![]() |
|
|||
|
|||
katalysator inbouwen
Ik overweeg om in mijn 360 1987 een katalysator in te (laten) bouwen die ik heb liggen (ongebruikt) van de 740 die indertijd zonder katalysator naar Moskou moest. Wie weet of dat kan, zonder labda sonde b,v., en wat de gevolgen zijn voor het motormanagement en dergelijke.
Is het zo te doen dat het niet eenvoudig is om de auto met later ingebouwde 740 katalysator te onderscheiden van de 360 die ergens in 1987 ook vanaf fabriek een katalysator meekregen? |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
Je kunt zeker een katalysator inbouwen. Voor de ECU heeft het verder geen gevolgen. Waarschijnlijk heb je een auto zonder lambda, al zou je hem wel hebben dan maakt het nog niet uit.
Hou wel rekening met de inbouwkosten, hoger brandstofverbruik en ietwat lager vermogen. In mijn ogen een onzinnige operatie onder een auto van 1987. Kosten & resultaat? Gr Frits
|
||||
|
||||
Om welke redenen zou je (of moet ik u zeggen
![]()
|
||||
|
||||
Er is maar één reden.. Dat is het milieu
Zei de mug en hij pieste in de zee :]
|
|||
|
|||
Heren, dank voor deze eerste reacties. Er is nog een goede tweede reden; bij Dekra, het bureau dat voor de milieu stickers in Berlijn (en binnenkort in andere Duitse steden ) verantwoordelijk is werd mij gezegd dat er in 1987 360's met en zonder katalysator gebouwd werden. Die zonder katalisator krijgen geen enkele milieu sticker, dus mogen Duitse binnensteden binnenkort niet meer in, en de 360 met katalysator krijgt de beste, de Groene sticker.
Ik hoop maar dat Kwik Fit, die in Nl de auto's voor Duitse stickers keurt, dit ook goed weet, maar geen onderscheid maakt (weet te maken) tussen oorspronkelijke en toegevoegde katalysatoren. Vandaar mijn vervolg vraag of je het makkelijk op zou merken. Kosten moeten toch wel meevallen? Zeker als je eenkatalysator, verschrikkelijk dure krengen, ongebruikt hebt liggen. |
|
|||
|
|||
Oh, nog een domme vraag: wat is de relatie tussen LPG en een katalysator?
Dat mijn 360 met LPG milieu-vriendelijk is mag bij het Duitse systeem niet meetellen. Maar kan de katalysator wel tegen LPG, of wordt de wagen dan juist super-schoon? |
|
||||
|
||||
Dat lijkt me sterk, maar als dat echt zo is, dan is het fantastisch nieuws!
|
|
||||
|
||||
Kijk dat verklaart een hoop.. Ik zou eerst goed uitzoeken of een 87'ger met kat een groene sticker krijgt....
Daarnaast gaat een katalysator prima onder een auto die op lpg loopt.
|
||||
|
||||
waarschijnlijk moet de motorcode B200F zijn voor die groene sticker, hoewel ik het niet echt geloof dat je echt een groene krijgt (misschien een gele, maar dat is ook al heel wat)
voornaamste verschil tussen een B200E/A/EA en de B200F is dat de F een zuurstofsensor (lambda sonde) in de uitlaat heeft, en een injectiecomputer die de inspuiting aanpast aan de hand van de signalen van die sensor. De katalysator (die ná de zuurstofsensor in het uitlaattraject zit) wordt daardoor aangeduid als een "geregelde katalysator" als je enkel een katalysator monteert onder een niet-F motor; wordt het hoogstens een "ongeregelde katalysator" (-> volgens mij geen milieusticker meer waard tegenwoordig) |
|
||||
|
||||
Naar gele stickers kun je fluiten met een benzinemotor. Voor die categorie is het óf een groene sticker (dan heb je een geregelde katalysator/G-Kat) of helemaal geen sticker (dan heb je een ongeregelde of geen kat). De gele en rode stickers zijn voor dieselvoertuigen; daar hanteert de Duitse overheid wel verschillende grenswaarden c.q. Euro-normen.
|
|||
|
|||
Heren,
ik denk dat Wouter de spijker weer eens op de kop slaat. Mijn plannetje heeft dus geen zin, want het wordt zo nooit een B200F motor op het kenteken. Veel dank, Hans |
|
||||
|
||||
Eehm... als we het toch over die stickers hebben; moet mijn oldtimer die ook hebben? Of mag hij, omdat hij belastingvrij is, wél de Duitse steden in zonder sticker?
|
|||
|
|||
Nee die van jou krijgt ook geen sticker... dus mag niet de steden in.
|
|
||||
|
||||
Joost, als het goed is laat de Duitse pliesie auto's door die duidelijk als oldtimer herkenbaar zijn. Helaas voor jou zijn dat auto's die aan het kenteken als zodanig herkenbaar zijn, i.e. Nederlandse auto's met blauwe platen.
|
||||
|
||||
Maar het is slechts 2 jaar verschil. En vooral omdat de mijne nu bijna precies 27,5 jaar oud is leek het mij wel logisch dat ik die steden gewoon in mag.
|
|||
|
|||
De Milleu activist kent geen grenzen!
|
|
||||
|
||||
in belgië is er geen verschil qua nummerplaten tussen gewone en oldtimers (alleen als ze op speciale keuringsvrije platen staan, maar daar mag je belgië niet mee uit) dus hoe moeten die dat zien?
eerste toelating langer dan 25 jaar geleden = oldtimer, toch? |
|
||||
|
||||
Citaat:
Kortom, mijn auto komt net twee jaar tekort. Er zijn gelukkigen met een 300 onder ons die wél de Umweltzones in mogen.
|
|||
|
|||
Laatst nog in Saarbrucken geweest, nergens groene zones tegen gekomen? WElke steden hebben wel zulke zones?
|
![]() |
Discussie Opties | |
Weergave Modus | |
|
|
![]() |
||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste Bericht |
LPG inbouwen in 340-1989 | dsangers | Motor en Aandrijving (1400) | 61 | 28-12-2010 20:48 |
Mistlampen inbouwen in 360 | vakmannl | Exterieur en Plaatwerk | 5 | 06-06-2006 11:38 |
Inbouwen stuurbekrachtiging 340 | poko | Remmen, Wielen en Wielophanging | 8 | 31-05-2006 19:34 |
Katalysator | lars | Motor en Aandrijving (1400) | 4 | 23-05-2006 07:00 |
Met of zonder Katalysator | fred_spies | Motor en Aandrijving (1400) | 6 | 18-11-2003 16:39 |