Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Motor en Aandrijving (2 Liter)

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 22-06-2019, 19:46
hwe1993's Avatar
hwe1993 hwe1993 is offline
V3C Clublid

Variatie in vermogen B200E

Mijn 360 GLT loopt eigenlijk altijd prachtig. Mooi constant stationair, heel snel en makkelijk starten, zowel warm als koud en het gemiddeld gebruik ligt altijd tussen de 1 op 11 en 1 op 12. Hij verstookt ook geen druppeltje olie of andere narigheid. Maar, er gebeurt wel iets opvallends. Het vermogen lijkt soms ineens terug te vallen. Meestal trekt hij mooi vlot op, laten we zeggen van 100 naar 130 op de snelweg, maar zo nu en dan lijkt er niet zo gek veel te gebeuren als ik (op vlakke weg, op verschillende plekken) het gaspedaal intrap. Uiteindelijk komt hij er wel, maar de acceleratie is dan ineens duidelijk flink minder dan normaal het geval is. Ik hoor daarbij overigens geen vreemde geluiden, geen bokken o.i.d., de motor klinkt gewoon 'soepel', maar levert even niet het gebruikelijke vermogen. Dit alles natuurlijk bij warme motor (minimaal een half uur gereden), anders zou ik het gaspedaal niet flink intrappen. Heeft iemand enig idee waar ik het moet zoeken? Haperende luchtmassameter? Iets met de ontsteking? Voor de goede orde, het is geen groot probleem omdat de auto verder uitstekend functioneert, maar ik vraag me toch af of dit een symptoom is van een onderdeel dat wat aandacht nodig heeft. Alle suggesties zijn meer dan welkom!

Ter info: het gaat om een 1988 360 GLT, volledig origineel, 66.000km, kleppen recent gecontroleerd, olie/filters/bougies zo'n 6500km/3 maanden geleden vervangen, altijd gevuld met Euro 98.
Met citaat antwoorden
Oud 22-06-2019, 20:05
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

De Renix-ontsteking is niet heel geweldig, maar wel probleemloos. Ik zou de luchtmassameter eens checken en schoonmaken, dat ga je wel merken. Daar staat al wel wat over geschreven op het forum en ook via google kun je een en ander vinden
Oud 22-06-2019, 20:18
hwe1993's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door volvofiel Bekijk bericht
De Renix-ontsteking is niet heel geweldig, maar wel probleemloos. Ik zou de luchtmassameter eens checken en schoonmaken, dat ga je wel merken. Daar staat al wel wat over geschreven op het forum en ook via google kun je een en ander vinden

Dat zal ik sowieso doen ja, nog meer delen om naar te kijken? Al is het maar preventief?
Met citaat antwoorden
Oud 22-06-2019, 20:36
volvofiel's Avatar
V3C Ledenadministratie

Er zit een thermostatisch geregelde klep in de luchtinlaat, die zou ik ook controleren.

Verder zit er op het blok een temperatuursensor voor de inspuiting, maar die gaan eigenlijk nooit stuk. Zou ik dus nog even laten zitten. Redblocks zijn nogal probleemloos dus maak het niet te gek, gewoon stapje voor stapje te werk gaan. Als die LMM-fix niet helpt zou ik eerst naar de injectoren kijken. Ultrasoon reinigen en nieuwe rubbertjes erin.

Iets anders, maar dat gaat je probleem niet oplossen: maak je carterventilatie schoon. Even die zwarte doos van het blok schroeven en spoelen met wasbenzine. Zeefje schoonmaken, nieuwe o ring op het blok en alles weer aansluiten.
Let op; vanaf de het linker voorscherm gezien zit aan de linker onderopening van de ventilatiebox een slangetje die het blok in gaat. Laat die zitten!
Oud 22-06-2019, 21:08
hwe1993's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Er zit een thermostatisch geregelde klep in de luchtinlaat, die zou ik ook controleren.

Verder zit er op het blok een temperatuursensor voor de inspuiting, maar die gaan eigenlijk nooit stuk. Zou ik dus nog even laten zitten. Redblocks zijn nogal probleemloos dus maak het niet te gek, gewoon stapje voor stapje te werk gaan. Als die LMM-fix niet helpt zou ik eerst naar de injectoren kijken. Ultrasoon reinigen en nieuwe rubbertjes erin.

Iets anders, maar dat gaat je probleem niet oplossen: maak je carterventilatie schoon. Even die zwarte doos van het blok schroeven en spoelen met wasbenzine. Zeefje schoonmaken, nieuwe o ring op het blok en alles weer aansluiten.
Let op; vanaf de het linker voorscherm gezien zit aan de linker onderopening van de ventilatiebox een slangetje die het blok in gaat. Laat die zitten!

Ah, die carterventilatie is een heel goede! Die heb ik nog niet gedaan, ik heb even vertwijfeld naar die zwarte doos gekeken maar ik kon er geen info over vinden in de vraagbaak dus ik heb hem lekker laten zitten. De injectoren staan al op mijn lijstje, al probeer ik daar ook te kijken of er een mogelijkheid is nieuwere/betere injectoren te monteren, maar daar ben ik nog niet helemaal aan uit.
Met citaat antwoorden
Oud 22-06-2019, 21:33
volvofiel's Avatar
V3C Ledenadministratie

Ter info, deze ring heb je nodig voor de carterventilatie:
https://www.estateservices.nl/motor/...-b19-b230.html

Je hebt er maar 1 nodig omdat de andere opening op de carterslang eindigt.
Als de vlamdover niet meer schoon te krijgen is, kun je die ook weglaten.
Oud 22-06-2019, 21:38
Louis Louis is offline
V3C Clublid

Toen ik mijn 360 een anderhalf jaar geleden kocht merkte ik ook dat hij niet veel vermogen had. Dit bleek uiteindelijk een niet op tijd staande distributieriem te zijn.

Na die tijd heb ik nog het één en ander gedaan, wat beetje bij beetje heeft geholpen 'm wat vermogen terug te geven. Klein onderhoud als luchtfilter, bougies, bougiekabels, verdeler, rotor heeft hier bij geholpen. Later heb ik de injectoren gereviseerd met een setje van eBay.

De sleepcontacten aan de binnenkant van de luchtmassameter heb ik gepoetst met een papiertje en wat alchohol (heel voorzichtig). Dit heeft het 'schuddende' rijgedrag rond de 2000 toeren wat verminderd.

Ook de EGR en Pulsair heb ik afgedopt (de pulsair afdoppen heeft gezorgd dat ie niet meer uitvalt wanneer ik 'm warm start).
Afgelopen winter heb ik de thermotijdschakelaar, koude inspuitventiel en hulpluchtregelaar vervangen.

De warme luchtinlaat-buis heb ik weggehaald, ik heb het idee dat de thermostatische klep het niet meer doet, en lijkt altijd op 'warme lucht' te staan. Dit heeft geresulteerd in beter doortrekken in de vijfde versnelling op de snelweg (hij lijkt zelfs harder te willen).

Het LE-jetronic systeem is relatief simpel en erg betrouwbaar. Maar met kleine beetjes 'onderhoud' valt er naar mijn idee wel gemakkelijk wat winst te behalen.

Met citaat antwoorden
Oud 22-06-2019, 21:53
hwe1993's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Louis Bekijk bericht
Toen ik mijn 360 een anderhalf jaar geleden kocht merkte ik ook dat hij niet veel vermogen had. Dit bleek uiteindelijk een niet op tijd staande distributieriem te zijn.

Na die tijd heb ik nog het één en ander gedaan, wat beetje bij beetje heeft geholpen 'm wat vermogen terug te geven. Klein onderhoud als luchtfilter, bougies, bougiekabels, verdeler, rotor heeft hier bij geholpen. Later heb ik de injectoren gereviseerd met een setje van eBay.

De sleepcontacten aan de binnenkant van de luchtmassameter heb ik gepoetst met een papiertje en wat alchohol (heel voorzichtig). Dit heeft het 'schuddende' rijgedrag rond de 2000 toeren wat verminderd.

Ook de EGR en Pulsair heb ik afgedopt (de pulsair afdoppen heeft gezorgd dat ie niet meer uitvalt wanneer ik 'm warm start).
Afgelopen winter heb ik de thermotijdschakelaar, koude inspuitventiel en hulpluchtregelaar vervangen.

De warme luchtinlaat-buis heb ik weggehaald, ik heb het idee dat de thermostatische klep het niet meer doet, en lijkt altijd op 'warme lucht' te staan. Dit heeft geresulteerd in beter doortrekken in de vijfde versnelling op de snelweg (hij lijkt zelfs harder te willen).

Het LE-jetronic systeem is relatief simpel en erg betrouwbaar. Maar met kleine beetjes 'onderhoud' valt er naar mijn idee wel gemakkelijk wat winst te behalen.

Bedankt voor het uitgebreide verhaal! Het vreemde is hier: hij haalt zijn maximale vermogen meestal wél gewoon (zonder problemen de topsnelheid gehaald, waarbij hij gewoon tegen de toerenlimiet kwam als beperking) Filters, bougies, rotorkap, verdeler zijn allemaal nieuw. Injectoren staan nog op het lijstje, net als de carterventilatie zoals volvofiel aangaf en de contacten van de LMM. Pulsair heeft de mijne niet, dus dat is een zorg minder. De thermostatische klep heb ik met een fohn getest, die doet zijn werk gewoon keurig. Dat bekende 2000 toeren 'haperen' heeft de mijne ook niet. thermotijdschakelaar, koude inspuitventiel en hulpluchtregelaar heb ik nog niet naar gekeken, maar hij loopt zowel warm als koud eigenlijk prachtig. Het enige waar ik tegenaanloop is dat hij heel af en toe onder vollast geen volledig vermogen lijkt te geven, maar dat is steeds maar van korte duur. Hooguit een minuut. Het is allemaal geen rampzalig probleem, maar ik vraag me vooral af of het wijst op een onderdeel dat misschien op termijn meer problemen gaat geven.
Met citaat antwoorden
Oud 22-06-2019, 21:53
hwe1993's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Ter info, deze ring heb je nodig voor de carterventilatie:
https://www.estateservices.nl/motor/...-b19-b230.html

Je hebt er maar 1 nodig omdat de andere opening op de carterslang eindigt.
Als de vlamdover niet meer schoon te krijgen is, kun je die ook weglaten.

Super! Die ga ik bestellen!
Met citaat antwoorden
Oud 22-06-2019, 22:33
Louis Louis is offline
V3C Clublid

Citaat:
Da's een goeie. Heb er al eens naar gekeken, het zwarte kasje, maar meer ook niet. Ik wist niet precies hoe het moest en dan weerhoudt mij dat. Dank voor de uitleg
Met citaat antwoorden
Oud 22-06-2019, 22:54
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Zijn je bougiekabels recent nog vervangen?
Vaak wordt dat namelijk vergeten bij een beurt, en uit meerdere ervaringen weet ik dat slechte bougiekabels dit soort storingen kunnen geven.
Eén keer heb ik een bougiekabel gehad die soms doorsloeg naar buiten waardoor minimaal 1 cilinder een slechte of soms geen vonk kreeg, en even daarna weer perfect functioneerde.
Een andere keer had ik met zo'n bougiekabel waar je zelf de aansluitingen op draait, dat hij aan 1 kant slecht contact maakte waardoor de motor in dit geval soms niet lekker doortrok. Van dit soort bougiekabels ben ik zelf niet zo'n fan.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL+ // Daihatsu Valéra // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 22-06-2019, 22:57
hwe1993's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door General Custom Bekijk bericht
Zijn je bougiekabels recent nog vervangen?
Vaak wordt dat namelijk vergeten bij een beurt, en uit meerdere ervaringen weet ik dat slechte bougiekabels dit soort storingen kunnen geven.
Eén keer heb ik een bougiekabel gehad die soms doorsloeg naar buiten waardoor minimaal 1 cilinder een slechte of soms geen vonk kreeg, en even daarna weer perfect functioneerde.
Een andere keer had ik met zo'n bougiekabel waar je zelf de aansluitingen op draait, dat hij aan 1 kant slecht contact maakte waardoor de motor in dit geval soms niet lekker doortrok. Van dit soort bougiekabels ben ik zelf niet zo'n fan.

Nope, die zijn nog uit 1988 voor zover ik kan zien. Maar de mantels zijn nog relatief soepel en ze zien er nog uitstekend uit. Maar die neem ik bij de volgende beurt sowieso mee.
Met citaat antwoorden
Oud 22-06-2019, 23:08
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hwe1993 Bekijk bericht
Nope, die zijn nog uit 1988 voor zover ik kan zien. Maar de mantels zijn nog relatief soepel en ze zien er nog uitstekend uit. Maar die neem ik bij de volgende beurt sowieso mee.
Ik zou ze in dit geval zelf voor de zekerheid vervangen; het zijn de kosten niet en dan kun je dit uitsluiten. Met een beetje pech zijn die kabels inderdaad 30 jaar oud, en dan zijn ze eigenlijk niet meer te vertrouwen. Vergelijk het met een autoband, na 30 jaar kan die er van buiten ook nog perfect uitzien maar intussen zijn flexibiliteit verloren hebben, wat je pas merkt bij een klapband.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL+ // Daihatsu Valéra // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 23-06-2019, 12:25
volvofiel's Avatar
V3C Ledenadministratie

Ah, goeie Bart. Ik ging er vanuit dat je die al vervangen had, maar niet dus. Zeker vernieuwen! En vergeet de bobinekabel niet.

Als je dan toch bezig bent, maak dan gelijk de BDP-sensor schoon
Oud 23-06-2019, 23:51
Albert1 Albert1 is offline
V3C Clublid

Als de bougiekabels idd nog van 88 zijn, zou ik deze zeker vervangen. Meerdere keren bij verschillende auto's grote verschillen gemerkt na het vervangen. Ook al viel er aan de buitenkant niks van slechts aan te zien

Laatst aangepast door Albert1 : 24-06-2019 om 09:40
Met citaat antwoorden
Oud 24-06-2019, 13:42
Louis Louis is offline
V3C Clublid

Ben ik ook van mening. Ze hoeven niet perse uitgedroogd te zijn om 'op' te zijn. De inwendige weerstand neemt af, corrosie op het koper, kan allemaal.
Met citaat antwoorden
Oud 25-06-2019, 23:02
V3C Clublid

En nog iets wat me zo tenbinnen schiet. Je zegt dat het vermogen iets afneemt. Als dit echt niet heel veel is kan dit ook gewoon je visco fan zijn die gaat mee draaien door de warmte. (dat zou verklaren waarom het soms wel soms niet gebeurd) Zonder deze fan merk ik dat de motor iets fijner draait. Maar dat zou niet heel veel mogen schelen.
Met citaat antwoorden
Oud 27-06-2019, 14:24
JKiers's Avatar
JKiers JKiers is offline
V3C Clublid

Naar mijn weten draait die dikke fan ook met -10, koude start en op stationair toerental nog mee toch?
Met citaat antwoorden
Oud 27-06-2019, 18:01
powerflux's Avatar
powerflux powerflux is offline
V3C Clublid

Hij draait mee, maar als hij goed werkt zit er dan nauwelijks kracht achter en wordt de koppeling steeds beter naarmate het metalen deel in het midden (en daarmee de olie erin) opwarmt
V90 3.0i '97 [599.000] & 965 2.5i '95 [365.565]
Met citaat antwoorden
Oud 02-07-2019, 12:52
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JKiers Bekijk bericht
Naar mijn weten draait die dikke fan ook met -10, koude start en op stationair toerental nog mee toch?
Dat zou kunnen, maar dan staat hij vast. Voordat de motor draait zou je hem gewoon rond moeten kunnen duwen met je hand.

Bij mij twijfel ik of hij nog wel vast gaat. Vorige week stonde ik tijdje stil (wel met die 30 graden). Liep de temperatuur op naar 3/4 van de meter. Dit zou niet moeten kunnen toch?
Met citaat antwoorden
Oud 02-07-2019, 16:17
2 Fast 4 U's Avatar
2 Fast 4 U 2 Fast 4 U is offline
V3C Clublid

Kijk ook naar de massa aansluiting van het blok, ik weet het klinkt gek maar ik heb met de startmotor problemen gehad waardoor ik de auto niet gestart kreeg en op advies van een wegenwachter, die mij geholpen heeft, de massa aansluiting nagekeken ik heb een nieuwe set gemaakt voor de startmotor / blok massa en de massa van het chassis.
De auto start nu feilloos en ik meen dat de motor door de nieuwe massa kabel aan het blok, soepeler loopt door een betere massa. Je moet wel realiseren dat het auto's die al op leeftijd zijn en ook de massa aansluiting kan haperen, baat het niet schaden doet het zeker niet.

Onderstuur: de voorkant van de auto raakt de muur,
Overstuur: de achterkant van de auto raakt de muur,
Vermogen: Hoe snel de auto de muur raakt,
Koppel: hoe ver de auto de muur mee neemt.
Met citaat antwoorden
Oud 02-07-2019, 18:31
hwe1993's Avatar
V3C Clublid

Even goed om te benoemen, het lijkt erop dat het een symptoom was van het lostrillen van het staafje tussen de rol waar de gaskabel overheen loopt en het gasklephuis. Deze was vorige week ineens los, het gaspedaal deed niets meer, ik kon in de file op stationair en voorzichtig zijn met de koppeling nog net de vluchtstrook bereiken. Sindsdien geen enkel probleem meer gehad. Ook heb ik op Bart's advies de bougiekabels vervangen. Ik merk niet echt verschil, maar ze waren absoluut aan vervanging toe! De mantel was hard en bros onder de klemmen.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: