Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Motor en Aandrijving (1400)

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 05-02-2013, 09:21
RVandenbussche RVandenbussche is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Plotseling uitvallen

Hey mensen,

Het magische probleem blijkt nog steeds te bestaan. In mijn vorige topic dacht ik dat hij plotseling verzoop. Dat is niet het geval. Hier een uitleg wat er gebeurd:

Ik rij net 5 minuten en soms al een half uur en dan plotseling valt mijn motor uit. Blijf ik vol gas geven dan verzuipt de motor en moet ik een aantal minuten wachten voor het starten. Als ik hem in zijn Neutraal duw en uit laat rollen start hij meestal gewoon weer als ik uitgerold ben. Dan blijft hij het weer een aantal dagen doen en dan plotseling gebeurd het weer. Ik kan het niet reproduceren. Best eng met tunnels en spitsstroken als je niet weet wanneer hij er mee stopt.

Dit heb ik al vervangen:
Bougies
Bougiekabels
Rotor
Rotorkapje
Uit/inlaat pakking
Carburateur gereviseerd
Carburateur gevlakt
Voetpakkingen van de carburateur
Stationairsproeier
Extra brandstoffilter
BDP sensor schoongemaakt
Nieuwe verwarmingsslang

Weet iemand waar ik moet gaan zoeken? Ik sta nu namelijk op het punt om hem te verkopen omdat ik er gewoon echt niet uit kom. Of is iemand die me misschien wilt helpen met zoeken?

Alvast bedankt!

Laatst aangepast door RVandenbussche : 05-02-2013 om 14:45
Met citaat antwoorden
Oud 05-02-2013, 10:58
TimTim's Avatar
TimTim TimTim is offline
V3C Clublid

Dat is wel vervelend, heb je de bdp sensor al nagekeken (slecht contact/vies) (als je er een hebt) Je zou nog de renix (bobine) na kunnen meten. Misschien hebben nog meer mensen een idee
Met citaat antwoorden
Oud 05-02-2013, 11:30
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Wat een bitch! Volgens mij had Ruben de BDP sensor al schoongemaakt. Hmmm, wat nu?
Met citaat antwoorden
Oud 05-02-2013, 11:33
powerflux's Avatar
powerflux powerflux is offline
V3C Clublid

Je hebt al zo'n enorme waslijst gehad.. ik zou normaal denken aan een vuile carburateur, omdat je ook zegt dat hij verzuipt.

Heb je de mogelijkheid om te zien of de bougies blijven vonken vlak voor hij uitvalt? Een lampje monteren over je bobine ofzo? Als dat niet zo is, zit de hele boel vol met benzine en wil hij natuurlijk ook een tijdje niet starten.
V90 3.0i '97 [620.000] & 965 2.5i '95 [365.565]
Met citaat antwoorden
Oud 05-02-2013, 11:45
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

Zat die slang van de voorverwarming er inmiddels al wel weer op?
Met citaat antwoorden
Oud 05-02-2013, 14:48

BDP sensor schoongemaakt. Verwarmingsslang is ook vernieuwd. Ik denk dat hij verzuipt omdat hij uitvalt. Hij stottert namelijk ook niet echt voordat hij uitvalt. Het irritante is dat het ook eens in de zoveel tijd gebeurd.
Met citaat antwoorden
Oud 05-02-2013, 15:21
Joris's Avatar
Joris Joris is offline
Frequente Gast (geen lid)

mijn gevoel gaat uit naar een elektrisch probleem! Los contactje, massa? Mss eens het contactslot nakijken
Oud 05-02-2013, 18:08

Joris! Thanks, maar wat moet ik doen om mijn massa te controleren of te fixen? Rij ik trouwens net naar huis. Breekt mij uitlaat. Arg kan er ook nog wel bij.
Met citaat antwoorden
Oud 05-02-2013, 20:55
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Ik zou eens dreigen met slopen, dat zal hem leren!
Met citaat antwoorden
Oud 05-02-2013, 21:48
AvdAkker's Avatar
V3C Clublid

werkt de thermoklep van het luchtfilterhuis?
Met citaat antwoorden
Oud 06-02-2013, 14:52

@Luc, meerdere malen geprobeerd. Deze dreigt terug.

@Anjo. Hoe kan ik dat checken? Lijkt me trouwens ook een gevalletje of het werkt wel of het werkt niet. En niet plotseling wel of niet doen, toch?
Met citaat antwoorden
Oud 06-02-2013, 15:52
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Als die klep niet werkt en op zomerstand blijft staan, dan kan alsnog je carburateur bevriezen.
Met citaat antwoorden
Oud 06-02-2013, 15:57
AvdAkker's Avatar
V3C Clublid

ik vermoed dat de carburateur bevriest, aangezien je na even wachten gewoon weer kan starten alsof er niets aan de hand is.

nu is daarvoor de hoofdverdachte het stuk slang tussen het hitteschild op het uitlaatspruitstuk en het luchtfilterhuis, simpelweg omdat die slang vaak verrot is of wel eens vergeten wordt.

in het luchtfilterhuis zit een klep die moet switchen tussen de warme lucht bij dat spruitstuk vandaan of de koudere aanzuiglucht uit de trechter die naar voren loopt (staat die trouwens wel op de winterstand, dus bij de rand van de radiateur?) je kunt de klep demonteren en dan met een fohn het bimetaaltje verwarmen, als die de klep beweegt is het goed.

dan zou het eventueel nog kunnen zijn dat de voetverwarming van de carburateur verstopt zit en dat geeft de meeste zooi om te controleren dus vanzelfsprekend ga je daar als laatste pas naar kijken
Met citaat antwoorden
Oud 06-02-2013, 19:16
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

zou inderdaad nu wel die kant op gaan zoeken!! een andere thermostaatklep is zo gemonteerd maar die hele slangenzooi open halen geeft je wel een aardig klusje te doen!
Met citaat antwoorden
Oud 07-02-2013, 09:33

De verwarmingsslang naar het hitteschild is vernieuwd al enige tijd geleden en is nog in perfecte staat. De verwarmingsvoet van de carburateur daar kan je gewoon doorheen kijken en de carburateur wordt goed warm. Als ik die slangen er af haal stroomt er ook gewoon water uit. Ik neem aan dat bij 12 graden de carburateur niet bevriest? Bij -5 reed hij ook gewoon netjes. Als het binnenkort nog een keer gebeurd ga ik wel even aan de carburateur voelen. Ik kan me haast niet voorstellen dat het daar aan ligt. Kan het ook zijn dat een massapunt raar contact maakt?
Met citaat antwoorden
Oud 07-02-2013, 11:36
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

ja juist wel. Door de verneveling van de benzine krijg je automatisch ook verdamping. Dit gebeurt heel de tijd precies op dezelfde plek en zorgt ervoor dat een deel van de carburateurvoet erg koud wordt.

juist met vochtige lucht (dus boven 0) kan het voorkomen dat er enige ijsvorming ontstaat bij de gasklep in de buurt. Als de buitentemperatuur onder 0 ligt is het meeste vocht al neergeslagen als sneeuw of rijp en is de luchtvochtigheid gelijk een stuk lager.
Met citaat antwoorden
Oud 12-02-2013, 08:31

Ik kon het vanmorgen reproduceren!! Ik reed vanmorgen weg. Choke aan met starten en gelijk wegrijden choke uit. Ik reed 500 meter en liet mijn gas los. Als ik hem dan weer op wil pakken begon hij al te stotteren! Toch pakte hij hem weer op en ik begon gelijk wat harder te rijden. Laat ik mijn gas los om wat minder snelheid te maken en hij viel uit. Starten lukte ook bijna niet. Met choke aan startte hij even en viel gelijk uit. Na 10 minuten wachten startte hij weer en heb ik hem even warm laten draaien. Nu liep hij weer goed. Nu ben ik binnendoor gereden dus niet meer zo hard. En na 20 minuten dacht ik even kijken wat er gebeurd als ik weer gas begin te geven. Dus ik weer volgas. En daarna uit laten rollen naar een rotonde. En ja hoor. Hij viel weer uit. Daarna kreeg ik hem weer redelijk snel aan ik denk omdat hij toen ook nog een beetje warm was. Dus ik denk dat jullie toch gelijk hebben dat hij te veel koude lucht aan zuigt. Of is dit een ander bekend probleem?
Met citaat antwoorden
Oud 12-02-2013, 09:00
thomasvdhurk thomasvdhurk is offline

Heb het met mijn 1700 ook sinds het koud is buiten.

Start smorgens niet meteen (paar keer kort en dan valt 'ie uit), na een paar startpogingen met choke loopt hij dan. Eerst nog wat stotteren en daarna steeds beter naar gelang de motor warmer wordt.

Als de motor eenmaal warm is (of is geweest) gaat het starten wel meteen goed.

Wat kun jer eraan doen..volgens mij niet zoveel. Misschien je gril afdekken / wintergril..?
Oud 12-02-2013, 09:48

Ik heb trouwens ook dat als ik mijn ventilator vol op warm zet standje 3 dat hij bijna helemaal niet meer warm wordt. Misschien de thermostaat stuk?
Met citaat antwoorden
Oud 12-02-2013, 09:50
Joris's Avatar
Joris Joris is offline
Frequente Gast (geen lid)

Hoe zit het met de temperatuur van je koelwater? die zou na een paar kilometer netjes in het midden moeten staan?
Oud 12-02-2013, 11:02

Nee dat is hij zeker niet. Hij komt soms helemaal niet in het midden. Meestal blijft hij er net onder.
Met citaat antwoorden
Oud 12-02-2013, 11:23
powerflux's Avatar
powerflux powerflux is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RVandenbussche Bekijk bericht
Ik heb trouwens ook dat als ik mijn ventilator vol op warm zet standje 3 dat hij bijna helemaal niet meer warm wordt. Misschien de thermostaat stuk?

het is best wel koud buiten. schuif eens een stuk karton voor de helft van je radiator. ik heb gemerkt dat m'n 340 ook niet goed warm wordt bij negatieve temperaturen, maar te heet wordt 'ie nooit.
V90 3.0i '97 [620.000] & 965 2.5i '95 [365.565]
Met citaat antwoorden
Oud 12-02-2013, 11:55
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thomasvdhurk Bekijk bericht
Heb het met mijn 1700 ook sinds het koud is buiten.

Start smorgens niet meteen (paar keer kort en dan valt 'ie uit), na een paar startpogingen met choke loopt hij dan. Eerst nog wat stotteren en daarna steeds beter naar gelang de motor warmer wordt.

Als de motor eenmaal warm is (of is geweest) gaat het starten wel meteen goed.

Wat kun jer eraan doen..volgens mij niet zoveel. Misschien je gril afdekken / wintergril..?
ehhm, daar is die choke toch voor Thomas? Als het koud is start je met choke uitgetrokken, en die duw je langzaam in stapjes dicht naarmate je motor warm wordt.
Als hij warm gedraaid is en je stopt eventjes, dan is de procedure dat je je sleutel omdraait en wat gas bijgeeft als hij niet direct aanslaat.
Dat is even wennen, en wat gevoel er bij krijgen (heeft mij een half jaar gekost).

De choke van een 340 is bovendien behoorlijk hufterproof. Als de motor niet helemaal warm is kun je zowat altijd met de choke helemaal uitgetrokken starten, zelfs als het buiten 35 graden is nog. Ook wil hij altijd wel blijven lopen met de choke er op, ook al is hij al warm.

Een wintergrill kan nooit geen kwaad als het onder de 10 graden is buiten. Bovendien zijn deze eenvoudig zelf te maken door een grill van de sloop dicht te tapen, al dan niet met aluminiumtape voor het shiny effect

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RVandenbussche Bekijk bericht
Klinkt als een kapotte thermostaat, heb ik ook gehad.
Je hebt dan waarschijnlijk ook de verwarming aanstaan? De kachelventilator werkt dan eigenlijk precies het zelfde als de ventilator die voor bij je grill zit, alleen dan permanent.
Je interieur wordt dan waarschijnlijk ook maar amper warm (de kachel van een 340 moet de auto zo warm krijgen dat je in de winter in je blote bast nog stikt van de hitte), en je hebt lang nodig voor je de choke in kunt drukken.

Zo'n thermostaatje kost een 10-tje of wat, dus dat kost de kop niet. Ik zou hem dan ook gewoon vervangen (en eventueel meteen de koelvloeistof geheel vervangen). Dit is betrekkelijk makkelijk, omdat je je kachelhuis maar hoeft te verwijderen (3 schroeven), en de slang loshalen achter tegen het motorblok aan.
Kijk dan meteen even of deze slang nog goed is, want dat is ook een bekende probleemveroorzaker. (deze scheurt waardoor er koelvloeistof lekt)

Wat je ook kunt doen is de thermostaat testen met een thermometer in een pan water dat je langzaam aan de kook brengt. Zelf zou ik dit echter niet doen, want een thermostaat kost bijna niks en de oude kan volgende week alsnog kapot gaan...
Oud 12-02-2013, 20:36

Oké mannen. Ik heb mijn klep even nagekeken en die werkt nog goed. Kan je zo een thermostaat gewoon bij de brezan halen? die zit namelijk bij mijn werk in de buurt. Ik heb een stuk karton voor mijn radiator gedaan. Even kijken of hij blijft zitten. Anders moet ik hem even vast tapen. Ook heb ik de koude inlaat van het lucht filter meer richting de radiator gedraagt in de hoop dat hij wat warmere lucht aan zuigt.
Met citaat antwoorden
Oud 12-02-2013, 20:48
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Een thermostaat kun je gewoon bij Brezan halen.

Voor de luchtinlaat, de (aluminium) slang van het luchtfilterhuis naar de motor, is die nog heel? Dat weet je zeker?
Maar de luchtinlaat, hoe kun je deze meer naar de radiator toe draaien? Deze gaat met een slang naar een gat naast de radiator als het goed is, en zit daar gewoon vast in.

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: