Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Licht en Elektra

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 13-02-2019, 11:08
Emielpit5 Emielpit5 is offline
**Newbie**

start problemen

Hallo,

Ik wou weg rijden met mijn nieuwe 340 echter de startmotor sloeg niet over en een aantal dashboard lampjes deden het niet. Ik heb hem met startkabels aan de praat gekregen alleen de benzine meter, temperatuur meter en een paar dashboardlampjes doen het niet, ligt dat alleen aan de accu of is het erger?
Met citaat antwoorden
Oud 13-02-2019, 14:02
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Dat je dashboardlampjes het niet doen ligt waarschijnlijk aan de twee groene kabels achter je radio. Heb je de radio net vervangen? Die twee kabels moet je met elkaar verbonden houden.
Met citaat antwoorden
Oud 13-02-2019, 14:07
BartJu's Avatar
BartJu BartJu is offline
V3C Clublid

Hallo Emiel,
Welkom hier!
Vervelend als je net 'nieuwe' 340 kuren heeft, helpt meestal niet om een vertrouwensband op te bouwen.

Wat betreft de storing, als een deel van de eletra het laat afweten, zou ik de zekeringen eens nalopen. Doet ale overige elektra het wel gewoon?

De accu kun je na (laten meten (even langsrijden bij een snel-fitter; kost meestal niets, behalve als ie slecht is, maar dan kost het hoedanook geld).

Start(te) hij de keer erna wel gewoon?
Daarnaast zijn er nog gradaties van niet starten: deed helemaal niets, niets maar wel een klik, ging wel rond maar sloeg niet aan, etc.

Succes, en laat weten als er meer bekend is!
Oud 13-02-2019, 14:54
**Newbie**

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BartJu Bekijk bericht
Hallo Emiel,
Welkom hier!
Vervelend als je net 'nieuwe' 340 kuren heeft, helpt meestal niet om een vertrouwensband op te bouwen.

Wat betreft de storing, als een deel van de eletra het laat afweten, zou ik de zekeringen eens nalopen. Doet ale overige elektra het wel gewoon?

De accu kun je na (laten meten (even langsrijden bij een snel-fitter; kost meestal niets, behalve als ie slecht is, maar dan kost het hoedanook geld).

Start(te) hij de keer erna wel gewoon?
Daarnaast zijn er nog gradaties van niet starten: deed helemaal niets, niets maar wel een klik, ging wel rond maar sloeg niet aan, etc.

Succes, en laat weten als er meer bekend is!
De rest van de elektra doet het gewoon alleen een paar dashboard lampjes, de temp meter en de benzine meter. De zekeringen zijn nagekeken en zijn nog intact.

Ik heb de accu klem vervangen, de kabel van de startmotor goed vastgezet en alles doorgemeten. Hij start weer en rijdt goed alleen het dashboard probleem is niet verholpen.
Met citaat antwoorden
Oud 13-02-2019, 15:59
**Newbie**

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lucluc Bekijk bericht
Dat je dashboardlampjes het niet doen ligt waarschijnlijk aan de twee groene kabels achter je radio. Heb je de radio net vervangen? Die twee kabels moet je met elkaar verbonden houden.
De vorige eigenaar heeft een zooitje gemaakt van de bekabeling bij de radio, ik ga vanavond even kijken of ze aan elkaar zitten, anders is dat het probleem.
Met citaat antwoorden
Oud 13-02-2019, 16:57
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

En anders alarmlicht schakelaar nakijken.

Heb ik zelf ook gehad met een 340, zekering kast alles uitgewisseld, bleek dat na het vervangen van de alarmlicht schakelaar alles het weer deed.
Heel vaag, aan de andere kant, als je ziet hoeveel draden daar naartoe gaan.....

Alhoewel waarschijnlijk de radio bekabeling hierbij het meest voor de hand ligt zoals je zelf al aangaf.

www.naafdopjes.nl
Met citaat antwoorden
Oud 13-02-2019, 19:12
**Newbie**

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steven340 Bekijk bericht

Heb ik zelf ook gehad met een 340, zekering kast alles uitgewisseld, bleek dat na het vervangen van de alarmlicht schakelaar alles het weer deed.
Heel vaag, aan de andere kant, als je ziet hoeveel draden daar naartoe gaan.....

Alhoewel waarschijnlijk de radio bekabeling hierbij het meest voor de hand ligt zoals je zelf al aangaf.
De alarmlichtschakelaar werkt wel. Ik zal morgen even een foto maken van de radio bekabeling hoe het er uit ziet.
Met citaat antwoorden
Oud 14-02-2019, 09:59
**Newbie**

Citaat:

Bij deze de foto's van de kabels die bij de radio zitten, alles zit in een kroonsteen en de grijs zwarte zijn speaker kabels.

Met citaat antwoorden
Oud 14-02-2019, 13:27
Robert340 Robert340 is offline
V3C Clublid

Een kroonsteen hoort niet in een auto, dus dat is sowieso niet netjes.
Met citaat antwoorden
Oud 14-02-2019, 16:41
**Newbie**

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robert340 Bekijk bericht
Een kroonsteen hoort niet in een auto, dus dat is sowieso niet netjes.
Ik wil het weer in een goede werkende staat hebben, wat kan ik het beste gebruiken?
Met citaat antwoorden
Oud 14-02-2019, 17:25
Steven340's Avatar
V3C Technische Commissie

Als je een originele stekker hebt, van een sloop auto o.i.d. worden ook in andere oude Volvo's gebruikt, 240 / 740. Deze afknippen met voldoende draad eraan.

Isolatie van de draden aan het uiteinde eraf halen, aan elkaar solderen en krimpkous er omheen.

Had ooit in mijn eigen 340 een hele rare radio stekker achter het paneel zitten.
Had nooit een radio ingezeten, wilde deze stekker niet afknippen, heb daar toen een verloop voor gemaakt op dezelfde manier.

Bij de smalle connector kun je het krimpkous nog zien zitten (bijlage)
Bijgesloten Plaatje(s)
Bestandstype: jpg IMG_1964.jpg (67,1 Kb, 13x gelezen)
Bestandstype: jpg IMG_7370.jpg (60,8 Kb, 13x gelezen)

www.naafdopjes.nl
Met citaat antwoorden
Oud 14-02-2019, 17:54
**Newbie**

Citaat:
Als je een originele stekker hebt, van een sloop auto o.i.d. worden ook in andere oude Volvo's gebruikt, 240 / 740. Deze afknippen met voldoende draad eraan.

Isolatie van de draden aan het uiteinde eraf halen, aan elkaar solderen en krimpkous er omheen.

Had ooit in mijn eigen 340 een hele rare radio stekker achter het paneel zitten.
Had nooit een radio ingezeten, wilde deze stekker niet afknippen, heb daar toen een verloop voor gemaakt op dezelfde manier.

Bij de smalle connector kun je het krimpkous nog zien zitten (bijlage)
Ik heb deze schakelaar los in de auto gevonden, dezelfde als bij jou op de foto. Is dat de goede of moet ik die andere ook nog hebben?

Met citaat antwoorden
Oud 14-02-2019, 17:57
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

Dat is de goede. Jammer dat ie zo kort afgeknipt is. Met wat fingerspitzengefühl kun je die stekkertjes individueel uit de grote witte connector halen. Even nieuwe bestellen, aan de bedrading zetten en er weer netjes in drukken.
Oud 14-02-2019, 17:59
**Newbie**

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door volvofiel Bekijk bericht
Dat is de goede. Jammer dat ie zo kort afgeknipt is. Met wat fingerspitzengefühl kun je die stekkertjes individueel uit de grote witte connector halen. Even nieuwe bestellen, aan de bedrading zetten en er weer netjes in drukken.
Heb ik verder dan nog wat nodig of is dit voldoende om het weer werkend te maken?
Met citaat antwoorden
Oud 14-02-2019, 18:05
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

Als het om werkend maken gaat, is het genoeg om de twee groene en de twee bruine deugdelijk met elkaar te verbinden. Dat zijn namelijk doorlusdraden die aan elkaar moeten blijven.

Dan heb je twee mogelijkheden:
- Samen in de originele boordstekker
- Solderen (en een aftak maken voor de radio)

Die stekker van Steven is wat ouderwets, maar was tot begin jaren '80 heel normaal voor een autoradio. Zie het als een universele stekker voor universele autoradio's.
Oud 14-02-2019, 18:05
Steven340's Avatar
V3C Technische Commissie

Je kunt de losse metalen connectortjes met een smalle schroevendraaier uit de plastic stekker halen.
Als je goed kijkt zitten ze erin geklikt, dat is even wat makkelijker om er eventueel een andere draad op te solderen.

Daarna krimpkous erover en terug in de plastic stekker drukken.

De smalle stekker op mijn foto is iets wat ik nog nooit gezien heb.
En dat terwijl het in mijn geval wel origineel lijkt te zijn.
Verder zit er normaal altijd de 9 polige stekker aan de kabelboom.

Je kunt ze denk ik ook wel los nieuw bestellen zoals Joost al aangaf.
In dat geval komt er geen soldeerwerk bij kijken maar knijp je deze aan de draad.
Let wel, daar heb je een speciale tang voor nodig.

Edit: wat een timing Joost

Voor de dashboard verlichting lijkt mij dat het nu met het kroonsteentje ook wel zou moeten werken.
De draden zijn immers verbonden, dus durf nog niet zeker te zeggen of dit ook wat het probleem betreft opgelost is met een originele stekker.
Maar we gaan het zien, kun je dit in ieder geval alvast uitsluiten.

En zit me trouwens nog wat te bedenken, als de auto van 1986 of nieuwe is heb je voor de radio ook een schakeldraad, die op het contact werkt.
Dit betreft ook een doorlusdraad rood / zwart

Zie ook dit schema:

www.naafdopjes.nl
Met citaat antwoorden
Oud 14-02-2019, 18:27
**Newbie**

Citaat:
Je kunt de losse metalen connectortjes met een smalle schroevendraaier uit de plastic stekker halen.
Als je goed kijkt zitten ze erin geklikt, dat is even wat makkelijker om er eventueel een andere draad op te solderen.

In dat geval komt er geen soldeerwerk bij kijken maar knijp je deze aan de draad.

Voor de dashboard verlichting lijkt mij dat het nu met het kroonsteentje ook wel zou moeten werken.
De draden zijn immers verbonden, dus durf nog niet zeker te zeggen of dit ook wat het probleem betreft opgelost is met een originele stekker.

En zit me trouwens nog wat te bedenken, als de auto van 1986 of nieuwe is heb je voor de radio ook een schakeldraad, die op het contact werkt.

Zie ook dit schema:

Ik heb alles doorgemeten en er komt wel stroom door één van de groene kabels heen maar ze doen niks als ik ze met elkaar verbind. Ik ga wel even die polen wel nieuw bestellen en alles gewoon verbinden in de connector de tang heb ik daar nog voor liggen. Ik moet dan nog wel even kijken welke ik moet kopen.

Kan het probleem misschien in de rood/zwarte draad zitten die zijn namelijk nu niet met elkaar verbonden.
Met citaat antwoorden
Oud 14-02-2019, 18:43
**Newbie**

Citaat:

Zie ook dit schema:
UPDATE: Hij doet het weer!! Het was een kwestie van alles even goed nalopen en de twee zwart rode kabels verbinden, mijn excuses voor niet goed kijken... Ik dacht dat het speaker kabels waren.
Met citaat antwoorden
Oud 14-02-2019, 20:10
BartJu's Avatar
BartJu BartJu is offline
V3C Clublid

Mocht je alleen modernere radio's er in willen zetten, dan kun je ook een moderner ISO blokje monteren. Redeljk standaard bij de automaterialen zaak verkrijgbaar.

Mooi dat de storing gevonden is.

Er zijn ook verloopjes van de 'ouderwetse' originele stekker op de foto naar modern ISO. Deze zijn minder gangbaar en wrs niet standaard op vorraad. Online wel goed vindbaar.

Als je dan origineel weer herbouwd (kan door de pinnen/polen er uit te halen, heb ik ook gedaan), kun je zowat alles plug&play aansluiten.
Oud 14-02-2019, 20:13
**Newbie**

Citaat:
Mocht je alleen modernere radio's er in willen zetten, dan kun je ook een moderner ISO blokje monteren. Redeljk standaard bij de automaterialen zaak verkrijgbaar.

Mooi dat de storing gevonden is.

Er zijn ook verloopjes van de 'ouderwetse' originele stekker op de foto naar modern ISO. Deze zijn minder gangbaar en wrs niet standaard op vorraad. Online wel goed vindbaar.

Als je dan origineel weer herbouwd (kan door de pinnen/polen er uit te halen, heb ik ook gedaan), kun je zowat alles plug&play aansluiten.
Ik heb er nog 2 oude radio's bijzitten waarvan 1 origineel, deze wil ik er weer terug inzetten omdat het gewoon bij de auto hoort.
Met citaat antwoorden
Oud 14-02-2019, 20:23
BartJu's Avatar
BartJu BartJu is offline
V3C Clublid

Zelf nu moderner erin, maar de originele heb ik ook. Dus kan kiezen tussen origineel en modern gemak (meer functie (mp3!) en beter geluid).
Vandaar het originele blokje (ook ge-retro-fit) en het verloop naar ISO stekker.

Modern mag best wel eens, maar wel omkeerbaar naar origineel...
Oud 14-02-2019, 21:00
**Newbie**

Citaat:
Zelf nu moderner erin, maar de originele heb ik ook. Dus kan kiezen tussen origineel en modern gemak (meer functie (mp3!) en beter geluid).
Vandaar het originele blokje (ook ge-retro-fit) en het verloop naar ISO stekker.

Modern mag best wel eens, maar wel omkeerbaar naar origineel...
Ik ben nu van plan om er weer een goede connector erin te zetten en dan wel kijken hoe ik het ga doen met de radio haha, eerst zorgen dat de belangrijke dingen het doen en dan kijken welke radio geschikt is.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: