Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Motor en Aandrijving (1400)

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 05-02-2008, 09:36
dsangers dsangers is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

LPG inbouwen in 340-1989

Afgelopen dagen heb ik me verdiept in de installatie van LPG in mijn volvo 340 uit 1989 (1.4 DL met katalysator). Op het forum heb ik veel nuttige informatie gevonden. Kort samengevat zijn me de volgende dingen opgevallen:

- LPG inbouw in B14.3 en B14.4 zonder flashlube.
- Regelmatig kleppen stellen belangrijk(er) na inbouwen LPG
- Vulopening kan ook achter de kentekenplaat (wegklapbaar?)
- Sensor in laten bouwen voor tankinhoudindicatie
- Inbouw in 340 betreft een elektrisch aangestuurd verdampingssysteem
- Luchtaanzuiging wordt aangepast voor aanzuigen koudere lucht

Naar jullie idee bovenstaand plaatje correct?
Daarnaast heb ik nog een paar vragen, wellicht kan iemand mij daarop antwoord geven:

1: Is er een bepaald merk of type installatie wat wordt aangeraden voor een 340?
2: Start de motor op benzine en gaat hij vervolgens zelf over op gas, of ligt dit aan het type installatie?
3: Onderbouw is niet mogelijk bij een 340 als je de benzinetank wilt behouden? Welke types LPG-tanks kennen jullie voor in de achterbak?
4: Hoeveel wordt de 340 op kentekenbewijs zwaarder? Nu 944 --> wordt dus 950-1050 klasse voor wegenbelasting denk ik?

Aangezien ik het komend jaar circa 20dkm verwacht te rijden overweeg ik de installatie:
  • Wegenbelasting: van 242 naar 784 (+540 euro)
  • Brandstof 20dkm: van 3089 naar 1467 (= 1622 voordeel).
Op basis van 20dkm dus naar schatting 1100 euro voordeel.

Ik hoor graag of jullie me verder kunnen helpen met bovenstaande vragen.
Alvast bedankt!
Met citaat antwoorden
Oud 05-02-2008, 13:54
punkazz's Avatar
punkazz punkazz is offline
V3C Clublid

1: geen idee
2: het is beter om op benzine te starten en het eerste stukje te rijden, dan overschakelen. (maar het kan allebei)
3: ik heb een kleine 40 (lees 32) liter tank, veel mensen vinden dit te weinig, ik niet. Maar als je lange stukken rijdt zou ik ook een grotere tank willen, zeker voor in het buitenland.
4: de mijne weegt net over de 1000 kilo, ik geloof 1002.

Is LPG zo duur in de belasting joh?! Dat wist ik echt niet. Wat ben ik blij dat ik een oldtimer heb.

Je schatting klopt wel aardig denk ik.
Oud 05-02-2008, 16:38
slb_340 slb_340 is offline
V3C Clublid

Dus na een jaar heb je al bespaard met zo'n installatie (duurder dan 1100 euro zal t niet worden).

Ik weet niet hoe het met de tank zit..
Met citaat antwoorden
Oud 05-02-2008, 16:41
Erik Erik is offline
V3C Clublid

Tank kan ook onderbouw worden. Lijkt me veel fijner kwa ruimte en gewicht.
Oud 05-02-2008, 18:49
2 Fast 4 U's Avatar
2 Fast 4 U 2 Fast 4 U is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door punkazz Bekijk bericht

2: het is beter om op benzine te starten en het eerste stukje te rijden, dan overschakelen. (maar het kan allebei)
Maakt geen f**k uit tis alleen bij de nieuwe systemen
Vermogen: Hoe snel de auto de muur raakt,
Koppel: hoe ver de auto de muur mee neemt.
Met citaat antwoorden
Oud 05-02-2008, 19:21
punkazz's Avatar
V3C Clublid

Oh, ik dacht dat hier ergens gelezen te hebben...

wat bedoel je met "tis alleen bij de nieuwe systemen"?
Oud 05-02-2008, 21:34
frans_kampkes frans_kampkes is offline
**Newbie**

ik heb dan geen 340 op LPG maar rijd wel in mijn daf 66 met een B14.4e blok op lpg.
Kleppen stellen: ik contoroleer ze iedere 10.000km ongeveer en hoef meestal niet bij te stellen, dus dat valt wel mee.
ik start altijd op lpg, nooit problemen mee, maar af en toe op benziene rijden is wel aan te raden om te voorkomen dat de kanaaltjes in je carburateur dichtslippen, ik weet uit eigen ervaring dat het best klote is als je na 10.000km lpg rijden je weer eens op benziene wilt rijden en dan alles verstopt zit :P

de hele lpg inbouw, of het nu in een daf of 340 is stelt echt niets voor, gewoon doen!
Met citaat antwoorden
Oud 06-02-2008, 06:04
TimTim's Avatar
TimTim TimTim is offline
V3C Clublid

Lpg

ik heb net een nieuwe lpg installatie laten inbouwen, met een 80 liter tank. Je hebt dan wel nog maar weinig kofferruimte over, maar je kunt wel een eindje rijden. Ik rijdt gemiddeld ongeveer 750 km met een tank. Verbruik is ongeveer 1 op 11. (83-er met 1.4 64pk motor) Mijn vulopening zit onder de achterbumper, je ziet het bijna niet. Ik heb nu ongeveer 2500 km gereden op gas en ik vind het ideaal. Heb het bij van Orsouw laten doen in eindhoven.
Met citaat antwoorden
Oud 06-02-2008, 07:42
Thon Daf 46 Thon Daf 46 is offline

Ik heb nog steeds plannen voor inbouw.
Als je een complete installatie koopt en zelf inbouwt kost dat 656 euro en 50 euro rdw kosten.
Ik rij niet zoveel (7500 km per jaar) met de volvo en is al belastingvrij en zou ik hem met anderhalf jaar eruit hebben.
Oud 06-02-2008, 08:44
Friezl Friezl is offline
Frequente Gast (geen lid)

Ik heb hem in laten bouwen voor 950 euro. Ga je voor dat verschil (250€) de garantie (lees: ondersteuning) opgeven, en daarnaast ook nog eens een dag of 2 kromliggen onder die auto?
Met citaat antwoorden
Oud 06-02-2008, 09:00
Erik Erik is offline
V3C Clublid

Ik heb ook wel eens een gasinstallatie ingebouwd. Het rottigste werk was het boren van de gaten in de carrosserie en het maken van flensjes aan de gasleiding.
Oud 06-02-2008, 12:07
Ovlov 3.6L Ovlov 3.6L is offline

Ook ik heb weleens overwogen gas in te bouwen.
Indien je redelijk wat km's rijd is het zeker de overweging waard.
Natuurlijk moet je wel aardig rekening houden met de wegenbelasting. Die stijgt nogal flink wanneer je gas gaat rijden (tenzij je er een G3 in legt )

Hoe er met de berekening wel rekening mee dat je verbruik ook stijgt. Rekening op zo'n 6% dan kan het alleen maar meevallen.

Ook over de grootte van de tank moet je eens goed nadenken. Ga je veel lange afstanden rijden dan is een tank van minimaal 60l geen overbodige luxe.
Ook het overwegen van een onderbouwtank is de moeite waard, maar dan moet je een alternatief zien te vinden voor de benzinetank. Dit scheelt wel een hoop ruimte.

Tsja, een het overwegen om zelf de boel in te bouwen: Ben je heel handig, heb je een goed voorbeeld (voor alle details), ben je goed thuis in de inbouwregels, heb je er veel tijd voor; dan is het goed te doen.
Ben je ook maar een tikkeltje onzeker over deze zaken dan raad ik het aan te laten doen.
Revanti-LPG: dat is een deskundige inbouwer. Indien je een beetje in het zuiden van Nederland woont kun je weleens een beroep doen op deze beste manne. Effe googlen voor hun website.
Oud 06-02-2008, 15:58
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Friezl Bekijk bericht
Ik heb hem in laten bouwen voor 950 euro. Ga je voor dat verschil (250€) de garantie (lees: ondersteuning) opgeven, en daarnaast ook nog eens een dag of 2 kromliggen onder die auto?
De voornaamste reden om het zelf te doen zou voor mij zijn dat je de totale controle over de inbouwlocaties in eigen hand houdt. het leggen van de leidingen onder de auto door is misschien niet het leukste klusje maar daar ben je echt geen 2 dagen mee bezig; de rest is puur hobbyplezier.
Met citaat antwoorden
Oud 06-02-2008, 19:29
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Ik ben wel benieuwd naar de mogelijkheid om de gastank op de plek van het reservewiel van mijn 360 te maken. Ik heb wel eens gehoord van die ronde tanks. Dat is misschien dan ook wel het voordeel van de 360 ten opzichte van de 340, qua benzinetank en plek van het reservewiel.
Met citaat antwoorden
Oud 06-02-2008, 22:54
Pistonpen paultje's Avatar
Pistonpen paultje Pistonpen paultje is offline

Ik meen dat de wielbak van een 360 ook te verwijderen is? zo ja zou ik absoluut die weghalen, en een onderbouw tank nemen. Kan veel groter namelijk. Een 340 met 360 benzine tank zou ideaal zijn voor onderbouw. Maar helaas past dit niet op een 343. Anders was het al werkelijkheid onder mijn auto.
Oud 14-02-2008, 08:24

Bedankt voor jullie reacties!

Er is dus niemand echt negatief zo te horen? Af en toe kleppen stellen en gewoon je autotje goed onderhouden zou voldoende moeten zijn voor rijplezier met LPG. Begrijp hieruit dat niemand het echt afraad om LPG in een 340 in te bouwen, het 3e en 4e motorype kunnen er goed tegen?

Daarnaast lees ik verhalen over een onderbouw: heeft iemand hier ervaring mee, aangezien de benzinetank dan aangepast moet worden?

Wat betreft het verbruik: dit neemt wel ruim 15 (a 20%) toe volgens mij, 6% lijkt mij wat weinig. Ik ga er vanuit dat ik 1 op 8 ga rijden, dan kan het alleen maar meevallen.
Met citaat antwoorden
Oud 21-02-2008, 08:08

Gas aan het inbouwen

M'n 340 staat op dit moment bij de Gebroeders van Orsouw in Eindhoven. Als ik hem terug heb, zal ik foto's maken en deze op het forum linken.

Groet Dirk
Met citaat antwoorden
Oud 27-02-2008, 19:35
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Waar blijven de foto's?
Met citaat antwoorden
Oud 04-03-2008, 21:15

Foto's lpg-inbouw

Bij deze dan de foto's van de ingebouwde gasinstallatie.
Geheel is ingebouwd bij gebroeders van Orsouw in Eindhoven.
Zeer netjes en vakkundig.

Zie fotoalbum voor foto's op:
http://picasaweb.google.nl/dsangers/Volvo340

Merk wel dat het starten op gas bij koude motor wat moeizamer gaat. Moet nog een beetje uitvogelen of het gebruik van de choke anders is. Benzine start ik koud met choke open zonder gas geven (starten lopen). LPG moet ik choke open en volgas (bij benzine verzuipt hij dan direct).

Verder alles netjes, met 5 indicatorlampjes bij contactslot (ook nauwkeurig).
Er zit een 60 Liter tank in met circa 90% afvulpercentage (dus effectief 53 liter). Net wat meer km's maken dus dan 80%. Indicatie is 400 km op een tank.

Verder rijd het perfect. Starten op gas en rijden op gas. Per tank beurt geadviseerd even kort stukje op bezine te rijden om kanaal gangbaar te houden. Verder heeft Orsouw geadviseerd minimaal 15L in de tank te houden in verband met corrosie in tank. Aansluiting zit rechtsonder de bumper, ben hiervan vergeten een foto te maken (vierkant dopje).
Met citaat antwoorden
Oud 04-03-2008, 21:22
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Het ziet er zeker netjes uit! En sowieso een prachtige 340.
Met citaat antwoorden
Oud 04-03-2008, 23:01
punkazz's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dsangers Bekijk bericht
LPG moet ik choke open en volgas
Ik ook, ben wel benieuwd naar hoe lang jij de choke gebruikt om het uitvallen/schokkerig lopen v.d. motor in het begin tegen te gaan. Ik schuif hem meestal binnen 5 min met stapjes weer helemaal in, tenzij ik binnen die vijf minuten op een doorgaande weg zit, dan is het niet meer nodig.
Oud 05-03-2008, 05:59
TimTim's Avatar
TimTim TimTim is offline
V3C Clublid

Dat ziet er inderdaad goed uit. Ik zag dat bij jouw auto de verdamper aan de andere kant zit(bij het reserve wiel) dit komt natuurlijk omdat het een vario is. S'morgens start ik ook op gas, duurt inderdaad iets langer maar ik duw mijn choke na een paar minuten al weer helemaal in. Veel voordelige gas kilometers gewenst
Met citaat antwoorden
Oud 05-03-2008, 16:33
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Tja, Tim is helemaal slim bezig, zo zonder wegenbelasting.
Met citaat antwoorden
Oud 05-03-2008, 21:08

Begrijp dat het langer starten er dus een beetje bij hoort. Maakt opzich niet uit, want start altijd. Ik doe overigens de choke na een kort stukje al vrij snel dicht. Met LPG heb ik het idee dat ik de choke eerder uit kan doen.

Wel apart op lpg starten heeft dus een andere gebruiksaanwijzing met starten dan met benzine. Waarschijnlijk ook weer per auto verschillend.
Met citaat antwoorden
Oud 23-03-2008, 21:37
Pistonpen paultje's Avatar
Pistonpen paultje Pistonpen paultje is offline

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door punkazz Bekijk bericht
Ik ook, ben wel benieuwd naar hoe lang jij de choke gebruikt om het uitvallen/schokkerig lopen v.d. motor in het begin tegen te gaan. Ik schuif hem meestal binnen 5 min met stapjes weer helemaal in, tenzij ik binnen die vijf minuten op een doorgaande weg zit, dan is het niet meer nodig.
Waar hebben jullie allemaal het mengstuk zitten trouwens? Voor de carb? Na de carb?

Ik heb geen pannekoek, maar een ouderwetse beschuittrommel naast de carb als luchtfilter, en mijn mengstuk zit in de toevoerleiding. Ik heb heel veel vermogen verlies, en starten met choke is er voor mij écht niet bij. Hij start soms wel slecht dus ook.

Ik heb een ouderwetse installatie. En dat maakt het ook allemaal ietsje minder. Maar om nou zo'n complete installatie te gaan vervangen (tank heeft geen 80% vulling, verdamper is zo'n oude vacuumgestuurde, en het mengstuk had ik liever bij de carb gehad ipv. de toevoerbuis....Kortom, dat is de hele installatie ongeveer.

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: