Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Discussie > Het V3C Cafe

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 13-06-2019, 15:47
Cas340 Cas340 is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Op een tank naar Berlijn

Hoi,

Men neme een volvo 360, een paar vrienden en een volle tank bezine. Kom je dan in Berlijn? Dat ga ik uitzoeken in het laatste weekend van juli.

De totale afstand is 655km. Met een tankinhoud van 45 liter zou het gemiddelde ongeveer 1:14,5 moeten zijn. Gezien ik nog niet zuiniger heb gereden dan 1:11 is dat een uitdaging.

Het plan is bandjes goed oppompen, vroeg vertrekken en 90 rijden.
Place your bets, gaan we het halen of niet?

Tips zijn welkom

Groet Cas
Met citaat antwoorden
Oud 13-06-2019, 16:44
Albert1 Albert1 is offline
V3C Clublid

haha, leuke uitdaging.

Tip:

Neem een jerrycan mee. (met benzine)
Ga achter een vrachtwagen rijden tijdens het rijden.
Zorg dat je de ramen zo veel mogelijk dicht houd.
Geen dakdragers enz op of aan de auto.

Ik heb meteen een leuke uitdaging voor de terug. Probeer zo hoog mogelijk verbruikt te halen :P
Met citaat antwoorden
Oud 13-06-2019, 17:41
V3C Clublid

En de tank van een Volvo 360 is 60 liter.

Denk dat je het daarmee wel haalt, met de 45 liter niet.
Met citaat antwoorden
Oud 13-06-2019, 18:37
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Ik zou het eerlijk gezegd niet doen, of in elk geval niet op de heenweg. Op de bodem van je tank ligt waarschijnlijk 30 jaar aan bezinksel. Als je je tank leeg rijdt dan trek je dat vuil mee het brandstoffilter in waardoor het kan verstoppen. Het hoeft niet, maar je kunt dan stil komen staan.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL+ // Daihatsu Valéra // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 13-06-2019, 19:03
2 Fast 4 U's Avatar
2 Fast 4 U 2 Fast 4 U is offline
V3C Clublid

een paar reserve filters meenemen

Onderstuur: de voorkant van de auto raakt de muur,
Overstuur: de achterkant van de auto raakt de muur,
Vermogen: Hoe snel de auto de muur raakt,
Koppel: hoe ver de auto de muur mee neemt.
Met citaat antwoorden
Oud 13-06-2019, 20:05
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door General Custom Bekijk bericht
Ik zou het eerlijk gezegd niet doen, of in elk geval niet op de heenweg. Op de bodem van je tank ligt waarschijnlijk 30 jaar aan bezinksel. Als je je tank leeg rijdt dan trek je dat vuil mee het brandstoffilter in waardoor het kan verstoppen. Het hoeft niet, maar je kunt dan stil komen staan.
Mwja, de vlotter zuigt toch altijd vanaf de bodem aan

Ik heb zo vaak m'n tank echt tot op de druppel leeg gereden, met verschillende auto's, tot nu toe nooit last gehad van drab.
Ik kom eerder kiezels in brandstoftanks tegen dan drap moet ik eerlijk zeggen.

Moet daar wel bij zeggen, dat dat in mijn geval allemaal 1.4tjes betreft.

www.naafdopjes.nl en eventueel opknappertjes te koop, zie hierboven (project)
Met citaat antwoorden
Oud 13-06-2019, 20:42
Cas340 Cas340 is offline

@Albert
Inderdaad het is 60 liter. Ik was ervan uit gegaan dat de inhoud hetzelfde was als bij een 340. Eerlijk gezegd neemt dat wel een belangrijk deel van de uitdaging weg. Misschien gooi ik er gewoon "maar" 45 liter in.

@GC
Ik heb de brandstoftank zeer recent vervangen door een compleet schoongemaakt exemplaar. Precies om de reden die je beschrijft: de oude zat vol met roest en andere drap. Compleet leegrijden durf ik wel aan.

Wat zou de optimale snelheid zijn: 90 kmph?
Met citaat antwoorden
Oud 13-06-2019, 20:55
Niels's Avatar
Niels Niels is offline
V3C Clublid

De vrienden thuislaten of met alternatief vervoer naar Berlijn laten komen. Scheelt ook weer 150 kilo, of meer indien bagage meegerekend, of zwaarlijvigheid, of als je met ‘een paar’ niet twee bedoelt.
'94 BMW R 1100 GS
Met citaat antwoorden
Oud 13-06-2019, 21:30
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cas340 Bekijk bericht

@GC
Ik heb de brandstoftank zeer recent vervangen door een compleet schoongemaakt exemplaar. Precies om de reden die je beschrijft: de oude zat vol met roest en andere drap. Compleet leegrijden durf ik wel aan.

Wat zou de optimale snelheid zijn: 90 kmph?
Kijk, dat scheelt enorm, dan mag dat geen probleem vormen. Helaas vaak genoeg gezien dat het wel een probleem was, zeker met vocht en algvorming in de tank door de ethanol in benzine tegenwoordig in combinatie met lang stilstaan.

De optimale snelheid is theoretisch volgens mij in de hoogste versnelling bij zo weinig mogelijk toeren maar waarbij de motor geen moeite mag hebben om snelheid te houden. Dat zal zo rond de 90 á 100km/h liggen voor de meeste auto's.
In de praktijk, als je écht voor zuinig rijden gaat, zou ik zeggen zoek een touringcar op en blijf daar achter rijden. Dat zijn hoge windvangers en die zullen in 95% van de gevallen precies 100km/h rijden. Vervolgens is het de kunst daar achter te blijven en het gaspedaal zo stil mogelijk houden.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL+ // Daihatsu Valéra // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 13-06-2019, 21:31
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

Mijn record is 1:16,5 met een vroege B19A, alleen maar snelweg, dicht achter een caravan.
Met een '84-er B19A heb ik met regelmaat 1:14 gereden met gemengd verkeer.

Een B200 injectie heb ik nooit zuiniger gekregen dan 1:12,5...
Oud 13-06-2019, 21:51
François's Avatar
François François is offline
V3C Clublid

Tot de nok toe volgooien betekent ruim 60 liter aan boord. Op zo'n afstand wordt het
blok door en door warm en dan haal je makkelijk 1 op 12. Dus dan zou je 720km kunnen
rijden. Ik denk dat dit experiment wel gaat slagen.
Oud 14-06-2019, 00:48
V3C Clublid

Wat zou de optimale snelheid zijn: 90 kmph?[/QUOTE]

Vooral luchtweerstand speelt een grote rol in het verbruik. (luchtweerstand loopt kwadratisch op) Fw,l = ½ ρ CW A v2
Dus als je op de snelweg idd met 80/90 km/h achter een vrachtwagen hangt rijdt hij het zuinigst. Je kan ook 60 k/h gaan rijden in zijn 5de versnelling maar dat lijkt met niet echt veilig op de snelweg. :P
Met citaat antwoorden
Oud 14-06-2019, 05:49
Robert340 Robert340 is offline
V3C Forum Moderator

Als je smallere wielen + banden hebt (met een lage rolweerstand) scheelt het dus ook in luchtweerstand.
Ik zou dus een 13" set gebruiken met smalle nieuwe eco banden (en een volwaardig reserverwiel mee).
En met een kitspuit en tape alle naden en kieren langsgaan.
Ook wordt er in de Volvo accessoires folder een lagere luchtweerstand beloofd als je een voorspoiler gemonteerd hebt.
Zo weinig mogelijk sturen/remmen helpt ook, dat gaat wel fijner als er geen speling op het stuur zit. En de auto neutraal uitlijnen met alles op 0 graden: camber, stuurhoek.
Maar om nou zonder pauzes te gaan rijden, dat zal pittig worden. Ik zou wel om het uur even stoppen en elke keer op dat moment een foto nemen van de brandstofmeter.
Met citaat antwoorden
Oud 14-06-2019, 08:17
François's Avatar
François François is offline
V3C Clublid

Tja, zo lust ik er nog wel een: verlaag de auto met 5cm. Volgens mij is de uitdaging deze
afstand met een zo standaard mogelijke Volvo 360 af te leggen. Met een snelheid van
90km/h over de Duitse Autobahn rijden, lijkt me uit veiligheidsoogpunt niet zo'n goed plan.
Oud 14-06-2019, 10:15
Cas340 Cas340 is offline

Met 90 heen en met 190 terug

@Francois
Snelheidsverschil op de Autobahn is wel een ding inderdaad. We rijden op zaterdag dus even kijken hoe dat gaat. Ik verwacht dat we tussen de 90 & 100 kmph gaan cruisen. Ik ben eens met auto+motoraanhanger door Duitsland (naar Italie) gereden en dat gaat best goed als je voldoende anticipeert.

@Robert
Je pakt het serieus aan Ik heb 14 inch velgen met (recente) Michelin banden. Misschien nog wat Aero mods mocht ik mezelf belachelijk willen maken op de Autobahn.

@Niels
Ik denk dat we met bagage zo'n 300 kilo wegen met zijn 3'en.

De 360 is 2,5 cm verlaagd maar verder standaard. Het enige wat ik nog wil doen voor we gaan is nieuwe olie en filters.

Volvofiel: Had jij er half- of volsyntheet in zitten?
Met citaat antwoorden
Oud 14-06-2019, 17:43
eipmiw eipmiw is offline
V3C Clublid

En wat te doen met de hellingen en afdalingen? Kun je daar je rijgedrag ook nog op aanpassen om brandstof te besparen?
Toen ik 24 was (a long long time ago) ben ik met toenmalige vriendin in een Daf 33 bestel naar Oostenrijk geweest. Er leek toen echt sprake te zijn van een wonderbaarlijke brandstofvermenigvuldiging want ik haalde veel meer kilometers op 1 tank.
Met citaat antwoorden
Oud 14-06-2019, 21:25
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cas340 Bekijk bericht

Volvofiel: Had jij er half- of volsyntheet in zitten?
10W40 halfsyntheet
Oud 15-06-2019, 11:52
V3C Clublid

[QUOTE=Robert340;254904]Als je smallere wielen + banden hebt (met een lage rolweerstand) scheelt het dus ook in luchtweerstand.
Ik zou dus een 13" set gebruiken met smalle nieuwe eco banden (en een volwaardig reserverwiel mee).

Grotere wielen hebben een lagere rolweerstand dan kleinere wielen.
En hoe dunnen er de wang van de band hoe minder vervorming van het rubber.
Het blijkt dat brede banden vrijwel dezelfde rolweerstand hebben dan dunnere. (De vlakte druk wordt tenslotte ook lager). Je hebt dan wel weer meer frontaal oppervlakte van de band. Dus als je het zo bekijkt. Zou je grote velgen moeten nemen. Met dunnen lage energie zuinige banden.
Met citaat antwoorden
Oud 15-06-2019, 22:57
V3C Forum Moderator

Luchtweerstand is veruit de grootste factor dus vandaar mijn keuze voor smallere banden/velgen.
Economy banden schijnen trouwens economisch niet rendabel te zijn, heb ooit een onderzoekje gezien waaruit bleek dat het prijsverschil zó groot was en de brandstofbesparing dermate klein, dat met het prijsverschil maar één van de vier eco banden werd terugverdiend (tov normaal rubber).

Maar om minder luchtweerstand te krijgen zou ik voor de smalste originele maat gaan. De rest van mijn eerdere advies is wat extremer.
En als je met een winter grille gaat rijden scheelt het ook wel wat denk ik.

Dat zijn in ieder geval twee maatregelen die origineel af-fabriek al bestaan voor de 300 serie.
Met citaat antwoorden
Oud 16-06-2019, 06:54
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robert340 Bekijk bericht
Economy banden schijnen trouwens economisch niet rendabel te zijn, heb ooit een onderzoekje gezien waaruit bleek dat het prijsverschil zó groot was en de brandstofbesparing dermate klein, dat met het prijsverschil maar één van de vier eco banden werd terugverdiend (tov normaal rubber).
Gewoon uit interesse; gaat dat puur over de kosten van de band op zich, of zijn daarin ook de kosten voor monteren, balanceren en verwijderingsbijdrage meegenomen?
Vaak prijzen ze eco-banden namelijk ook aan met een lamgere levensduur dan normale banden (Energy Saver van Michelin bijvoorbeeld).

Met citaat antwoorden
Oud 16-06-2019, 13:51
hengel hengel is offline
Frequente Gast (geen lid)

Ik denk ook nog aan geen stroomverbruikers aan zoals lichten en radio. Dus de antenne kan er ook af plus 1 ruitenwisser rechtop zetten, de andere er af, scheelt ook weer luchtweerstand. En stikstof in de banden met zo’n mooigroen dopje. Blijft de band meestal beter van op druk.
Met citaat antwoorden
Oud 16-06-2019, 17:47
V3C Forum Moderator

Ik zou hem trouwens net over de grens volgooien, scheelt bijna 20 cent per liter.
Met citaat antwoorden
Oud 17-06-2019, 08:39
v0lv0freak's Avatar
v0lv0freak v0lv0freak is offline
V3C Penningmeester & EVC

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hengel Bekijk bericht
Ik denk ook nog aan geen stroomverbruikers aan zoals lichten en radio. Dus de antenne kan er ook af plus 1 ruitenwisser rechtop zetten, de andere er af, scheelt ook weer luchtweerstand. En stikstof in de banden met zo’n mooigroen dopje. Blijft de band meestal beter van op druk.
Als we zo beginnen dan ook de naden van de deuren met tape dichtplakken en via het raam naar binnen klimmen.

Onderkant van de auto met platen vlak maken, spoiler achter op de auto.
Hier op het forum staan ergens foto's van een 300 die aerodynamisch was gemaakt
Oud 17-06-2019, 10:27
Cas340 Cas340 is offline

@ Albert, Robert & GC
Mooie inhoudelijke discussie. Er wordt veel onderzoek gedaan naar rolweerstand van banden. Het is volgens mij niet altijd zo dat smallere banden zorgen voor minder rolweerstand (hebben we het niet over grip). Het lijkt me dat het deformeren van het rubber de weerstand bepaald? Banden worden warm van die weestand en dat is verloren voorwaartse energie. Een parallel naar tweewielers: dikkere banden (25mm) op een wielrenfiets zorgen voor minder rolweerstand (t.o.v. 19,21, of 23 mm). Enkele jaren terug was 19 of 21 mm de standaard, nu is dat 25 mm geworden.

Er liggen trouwens Michelin energy saver banden onder!

@Hengel
Radio doet het niet dus dat scheelt. Die antenne eraf schroeven is een goed idee.

Naden en deuren tapen gaat me wat ver. Misschien dat ik aan de voorkant van de auto wat probeer te doen.

@Volvofreak
Die “Aero Volvo” heb ik weleens voorbij zien komen. Dat waren mooie aanpassingen inderdaad. Volgens mij ging die auto naar 1:18 ofzo? Was wel een 340 als ik het me goed herinner.
Met citaat antwoorden
Oud 17-06-2019, 12:00
V3C Clublid

"deformeren van het rubber de weerstand bepaald"

Dat idd, vandaar dat hogere banden (met vergelijkbare rubber soort) vaak minder zuinig zijn dan lage banden. Aan de andere kant is het wel weer een stukje comfort dat je inlevert op die Low-section band / laagprofielbanden.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: