Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Motor en Aandrijving (1400)

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 17-11-2005, 12:01
variomatic_91 variomatic_91 is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, hoewel ik al een tijdje 'meelees' als gast. Mijn huidige probleem heb ik daar nog niet teruggevonden, vandaar nu een actieve bijdrage c.q. vraag.
Ik heb een 340 variomatic uit '91 en die heeft een startprobleem. 's Ochtends na lang starten slaat hij pas aan (de accu begint het dan bijna op te geven) en loopt daarna als een zonnetje. De rest van de dag is er dan geen probleem meer en start hij zonder problemen. Ik heb al rotor en verdeelkap, buogiekabels en bougies vervangen, ontstekingsunit gecontroleerd, vacuumvervroeging en ook het variomatic vacuumsysteem, maar niets verhielp het probleem. (voor zover ik kon zien was er ook niets mis mee) Ik heb gedacht aan iets als het leeglopen van de benzine leiding, waardoor het gewoon een tijdje duurt voordat de benzine de carburateur bereikt, maar vanochtend heb ik in de benzine filter gekeken terwijl er gestart werd, maar daar zat gewoon benzine in.
Ik weet het dus niet meer.
Heeft iemand wellicht een goed idee?

Vriendelijke groeten
Jan
Met citaat antwoorden
Oud 17-11-2005, 13:01
ThomasD ThomasD is offline
Frequente Gast (geen lid)

Hij vonkt dus wel? Stroomt de benzine ook echt? Je verzuipt hem niet? Benzinepomp en vlotterkamers in orde? Compressie ook? Klepspeling?

Anders weet ik het verder ook niet.
Met citaat antwoorden
Oud 17-11-2005, 14:22

Klepspeling onlangs gesteld.
Vonken moet haast wel, maar dat kan ik nog wel apart testen
Hoe test je de benzinepomp zonder een manometer, want ik heb zo het idee dat het daar wel eens aan kan liggen. Zit er een soort terugslagklepje in dat er voor moet zorgen dat de benzineleiding leeg stroomt? Als zo'n klepje erin zit en het is kapot, kan ik me voorstellen dat dat een oorzaak van het probleem is.

Alvast dank voor de tips
Jan
Met citaat antwoorden
Oud 17-11-2005, 17:36
rwdstudent's Avatar
rwdstudent rwdstudent is offline

is je accu niet gewoon erg zwak?
Met citaat antwoorden
Oud 17-11-2005, 18:59

Nee de accu is goed. die is minder dan een jaar geleden vervangen en houdt het starten dan ook een hele tijd vol.
Met citaat antwoorden
Oud 17-11-2005, 22:02
setsunakaede setsunakaede is offline
Forum Admin

ER zit volgens mij (vlak bij de motor?) een terugslagklepje dat moet VOORKOMEN dat de benzineleiding leegstroomt. Het vermoeden is dat dat ook bij mij het probleem was voordat ik de motor zelf te lang heb stil laten staan. Het fijne kan ik je echter niet zo vertellen.
Oud 17-11-2005, 22:04
cryowim cryowim is offline
V3C Clublid

Had ik ook heb onlangs de bobine vervangen het lijkt nu beter.
De bobine maakt contact met de stuurunit via een paar vrij slappe contacjes als deze gecorrodeerd zijn is er een overgangsweerstand .Als er een keer een kleinvonkje overspringt maakt het wel weer contact maar na een poosje slaat de corrosie weer toe .Bij mij bij wat kouder weer na langer dan een dag stilstaan.
Ik weet niet of dit een goede verklaring is maar kan er geen betere bedenken.De stromen in primaire circuit moeten vrij hoog zijn want deweerstand (DC) is erg laag
Met citaat antwoorden
Oud 18-11-2005, 19:07
volvo_girl volvo_girl is offline

Ik heb dit ook eens gehad. Na het vervangen van het contactpuntje en de klepjes stellen kon die er vaak weer een poos tegen.

Is er wel een beetje vet o.i.d. op de contactpunt gekomen? Dat helpt geloof ik ook.
Oud 20-11-2005, 16:20

Vandaag weer wat verder gekeken: de bobine losgehaald en de contactjes schoongemaakt, hoewel die er niet gecorrodeerd uitzagen. Ook de benzinepomp opengemaakt (bovenkant) en schoongemaakt. Volgens een tekening van een oudere versie van de benzinepomp (uit een Haynes workshop owners manual) staat dat er een veertje het filter aandrukt. Dat kon ik niet vinden in de eigen pomp.
Frusterend was dat het weer erg lang duurde voor dat de motor startte, maar toen die eenmaal liep, draaide hij weer als een zonnetje. Ook het starten na korte tijd is perfect: sleutel aanraken en hij loopt.
Het terugslagklepje heb ik niet kunnen vinden, maar is er misschien een preciezere aanwijzing te vinden?

Een ander probleempje met de richtingaanwijzer bleek uiteindelijk een gebroken (!) zekering te zijn. Toch weer een gevoel van triomf toen dat uiteindelijk gefixt was, Ik zag me al weer de hele richtingaanwijzerinstallatie eruit slopen (was al eens afgebroken en met kunst en vliegwerk weer in elkaar geknutseld)

Hoop dat iemand nog een lumineus idee heeft

Met citaat antwoorden
Oud 20-11-2005, 21:39
V3C Clublid

Had gisteren ook weer de zelfde ervaring ,dacht het opgelost te hebben maar een week in de regen is kennelijk te veel.
Bij mooi weer of als de motor die dag al gelopen heeft slaat de motor onmiddelijk aan.
anders drie keer drie seconden starten dan loopt ie meestal wel.
Zou toch electrisch probleem moeten zijn maar hoe controleer je dat een voudig krijgt de bobine (voldoende)stroom en geeft ie ook hoogspanning.
het eerste is met een voltmeter te controleren het tweede is wat lastiger zonder scoop zou er een neonbuisje in kunnen zetten maar weet niet of dat voldoende informatie geeft.
Hou me ook aanbevolen voor goede ideeen
Met citaat antwoorden
Oud 20-11-2005, 22:21
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

hebben jullie de krukas positie sensor al eens schoongemaakt? goed kans dat daar wat ijzervijlsel aan hangt, dan heeft de ontsteker ook moeite met vonken op t juiste moment.
Met citaat antwoorden
Oud 23-11-2005, 19:43

Dank voor alle tips. Het probleem lijkt nu opgelost door mijn garage, waar ik hem uiteindelijk naar toe heb gebracht. Hij heeft de ontsteking (niet de unit, maar het gedeelte waarin de rotor draait en de verdeelkap op zit) eraf gehaald en die was vochtig. Schoongemaakt en gedroogd en vervolgens met wat kit weer terug gezet en alle andere lekken ook afgedicht. Vanochtend getest en liep in no-time. Kijken of hij het morgen ook nog doet na een wat vochtige nacht en als dat zo is dan lijkt het lek boven (letterlijk).
Dit verklaart ook dat de auto goed startte als hij wat warm was, want dan was het vocht ook verdampt. Ondertussen loopt de auto nu echt prachtig omdat alles gesteld en vervangen is dat met het vonken en de ontsteking heeft te maken.

Ik hoop dat iemand wat heeft aan deze ervaring.

O ja: Voor mensen ind e omgeving Zoetermeer: die garagist is De Vries Autoschade, een universele garage waar ik al 15 jaar diverse auto's breng als ik het niet meer weet en die alles voor een schappelijke prijs en zeer deskundig oplost (Dit hele geintje kostte inclusief een APK 108 euro en hij heeft ook nog wel wat lopen zoeken)

Groeten
Met citaat antwoorden
Oud 23-11-2005, 21:42
V3C Clublid

Jan bedankt misschien een goed punt.
Bij mij zat er vroeger een los wit plaatje in de verdeelerkap .Die was stuk en ik heb hem weg gelaten.Maar is misschien bij vochtig weer niet zo'n goed idee.
Misschien blijft de verdelerkap droger met dat plaatje er in, dacht dat ie allen een functie had met contactpunten.
Met citaat antwoorden
Oud 26-11-2005, 16:31

Was toch iets te optimistisch. Eergisteren wou het ding toch weer niet starten.
Ik heb de tip van de krukas positie sensor nog opgevolgd. Die zag er inderdaad niet schoon uit, dus ik had weer hoop. Bleek echter niet veel te helpen.

Vervolgens de vonk maar weer eens geprobeerd en die was er wel. Daarna het luchtfilter eraf gehaald om te zien of er benzine in de carburateur zat (het doorzichtige benzinefilter was vol) en dat was het geval. Als je gas geeft zie je keurig een straaltje benzine sprietzen.

Dus benzine OK, vonk OK, wellicht te weinig lucht. Starten zonder luchtfilter en het kreng loopt! En natuurlijk gelijk weer als een zonnetje want alles is tip top gesteld, tot en met de kleppen toe. Het luchtfilter is echter schoon, want dat had ik in de eerdere speurrondes al vervangen, dus dat kan het niet zijn. In de luchtaanzuigbuis zit een temperatuur gevoelige klep die bij kou de lucht uit de buurt van het spruitstuk haalt en bij warmer weer uit de voorkant van de motor. De asjes van die klep waren wat uitgelubberd, maar het thermostaatje werkte wel goed. (Verfafbrander erop en je ziet het keurig sluiten)
Het enige dat ik kon vinden was een beetje verstopping door tape in het aanzuigkanaal naar het spruitstuk. Omdat de slag los hing had die al met ducktape vastgezet, maar dat moest ik weer losmaken. De tape krimpt door de hitte en sloot het aanszuigkanaal een beetje af. Tape verwijderd en nu weer volle aanzuiging.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit het probleem was, maar morgenochtend ga ik het weer proberen: als hij niet start het luchtfilter open gooien en zien wat hij dan doet.

Daarna weer optimistische geluiden of anders misschien het aanbieden van een prachtige Volvo 340 variomatic uit 91: de laatste die gemaakt is, maar met een startprobleempje.
Met citaat antwoorden
Oud 26-11-2005, 16:46
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

bij de 343 was de succeskans op een snelle start ook altijd heel afhankelijk van hoe je het precies doet.

een moderne auto is sleutel omdraaien en lopen. met de choke etc moet je daar een beetje gevoel bij inleggen.

wat bij de 343 altijd zeer goed werkte; een of 2 keer trappen (bij heel koud weer 3x); choke ongeveer driekwart uittrekken, gaspedaal niet intrappen bij het starten, en een klein tikje geven zodra ie ontsteekt (vaak al na anderhalve slag)

resultaat; djie-djie-broem! onmiddelijk lopen.

bij mn 1700 zat het iets anders in mekaar, daarbij was het meestal een kwestie van eerst 3 schietgebedjes doen; wijwater erbij, een keer over het dashboard aaien en dan maar hopen dat ie een keer zou blijven lopen voordat de accu leeg was :-) (later, met gereviseerde carburateur ging dat een stuk beter gelukkig!)

Met citaat antwoorden
Oud 26-11-2005, 20:08
2 Fast 4 U's Avatar
2 Fast 4 U 2 Fast 4 U is offline
V3C Clublid

moet de chook helemaal uit trekken niet aan het gas komen en starten even rond draaien en ze loopten dan snel de chook half induwen

Onderstuur: de voorkant van de auto raakt de muur,
Overstuur: de achterkant van de auto raakt de muur,
Vermogen: Hoe snel de auto de muur raakt,
Koppel: hoe ver de auto de muur mee neemt.
Met citaat antwoorden
Oud 26-11-2005, 20:20
volvo_girl volvo_girl is offline

Okay ga de start methode ook eens proberen.

Het starten en 20 sec. stationair laten lopen alvorens weg te rijden werkt niet echt bij een 343.
Ik praat en aai de wagen wel altijd voor ik instap en meestal helpt het. Doe ik het niet dan laten ze me altijd ergens in de rimboe staan.
Oud 26-11-2005, 20:27
john300's Avatar
john300 john300 is offline

Zo heeft elke auto met handchoke zijn "eigen"
manier van starten,

Bij de 340 van ons moet je ook even 1 keer gas geven en dan starten met volledig uitgetrokken choke.
en dan langzaam over een afstand van ong. 2 km induwen.

bij mijn 242 choke uittrekken en starten en lopen.. ( is een echte goeie!)
daarna duw ik de choke meteen voor de helft in en na ong. 1 km helemaal in , niks aan de hand.
Met citaat antwoorden
Oud 30-11-2005, 09:25

Het blijft een wonderlijk geheel. Ik kan het maar niet vinden.
vanwege een mogelijk wat zwakke vonk heb ik de bobine ook vervangen, maar dat mocht niet direct baten. Nog enkele pogingen gedaan, maar de accu begon het een beetje op te geven. Met stratkabels aan de andere auto gehangen en min of meer meteen lopen. Dat bracht me op het idee dat wellicht toch de accu het probleem is, maar dat kan ook bijna niet want je kunt hem behoorlijk lang starten en als gezegd: de accu is nog geen twee jaar oud.
Nadat hij gestart was een flink eind gereden om de accu weer goed op te laden (een genot, want het ding loopt verder als een zonnetje en ook warm starten is werkelijk naar de sleutel kijken en lopen). Gisteravond dus weer eens geprobeerd en waarachtig: Lopen zonder veel problemen. Daarna eigenlijk gelijk uitgezet, want ik wilde in het donker eens kijken of je niet wat lekstroompjes kon zien. je weet maar nooit of er een blauw stroompje loopt dat de vonk verzwakt. Dat bleek niet het geval, maar nu was het opmerkelijke dat de motor met choke niet startte (ondanks dat hij net gelopen had) en zonder choke weer wel!.
Ik heb dus nu het vermoeden dat het ding door alle verbeteringen zo goed loopt dat we met de gebruikelijke startprocedure (2x gas geven, choke uittrekken en starten) de motor gewoon verzopen wordt. Dat zou ook verklaren dat na vergeefse pogingen door mijn vrouw in de ochtend ik het ding in de avond weer aan de praat kreeg (dit weer tot haar frustratie).
Morgen dus maar eens met een nieuwe startprocedure proberen, nu zonder gas geven en alleen choke. We zijn benieuwd en ik heb nog steeds hoop dat het gaat lukken.

Groeten
Jan
Met citaat antwoorden
Oud 30-11-2005, 10:19
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

als ie warm is moet je ook niet de koude start procedure uitvoeren, dat werkt inderdaad voor geen meter.

wat nog een mogelijkheid is; de spanning naar de onstekingsunit is niet hoog genoeg. mogelijk zit er een overgangsweerstand in het contactslot of draadboom zodat ie niet genoeg spanning krijgt bij het starten.

je kunt dit trouwens meten op de stekker, als je iemand anders laat starten. het gaat om de spanning op de stekker met 3 draden, tussen de 2 die overblijven als je de grijze (=1e) wegdenkt.

moet volgens documentatie minimaal 9,5 volt zijn maar ook dat vindt ik al heel laag.
Met citaat antwoorden
Oud 30-11-2005, 13:14
koentje's Avatar
koentje koentje is offline
V3C Clublid

en koud starten, beter wel 1 keer gasgeven en pas choken als ie loopt of niet aanslaat.
Met citaat antwoorden
Oud 30-11-2005, 21:50
V3C Clublid

problemen komen me bekendvoor inclusief de reactie van mijn vrouw.
Heb bij meerdere autos gezien dat de rode accuklem was vervangen als die niet meer goed klemd is er een overgangsweerstand er blijft dan niet genoeg spanning meer over voor de bobbine.
Als je de binnenverlichting aan doet tijdens het starten kun je zien of deze ook zwakker gaat branden, dat geeft een indicatie voor een overgangsweerstand ergens.
Heb bij mij de massaverbindingen schoongemaakten weer in de vaseline gezet daar werd het niet slechter van maar om nu te zeggen ja dat is het nu ook weer niet.
Heb bij een van mijn vorige auto's wel gehad dat mijn chokekabel rookte ,dat was duidelijk geen goede route voor de stasrtstroom.
Bij mij blijft het wel lastig om de motor goed te laten lopen als die koud is,te veel choke hij versuipt te weinig hij slaat af ,start wel direct weer.Moet misschien pneumatisch klepje op de carburateur es afstellen,alleen bij mooiweer loopt ie goed en bij slecht weer heb ik niet zo veel zin om dat te doen.

Met citaat antwoorden
Oud 09-12-2005, 20:02

Hallo mensen,

Dank voor alle tips, maar het wil maar niet lukken. Ik word er een beetje wanhopig van. Met al het testen kom ik tot de conclusie dat het niet aan de ontsteking ligt. Er wordt een prachtige vonk gerokken als ik de bobine kabel bij het blok hou tijdens starten. Daarnaast ook de hele riedel van de vraagbaak doorgewerkt en alles doet het. Zelfs de krukasvoeler schoongemaakt en zelfs een lapje over het vliegwiel gehaald. De benzinepomp werkt ook en de carburateur kan ik ook niets aan vinden. Ook de stationairafsluiter (Heet dat ding zo?) doet het: klikt keurig als je de stekker eraf haalt en weer op zet.
Nu heb ik wel ontdekt dat de varionatic niet meer opschakelt. Heb de testen uitgevoerd die verder op het forum staan beschreven. Membranen van de variomatic zijn goed (via blazen op de slangen gecontroleerd. De EMVK doet het echter niet: slang eraf aan motor zijde, gas geven en de emvk klikt, maar zuigt niet aan. Ook de bergrem aanzetten levert geen zuig op.
Ik ben dus bang dat het ding moet worden gerepareerd en/of vervangen moet worden. Voor ik daar aan begin de vraag of een defect EMVK ook het startprobleem kan verklaren?
Ik hoop op tips, anders komt er straks een prachtige volvo te koop, maar met een startprobleem en nu ook mogelijk een EMVK probleem.

Bij voorbaat dank
Jan
Met citaat antwoorden
Oud 09-12-2005, 20:35
Richard Datema (richard_datema)
Gast (geen account/niet ingelogd)

Een geriviseerde EMVK kan ik je aanbevelen.
Ik heb er een van Koen gekocht, en het rijden werd een wereld van verschil!
Met citaat antwoorden
Oud 09-12-2005, 21:24
koentje's Avatar
koentje koentje is offline
V3C Clublid

...maaar geen startproblemen door een emvk die niet functioneert; slaat de motor af als je het draadje van de stationairsproeier lostrekt, Jan??
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: