Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Discussie > Algemene discussie

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 01-12-2008, 21:28
huysmans's Avatar
huysmans huysmans is offline
V3C Clublid

Tips voor goede 343 vario

Hallo,

Sinds m'n vriendin te horen gekregen heeft dat ze misschien beter in een automaat kan gaan lessen (en afrijden) zijn we aan het neuzen naar een 343 variomatic.

Zijn er nog speciale punten waar je, zeker bij de 1e versies, op moet letten om er zeker van te zijn geen gebakje te kopen? (ik ben een ramp met bodywerk, vandaar) Technische uitdagingen zijn geen probleem. (helemaal niet voor de juiste prijs)

Waar kan ik een goede checklist vinden voor de 1e 343 versies?

Tweeling 340 RAI special Streepje & Lijntje 22-5-1985
Met citaat antwoorden
Oud 01-12-2008, 22:08
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

check!

gewoon op de website:

http://www.volvo300club.nl/berichten...&menu=techniek
Met citaat antwoorden
Oud 02-12-2008, 11:22
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

Ah! Plaatwerk! Het is prachtig werk om dat mooi te maken

Maar hier wat foto's van mijn 343's op de bekende plekken:

Wielkastranden:

De foto boven is een voorbeeld van rot wat dient gelast te worden.

Hier twee foto's met de delen die vaak roesten aangegeven:

-De "neus" (de randen om de koplampen, onder de grille, boven de grille en koplampen zijn één geheel 'paneel' welke vaak roest)
-De paravan, dat is de rand onder/naast de voorruit

-De randen onder de ramen
-Dorpels
-Deurranden, deze zijn vaak roestig aan de onderkant
-Wielkastranden en het hoekje bij het voorscherm

Dan hier nog wat foto's van roestige dorpels en dragende delen:

In de wielkast zit bij mij een gaatje in de dorpel

Hier zie je de linkerdorpel van onderaf gezien (fototoestel lag op de grond). Je ziet allemaal gaatjes, in dit geval is het een APK adviespunt

Hier heb je een voorbeeld van een voorscherm met extreme roestvorming; waarschijnlijk was dit APK afkeur (scherpe uitstekende delen) maar ik heb 'm vervangen

Met deze foto als voorbeeld zie je waar de scharnierpunten van de kofferklep zitten (bij het dak). Deze roesten vaak, maar bij vroege 343's heb ik er nog geen noemenswaardige roest gezien.
Ook de kofferbakrand (de rand boven de kentekenplaat) roest nogal eens.
Let ook op de rand onder de achterlichten.

Dan zie je hier een gat in de bodem van weer een andere 343. Deze plek is vlakbij het kriksteunpunt (welke bijna altijd roesten).

Typisch voorschermroest:

Typisch portierraamrandroest

Kriksteun: deze is nog helemaal hard

Dorpel met roest. Helemaal hard.

Hier zie je een plek achter de kriksteun, nog hard, maar ik moest er wel meteen wat aan doen:

Hier zie je een chassisbalk bij de tank. Deze balk is gelukkig nog hard, typisch punt voor 300's.

Hier zie je het neusje met roest:

Voor alle duidelijkheid; een 343 zonder roest op bovenstaande plekken vind je niet. Schrik niet als je roest tegenkomt, behalve als er gaten of grote bobbels (= gaten) inzitten, dan wordt 't laswerk.

Hier nog een roestende portierrand (onderkant):

Als je vragen hebt of een mooie 343 gevonden hebt waarvan je wilt weten of 'ie goed is, kun je altijd weer hier terecht
Oud 02-12-2008, 16:58
huysmans's Avatar
V3C Clublid

Bedankt voor de duidelijke foto's. Ik ben blij dat er mensen zijn die body werk leuk vinden. Wie weet kunnen die mij nog wat leren, daar dat het enige is dat ik nog niet heb aangedurft, maar ik moet toch echt wel. Alle wagens hebben roest.

Voorbeeldje:

Het grijze dat je er tussendoor ziet... da's m'n toen vers geschilderde garagevloer...

Met citaat antwoorden
Oud 02-12-2008, 18:21
volvofiel's Avatar
V3C Ledenadministratie

Hmmmmm

Ach ja.... mijn vorige 343 had ook meerdere gaten in de bodem en portieren...

Plaatwerkervaring krijg je niet door theorie, alleen door praktijk. Ik heb eventueel nog wel een oud voorscherm voor je (die rotte van de foto) waar je naar hartelust op kunt oefenen met schuren, spuiten, polijsten e.d.
Oud 02-12-2008, 19:49
huysmans's Avatar
V3C Clublid

Die zou wel heel erg in de categorie 'kan ik niets meer aan verpesten' vallen. Lijkt mij geen slecht idee om me daar eens op uit te leven, temeer alle celica's die ik heb minimaal 2 te restaureren wielkastranden hebben.

Met citaat antwoorden
Oud 02-12-2008, 20:58
punkazz's Avatar
punkazz punkazz is offline
V3C Clublid

Bij mij is soortgelijke roestvorming al twee jaar lang geen APK-afkeur. Gewoon plamuren en glad maken! ik weet, het is geen oplossing, het komt er nu alweer doorheen, maar al m'n geld (iig zoveel mogelijk) gaat in een ander (benzine-)gebakje zitten. De lpg-ert is er alleen nog om zo goedkoop mogelijk het dagelijks verkeer te trotseren.
Oud 02-12-2008, 21:03
volvofiel's Avatar
V3C Ledenadministratie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door huysmans Bekijk bericht
Die zou wel heel erg in de categorie 'kan ik niets meer aan verpesten' vallen. Lijkt mij geen slecht idee om me daar eens op uit te leven, temeer alle celica's die ik heb minimaal 2 te restaureren wielkastranden hebben.
Van mij mag je 'm hebben. Als je nog eens in de buurt komt mag je 'm ophalen.

@ Steven; tuurlijk, dan zitten er geen uitstekende delen meer aan
Ik weet ook niet zeker of het afkeur is, maar als je hiermee een fietser aanrijdt heeft 'ie tetanus. Plus dat dit mijn opknapper is en zo'n golfplaat hoort daar niet op.
Oud 02-12-2008, 21:14
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

je moet met je volvo ook geen fietsers aanrijde je moet ervoor zorgen dat ze hard wegfietsen als je aan komt rijden in je volvo
Met citaat antwoorden
Oud 02-12-2008, 21:18
volvofiel's Avatar
V3C Ledenadministratie

Als ik een 340 zie, fiets ik er juist op af!
Oud 03-12-2008, 10:25
jasper jasper is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Ik heb nog wel een mooie roestvrije 340 voor je te koop staan. Vario nagekeken, motor nagekeken echt leuk ding. Ook mijn viendin een automaatrijbewijs. Ding opgeknapt voor haar en nu wil ze een andere (vrouwen.....) Goed, als je intersse hebt bel dan even met 06-42346531-Jasper
Met citaat antwoorden
Oud 03-12-2008, 20:54
huysmans's Avatar
V3C Clublid

Met 38 berichten zal er een pb vast ook wel aankomen...

Met citaat antwoorden
Oud 04-12-2008, 16:44
huysmans's Avatar
V3C Clublid

Ik stel de vraag hier maar even... hoe is het met de verkrijgbaarheid van de plaatdelen? Met name over de neus gaan de geruchten dat die slecht verkrijgbaar zijn.

Tevens vraag ik me af hoe het zit met de bak, onderdelen voor de bak e.d. Is er nog veel uitwisselbaar op dat gebied of zit ik vast aan speciale versies?

Met citaat antwoorden
Oud 04-12-2008, 16:51
Bodejodel's Avatar
Bodejodel Bodejodel is offline
V3C Clublid

Een aantal plaatdelen zijn volgens mij nog wel te krijgen. Vaak gaat het wel om slechte imitatie.
Bij normaal gebruik is eigenlijk het enige wat slijt de riemen. Deze worden voorlopig nog steeds nieuw geproduceerd door diverse fabrikanten.
De membramen willen ook soms wel eens lek gaan, ik weet niet hoe het met de beschikbaarheid hiervan gesteld is.
Op elke sloop kun je wel een paar Variobakken vinden. Uiteraard worden deze in de loop der tijd schaarser. Deze Vario's zijn dacht ik allemaal gelijk bij de 300 serie. Opslag van een paar reserve exemplaren is voor jou geen probleem denk ik.
Oud 04-12-2008, 17:06
huysmans's Avatar
V3C Clublid

Nog meer onderdelen... ik heb al voor elke 7 en celica een reserve blok en bak. (handig dat dat maar 3 series zijn )

Met citaat antwoorden
Oud 04-12-2008, 17:27
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

belangrijkste slijtagedelen aan een vario:
- koppelingsplaat (als die niet bijgesteld word elke 10000km) duur grapje, verkrijgbaar bij dafhobby icm ruil delen.
- riemen (periodiek of optisch vervangen, advies van volvo is 80.000, praktijk leert dat riemen wel eens langer mee willen gaan>scheurvorming e.d. in de gaten houden, periodiek inspecteren) nieuwe riemen zijn bij dafhobby te bestellen
- membramen in primair (geen slijtagedeel, geen periodieke vervanging. wanneer een of allebei de membramen lek is/zijn schakelt de vario niet via het vacuum, merk je in hogere toeren en verbruik) membramen zijn te verkrijgen bij dafhobby
- klepjes in emvk, zelfde verhaal als hierboven mbt toeren, goede 2e hands emvk is vaak de oplossing, ik meen dat ze ook "nog"(voor hoelang dat nog duurt) verkrijgbaar waren bij volvo..
Met citaat antwoorden
Oud 04-12-2008, 20:22
volvofiel's Avatar
V3C Ledenadministratie

Ah! Plaatwerk, het mooiste onderhoud aan een 300 (of had ik dat al gezegd?)!

De neus is bijzonder moeilijk te verkrijgen. Ze roesten vaak, ook al zie je het lang niet altijd. Ik heb vier gedemonteerde neuzen onder me door zien gaan waarvan er drie op het eerste oog helemaal niet slecht waren. Behalve de achterkant...
De vierde neus heb ik reeds wel helemaal volgespoten met Tectyl maar moet ik nog overspuiten naar groen (ja, ook mijn huidige neus is roestig).

Dorpels zijn goed de krijgen. Portieren niet. Daarom zeg ik: let goed op de onderkant (hiervoor met je echt op de knietjes). Die portieren zijn verrekte zeldzaam. De voorschermen zijn nog redelijk te krijgen maar er moet flink voor betaald worden. Kortom: van de voorportieren tot en met de neus wordt het lastig.
Daarom is het zo belangrijk dat je beginnende roest meteen aanpakt.
Oud 04-12-2008, 20:49
huysmans's Avatar
V3C Clublid

Ah, ok... neus open voor roest en direct aanpakken... het lijkt wel een oude celica... Het blijven oudere 70's-80's wagens... slecht staal toen.

Nu begrijp ik waarom je zo gek bent op plaatwerk... zat oefening.

Met citaat antwoorden
Oud 04-12-2008, 20:54
volvofiel's Avatar
V3C Ledenadministratie

Trek de kap los: dan zie je op de neus geloof ik drie schroeven (dopje 10 of 11). Dan haal je de grille eraf. Let op: dit zijn geen schroeven. Als je ze los wilt draaien kun je draaien tot je een ons weegt. Een kwartslag draaien is genoeg; het is als het ware de kop, dan een staafje en dan een 'plaatje' die zich na het draaien achter de grille haakt en de grille zo vastzet. Deze plastic schroeven hebben ook een dik rubber ertussen, dus ze voelen sponzig aan. Deze schroeven zitten links en rechts; boven en onder zijn normale kruisschroeven. Alls je de grille los hebt zie je links en rechts nog twee schroeven van de neus (1 links, 1 rechts).

Denk er wel aan dat je eerst de stekkers van de koplampen loshaalt, de lampen zitten vastgeschroefd aan de neus ( 4 schroeven per lamp waarvan twee lange (naar het midden van de neus) en twee korte (aan de zijkant-kant van de lampen)).

Vertil je niet. Met lampen is 'ie zwaarder dan je zou denken.
Oud 04-12-2008, 20:59
volvofiel's Avatar
V3C Ledenadministratie

Ziehier:
Oud 05-12-2008, 10:43
huysmans's Avatar
V3C Clublid

Heym leuk... zelfs nog een grijze neus. Komt sie uit je eigen voorraad of heeft de 300 club wel een onderdelenvoorraad. (i.t.t. de v700 vereniging )

Oh, van Paul heb ik begrepen dat de bestuurdersstoel wat scheurtjes in de stof heeft... weet iemand ook losse bekleding te vinden? (bij een nagenoeg perfecte wagen wordt dat nagenoeg dan wel aangevallen )

Met citaat antwoorden
Oud 05-12-2008, 10:48
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door huysmans Bekijk bericht
...of heeft de 300 club wel een onderdelenvoorraad. (i.t.t. de v700 vereniging
We hebben geen magazijn zoals bij de Dafclub, maar de praktijk leert dat veel onderdelen gevonden kunnen worden bij een paar personen. Zoals Dafhobby en de clubleden William en Erik hebben een eigen magazijn. Zoiets centraal regelen heeft tot nu toe teveel voeten in de aarde.
Met citaat antwoorden
Oud 05-12-2008, 11:13
huysmans's Avatar
V3C Clublid

Klinkt bekend.

Maar vraagje, een koppeling in een automaat? Ik ken alleen koppelomvormers, maar dan ken ik ook alleen automaten en geen variomatics...
Hoe zit dat stellen dan? Is het alleen een kabel afstellen of is het meer werk?

Met citaat antwoorden
Oud 05-12-2008, 11:32
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Een variomaat heeft een automatische koppeling. Zet de keuzehendel in D en je rijdt nog niet weg. Geef gas en de koppeling grijpt aan bij ongeveer 1200 rpm. Dit is mijns inziens een groot voordeel van een variomaat ten opzichte van conventionele automaten. Heerlijk in de file en in de stad.

Afstellen werkt met vulplaatjes. Ik geloof dat het niet moeilijk is, maar voor de How To Do laat ik liever de leden van de technische commissie spreken.
Met citaat antwoorden
Oud 05-12-2008, 12:27
huysmans's Avatar
V3C Clublid

Dat scheelt in elk geval remschijven. (geneuzel, op de rem staan bij het verkeerslicht e.d.... leuk met verse schijven, die zijn dan zo krom)

Hoe af te stellen zal vast ook wel in de volvo werkplaatshandboeken staan. (zo niet dan lezen jullie dat vast wel een keer... de komende week)

Laatst aangepast door huysmans : 05-12-2008 om 12:59 Reden: Typo
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: