Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Techniek CVT / Variomatic

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 27-07-2013, 21:27
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

1.7 met variomatic

De vraag is heel simpel: een variomatic onder een 340 met 1.7 liter motor knutselen, is dat technisch mogelijk? En tegen welke problemen zal ik aanlopen?

Waarom die vraag? De 340 GL Special met variomatic rijdt echt zo fijn, dat wil ik op de Millionaire ook! Het lijkt me zalig om die versnellingsbak te hebben, met die berg koppel van de 1.7. Bovendien bevalt het luie rijden zonder schakelen mij wel
Het idee is om gewoon een complete cvt met randapparatuur uit een 340 te halen, en overzetten op de Millionaire.

Mogelijk wil ik in de toekomst ook nog ooit injectie op de 340 1.7 hebben (om van de carburateur af te zijn) Verre toekomstplannen, maar misschien al handig om bij stil te staan: Vormt dit een probleem in combinatie met een variomatic?

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Chevrolet Evanda Verona LTZ // Yamaha XJ900F // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 27-07-2013, 21:34
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

wil je het met voetkoppeling of centrifugaalkoppeling?
Met citaat antwoorden
Oud 27-07-2013, 21:57
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Het liefst met centrifugaalkoppeling, als dat technisch haalbaar is natuurlijk. Maar daar hebben we natuurlijk al een probleem te pakken... Het koppelingshuis van een 1.7 moet aangepast worden op centrifugaalkoppeling of een 1.4 koppelingshuis moet komen passen op een 1.7 motor.

Helaas heb ik zelf (nog) geen ervaring met zo'n project, dus zou zoiets gaan?

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Chevrolet Evanda Verona LTZ // Yamaha XJ900F // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 27-07-2013, 22:06
AvdAkker's Avatar
V3C Clublid

dat koppelingshuis is niet zo'n groot probleem, dat en de koppeling zelf is met wat werk wel te realiseren. zowieso wordt de cardanas een probleem omdat je met de lengte van de bestaande assen niet uitkomt
denk dat een 1.7 blok het ook best wel goed doet icm een variomatic

hoe graag wil je het? je hebt aardig wat reservedelen om wat dingen uit te proberen
Met citaat antwoorden
Oud 27-07-2013, 22:18
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Ik ben inderdaad goed aan het hamsteren geweest, en nog steeds

Hoe graag ik het wil? Best wel graag eigenlijk, net als injectie er op. Alleen, er moeten natuurlijk wel prioriteiten gesteld worden...
De techniek is nu prima in orde, dus nu komt het lassen, en spuiten er achteraan. Dat wil ik liefst dit jaar nog zien gebeuren (maar zal wel volgend jaar worden eer dat klaar is). Dan is de auto weer in perfecte originele staat.
Dat duurt niet meer zo lang, dus dan komt het optimaliseren. Een variomatic er op dus...

Om op die cardanas terug te komen, volgens mij heeft een 340 een vrij simpele constructie? Een ronddraaiende as onder de auto met aan beide uiteinden spiebanen om een gokje te doen? (ik heb er helaas geen liggen). Volgens mij moet een professioneel bedrijf zoiets wel op maat kunnen maken lijkt me.

Met citaat antwoorden
Oud 27-07-2013, 22:20
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

voor wat ik weet Bart; als je er een 1700 injectie uit een 440 in wilt hangen sluit dat qua karakter wel aardig aan op een variomatic; onderin de toeren valt er niet zo gek veel te beleven maar het motortje is dol op toeren maken.
In een 440 is zo'n 1.7 injectie al snel (ong. 100 pk en 150 Nm op ruim 1000 kg auto), i.c.m. een vario zal dat nog veel leuker zijn.

Ik ben wel benieuwd naar of je het gaat doen en hoe het je bevalt... zelf lijkt een 340 met 1700 injectie me iig erg leuk!
De 1800 injectie is helaas een stuk minder fel, dus zoek dan wel echt een 1700.

Volvo 360 injection 1988
Met citaat antwoorden
Oud 27-07-2013, 22:46
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Ik heb me er nog niet echt in verdiept, maar ik zat dan eerder te denken aan een kop met inlaatspruitstuk van een monopoint-injectie. Of zelfs enkel het inlaatspruitstuk als dat gaat (uiteraard met alles daar boven). Dit om alles zo simpel mogelijk te houden. De enige echte moeilijkheid is het omlassen van het inlaatspruitstuk...
Met monopoint injectie veranderd er ook in principe niks voor het motortje, enkel dat het mengsel meer optimaal wordt, en dat er ergens een lambdasensor komt zitten. Het grootste voordeel is dat je geen carburateur meer hebt, en natuurlijk een paar extra pk's.

Een ombouw waarbij er een ander motorblok in gehangen moet worden, wordt voor mij lastig te doen. Vooral qua kennis van zaken ben ik daar niet sterk genoeg in.

Met citaat antwoorden
Oud 28-07-2013, 08:16
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

ja, maar als je monopoint wilt zit je juist aan die tammere 1800.
Bovendien heeft die een grotere cilinderinhoud en is het maximum koppel eerder beschikbaar, iets dat je i.c.m. een cvt volgens mij juist niet wilt.

de 1700 injectie is multipoint, maar heeft dezelfde cilinderinhoud als de B172K die je nu al in je auto hebt.
Omdat er ook 440's met die motor zijn geleverd, lijkt een ombouw naar injectie me prima te doen.

Ohja, en ook niet onbelangrijk; de 1700 heeft 12 pk meer dan de 1800, iets wat je ook wel gaat merken

Volvo 360 injection 1988
Met citaat antwoorden
Oud 28-07-2013, 08:43
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Dat vermogen maakt me zoveel niet uit, die 80pk die er nu inzitten worden ook niet allemaal gebruikt. Het is echt om van de carburateur af te zijn. Maar een kop van een 1.7 met multipoint er op gaat dus wel? Maar dat is voor latere zorg... Eerst eens kijken wat hij met cvt gaat doen.

Waarom zou je trouwens het koppel niet vroeg beschikbaar willen hebben bij een cvt? De meeste tijd zit je tussen de 2500 en 3000 toeren te werken, het maximale koppel van de 1.7 valt mooi in dat gebied (130NM @ 2900r/min, uitgaande van een standaard motor). De cvt zal zijn versnelling dus nog beter kiezen dan bij een 1.4 zoals ik beredeneer (106NM @ 4000r/min). Dit klinkt in elk geval ideaal.
Het topvermogen van een 1.7 komt op zijn beurt vrij bij 5400r/min (uitgaande van standaard). Daar kom je met de cvt nooit als je hem gebruikt zoals het hoort, dus overtoeren zal hij ook niet maken.

Weet iemand misschien een koppel/vermogen/toerental karakteristiek van beide motoren te vinden? En misschien ook van de 440 B17 en B18? Het zou leuk zijn om die eens naast elkaar te leggen om te kijken wat de cvt ermee zal doen.

Met citaat antwoorden
Oud 09-08-2013, 11:00
AvdAkker's Avatar
V3C Clublid

denk ook wel dat een 1.7 (injectie of niet) zowieso wel een leuk blokje is voor een CVT; het is bekend dat een standaard 5GTT blok nog geen 10.000km doet met een set originele volvo riemen, dat is 120pk en ca 150nm in een DAF66; de koppelcurve van een turbomotor is wel vele malen agressiever als van een atmosferische motor en juist dat is funest.

met het extra gewicht van een 300 is een standaard 1.7 multipoint blok wel ongeveer het maximale wat de cvt kan hebben en je in principe alles nog een beetje heel houd en dus betrouwbaar
Met citaat antwoorden
Oud 09-08-2013, 20:54
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Dat klinkt in elk geval veelbelovend, n als iets wat vraagt om geprobeerd te worden

Om de riemen kan ik me niet heel druk maken. Ookal zit er wat meer koppel en vermogen achter, dat wil niet zeggen dat het altijd word gebruikt

Met citaat antwoorden
Oud 09-08-2013, 21:05
Bart Manders's Avatar
Bart Manders Bart Manders is offline
V3C Clublid

Hij kan best wel meer hebben maar dan moet je de vario gaan aanpassen.extra diafragmaveren plaatsen en zorgen dat ie zijn warmte beter kwijt kan. In eerste instantie moet je dan denken aan een betere afvoer van de warmte en niet meer koellucht toevoeren. Dat blijft in de kast om de vario hangen.

Het kan extreem hoor.....de 55 van jules noterman is het bewijs van wat hierboven staat. Die verstookte op een rally vaker meerdere sets riemen tot Ed von Tongelen er voor zorgde dat er meer warmte werd afgevoerd en de betrouwbaarheid was toen aanzienlijk verbeterd. Nou weet ik ook wel dat een vario van 55 en een 66/340 op belangrijke punten verschillen maar het principe blijft hetzelfde....als de riemen te warm worden gaan ze smelten en dan is het snel gedaan. Zo extreem als die 55 lijkt me voor dagelijks gebruik niet wenselijk,die zit dik boven de 150 pk met een renault alpine blok en dubbele webers. Maar zo rond de 120 pk moet
,met de genoemde aanpassingen geen probleem zijn mits je zoals al gezegd is,een motor hebt met een relatief geleidelijke vermogens opbouw.
Met citaat antwoorden
Oud 10-08-2013, 00:51
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

het nadeel is wel dat de 1.7 relatief een heel hoog koppel heeft in het lage en middentoeren gebied, en is dan ook mooi zuinig. Dat gebied kun je met een vario maar heel beperkt gebruik van maken, omdat die juist terugschakelt op koppel.
Met citaat antwoorden
Oud 10-08-2013, 07:00
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk bericht
het nadeel is wel dat de 1.7 relatief een heel hoog koppel heeft in het lage en middentoeren gebied, en is dan ook mooi zuinig. Dat gebied kun je met een vario maar heel beperkt gebruik van maken, omdat die juist terugschakelt op koppel.
Die zin snap ik niet helemaal Wouter. Waarom is dat een nadeel?

Als je optrekt zit je met een vario rond de 2500 3000 toeren (daar zit ook het max koppel van de 1.7), en als je je koppel niet nodig hebt schakelt hij terug.
Bij de kickdown gaat hij sowieso op vermogen schakelen, en boven de 80km/h gaat hij ook die kant op.

De toerentallen waarbij de variomatic schakelt blijven het zelfde. Aan dat vacuumsysteem veranderd niks, en de gewichten blijven ook het zelfde.

Met citaat antwoorden
Oud 10-08-2013, 11:22
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

dat zeg ik dus, dat dat niet zo is. Meer koppel aanleggen = automatisch hogere toerentallen draaien.
Met citaat antwoorden
Oud 10-08-2013, 16:45
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk bericht
dat zeg ik dus, dat dat niet zo is. Meer koppel aanleggen = automatisch hogere toerentallen draaien.
Ok, en dat werkt dan met de gewichten in de variomatic?

Met citaat antwoorden
Oud 10-08-2013, 17:01
Niels's Avatar
Niels Niels is offline
V3C Clublid

Waar Wouter op doelt is dat het schakelgedrag van de variomatic voor een aanzienlijk deel wordt benvloed door de trekkracht van de riemen, die op zijn beurt weer voor een deel wordt bepaald door het aanwezige koppel - waardoor de variomatic dus juist bij een lage constante snelheid een te lage versnelling kiest omdat de riemtrekkracht hoger is dan bij de 1.4. De balans tussen de centrifugaalkrachten en de riemtrekkracht is dan dus zoek. Dat zou dan betekenen, zei de leek, dat je met de huidige schakelkarakteristiek (overbrengingen in de primaire en/of secundaire verdeelkast, gewichten in de primaire trommels) in combinatie met de curve van de 1.7 niet goed uitkomt.
'94 BMW R 1100 GS
Met citaat antwoorden
Oud 11-08-2013, 19:30
Bart Manders's Avatar
V3C Clublid

Bij de 55 van jules Notermans zijn destyds(toen de auto nog van van janvan elderen was) zwaardere gewichten geplaatst om A: de auto niet uit zijn toeren te laten lopen.De vario heeft ook een toerenbegrenzende werking en B: om met het hogere vermogen uit de voeten te komen qua schakelen.

Wat ik dr van weet heeft die toen asjes laten draaien en toen zijn dr met testen steeds gewichten bij geplaatst totdat t voldeed.
Met citaat antwoorden
Oud 01-10-2013, 22:39
classicswede classicswede is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Interesting topic and on a similar line to what I am thinking about.

As my CVT needs some transmission repairs I will be rebuilding the transmission. My plan was in couple of years time to convert to manual and fit a 1.9TD engine that I have in a donor 440.

I am moving more towards the idea to keeping the car CVT but am concerned about the amount of torque the TD engine makes. The car will not be driven especially hard but the transmission will need to be able to take what is there.
Temperature is a problem, what methods have others used to cool things down? There is room to install some cooling fans to aid air flow over the belts.

Also in this thread I notice comments about changing the weights in the primary unit. With a diesel engine would the weights need lighter or heavier?

Is this a totally stupid idea that is not going to work and just destroy CTV units or with some engineering a feasible idea?

classicswede.co.uk
Met citaat antwoorden
Oud 01-10-2013, 23:30
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

succesful combination of diesel engine with variomatic is very unlikely.

The development department (in Helmond,NL) have actually built one car with the D16 engine. To match the torque curve of the engine they had:

- changed the weights in the primary to extremely large ones (aggressive upshifting)
- different spring set in the secondary pulleys (to accomodate heavier primary weights / match the curve)
- changed the drive ratio in the secundary to a much 'longer' ratio.

unfortunately the car only got up to 100 km/h top speed.

The insurpassable problem is the fact that the variomatic has a limited ratio difference between lowest and highest 'gear', and any diesel engine will not rev much above 4200rpm. You are either burning up the clutch in city traffic or burning up the engine near its redline on the motorway.

edit; using only off the shelf parts it is going to be even more difficult ofcourse! In more modern CVT's the manufacturers often use a very long final drive and add a torque converter between the engine and cvt to provide decent low-speed pulling power.
Met citaat antwoorden
Oud 02-10-2013, 07:41
Bart Manders's Avatar
V3C Clublid

Toyota says....nothing is impossible! And thats why they call back thousands of cars each year!

A 1.9 td would require a different driveshaft ,the original wouldnt last more than a few km's/ miles.
The temperatur problem on the vario isnt that big. The trick is to make sure that the heat can get away. So instead of leading more cold air to the vario you should ask yourself how can you improve de drain of the heat..

Dieselengines nowadays are much better than the ones volvo used for their proto. So good chance you could built a good working car with a modern diesel......but it will be far from " plug and play".
Met citaat antwoorden
Oud 03-10-2013, 12:16
classicswede classicswede is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

There is still hope for it then!

The drive shaft is not a problem, I already have a solution to this. The problem is the same even with manual transmission and I have already come up with a solution that will work and be strong.

Just a though, I see what you are saying about the limited revs of the diesel engine and the limit of lowest to highest gear of the CVT. The idea that just came to mind how about an overdrive fitted to the back of the clutch housing? That would give you a 2 speed vario. Low gear for town driving then shift up to the higher gear on the open road.

I will take a look and see how some of the modern CVT's have gone about it.

classicswede.co.uk
Met citaat antwoorden
Oud 03-10-2013, 12:30
Bart Manders's Avatar
V3C Clublid

And how would you switch the gear.....electronicc like in a 240?

Could be an interesting idea.....
Met citaat antwoorden
Oud 03-10-2013, 18:02
AvdAkker's Avatar
V3C Clublid

you would have to flip the overdrive over so that the output revs are higher than the input revs (and that's what you want)
Met citaat antwoorden
Oud 03-10-2013, 20:51
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

that's the usual configuration of any overdrive, if i'm not mistaken.
overdrive OFF; engine/axle 1:1
overdrive ON: engine/axle 1:1.2

it could probably be done that way. contrary to volvo in the eighties we nowadays have access to diesel engines that stay whole, even at higher rpms.

there still is the problem that the ratio difference between overdrive engaged, and disengaged is probably on the small side for what we want here. a "low/high" switchbox would be better. it might require a foot controlled clutch to be added in the mix...
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: