Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Motor en Aandrijving (1400)

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 19-05-2006, 19:48
lars lars is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Mijn volvo 340 heeft momenteel een defecte katalysator. De garage heeft destijds gezegd dat dat niet echt veel kwaad kan. Hij is er in ieder geval niet op afgekeurd. De auto doet het verder uitstekend.

Ik vraag mij af of de defecte katalysator invloed kan hebben op het verbruik van de auto want ik vind hem niet echt zuinig.
Met citaat antwoorden
Oud 19-05-2006, 22:20
Frans's Avatar
Frans Frans is offline
Frequente Gast (geen lid)

Wat is niet zuinig?
Het vebruik van 1400 is rond 1:11

Met citaat antwoorden
Oud 19-05-2006, 22:43
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

varieert nogal he; een 343 kan in de winter ook 1 op 8 lopen, en een jong 5-bakje 1 op 14.

afhankelijk van wat er aan je kat kapot is kan het zeker een grote invloed hebben op het verbruik/prestaties.

als alleen het katalysatormateriaal vervuild is (loodvervanger getankt oid) dan is het niet erg, maar als de keramiek half dichtgesmolten zit... tja dat kun je zelf wel verzinnen denk ik.

het advies is dan ook om bij een echt defect de voorpijp te vervangen door een katloos exemplaar.

Groetjes Wouter
Met citaat antwoorden
Oud 22-05-2006, 23:42
lars lars is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

De auto loopt ongeveer 1 op 10 als je voortdurend op de snelweg zit. In de stad lijkt hij meer op een Hummer en doet hij 1 op 7. Ik zal in ieder geval bij de volgende keuring er eens goed naar laten kijken. De catalysator rammelt dus zal het keramiek wel gebroken zijn. Het is natuurlijk een automaat dus die verbruiken meer.

Overigens zijn mijn startproblemen nog niet geheel opgelost. Ik heb een goede startmotor erin laten zetten maar met een koude start choke uit, geen gas, eerste keer aanslaan na 5 seconden valt de motor vaak stil, soms niet. Tweede start in 99.9% van de gevallen altijd lopen. Wel een beetje onregelmatig maar goed. Wat ik inmiddels gedaan heb:

Rotor, verdeelkap en bougiekabels vervangen.
Carborateurreiniger in mijn tank gegooid.
Nieuwe startmotor. (geweldig geluid!)

Tot op heden nog niet echt veel verbetering. Zou die katalysator hier ook invloed op kunnen hebben? Of is dat ween rare gedachte?
Met citaat antwoorden
Oud 23-05-2006, 07:00
VOMDordrecht VOMDordrecht is offline
Frequente Gast (geen lid)

Kan invloed hebben als de blokken voor de uitgang van de kat liggen. Dat zie je alleen niet vanaf de buitenkant......

Advies: demonteren, staaf erin en maar op de grond jassen net zolang tot alles eruit is. Als je K9 achter je uitvoering hebt staan maakt het niet uit dat hij leeg is. Maja, dat is al besproken in een ander topic...
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: