Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Techniek CVT / Variomatic

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 14-12-2009, 14:45
Niet geregistreerd
Gast (geen account/niet ingelogd)

Vario schakelt niet meer op; rijden is dodelijk vermoeiend - echt niet leuk meer!!!

Beste mede VolvoŽrs,
Even een nieuw draadje, want in de bestaande draden kom ik er niet helemaal uit.
Probleem: vario (V340) schakelt niet meer op; motor maakt veel te veel toeren; rijden is dodelijk vermoeiend. Niet leuk meer!
Van alles al geprobeerd:
* controle-procedure op V3c-site doorlopen.
* membranencontrole door blazen in de slangen bij de emvk: goed.
* tacho-relais: door handige doe-het-zelver laten aanpassen a.d.h.v. artikel op de site van antieke radio.
* emvk: rubbertjes in orde; klikt goed bij 1800 tpm.
* toerental: stationair reageert duidelijk op inschakelen bergrem; boven 1800 tpm geen reactie meer op bergrem.
Weet nu niet meer hoe verder. Wat kan er nog meer stuk/versleten/aan vervanging toe zijn? Is er een voor niet-doorgewinterde-sleutelaars nog meer info over dit onderwerp te krijgen/vinden?
Alvast dank voor jullie reacties!
Met citaat antwoorden
Oud 14-12-2009, 15:00
Erik Erik is offline
V3C Clublid

Luchtspleet koppelingsplaat
Oud 14-12-2009, 15:42
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

even met een vacuummeter kijken hoeveel er uit de EMVK komt.
Met citaat antwoorden
Oud 14-12-2009, 16:15
steenmar steenmar is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Ik zie dat je in ieder geval de storingslijst gebruikt hebt. Mooi. Daar is-ie voor. Wat ik niet zie (en dat staat ook in de storingslijst), is of je ook de drie electrische schakelaars hebt gecontroleerd ? De kickdown, de bergrem en de hoge-drukschakelaar.

Als je geen meetapparaat hebt, dan graag die melding. Dan valt er met doorverbinden nog wat te winnen.

Overigens: bij mij trad het terugschakel-probleem 'soms' op, de statische meting van de hogedrukschakelaar was goed, maar het doorverbinden daarvan bleek wel de (voorlopig) definitieve oplossing.
Met citaat antwoorden
Oud 15-12-2009, 08:35
Thon Daf 46 Thon Daf 46 is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Als de tachorelais defect is dan heb je ook deze problemen. Ik zelf heb al 2 maal de torentjes op de printplaat van de tacho vastgesoldeerd. even de tacho los en openmaken en nazien of de pootjes van de torentjes nog vastzitten en bij twijfel even het soldeerboutje over de soldeerpuntjes en laten vloeien.
Oud 07-03-2010, 17:08
henri dekker henri dekker is offline
**Newbie**

hogedrukschakelaar op de hooftremcil. door verbinden, de stekkers er afhalen die doorverbinden, werkt bij mij goed.
Met citaat antwoorden
Oud 07-03-2010, 17:14
slb_340 slb_340 is offline
V3C Clublid

Zie de rest op het forum. Als je je aanmeldt als clublid (nog geen 35,- per jaar) kan je advies krijgen van onze proff. Technische Commissie en deelnemen aan sleuteldagen. Ook zijn er (gratis) cursussen voor het afstellen van variomatics, carburateurcursussen, lascursussen, plaatwerkcursussen en allerlei andere evenementen zoals Volvo Elandrun (circuitrijden), De Nachtrit (puzzelrit), Barbeque + uitgaansweekend, uitgaans/blokhut weekend op een scouting en ga zo maar door! Ook is er een clubwinkel en zijn er bij verschillende verkooppunten veel onderdelen beschikbaar met korting voor clubleden!

En daarnaast.... kan je ook nog is van alle volledige documentatie in het ledenmenu gebruikmaken als werkplaatshandboeken etc.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: