S70 gestolen.......
2014 Volvo V40 D25deurs (work)
Met citaat antwoorden
Oud 21-06-2016, 13:26

Nou, hij zit erin.
Was even gedoe met de bedrading, iets maakte contact of juist niet waardoor de rechter speaker ermee ophield. Even alles goed vastgezet en ingetaped, nu doet 'ie het prima. ISO kabel was eigenlijk plug & play.

(en nu hopen dat ze m niet jatten voor de 20 euro die de radio waard is)

Ps. iemand ooit de boxjes vervangen? (voor onder in bij de voetenruimte)

Laatst aangepast door Yannick : 21-06-2016 om 14:37
Met citaat antwoorden
Oud 21-06-2016, 20:33

And we continue, hopen dat de postbode deze snel bezorgd.
Gloednieuwe verstralers:

Vond die Hella verstralers altijd zo gaaf, maar 16 cm doorsnee is misschien iets too much als je grille over wil houden. Deze zijn een maatje kleiner, eens kijken hoe het allemaal gaat passen. wil ze eigenlijk voor de grille hebben.

Update volgt hopelijk snel
Met citaat antwoorden
Oud 27-06-2016, 16:45

Ze zijn binnen, nu even goed nadenken hoe ik het aan ga sluiten. Het beste kunnen ze zo voor de grille, maar dan moet ik een beugel maken zodat de motorkap nog wel open kan. Qua schakelaar zou het wel heel mooi zijn om zo'n zelfde schakelaar als de bergremschakelaar te pakken, naast de bergremschakelaar heb ik nog plek voor zo'n switch.

Anyway, updates volgen

Met citaat antwoorden
Oud 27-06-2016, 21:46
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Neem in plaats van de bergremschakelaar een schakelaar voor de mistlamp(en) of achterruitverwarming. Dat zijn 'normaal open'-schakelaars. Dat wil zeggen dat het aangesloten apparaat aan staat als de schakelaar is bediend. De bergremschakelaar is een 'normaal gesloten'-schakelaar, dan staat het aangesloten apparaat aan als je de schakelaar niet bedient.
In de praktijk wil dat zeggen dat als je een bergremschakelaar neemt, deze voor het oog altijd verkeerd om zal staan.

Kleine tip: schakelaars uit de 240 passen ook, dan kun je misschien zelfs iets met het goede symbooltje vinden. Anders kun je ook het lampje uit een 340-schakelaar trekken en met een klein schroevendraaiertje het symbooltje er uit duwen. Vervolgens kun je een symbool naar wens printen en weer tussen de 2 glaasjes steken. Op die manier heb ik een R-sport knop gemaakt ter bediening van de hier op het forum bekende ''caravanschakelaar'', en dat ziet er gewoon erg leuk uit.

Met citaat antwoorden
Oud 12-08-2016, 20:43

Eindelijk weer eens gereden met de Volvo! 3000km door vanalles en nog wat tijdens een flinke roadtrip. Ongelooflijk blij met de manier waarop de auto gereden heeft. Echt geen problemen gehad, een keer mn stationairsproeier doorgeblazen en een remlichtje vervangen en thats it.

Binnenkort maar weer verder klussen, nu genieten!

Met citaat antwoorden
Oud 06-03-2018, 10:45

Hee even n vraag:

Krijg de voorlamp niet vervangen. Heb er 2 andere ingezet die zo ongeveer ontploffen. Glas van de nieuwe lamp is melkwit en de voorkant eraf gebarsten. Alle zekeringen zitten er nog in en alle bedrading lijkt me oke.
Iemand enig idee?
Met citaat antwoorden
Oud 06-03-2018, 11:53
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Bedoel je de lampen op de bumper van een paar berichten terug? Of de normale koplampen?
En bedoel je dat de lampjes op zich melkwit en gebroken zijn, of het glas van het armatuur?

Met citaat antwoorden
Oud 06-03-2018, 13:15

De normale koplampen. Maar denk dat t toch n zekering oid is. De achterlamp aan dezelfde kant doet het ook niet. Ik ga zo even wat doormeten
Met citaat antwoorden
Oud 06-03-2018, 19:47
v0lv0freak's Avatar
v0lv0freak v0lv0freak is offline
V3C Penningmeester & EVC

Meet eens de spanning. Ik had hetzelfde bij mijn 850, bleek de regelaar van de dynamo stuk, laadspanning bij stationair toerental 17,1 Volt
Beide koplampen tegenlijk kapot gesprongen bij 1 keer gasgeven (3000 toeren)
Oud 06-03-2018, 20:08
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Heb toevallig vorig weekend de spanningsregelaar van m'n witte 340 vervangen, deze was nog te krijgen bij m'n lokale automaterialenzaak van Hella, maar de boutjes die er bij zaten waren te lang.
Met als geval dat de dynamo vast zat. En ik maar denken wat ruikt het toch naar verbrand rubber. Stond lekker over de pullie heen te wrijven.
Boutjes zijn wel even langs als het origineel, maar liggen dieper weg.

Iets om op te letten als je er eentje vervangt voor een nieuw exemplaar.
Oud 07-03-2018, 16:25
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door v0lv0freak Bekijk bericht
Meet eens de spanning. Ik had hetzelfde bij mijn 850, bleek de regelaar van de dynamo stuk, laadspanning bij stationair toerental 17,1 Volt
Beide koplampen tegenlijk kapot gesprongen bij 1 keer gasgeven (3000 toeren)
zo heb ik ook wel eens een setje Philips Vision Plus lampen zien sneuvelen. De dynamo van de 343 was overijverig en leverde af en toe ineens van die mooie spanningspieken. De 2 koplampen gingen tegelijkertijd door en de flits was zo fel dat ik het overdag tegen de huizen aan de overkant van de straat zag weerschijnen
Met citaat antwoorden
Oud 07-03-2018, 18:55
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

Ik heb wel eens met een "tussenneus" 740 gereden die een continu wisselende spanning had. Dat betekende flikkerende lampen, maar ook een continu hikkende motor. Zelfs bij 80 km/h merkte je het nog tijdens het rijden. Arme ontsteking...
Daar heb ik trouwens een spanningsregelaar van een sloper in gezet, het blijft een 740

Volvo 360 injection 1988
Met citaat antwoorden
Oud 08-03-2018, 13:04
v0lv0freak's Avatar
v0lv0freak v0lv0freak is offline
V3C Penningmeester & EVC

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk bericht
zo heb ik ook wel eens een setje Philips Vision Plus lampen zien sneuvelen. De dynamo van de 343 was overijverig en leverde af en toe ineens van die mooie spanningspieken. De 2 koplampen gingen tegelijkertijd door en de flits was zo fel dat ik het overdag tegen de huizen aan de overkant van de straat zag weerschijnen
Bij mij waren het ook van die dure philips lampen helaas.
Had het niet meteen door, en vond de normale (goedkope) lampen die ik daarna erin zette wel erg goed licht geven. Niet gek met 17 volt
Oud 14-03-2018, 12:46

Oke het wordt even vreemder....

Situatie zoals ie nu is:

Lamp rechts voor doet het weer, alleen als de auto op lichtstand 2 staat en op contact.
Lamp rechts doet het NIET op lichtstand 1 of lichtstand 2 zonder contact.

Alle zekeringen doorgemeten, niks vreemds. WD40 op gespoten, nu doet het achterlicht het weer.

Het remlicht rechtsachter doet het niet meer. lamp doorgemeten en die was inderdaad stuk. Heb H4 lampjes maar die zien eruit alsof ze een andere fitting hebben dan de oude lampjes die uit de volvo komen. H7 had wel dezelfde fitting dus die heb ik maar geprobeerd. H7 ging aan als het remlicht uit moest zijn. Dus rem in --> remlamp uit en geen rem --> remlamp aan.

Maakt H7 en H4 intern zo'n verschil?
Met citaat antwoorden
Oud 14-03-2018, 14:50

Update 2:

Ben erachter dat als een lampenset H4 heet dat dat slaat op de koplamp.
Heb de juiste remlamp geregeld bij een autozaak. Het remlicht doet het weer, echter wel verkeerd om. Dus altijd aan en uit bij het remmen.

Heb de draden omgewisseld, lamp andersom erin maar dat helpt niet. Iemand enig idee hoe ik kan zorgen dat de remlamp aan gaat als ik rem, ipv uit?
Met citaat antwoorden
Oud 14-03-2018, 15:28
powerflux's Avatar
powerflux powerflux is offline
V3C Clublid

Citaat:
Update 2:

Ben erachter dat als een lampenset H4 heet dat dat slaat op de koplamp.
Heb de juiste remlamp geregeld bij een autozaak. Het remlicht doet het weer, echter wel verkeerd om. Dus altijd aan en uit bij het remmen.

Heb de draden omgewisseld, lamp andersom erin maar dat helpt niet. Iemand enig idee hoe ik kan zorgen dat de remlamp aan gaat als ik rem, ipv uit?
Zijn er ook andere lampen die zacht gloeien?

Alles wat je vertelt wijst op een slechte massa. En dat je sockets niet meer kloppen want zowel het socket als de lamp passen niet anders dan op 1 manier..
Volvo V90 3.0i '97 [555.555] & 965 2.5i '95 [355.553]
Met citaat antwoorden
Oud 14-03-2018, 17:01
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Is inderdaad een slechte massa, vermoedelijk dat lipje die op de metalen strip in het achterlicht contact moet maken.
De normale lamp van de remlamp werkt ook zonder dat deze dan in de fitting zit.
Maar voor het remlicht zelf heeft deze massa nodig.

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: