Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Discussie > Het V3C Cafe

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 08-12-2009, 16:24
punkazz's Avatar
punkazz punkazz is offline
V3C Clublid

Het grote computer-topic

De eerste 1,5 pagina is gezever over de aanschaf van een nieuwe notebook, daarna omgetoverd tot computer-topic

Omdat het werken met het nieuwe redactieprogrammaatje absoluut niet meer wil, omdat beide partities van mijn 7 jaar oude laptopje he-le-maal vol staan met alleen maar bestanden die ik ook daadwerkelijk nodig heb, omdat alles zo retetraag gaat, etc. wil ik een nieuwe laptop/notebook kopen, geen pc dus. Ik wil geen Macbook, gewoon een Windows-ding.

Het aanbod is te groot en dat overdonderd me nogal. Inmiddels ben ik erachter dat je minimaal een Intel Core 2 Duo processor moet hebben. Ik wil een normaal scherm, 15'' oid., mijn budget is maximaal 700 euro. Vista of 7 maakt me niet uit. Liefst TV-uitgang. Minimaal 300GB aan ruimte.

Wie o wie heeft er een goede tip? Ik ga namelijk graag op ervaring af (al gaat het alleen maar over het merk).

Ik heb al wat voorkeuren:
- HP Pavilion dv6-1240ed (VA136EA)
- Acer Aspire 5738G-664G50MN

Vergelijk deze.

edit: Inmiddels weer wat verder met m'n zoektocht. Ik persoonlijk heb goede ervaring met HP notebooks, Acer heeft toch het stigma 'cheap'. Wat is hiervan waar?

Laatst aangepast door punkazz : 09-12-2009 om 13:08 Reden: voorkeur teruggebracht tot 2
Met citaat antwoorden
Oud 08-12-2009, 16:47
Bodejodel's Avatar
Bodejodel Bodejodel is offline
V3C Clublid

Ik ga straks je lijstje doorspitten. (nu werkt hij nog niet)
Alvast wat extra aandachtspunten:
Let er op dat er voldoende en snel genoeg geheugen in zit. Minimaal 2 GB, want de nieuwere Windows versies gebruiken steeds meer geheugen voor zichzelf. Je videokaart pikt daar ook zo nog eens 300 MB van in als je geen kaart met eigen geheugen er in hebt zitten. Dan blijft er niet veel meer over. Ik heb er een met 1 GB en daarvan is met alleen MSN en het forum geopend nog maar 20% van over. Daarna gaat alles via het virtueel geheugen (traag). Een snelle harde schijf is ook van belang, scheelt een hoop tijd als je veel gebruikt maakt van programma's die overal bestanden vandaan moeten halen.
Oud 08-12-2009, 16:51
punkazz's Avatar
V3C Clublid

Inmiddels heb ik de lijst teruggebracht naar 2.

edit: met die 2GB geheugen bedoel je RAM toch? Ik wil meer hebben dan 2GB. De grootste ergenis zit 'm vaak in dat virtuele geheugen. Ik heb alleen geen supercomputer nodig voor spellen oid. Ik wil snel kunnen multitasken.

Wat me opvalt is dat het aantal Mhz niet meer zo exponentieel groeit als voor 2002....mijn oude laptopje had 1600, in die paar jaar is het dus niet eens zoveel gestegen, een gemiddeld ding zit nu op 2000, 2100.

edit2: oja, ik heb ondervonden dat een bezoekje aan een computerwinkel wel verstandig is na 7 jaar deze ontwikkelingen niet bij te hebben gehouden...ik had bijna een echte el-cheapo laptop gekocht via internet, met een processor uit het jaar 2004/5.

Laatst aangepast door punkazz : 08-12-2009 om 17:04
Met citaat antwoorden
Oud 08-12-2009, 17:16
v0lv0freak's Avatar
v0lv0freak v0lv0freak is offline
V3C Penningmeester & EVC

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door punkazz Bekijk bericht
edit2: oja, ik heb ondervonden dat een bezoekje aan een computerwinkel wel verstandig is na 7 jaar deze ontwikkelingen niet bij te hebben gehouden...ik had bijna een echte el-cheapo laptop gekocht via internet, met een processor uit het jaar 2004/5.
Dat lijkt me idd een verstandige keuze. En zoals Jeroen zegt, zorg voor voldoende werkgeheugen en een snelle processor. 4 gb werkgeheugen is wel makkelijk eigenlijk (en dat hebben ze allebei zie ik) . Als je ook nog eens afentoe een spelletje wil spelen, zorg dan voor een leuke video kaart (duur!). Speel je zo goed als nooit spelletjes, dan is 4 gb werkgeheugen + de door jou genoemde processor goed genoeg om weer een tijdje (7 jaar) vooruit te kunnen lijkt me zo

Overigens heb ik windows 7 gezien, en wat wel fijn is, is de nieuwe functie waarmee je heel snel 2 schermen naast elkaar zet (bijvoorbeeld 2 word documenten of een word document en een excel bestand). Nu ik heb gezien hoe makkelijk dat werkt mis ik het eigenlijk wel op vista! Maar het is geen pré, en met vista heb ik verder nooit problemen gehad, behalve dat ik het opstarten wat lang vind duren, maar dat heb ik niet kunnen vergelijken met windows 7.

edit: ow en wat me nog opvalt nu ik je 2 laptops vergelijk, de acer heeft een spiegelende schermcoating --> not done! Ik vind het zwaar irritant. Alleen daarvoor al zou ik de hp pakken
Oud 08-12-2009, 17:22
Vermilion's Avatar
Vermilion Vermilion is offline
V3C Clublid

Kijk vooral eens op www.tweakers.net voor erg veel info.
Als je windows wil, ga voor windows 7 met minstens 2gb RAM, of windows xp (heb ik nog een cdtje van met legale serials )

Ik heb zelf goede ervaring met een Acer Aspire, maar dat is dan een aardig hoog-segment fleptopje. Neem vooral geen overhaaste beslissingen, vergelijk veel en vergelijk dan nog wat meer. Zoek naar reviews van anderen (ook op bv kieskeurig.nl, maar dat zijn vaak de huisvrouwen die daar zitten)

Ik zou ook zeggen bedenk goed wat je wil, soms betaal je veel meer voor een extra blue-ray disc of een tv-tuner kaart waar je niks mee doet.

En erg belangrijk, zorg dat hij in ieder geval 802.11n verbinding ondersteund als je draadloos internet wil. Maargoed kijk veel op die tweakers link, daar staat nog meer info dan dat een iemad je ooit zou kunnen geven
Oud 08-12-2009, 17:23
punkazz's Avatar
V3C Clublid

Voor een klein bedrag kun je upgraden, 7 is eigenlijk gewoon Vista.

ATI Mobility Radeon HD4570, Q1 2009 uitgekomen, lijkt me goed?

Ik neig naar de Acer, m'n huisgenoot heeft er ook één en die doet het eigenlijk prima. Wel veel multimediazooi waar ik niet van hou. Geef mij maar een 'lege' laptop.
Oud 08-12-2009, 17:24
Vermilion's Avatar
Vermilion Vermilion is offline
V3C Clublid

Dat is sowieso een must bij Acer, eerst alles eraf knikkeren.

En 7 is zeker geen Vista: 7 is geworden wat Vista had moeten zijn
Oud 08-12-2009, 17:28
punkazz's Avatar
V3C Clublid

Cool, dat Tweakers moet ik eens beter in de gaten gaan houden!
Oud 08-12-2009, 17:49
punkazz's Avatar
V3C Clublid

Nieuwe afweging.

Verschil goedkoop vs duur:
500GB vs. 320GB
DDR2 vs. DDR3
Intel GMA 4500M vs. GeForce GT240M
D-Sub (VGA), 4x USB 2.0 vs. D-Sub (VGA), HDMI, 3x USB 2.0
Oud 08-12-2009, 18:15
Niels's Avatar
Niels Niels is offline
V3C Clublid

Citaat:
Wel veel multimediazooi waar ik niet van hou. Geef mij maar een 'lege' laptop.
Ik heb ook een Acert (desktop weliswaar) en ik herken dat wel, allemaal rotzooi die je niet nodig hebt. Ik moet ook nog eens afgeraken van dat achterlijke registratieprogrammaatje van mijn monitor dat elke zeven dagen weer jengelt omdat ik te lui ben om het simpelweg voorgoed van de schijf te vegen. Wat een onzin, je kunt zowat elke scheet registreren tegenwoordig...
'11 BMW R 1200 GS
Met citaat antwoorden
Oud 08-12-2009, 18:20
punkazz's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Intel GMA 4500M vs. GeForce GT240M
De GeForce GT240M is vele malen sneller/beter/vetter/dikker.

http://www.notebookcheck.nl/Mobiele-...st.2816.0.html

Ik ga dit grondig aanpakken

edit: ook beter dan de eerder genoemde ATI Mobility Radeon HD4570 (4530 ook natuurlijk).
Oud 08-12-2009, 18:38
Bodejodel's Avatar
V3C Clublid

DDR3 is ook wel superieur aan DDR2... vandaar wat duurder.

Als je een beetje klaar wilt zijn voor de toekomst moet je nu niet beknibbelen. Een desktop pc koop je als je op de centjes moet letten met een dik moederbord en eventueel met goedkoper geheugen en een goedkopere CPU. Je kunt hem dan eenvoudig en goedkoop upgraden door over een paar jaar het maximale qua geheugen en cpu er in te zetten, maar met een Laptop wordt dat een dure grap. Een laptop moet je zo kopen dat je hem over een paar jaar nog steeds snel genoeg vind.
Dat doet pijn in de spaarpot...
Oud 08-12-2009, 19:01
setsunakaede setsunakaede is offline
Forum Admin

Ik heb even geen zin om het hele topic door te spitten, maar:
Mijn werklaptop is een Dell Latitude E6500. Daar werk ik dagelijks op, met Windows 7 Enterprise, en hij heeft me nog geen enkel moment teleurgesteld. (die dag komt nog wel, namelijk de dag dat ik hem weer moet inleveren...).
Let wel op dat je, zoals gezegd, voldoende geheugen neemt (de mijne heeft 2GB). En bij de Dell moet je echt de betere accu kopen en zorgen dat je de duurdere versie scherm hebt, anders heb je een slechte resolutie (heb ik....). Ik heb gelukkig wel de grotere accu, daar kan ik bijna een werkdag op vol maken.

Just a thought...

[edit] Wil je er op gaan gamen ofzo?
Voor normaal desktopgebruik voldoet een standaard IGP ook prima. Sterker nog, ik heb op bovengenoemde werklaptop ook wel eens wat zitten gamen, en die geintegreerde intel IGP blaast de Ati9800pro in mijn (weliswaar oude) pc er op alle fronten finaal uit. Die betere grafische kaarten slurpen ook meer energie == minder batterylife == meer warmte (== mogelijk overhittingsproblemen, al eens gezien bij een vriend met een gamerslaptop).
Oud 08-12-2009, 19:01
punkazz's Avatar
V3C Clublid

@Jeroen: Ben ik het helemaal mee eens. Ik verwacht dat ik het met een mid-range laptop best lang kan volhouden. Je wilt niet weten hoe oud en zielig dit ding is, met veel capriolen heb ik het kunnen stretchen tot nu, maar met alle verplichte updates van het laatste jaar is het gewoon écht niet meer te doen. I gave it all.

En dan nog zoiets: er zijn zoveel minimale verschillen, eentje van 750 is misschien op 1 puntje net iets beter dan de ander, maar ja eentje voor 800 is er wéér iets beter. Ik heb de grens gewoon bij 700 gelegd, daarmee wil ik het doen, anders ga je er telkens wat bijsnoepen.

Met iets minder GB kan ik leven. Ik denk dat het de Acer Aspire 5739G-664G32MN wordt.
Oud 08-12-2009, 19:20
Sid340's Avatar
Sid340 Sid340 is offline
V3C Clublid

En natuurlijk even een externe harde schijf kopen. Bijvoorbeeld van LACIE, veilig om al je bestanden te back-uppen en nooit meer te weinig ruimte.
Met citaat antwoorden
Oud 08-12-2009, 19:24
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

De prestatievoordelen van DDR3 in 'low power' gebruik zijn zeer minimaal tot geheel afwezig.

Het energieverbruik van geheugen is zowieso heel erg klein, maar daarin maakt DDR3 wel het grootste verschil. Persoonlijk zou ik er voor in een laptop géén extra geld voor over hebben op dit moment.

De "best buy guides" van Tweakers.net is een erg goede bron van hulp voor een begin van je zoektocht. je ziet dan duidelijk de afwegingen die ze maken en de verschillen die aangeduid worden. In de bijbehorende discussietopics worden vaak nog meer alternatieven aangedragen.

@Steven als je alleen gaat multitasken en de aero desktop van windows 7 wilt gebruiken, heb je echt geen "dikke" grafische chip nodig.
Als je een hele sterke GPU (Graphical Processor Unit) hebt, staat deze het grootste deel van de tijd alleen maar stroom te verbruiken. Bij games merk je het wel, maar laptops om te gamen is net zoiets als schilderen met een supersoaker.
Met citaat antwoorden
Oud 08-12-2009, 19:36
punkazz's Avatar
V3C Clublid

Een laptop is voor mij gewoon een pc. Ik wil een mobiele PC hebben en dus moet er ook een beetje op gegamed kunnen worden, maar niet die-hard, ik heb niet van die LAN-party-computer-eisen zeg maar Daarnaast doe ik ook nog wel eens wat grafische klusjes en dat moet ook eindelijk eens geheel soepel kunnen gaan + hij moet een flink aantal jaar mee kunnen. Dus een beetje kwaliteit mag wel, ik ga niet alleen zitten tekstverwerken.
Oud 08-12-2009, 19:37
Bodejodel's Avatar
V3C Clublid

Dan zou ik je budget maar wat oprekken en een mobile workstation kopen...
Oud 08-12-2009, 19:40
Dendorssers Dendorssers is offline
V3C Clublid

Heb nu voor de 2de keer een Toshiba en ben er echt zeer over te spreken! Prijzen zijn iets duurder, maar vind dat je er in vergelijking met een Acer toch meer waar voor je geld krijgt! Ik heb trouwens een uit de de Satelite A300-reeks, het juiste type weet ik niet uit het hoofd, maar...
4gig ram
2.5 gig duo core centrino
600 gig hard disk
265 DDR3 Nvidea grafische kaart
...

Moest er normaal 1300 voor betalen, maar omdat ik eigenlijk een andere wou, hebben ze deze voor mij aan de prijs van 1150 verkocht! Kon niet klagen (was trouwens in de Fnac!)

4 gig is wel een minimum, maar controleer zeker dat het niet de max van je moederbord is! Verder is Centrino of gelijkwaardig label van AMD aanbevolen voor de autonomie...
Oud 08-12-2009, 19:43
punkazz's Avatar
V3C Clublid

@ Jeroen: Huh? Ik bedoel geen PC-eisen, maar dat ik een laptop beschouw als een PC, ik doe er alles mee. Met die grafische klusjes bedoel ik Photoshop en dat werkt zelfs op dit laptopje, alleen nu moet het soepel gaan (bijv. 10 grote plaatjes in één keer openen en aanpassen).
Oud 08-12-2009, 19:46
punkazz's Avatar
V3C Clublid

Grappig dat je het zegt Karsten. Ik heb mijn budget ietsie opgeschroefd en tot nu toe is de stand: http://tweakers.net/pricewatch/compa.../247518;247565
Oud 08-12-2009, 19:50
Bodejodel's Avatar
V3C Clublid

Mijn collega had op de zaak eerst een gewone "dikke" laptop. Allegewone programma's gingen prima, soms wat traag, maar hij deed vaak 30 dingen tegelijk (letterlijk). Programma's als AutoCAD en een FE rekenprogramma deden hem standaard de das om.
Toen hij eenmaal een mobile workstation had geen klachten meer.
Alle hardware in zulke laptops is net even van een wat betere kwaliteit en groter caliber. Er kan vaak meer hardware in (meer ruimte voor geheugen, meerdere multi-core processors etc...)
Helaas ook een stukkie duurder...
Oud 08-12-2009, 20:00
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

ja, dat heb je niet nodig om 10 plaatjes tegelijk in Photoshop te verwerken (daar heb je eigenlijk überhaupt geen accelererende videokaart voor nodig, want bij dat soort toepassingen hangt het heel erg op de lees snelheid van je HDD, verwerking vooral op cpu en geheugen.

de Toshiba lijkt mij de betere keus, zelf zou ik wel afknappen op het 100Mbit LAN. lijkt me eigenlijk niet dat een laptop met zo'n CPU en GPU dat ook echt heeft (kan een foutje zijn, bedoel ik)
Met citaat antwoorden
Oud 08-12-2009, 20:06
Bodejodel's Avatar
V3C Clublid

Owjah:
Citaat:
Wat me opvalt is dat het aantal Mhz niet meer zo exponentieel groeit als voor 2002....mijn oude laptopje had 1600, in die paar jaar is het dus niet eens zoveel gestegen, een gemiddeld ding zit nu op 2000, 2100.
De "naamgevende" processorsnelheid is niet sterk meer gestegen inderdaad. Soms zelfs gedaald. Tegenwoordig is de FSB snelheid veel hoger als toen en zitten er 2 of 4 kernen in de processors die met die "lagere" snelheid werken... 1 x 3 Ghz of 4 x 2.4 Ghz Scheelt nogal .
Oud 08-12-2009, 20:09
punkazz's Avatar
V3C Clublid

@Wouter: Lijkt mij ook. Tweakers omschrijft hetgeen ik nodig heb als de basisnotebook.

edit: het lijkt er toch op dat het wel klopt, bijna alle Toshiba's hebben dat.

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: