Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Foto's, Info en Projecten > de Showroom

de Showroom show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 29-08-2015, 16:33
Stefan340 Stefan340 is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Eerste auto, een Volvo 340 1.4!

Nijmegen is weer een Volvo 340 rijker! Deze maand m'n eerste autootje gekocht, en inmiddels 700 km erin getourd. Bij aankoop had ie slechts 80.000 op de teller. 1.4 L motor, en verder geen opties.. behalve.. centrale deurvergrendeling (yeah)!
Wat is een voorstel-thread zonder fotos; zie hieronder. Excuses voor de slechte kwaliteit, maar ik had geen zin om te wachten tot het bewolkt werd

Dat issie dan

En vanachter. Nieuwe einddemper!

Privéparkeerplaats in het centrum van Nijmegen. Relaxt.

Clean

Nee, het is geen half 10. Die is stuk

Ein Blaupunkt!

Ook schoon..

Tja, er is wel wat werk aan.

Handgreep rubber heeft z'n beste tijd gehad

De deurrubbers zijn rondom versleten.

Wielkast rechtsachter heeft een onaangename roestplek

De lak is ook erg vlak

Ik ben niet vies van wat klussen, dus ik denk ik hier nog veel informatie vandaan ga halen.
Mijn TO-DO lijst:
Heb gemerkt dat mijn thermostaat altijd open staat (op de snelweg bij koud weer is de temperatuursensor niet van z'n plek gekomen). In de stad daarentegen wel, dan komt ie mooi tot halverwege.
-> Thermostaat vervangen

Rubbers rondom gescheurd en plakken vast aan de deur
-> Rubbers rondom vervangen

Klok is defect. Misschien iets kleins en kan ik met secondelijm dat ding reviseren, maar waarschijnlijk wil ik hier een toerenteller in. Ik heb geen haast, dus why bother met een klok?
-> Klok repareren of vervangen met een toerenteller

Opties inbouwen.
-> 12V sigarettenaansteker is wel handig voor m'n navigatie.
-> Aux-stekkertje inbouwen voor portable muziek ipv radio?

Enfin, hi allemaal, en als jullie tips hebben of opmerkingen over bovenstaande dingen, shoot!!!
Met citaat antwoorden
Oud 29-08-2015, 18:40
François's Avatar
François François is offline
V3C Clublid

Wat dacht je ervan de roest aan de wielkast aan te pakken? Veel belangrijker
dan een toerenteller of klok of AUX-stekkertje.
De rubbers en de thermostaat zijn ook belangrijk, daar niet van.
Maar roest is nou eenmaal de grootste vijand van de 300.

Laatst aangepast door François : 29-08-2015 om 19:38
Met citaat antwoorden
Oud 29-08-2015, 18:44
François's Avatar
François François is offline
V3C Clublid

Hmm, geen opties?
-koplampwissers
-striping
-recirculatieknop
-metallic lak
-spatlappen
-afsluitbare tankdop
-zwarte trim rond ramen

Het is misschien wel een Winner Special.
Oud 29-08-2015, 19:26
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Leuk wagentje!

Ik zou de roest ook zeker aanpakken!
Zelf heb ik zeer goede ervaring met dit bedrijfje: http://remarclassiques.bekijknu.nl/ Zeer goed en goedkoop, de vrouw die dat doet last aan oldtimers uit hobby, om haar oldtimerhobby te bekostigen. Ze heeft veel ervaring, rekent vriendelijke prijzen, en je mag zelf meehelpen dus je leert er ook nog het een en ander van. Na 2,5 jaar zijn de plekken die ze aan mijn auto's heeft gelast overigens ook nog perfect, dus over de kwaliteit ben ik ook prima te spreken.
Roest is zoals François al zegt echt de vijand van deze auto's. Houdt je dit in bedwang dan kun je nog jáááááááááááááren met het autootje rondrijden. Technisch steekt het allemaal zeer robuust in elkaar, terwijl eigenlijk alles te repareren is met de spreekwoordelijke hamer en bijtel.

Een thermostaat is ook zo gefixt. Zo'n ding kost minder dan €10 voor een 1.4, en heb je in 10 minuten gewisseld. Dit merk je overigens meteen in het verbruik als het winter wordt.

Verder echt een leuke auto die eigenlijk prima in de opties zit. Opties die nu vrij normaal zijn op auto's van tegenwoordig, maar toen best luxe waren. Vooral de koplampwissertjes, die zie je echt niet zo vaak op een 340.
Als je méér opties wilt is een 340 ook een prima keuze! Ga een dagje naar de sloop, kijk of ze een 340 GL Special of een 360 of zo hebben staan, en je maakt er een luxe bolide van alsof het meccano is. Bovendien is het meeste (zoals een toerenteller en sigarettenaansteker) nog prima te vinden tegen een mooie prijs.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Chevrolet Evanda Verona LTZ // Yamaha XJ900F // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 29-08-2015, 21:08
Spurt Spurt is offline
V3C Clublid

In de derde foto van bovenaf meen ik een afsluitbare tankdop te zien.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door François Bekijk bericht
Hmm, geen opties?
-koplampwissers
-striping
-recirculatieknop
-metallic lak
-spatlappen
-afsluitbare tankdop
-zwarte trim rond ramen

Het is misschien wel een Winner Special.
Met citaat antwoorden
Oud 29-08-2015, 21:20
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Mooie auto en met een handbak al best uniek, en vooral een mooi kleurtje ondanks dat deze hier en daar wat dof is. Is ook overgens geen metallic hoor.

Met een polijst tol kun je de lak weer mooi laten glimmen. Is meestal maar het bovenste laagje wat dof is.
- 1983 (mj '84) 340 L

Met citaat antwoorden
Oud 30-08-2015, 08:33
Volvo1914 Volvo1914 is offline

Beste Stefan,
Aangezien je vraagt om tips en advies: pak eerst de roest aan, evenals het technische deel. Neem hiervoor de tijd. Vervolgens het optische (deurrubbers, accessoires e.d.). Waarschijnlijk kan Erik met zijn onderdelenmagazijn je hierbij helpen. Hij woont ook nog eens zeer vlakbij. Als finishing touch zou ik de lak aanpakken. Gebruik hiervoor veilige reinigings- en waxprodukten en vooral geen zware polijstmachine. De lak is door de jaren heen dunner geworden en dus gevoeiiger. Zeker bij de randen is de lak dun. Handmatig werken dus. Voor poets-tips kun je mij raadplegen.
Groet, Peter
Met citaat antwoorden
Oud 30-08-2015, 09:08
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volvo1914 Bekijk bericht
Als finishing touch zou ik de lak aanpakken. Gebruik hiervoor veilige reinigings- en waxprodukten en vooral geen zware polijstmachine. De lak is door de jaren heen dunner geworden en dus gevoeiiger. Zeker bij de randen is de lak dun. Handmatig werken dus. Voor poets-tips kun je mij raadplegen.
Groet, Peter
Aha, ja ik dacht meteen even terug aan wheeler dealers waar ze een Porsche 924 gingen poetsen omdat die rode lak ook helemaal roze was. En dat deden ze ook met zo'n tol. Maar beter van niet dus
- 1983 (mj '84) 340 L

Met citaat antwoorden
Oud 30-08-2015, 11:27

Bedankt allemaal! De roest aanpakken, dat staat zeker op nummer 1. Beetje dom dat niet te vermelden in de openingspost Ohja, het beestje is trouwens uit '87.
Ik wist niet dat er zoveel opties op zaten!
Heeft iemand misschien contacten in omgeving Nijmegen voor het (betaalbaar) te laten fixen van het roest? Heb geen metaalbewerkingsskills noch de apparatuur ervoor, maar wil het wel graag leren, dus het liefst een werkplaats waar ik niet word weggestuurd maar met m'n neus erbovenop sta.

Thermostaat had ik inderdaad al gevonden op internet voor weinig. Nu nog uitzoeken hoe ik 'm verwissel. Ook even de vraag wat ik nog meer mee ga bestellen.

Ik had al een polijsttol in mn handen gehad, maar is dus maar goed dat ik daar vanaf heb gezien. Ik herinnerde me ook de Porsche uit wheeler dealers en vond dat ook nogal een agressieve aanpak, ik denk dat ik een kale 340 had overgehouden. Ik hoop dat het de toplaag is.. ik hoor graag die tips van je Peter!
Met citaat antwoorden
Oud 30-08-2015, 12:10

Hoi Stefan en Steven,
Tegenwoordig wordt - vooral bij moderne auto's - al snel de zware poetsmachine (type slijptol) gebruikt. Het scheelt tijd, mits je er veel ervaring mee hebt. De kunststof delen moeten voordat je begint sowieso afgeplakt worden, want de machine pakt ze automatisch mee (onherstelbare schade). Ook is er een verschil in gradaties poetsmoppen (harde of zachte spons). Het machinaal poetsen gebeurt onder een bepaalde hoek en niet "plat" op de lak (lak verbrandt en hologrammen ontstaan).
De aanpak van de poetsclinics die de club ooit gaf, is juist. Bij de oudere laksoorten van vóór 1995 (nog geen waterbasis eco-milieu-troep lak met slechte vernis) is het cleanen echter nog belangrijker. Verwering en ingetrokken vuil worden verwijderd en er ontstaat een egale, gladde lak. Kleine krassen worden met een krasverwijder-produkt en polish / paint renovator aangepakt. Deze stappen moeten handmatig. Immers: de verwering en lakdikte is niet overal hetzelfde. Een machine voelt dat niet aan. Als de lak eenmaal verdwenen is, is het te laat. Vooral het dak en de motorkap hebben veel last van verwering. Je bent veel tijd aan de handmatige methode kwijt, maar brengt geen schade aan.
Meguiar's heeft weliswaar dure poets produkten, maar zijn veilig en duurzaam.
Ook ben ik geen fan van het overspuiten van oude lakken bij bijvoorbeeld oldtimers. Vaak kan een oude lak (die meestal ook beter bestand is tegen steenslag) nog gered worden. Dat is aanzienlijk goedkoper en de auto blijft origineel.
De bordeaux rode lak is zo goed als zeker te redden, zolang er maar niemand agressieve produkten op los heeft gelaten. Kom anders maar een keer naar Grave voor tips.
Groet, Peter
Met citaat antwoorden
Oud 30-08-2015, 14:11
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

Inderdaad zoals Peter omschrijft. Ik heb kort geleden mijn witte 940 uit 1991 grondig onder handen genomen op de manier zoals Peter omschrijft. Alles handmatig en alles van Meguiars. Het resultaat is verbluffend.

Leuke auto, goed om te lezen dat Nijmegen weer een 340 rijker is. De laatste tijd zijn er veel verdwenen uit Nijmegen (omdat de eigenaren zijn verhuisd). Toen ik nog studeerde kwam ik er dagelijks en zag ik er regelmatig eentje rijden.

Volvo 360 injection 1988
Met citaat antwoorden
Oud 31-08-2015, 08:48
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

De handmatige aanpak voor poetsen werkt goed. Ik heb het vorig jaar gedaan bij een 340 met donkerblauwe lak. Je merkt vooral bij dak en motorkap dat je wat meer werk hebt. Flink met zo'n pad rondjes draaien. Het resultaat is erg goed! Met mequiers paint restore setje. Zit alles in.

Met citaat antwoorden
Oud 01-09-2015, 14:21

Mooi resultaat Jean-Luc! Zo'n setje kost 50 eu, dat heb ik er wel voor over ja! *gooit het in het winkelwagentje*
Met citaat antwoorden
Oud 01-09-2015, 17:21

Hallo Stefan,
De Meguiar's set is een goede investering en kun je meerdere keren gebruiken. Wat belangrijk is, is het toepassen in de schaduw (carport, goed verlichte garage, zwaar bewolkt weer e.d.). De lak moet weliswaar droog, maar vooral afgekoeld zijn. Succes !
Groet, Peter
Met citaat antwoorden
Oud 07-09-2015, 08:28

Update; zojuist de 1000km gepasseerd! Gaat rap! Echter niet zo feestelijk gevierd, motor viel uit bij het stationair wachten voor ik de snelweg weer op kon draaien. Choke uit, en toen wilde ie wel weer, maar dat lijkt me niet helemaal de bedoeling nadat je net 100 km hebt gereden.

Ik vermoed een te koude motor, naaldje stond op 1/8e ofzo. Thermostaat moet deze week binnenkomen. Ik heb net gezocht op het forum; schijnbaar in de 'bovenste buis van de waterpomp'. (Die moet ik nog zien te vinden).
Koelvloeistof moet ik dus aftappen tot net onder het niveau vd waterpomp, maar waar doe ik dat (fatsoenlijk) zonder dat ik of mn motor vol nattigheid sta?
Met citaat antwoorden
Oud 07-09-2015, 09:34
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Je kan de bovenste buis van de waterpomp tijdelijk afdoppen met folie en elastiek. Of gewoon heel snel de thermostaat wisselen. Na enkele kapotte thermostaten te hebben gehad (ja, ook nieuw uit de doos), krijg je er wel handigheid in
Met citaat antwoorden
Oud 07-09-2015, 11:39

Is de stationair sproeier (bij de carburateur) al gereinigd? Dat is het eerste dat bij mij opkomt. Tijdens het rijden zijn er geen problemen, totdat je voor een verkeerslicht moet stoppen. Door de choke te gebruiken, kun je de motor bij een vervuilde sproeier inderdaad nog aan de praat houden (heb dat ook meegemaakt...). Dit reinigingsklusje is naar mijn mening eenvoudiger uit te voeren.
Nadat ik op advies van Anjo een los benzinefiltertje (model trechter, kost maar een paar euro) in de brandstoftoevoer heb aangebracht, heb ik nooit meer last van een vervuilde stationair sproeier gehad.
Misschien is het verstandig om tevens ook de carburateur te inspecteren en te reviseren. Ik heb er veel profijt van gehad. De 340 werd betrouwbaarder en liep stukken beter.
Met citaat antwoorden
Oud 08-09-2015, 12:06

De carburateur is wel opnieuw afgesteld; de vorige eigenaar heeft dit laten doen. Geen idee of de stationairsproeier daarbij gereinigd is... Hoe doe ik dat? Het klinkt lastig?
Zojuist de nieuwe thermostaat ontvangen. Deze week eens prutsen!
Met citaat antwoorden
Oud 08-09-2015, 21:04

Het afstellen van de carburateur is wat anders dan het reviseren ervan. Vaak loopt hij na afstellen op de gebreken voorlopig weer verder (ondanks slechte pakkingen, valse lucht e.d.). Uit de diverse posts kun je ook opmaken dat tijdens een APK in de garage veel carburateurs "teruggeschroefd" worden en daarna belabberd lopen.
Ik ga er dan ook vanuit dat de carburateur niet gereviseerd is en de stationair sproeier gecontroleerd mag worden. Volgens mij is er een post geweest met een soort handleiding hoe je de sproeier kunt reinigen.
Heb je enig idee of de kleppen ook recent gesteld zijn? Dat is naast een eventuele carburateur revisie ook niet onbelangrijk.
Met citaat antwoorden
Oud 08-09-2015, 21:19
Stepfun's Avatar
Stepfun Stepfun is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefan340 Bekijk bericht
De carburateur is wel opnieuw afgesteld; de vorige eigenaar heeft dit laten doen. Geen idee of de stationairsproeier daarbij gereinigd is... Hoe doe ik dat? Het klinkt lastig?
Zojuist de nieuwe thermostaat ontvangen. Deze week eens prutsen!
Als je dan toch de thermostaat gaat vervangen, kijk ook eens naar de staat van je koelslangen! Anders moet je twee keer
Met citaat antwoorden
Oud 10-09-2015, 09:23

Thermostaat gisteren erin gezet. Inderdaad een klusje van <10 min!

Omdat er vast meer leken rondlopen en stiekem meelezen op dit forum (zoals ik meestal doe), dacht ik, ik maak eens wat foto's! Eigenlijk zo'n kort klusje dat ik bijna vergeten was om de stappen vast te leggen. Enfin, easy peasy:

Nieuwe thermostaat + Haynes handboek

WD40 op beide slangklemmen gespoten en even in laten werken. Daarna eenvoudig de bovenste dikke slang v/d waterpomp eraf gehaald waar de thermostaat zich in verschuild

Twee slangklemmen. Één voor de waterpomp, de ander voor de thermostaat. Bakkie om evt koelvloeistof op te vangen, maar er liep niet veel eruit.

Thermostaat uit de buis getrokken, en de nieuwe erin gezet. Terug geschroefd, klaar! Koelvloeistofniveau controleren en beetje bijvullen.

En hier dan de oude, lekkende unit (even getest door er wat water boven in te laten lopen, kwam van alle kanten onder eruit). Koud lekt ie dus ook, da heurt nie!

Laatst aangepast door Stefan340 : 10-09-2015 om 09:27 Reden: Foto's deden t niet..
Met citaat antwoorden
Oud 14-09-2015, 08:41

Trouble in paradise.
Van de week de thermostaat vervangen, en daarop heb ik succesvol rondgereden. Temperatuur netjes op de helft, en geen rare fratsen. Dat was vrijdagmiddag.
Toen ik echter zaterdagavond de auto pakte startte ie netjes, rij de straat uit en plotseling gebeurde er niets meer bij het opdraaien op de grote weg. Alsof de brandstoftoevoer ineens ophield. Motor viel uit. Opnieuw starten was tevergeefs (startmotor deed het wel) en ik moest 'm uiteindelijk terugduwen, terug de oprit op.
Vrijdag was het lekker weer, warm en zonnig, zaterdagavond was het koud en nat.
Iemand aanvullingen op het volgende lijstje?
1) Bougies checken
2) Brandstoffilter opzoeken en checken voor verstoppingen
3) Carburateur.. (big job?)
Met citaat antwoorden
Oud 14-09-2015, 10:20

Hoi Stefan,
Er kunnen meerdere oorzaken zijn en soms zelfs een combinatie daarvan. Ik heb me er destijds ook in verdiept. Gelukkig is het geen vario, want dan heb je nog meer variaties ...
Zijn de verdelerkap, rotor en bougiekabels (inclusief bobinekabel) al vervangen? Bij vochtig weer is het dan zeker prijs. Dit is een simpele klus die zelfs ik kan. Nieuwe bougies plaatsen is altijd aan te bevelen.
Verder kan de Renix niet meer goed zijn (doormeten) of de connector (schoonmaken soms al voldoende). Soms helpt het om de vliegwielsensor schoon te maken of te vervangen.
De carburateur reviseren is altijd aan te bevelen. Gelukkig was clubman Anjo bereid dat in de complete revisie (o.a. kleppen stellen, carburateur, variosysteem, brandstofslangen) van mijn 340 mee te nemen. Ik kreeg een totaal andere, betere auto terug. Voor hem was het 'dagelijkse kost' en routine, terwijl ik er tegen op zag.
De accu is blijkbaar nog goed, want de startmotor (grootste energievrager) gaat rond.
Groet, Peter
Met citaat antwoorden
Oud 14-09-2015, 14:16

Hi Peter, bedankt weer voor je waardevolle suggesties. Ik weet uit mijn hoofd dat de bobinekabels zijn prachtig blauw zijn en er nieuw uit zien. Over de verdelerkap heb ik zo geen informatie, ga ik vanavond een kijkje nemen! Kwestie van losschroeven en de punten inspecteren heb ik zojuist uitgevonden.
Heb goed lopen lezen op t forum over de carburateur en de handleiding gevonden. Geen klusje voor deze beginner denk ik... Hopelijk dus de ontsteking en niet de carb.. Anders Anjo lief aankijken?
Met citaat antwoorden
Oud 14-09-2015, 16:02
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

Kijk ook zeker even naar de BDP sensor, schoonmaken en doormeten. Heb je toen getest of je brandstof en vonk had? Moet je bij problemen eigenlijk meteen checken.

Volvo 360 injection 1988
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: