Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Motor en Aandrijving (1400)

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 30-10-2018, 09:04
Frankie Frankie is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

1.4 1983 solex carb afstellen

Hallo,

ik rij tegenwoordig in een 340 uit 1983. tegen alle verwachtingen in is dit wel een blijvertje.

de auto was een variomatic, maar ik heb hem omgebouwd naar handgeschakeld.

de auto rijd op wat kleine dingen na goed!
echter is het verbruik wel aan de hoge kant.
als je het gaspedaal bij stilstand volledig intrapt komt de motor niet gelijk op toeren. dit in combinatie met een hoog stationair en een benzine geur na uitzetten denk ik dat de carb veel te rijk is afgesteld.

het uitlaatspruitstuk is gescheurd, heb voor een schappelijk prijsje een in en uitlaatspruitstuk gekocht, die zal ik vanmiddag monteren, dan kan valse lucht ook gelijk uitgesloten worden.

in de solex zit stationairsproeier van een 1.4 weber carb gezien die van de solex kapot was,maar dit mag volgens mij geen verschil maken.
de carb was bij de vorige eigenaar zo afgestelt dat deze nog stationair liep met de kapotte sproeier
Met citaat antwoorden
Oud 31-10-2018, 23:02

inmiddels is niet alleen het spruitstuk vervangen, maar zelfs de hele motor. er ligt nu een b14.4 in de auto. maar wel met het oude type spruitstuk en de solex carb.

opweg naar de werkplaats begon de oude motor steeds meer te ratelen, wat bleek een afgebroken klep in de kop.

het spruitstuk is luchtdicht, bij de carb is het lucht dicht met remreinigertest. de motor loopt goed en mooi stationair. alleen bij abrupt gasgeven dan verzuipt de motor naar mijn idee. hij begint dan niet fijn te lopen, en er komen niet meer toeren. met rustig gaspompen of langzaam gasgeven komt de motor wel netjes op toeren. iemand enig idee hoe dit kan?

zal de carb toezijn aan revisie na slechts 125xxx km, of is dit gemakkelijk bij te stellen met een stelschroef?
Met citaat antwoorden
Oud 01-11-2018, 00:35
Robert340 Robert340 is offline
V3C Forum Moderator

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankie Bekijk bericht
inmiddels is niet alleen het spruitstuk vervangen, maar zelfs de hele motor. er ligt nu een b14.4 in de auto. maar wel met het oude type spruitstuk en de solex carb.

opweg naar de werkplaats begon de oude motor steeds meer te ratelen, wat bleek een afgebroken klep in de kop.

het spruitstuk is luchtdicht, bij de carb is het lucht dicht met remreinigertest. de motor loopt goed en mooi stationair. alleen bij abrupt gasgeven dan verzuipt de motor naar mijn idee. hij begint dan niet fijn te lopen, en er komen niet meer toeren. met rustig gaspompen of langzaam gasgeven komt de motor wel netjes op toeren. iemand enig idee hoe dit kan?

zal de carb toezijn aan revisie na slechts 125xxx km, of is dit gemakkelijk bij te stellen met een stelschroef?
Is het met een klein beetje choke wel beter met abrupt gasgeven? Misschien te rijk afgesteld, of zelfs een te grote sproeier (als dat kan).
Met citaat antwoorden
Oud 01-11-2018, 06:20
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Met de enkel traps solex carb, valt weinig tot niets uit te wisselen wat sproeiers betreft.
Daar kun je beter een weber voor hebben.

Lijkt inderdaad te rijk te staan.
Kun je de Co schoef nog wat armer draaien (rechtsom) en even goed mooi blijven lopen?

www.naafdopjes.nl en eventueel opknappertjes te koop, zie hierboven (project)
Met citaat antwoorden
Oud 01-11-2018, 17:36
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Anders eens proberen om er gewoon de carburateur op te zetten die bij de motor hoort, of in elk geval de sproeier in de carburateur steken die daarbij hoort. Nu is het een bij elkaar geraapt zootje waarvan mensen alleen maar kunnen gissen wat het probleem is.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL+ // Daihatsu Sirion 2 // Honda XL 250 S
Met citaat antwoorden
Oud 01-11-2018, 18:12
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Bij gasgeven staat dat sowieso los van de stationair sproeier.
Kan ook een gescheurd membraam zijn van de acceleratiepomp.

Alhoewel ik dat nog nooit heb gezien in de praktijk.

Bij constante snelheid zuigt de motor de benzine uit de venturi van de carb.
Bij een dot gasgeven geeft een extra sproeier, (in dit geval een kraantje achtige sproeier net onder de choke klep) een dot benzine.

Dit treed in werking doordat het gasmechanisme op de carb. een membraam indrukt (grote vierkante membraam aan de zijkant) die de benzine er als het ware doorheen stuwd om zo snel op gang te komen.

Echter als dat memraam dus niet goed is, gescheurd of wat dan ook het niet meer werkt.

Maar zoals ik al zei vermoed ik dat niet, eerder gewoon te rijk. Heb namelijk nooit problemen daar mee gezien.
Zijn vrij sterke membramen.

www.naafdopjes.nl en eventueel opknappertjes te koop, zie hierboven (project)
Met citaat antwoorden
Oud 05-11-2018, 09:11

ondanks nieuwe pakkings kreeg de carb her en der nog wel wat valselucht. nu klein beetje vloeibare pakking bij de pakking gedaan zodat hij wel luchtdicht moet zijn.

de complete aandrijflijn, subframe voor, schokdempers achter zijn nu gewisseld bij de auto, als de carb nu geen valse lucht meer krijgt moet alleen de km tellerkabel nog gewisseld worden, heb al andere liggen.

voor de lange termijn wil ik de deurpanelen ook nog wisselen. dus mocht iemans goede 3deurs deurpanelen hebben liggen danhoud ik mij aanbevolen
Met citaat antwoorden
Oud 06-11-2018, 10:04

de auto is eindelijk vrij van valse lucht, hij loopt nu goed, reageert fel op gasgeven, met de choke aan loopt hij goed stationair, maar zonder choke wil hij helaas niet stationair lopen.

heb de orginele stationairsproeier nog is nagekeken en paar keer getest, en verdomt deze klikt weer maar helaas wil de auto ook hierop niet stationair lopen. dus ga de carb maar reviseren, goed schoonmaken nieuwe pakkingen ertussen etc. maar dan wil ik ook een andere stationairsproeier erin doen die 100% goed is. toevallig nog iemand die er 1 in de aanbieding heeft?
Met citaat antwoorden
Oud 25-11-2018, 20:21

inmiddels ben ik weer heel wat aan het sleutelen geweest, de carb is samen met spruitstukken vervangen voor een weber carb. de carburateur is ondanks zijn 85000 km ervaring voorzien van nieuwe pakkingen etc.
de motor heeft groot onderhoud gekregen, nieuwe bougies kabels rotor en verdelerkap, verse olie en nieuw filter en tevens ook het luchtfilter vernieuwd.

na wat afstellen loopt de auto nu als een zonnetje. alleen als de motor koud is is hij soms nog wat verkouden, questie van afstellen, deze week even langs de garage voor een 4gas meting en de precieze afstelling van de carburateur.

Gezien de km teller van de auto kapot was deze ook gelijk maar vervangen voor een nieuw exemplaar gezien we toch eenmaal met de auto bezig waren.

De originele 340 stalen velgen vervangen voor mooie lichtmetalen bbs velgen.De doorgezakte hoedenplank verwisseld met nog goede hoedenplank. nu alleen de deurpanelen en panelen naast de achterbank nog vervangen en dan ben ik voorlopig tevreden over de auto!

Bijgevoegd staat een foto van de auto tijdens de testrit
Bijgesloten Plaatje(s)
Bestandstype: jpg IMG-20181122-WA0016.jpg (32,1 Kb, 23x gelezen)
Met citaat antwoorden
Oud 26-11-2018, 17:36
Albert1 Albert1 is offline
V3C Clublid

Netjes!
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: