Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Discussie > Algemene discussie

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 13-05-2018, 15:59
Albert1 Albert1 is offline
V3C Clublid

Andere brandstof dan euro 95. (98 Shell V-Power enz).

Ik rij met mij 360 b19E vrijwel alleen op gas. Haast niet op benzine. De auto loopt laag in de toeren ook beroerd op benzine. Het kan er wel mee te maken hebben dat er vaak maanden oude benzine in de tank zit die heel af en toe een paar km wordt gebruikt om de boel gangbaar te houden. Als ik dan wel een tank bezine op rij wordt het al beter. Zal het beter zijn om 98 te tanken of iets anders omdat dit langer houdbaar is. Of is dit weer slecht voor bepaalde delen van het blok ofzo? Net als E10
Met citaat antwoorden
Oud 13-05-2018, 17:04
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Euro 98 kun je gewoon zonder problemen tanken. Ik denk dat het wel eens kan schelen in hoe goed hij loopt. Ter referentie, ik heb mijn 340 pas uit de stalling gehaald waar deze ongeveer 8 maanden stil heeft gestaan met een volle tank euro 98. Hij liep bij de eerste keer starten.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL Freeway // Yamaha XJ900F // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 13-05-2018, 17:33
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

In 95 zit meer ethanol en dat merk je na een tijdje wel. Als je maar weinig rijdt zou ik 98 of Shell V-power tanken.

Volvo 360 injection 1988
Met citaat antwoorden
Oud 13-05-2018, 17:53
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Ook de euro 98 van bijvoorbeeld de Texaco zit ethanol in. Dit omdat die bedrijven daartoe genoodzaakt zijn.
Ben toevallig een heel artikel erover aan het typen voor in de Volvoice.

De enigste brandstof waar geen ethanol in zit is de euro 98 ultimate van de BP.
Of de Shell V-Power, let wel dit betreft euro 97.

Dan heb je ook nog euro 102 van de Firezone.
Meer voor brommers met mengsmering.

Dit zijn de enigste 3 waar geen ethanol in zit.
Oud 13-05-2018, 18:40
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Gewaagd om daar een stukje over te schrijven Steven. Hoe zit het eigenlijk met euro 98 van de witte pomp?

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL Freeway // Yamaha XJ900F // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 13-05-2018, 18:57
Steven340's Avatar
V3C Technische Commissie

Welke "witte pomp"
Oud 13-05-2018, 19:47
Robert340 Robert340 is offline
V3C Clublid

Ik tank altijd Competition 102 van de Firezone, mede omdat er geen Ethanol in zit.

Waarom competition 102®?

Een hoog octaangetal leidt tot efficiëntere verbranding en hierdoor tot meer vermogen. Een octaangetal wordt in Research Octane Number (RON) uitgedrukt. Het RON-getal van competition 102®, dat geen ethanol bevat, is 102. Het RON-getal is een indicatie van de klopvastheid van de brandstof. Bij een te laag RON-getal kan er een onvolledige verbranding plaatsvinden. Hoe efficiënter de verbranding is, des te meer vermogen er uit de motor kan worden gehaald.

http://competition102.com/ hier kan je een kaartje vinden met locaties.

Als je het echt perfect wil doen dan moet je bij de Welkoop Aspen benzine kopen https://www.welkoop.nl/onze-merken/m...n-benzine.html

maar dat kost maar liefst 21,49 per 5 liter verpakking (=€4,298 per liter!)
Met citaat antwoorden
Oud 13-05-2018, 21:24
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steven340 Bekijk bericht
Welke "witte pomp"
De merkloze pomp, zo hebben we een dorp verder nog een pomp zitten waar men zelfs euro 98 met loodvervanger verkoopt. Persoonlijk ben ik meer voorstander van het sponsoren van een lokale ondernemer dan van een groot concern.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robert340 Bekijk bericht
Bij een te laag RON-getal kan er een onvolledige verbranding plaatsvinden. Hoe efficiënter de verbranding is, des te meer vermogen er uit de motor kan worden gehaald.
Leuk verkooppraatje maar als je auto geen sensor heeft die kan detecteren hoe klopvast je benzine is en daarop de ontsteking kan aanpassen, heb je daar helemaal niks aan. Onze 300-series hebben die elektronica niet.
Neemt niet weg dat je wel het voordeel hebt dat er (zo goed als) geen ethanol in zit, net als euro 98.

Die Aspen-benzine heb je van verschillende merken, dan heet het akylaat-benzine en is vaak ook wat goedkoper maar nooit dat het interessant kan worden t.o.v. gewoon tanken bij het tankstation. Qua veroudering wel het beste spul wat je kunt hebben, maar dan zou ik toch eerder euro 98 (of competition 102) met een flesje brandstofstabilisator van de automaterialenzaak adviseren. Werkt voor de hier genoemde toepassing hetzelfde maar een stuk gunstiger voor de portemonnee.
Waar je aan voorbij gaat is dat akylaat-benzine voornamelijk wordt gebruikt omdat je uitlaatgassen enorm veel schoner zijn, wel zo fijn voor de gezondheid wanneer je beroepsmatig vaak werkt met bijvoorbeeld een kettingzaag (ik dacht dat de arbo-wet het zelfs verplicht). Particulier wordt akylaat-benzine voornamelijk gebruikt omdat de meerprijs nihil is t.o.v. 5 liter benzine tanken aan de pomp en een potje brandstof-stabilisator voor minstens 50 liter er bij kopen.

Nu ik er zo over nadenk, met mijn logische redenatie zou je Aspen-benzine dus ook kunnen gebruiken als een auto qua uitstoot niet aan de apk voldoet. Is er toevallig iemand die zich daar al eens in verdiept heeft?

Met citaat antwoorden
Oud 13-05-2018, 23:04
Niels's Avatar
Niels Niels is offline
V3C Clublid

Over de benzine van "de" witte pomp kun je niks zinnigs zeggen zo lang je niet weet waar die zijn benzine haalt. Dat hoeft zelfs bij één pompstation niet telkens dezelfde oliehandel te zijn. Hier op de zaak (busboer) staan ook geregeld tankauto's van verschillende bedrijven diesel te leveren, net wie de laagste prijs heeft.

Bedrijven zijn verplicht om een minimaal percentage van hun afzet 'hernieuwbaar' te laten zijn. Dat is nu al 8,75%. Halen ze dat niet, dan moeten ze credits kopen op zo'n windhandel alias rechtenmarkt. Dan maar een beetje extra van die zooi in de superbenzine, al is de afzet daarvan natuurlijk veel lager dan van gewone euro 95.
'94 BMW R 1100 GS
Met citaat antwoorden
Oud 14-05-2018, 12:08
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door General Custom Bekijk bericht
Leuk verkooppraatje maar als je auto geen sensor heeft die kan detecteren hoe klopvast je benzine is en daarop de ontsteking kan aanpassen, heb je daar helemaal niks aan. Onze 300-series hebben die elektronica niet.
Neemt niet weg dat je wel het voordeel hebt dat er (zo goed als) geen ethanol in zit, net als euro 98.
Het is inderdaad een verkooppraatje, want ik had het rechtstreeks van hun website gekopiëerd.
Voor de duidelijkheid: Ik tank het ook alleen maar omdat er geen ethanol in zit.
Als de ontsteking vervroegd is kan je er inderdaad ook verder profijt van hebben, maar die is ook bij mijn 340 gewoon origineel.
Met citaat antwoorden
Oud 14-05-2018, 13:21
Louis Louis is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steven340 Bekijk bericht
Ook de euro 98 van bijvoorbeeld de Texaco zit ethanol in. Dit omdat die bedrijven daartoe genoodzaakt zijn.
Ben toevallig een heel artikel erover aan het typen voor in de Volvoice.

De enigste brandstof waar geen ethanol in zit is de euro 98 ultimate van de BP.
Of de Shell V-Power, let wel dit betreft euro 97.

Dan heb je ook nog euro 102 van de Firezone.
Meer voor brommers met mengsmering.

Dit zijn de enigste 3 waar geen ethanol in zit.
Dit is een erg interessant onderwerp, en heb ik mij ook meerdere malen in proberen te verdiepen.

Dit artikel zou je kunnen gebruiken om informatie uit te winnen, erg goed samengevat en een betrouwbare bron:

http://www.fehac.nl/wp-content/uploa...AC%2017007.pdf
Oud 14-05-2018, 16:01
Albert1 Albert1 is offline
V3C Clublid

Jeetje, wat een boel reacties (goede zaak). Zal vanaf heden er maar eens 98 zonder ethanol gaan tanken, wellicht ook eens kijken of andere injectoren verschil maken voor het beroerde lopen op de benzine.

Heb al best wel vaak voertuigen gestart en mee gereden die meer dan een jaar stil stonden. (zonder dat daar enig spoor van vervuiling te vinden was) Dus zo heel snel zou de vervuiling van EURO 95 ook niet gaan.
Met citaat antwoorden
Oud 14-05-2018, 20:24
V3C Clublid

Esso/Mobil Synergy Supreme+ is volgens verschillende websites bijv. http://motodrive.nl/motortests/891/e...f-superplus-98
ook ethanol vrij, maar als ik op de eigen website ervan kijk https://www.esso.nl/petrol
dan zie ik dat nergens staan.
Iemand van de oudebenzclub heeft een jaar en 3 maanden geleden al contact gezocht met de klantenservice van exxon mobile (esso) en dit gepost:

Citaat:
De Esso Synergy Supreme + (98 octaan) die verkrijgbaar is op welbepaalde stations, bevat momenteel geen bio-ethanol. Hoewel de technische normen en wetgeving toestaan dat er tot 10 volumeprocent ethanol aan de 98 octaan wordt toegevoegd, is ExxonMobil niet van plan om bio-ethanol aan deze soort benzine toe te voegen in de nabije toekomst. Afhankelijk van toekomstige wetgeving zou onze positie hieromtrent echter kunnen wijzigen.

bron: https://www.oudebenzclub.nl/forum/oude-mercedes-benz-algemeen/98503-re-de-mercedes-benz-w123-in-esso-brandstof-campagne?limit=20&start=20#100024
Check ook die METHANOL W126, lekker nietszeggende tekst achterop een auto.. Ik zou zelf ook eerder denken dat het om een metalband gaat dan een brandstof experiment.
Edit: bijna goed geraden

Laatst aangepast door Robert340 : 14-05-2018 om 20:26 Reden: methanol band liedje
Met citaat antwoorden
Oud 22-05-2018, 21:02
Alexdepalex's Avatar
Alexdepalex Alexdepalex is offline
Frequente Gast (geen lid)

Even een klein beetje aansluitende vraag, denk ik.
Ik heb 2 jaar geleden mijn tank gevuld met e95 in mijn 343.
Dit kan ik er denk ik allemaal uit laten halen en het brandstofsysteem laten reinigen, carburateur laten reviseren en slangen vervangen, als ik de ellende onder de hedendaagse benzine zo versta?
En met E98 en loodvervanger gaan vullen?
Met citaat antwoorden
Oud 22-05-2018, 21:33
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Dat is het beste wat je kunt doen Alex.
Echter zou ik eens beginnen met de tank leeghalen en een keer laten lopen op 98 met eventueel carburateurreiniger. Als je geluk hebt valt het mee en bespaar je jezelf de revisie van de carburateur. Mocht het nodig zijn de carburateur te reviseren dan zou ik ook eens kijken naar het brandstofpompje en eventueel vervangen.
Brandstofslangen vervangen zou ik zeker niet laten; kleine moeite groot gebaar. Bij mij gebeurt dat om de 2 á 3 jaar in de motorruimte.

Met citaat antwoorden
Oud 23-05-2018, 09:05
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Je kan ook overdrijven hoor. Elke 2 jaar de brandstofslangen vervangen?
Met citaat antwoorden
Oud 23-05-2018, 10:24
Niels's Avatar
Niels Niels is offline
V3C Clublid

Kan geen kwaad om ze in elk geval te controleren. Als ze in de motorruimte niet goed (meer) zijn dan bij de tank ook niet.

De slangen met gevlochten buitenmantel kun je waarschijnlijk meteen afschrijven - bindend advies voor elke 300-rijder die hier nog niet naar heeft omgekeken. Aan de buitenkant van de krengen zie je namelijk niks maar het rubber is gegarandeerd verduurd.

Nieuwe slangen van bv. Gates zijn al voorbereid op ethanolhoudende benzine (pdf van Gates met productinfo HIER).
'94 BMW R 1100 GS
Met citaat antwoorden
Oud 23-05-2018, 17:43
Steven340's Avatar
V3C Technische Commissie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexdepalex Bekijk bericht
Even een klein beetje aansluitende vraag, denk ik.
Ik heb 2 jaar geleden mijn tank gevuld met e95 in mijn 343.
Dit kan ik er denk ik allemaal uit laten halen en het brandstofsysteem laten reinigen, carburateur laten reviseren en slangen vervangen, als ik de ellende onder de hedendaagse benzine zo versta?
En met E98 en loodvervanger gaan vullen?
Heb hier thuis nog een Kever staan van 1970 (van m'n ouders) tank daar altijd E98 met loodvervanger in, vind hij merkbaar veel lekkerder dan 95.
En is bovendien ook veel langer houdbaar. Zeker omdat er nauwlijks mee gereden wordt.
Oud 29-05-2018, 21:00
Markvictor Markvictor is offline

Over ethanol houdende benzine gesproken. Met de prijsverschillen in België... Maar ja daar hebben ze wel e10. Volgens zo,n programma kan in een 340 e10....

Maar ja dat is opzich wel troep maar ja als het 40 cent scheelt... Het is nog altijd beter dan afgewerkt fituurvet… Ja eigenlijk scheelt het 30 cent. Bij de goedkoopste pomp hier, en de goedkoopste daar. Net gekeken 1.39 bij shell express. Alleen jammer dan de shell v power zo duur is daar 1.63... Oke, in NL krijg je hem daar niet voor, maar het scheelt wel heel erg veel met 95.

Die slangen van mij hebben er bijna 30 jaar ingezeten voordat ik ze vervangen heb. Vooral die 5 mm is moeilijk te krijgen. Maar goed, die ga ik niet vervolgens om de 2 jaar vervangen. Ik zal ze nooit meer vervangen.

Ja tank moet je gewoon leeggooien na zoveel jaar stilstaan. Maar ja, je kunt de benzine ergens anders voor gebruiken. Bijvoorbeeld een grasmaaier welke al op sterven na dood is ect.
Met citaat antwoorden
Oud 29-05-2018, 21:27
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Markvictor Bekijk bericht
Net gekeken 1.39 bij shell express. Alleen jammer dan de shell v power zo duur is daar 1.63... Oke, in NL krijg je hem daar niet voor, maar het scheelt wel heel erg veel met
Hier ga je er aan voorbij dat je auto.op V-power zuiniger zal lopen. Ten opzichte van E10 kan dat wel 2-3 kilometer per liter brandstof zijn, zeker als je een auto niet dagelijks gebruikt.

Met citaat antwoorden
Oud 30-05-2018, 08:27
v0lv0freak's Avatar
v0lv0freak v0lv0freak is offline
V3C Penningmeester & EVC

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door General Custom Bekijk bericht
Hier ga je er aan voorbij dat je auto.op V-power zuiniger zal lopen. Ten opzichte van E10 kan dat wel 2-3 kilometer per liter brandstof zijn, zeker als je een auto niet dagelijks gebruikt.
ik heb het nooit uitgeprobeerd, maar zoveel? Dus een verschil van 1:8 of 1:11? Vind ik echt heel erg veel. Normaal haal je de meerprijs er niet uit.

Gisteren in België getankt bij een van de goedkoopste stations van het land, 1,48 voor 98'er. Bij de shell was de 95'er al 1:46. Het gaat erg hard, in februari nog voor 1,28 98'er getankt. Hopelijk stopt die stijging snel
Oud 30-05-2018, 08:57
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door v0lv0freak Bekijk bericht
ik heb het nooit uitgeprobeerd, maar zoveel? Dus een verschil van 1:8 of 1:11? Vind ik echt heel erg veel. Normaal haal je de meerprijs er niet uit.
Mijn Chevrolet doet gemiddeld 1/14 op euro 98 en 1/11 op E10. De 340 doet 1/14 op 98 en 1/12 op 95. In mijn ervaring scheelt dat dus behoorlijk veel.

Met citaat antwoorden
Oud 30-05-2018, 11:50
Markvictor Markvictor is offline

Het zou kunnen, als je een 340 pakt welke voor 96 ron werkt, en niet 95. Maar eentje van bouwjaar vanaf 87 of 88 toen het 95 was, zou het niet zoveel verschil moeten kunnen maken.

Overigens, feit is wel dat E10, zeker minder zuinig is dan een 98 zonder alcohol. Dit omdat alcohol een lagere verbrandingswaarde heeft en dus minder energie opwerkt dan gewone benzine. Maar dan nog zo'n verschil...

Overigens kan het wel, want als jij in je 340, en ik denk dat het er veel doen, gewoon 3 a 4 maanden doet op 1 tank benzine, dan is e10 echt troep, want die alcohol is niet bepaald lang houdbaar, waardoor dat echt wel problemen kan geven op carburateur gebied, en ook op het aantal KM wat je rijd op 1 liter benzine. Dan zijn bovengenoemde getallen volgens mij nog reëel ook.

Echter weet ik eigenlijk wel zeker dat het niet kan, als je een tank in 2 weken oprijd... Wel dat je er minder lang mee kunt rijden, maar niet 3 km langer op 1 liter benzine. Dan zou je de verbrandingswaarde van beide brandstoffen eens op moeten zoeken en met elkaar moeten vergelijken. Maar zoveel scheelt dat niet lijkt me. Ik denk een paar procent, en geen tientallen.

Overigens, dat zie je soms bij NL pompen met korting ook, dan maken ze de euro heel goedkoop, maar wil je iets anders zoals 98 moet je er bijna de volle prijs voor betalen. Dat is bij de meeste pompen niet, maar er zijn er wel die dat doen. Zoals op de ring in Turnhout die doet dat ook. Goedkope euro, dure v power.
Met citaat antwoorden
Oud 30-05-2018, 12:01
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Mijn 340 is van 1990, chevrolet van 2006. Die eerste 1 tank per half jaar, die 2e 1 tank per 2 weken.
Let wel, de Chevrolet is een vergelijking tussen euro 98 en euro 95 E10 terwijl de Volvo nooit op E10 gelopen heeft.
Ik haal het verchil in prijs er op zich wel uit dus.

Met citaat antwoorden
Oud 02-06-2018, 22:22
Niels's Avatar
Niels Niels is offline
V3C Clublid

Ik heb mij vorig weekend aan de luxe van Luxemburgse brandstofprijzen mogen laven. Dan gooi je de dure 98 er met liefde in hoor! Jammer alleen dat er telkens maar een liter of 15 in de tank paste ;(

Moet zeggen dat ik er nooit een ruk van merkte in het verbruik of de prestaties van de 340, 95 of 98 tanken, en bij de Daf ook niet. Wel dus bij het starten na zoveel maanden stilstand...
'94 BMW R 1100 GS
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: