Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Motor en Aandrijving (1400)

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 30-04-2014, 21:36
volvobot volvobot is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Iemand tips voor demonteren 5-bak?

Van mijn 340 ben ik bezig de 5-bak los te maken.
De motor, koppelingshuis, aandrijfas zijn er al onder weg.
Alleen de 5-bak en het schakelmechanisme met pook hangt er nog onder.

- Weet iemand nog een handige manier om de homokineten los te maken ivm het meedraaien van de asjes?

- Klopt het dat de schakelbak zelf maar met vier bouten vast zit aan de carrosserie?

- Iemand nog een idee hoe ik het best de schakelpook of het rubber uit de tunnel kan demonteren? Het liefst hou ik de schakelpook en het schakelmechanisme zo veel mogelijk gemonteerd, maar op één of andere manier krijg ik dat rubber in het gat van de tunnel niet goed los.

- Waar zit dat interieur rond de pook allemaal vast? Diverse boutjes heb ik al los en er zit genoeg beweging in het interieur, maar ergens lijkt het nog vast te zitten aan het interieurgedeelte waar ook de asbak, soms klokje, bediening kachel in zit.
Met citaat antwoorden
Oud 30-04-2014, 22:38
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Homokineten: wielen op de grond of 4 koloms brug gebruiken.
Met citaat antwoorden
Oud 30-04-2014, 23:31

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lucluc Bekijk bericht
Homokineten: wielen op de grond of 4 koloms brug gebruiken.
Dat zal lastig gaan: de auto is een halve meter hoog van de grond opgebokt (en remtrommels en wielen er al af)
Met citaat antwoorden
Oud 01-05-2014, 05:29
powerflux's Avatar
powerflux powerflux is offline
V3C Clublid

Remtrommels terug en handrem erop.

De pook wordt gekoppeld bij de bak met een pennetje in dat rubberen hoesje. Schakelstang kan voor 90% blijven zitten aan de auto.

Is er iets mis met de bak?
V90 3.0i '97 [620.000] & 965 2.5i '95 [365.565]
Met citaat antwoorden
Oud 01-05-2014, 13:20

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door powerflux Bekijk bericht
Remtrommels terug en handrem erop.
De voorpoten zijn ook al gedemonteerd, is er niet een andere (handige) manier om de homokineten los te maken?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door powerflux Bekijk bericht
De pook wordt gekoppeld bij de bak met een pennetje in dat rubberen hoesje. Schakelstang kan voor 90% blijven zitten aan de auto.
Is er iets mis met de bak?
Er is niets mis met de bak, integendeel. Deze bak is van mijn donor en wil ik plaatsen als vervanging van de variomatic die niet helemaal goed meer is. Dus de schakelstang met pook heb ik in zijn geheel nodig.
Dus iemand nog tips hoe ik het rubber ongeschonden uit het gat van de tunnel kan halen, zodat de pook er in zijn geheel door heen kan?
Met citaat antwoorden
Oud 01-05-2014, 14:21
Joris's Avatar
Joris Joris is offline
Frequente Gast (geen lid)

Voorpoten? De handrem werkt op de achterwielen zet hem op de handrem en je hebt de homokineet zo los! Het gaat erom dat je de beide assen blokkeert, en dat gaat het makkelijkste als je de handrem erop zet! Anders moet je een andere manier bedenken.. grote klem erop wellicht
Oud 01-05-2014, 14:42

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joris Bekijk bericht
Voorpoten? De handrem werkt op de achterwielen zet hem op de handrem en je hebt de homokineet zo los! Het gaat erom dat je de beide assen blokkeert, en dat gaat het makkelijkste als je de handrem erop zet! Anders moet je een andere manier bedenken.. grote klem erop wellicht
Ja dat wist ik gelukkig. Ik heb de remtrommels én remsegmenten al gedemonteerd. Gezien vooral het terugplaatsen van de segmenten een nogal gepruts is met die veertjes en kleine onderdeeltjes, wil ik liever geen onderdelen meer terugplaatsen. Mijn ervaring is verder ook dat als de auto op de handrem staat er nog altijd beweging in zit bij kracht zetten.
Misschien dat ik dan maar een griptang op die asjes zet in de hoop dat ik niks beschadig aan de asjes.
Zitten die imbusjes van de homokineten doorgaans erg vast?
Met citaat antwoorden
Oud 01-05-2014, 15:59
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

Gewoon aan het wiel tegenhouden, dan heb je al een aardige hefboom.

Rubber hoeft niet los van de pook, als je de pookhoes verwijderd hebt en onder de 2 M8 bouten lost komt het hele spul zo mee. Evt kun je de stangen bij de bak demonteren, dat werkt eat makkelijker met verwijderen/plaatsen van de bak
Met citaat antwoorden
Oud 01-05-2014, 16:17

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AvdAkker Bekijk bericht
Rubber hoeft niet los van de pook, als je de pookhoes verwijderd hebt en onder de 2 M8 bouten lost komt het hele spul zo mee. Evt kun je de stangen bij de bak demonteren, dat werkt eat makkelijker met verwijderen/plaatsen van de bak
Bedoel je de bouten die als het ware aan de binnekant/zijkant van de tunnel zitten? Want die heb ik al los. Maar er zit nog steeds een stuk rubber in de opening van de tunnel (niet te verwarren met de rubberen pookhoes).
De knop van de pook en (rubberen) pookhoes passen niet door de rubberen opening. Het lijkt dat dit stuk rubber vastzit aan een kunstof plaatje.
Met citaat antwoorden
Oud 01-05-2014, 21:23
AvdAkker's Avatar
V3C Clublid

oh dat, klopt ja. aan de onderkant van dat rubber zitten een aantal bevestigings, je moet daar het middenste deel naar onderen eruit drukken en dan kan de kunststof ring van het rubber af
Met citaat antwoorden
Oud 01-05-2014, 21:39

Ok bedankt voor de info! dan ga ik dat eens proberen.

Weet iemand nog het antwoord op deze eerdere vragen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door volvobot Bekijk bericht

- Klopt het dat de schakelbak zelf maar met vier bouten vast zit aan de carrosserie?

- Waar zit dat interieur rond de pook allemaal vast? Diverse boutjes heb ik al los en er zit genoeg beweging in het interieur, maar ergens lijkt het nog vast te zitten aan het interieurgedeelte waar ook de asbak, soms klokje, bediening kachel in zit.
Met citaat antwoorden
Oud 01-05-2014, 22:34
cryowim cryowim is offline
V3C Clublid

zelf gebruik ik voor blokkeren achterwiel een stuk strip met 2 gaten die op de draadeinden van het achterwiel passen als die lang genoeg is komt die tegen de bodem aan
Met citaat antwoorden
Oud 02-05-2014, 20:02

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cryowim Bekijk bericht
zelf gebruik ik voor blokkeren achterwiel een stuk strip met 2 gaten die op de draadeinden van het achterwiel passen als die lang genoeg is komt die tegen de bodem aan
Goede tip! Daar kan ik wel wat mee!

Iemand nog een idee waar dat interieurbakje (het plastic interieur rond de pook) vast zit aan het dashboardgedeelte waar ook de asbak en verwarming en soms klokje zit?
Allerlei boutjes en schroefjes heb ik al los, en er zit ruim beweging in.
Moet het er in een bepaalde hoek worden uitgekanteld?
Met citaat antwoorden
Oud 04-05-2014, 15:25

Inmiddels ben ik met de homokineten bezig geweest, en heb 3 imbusboutjes dolgedraaid! Wat nu?
De zes imbusboutjes van de homokineet rechtsachter gingen vrij eenvoudig los. Met hulp van de tip van Wim heb ik met een staaf het wiel geblokkeerd, zodat ik ook een beetje kracht kon zetten. Dat was een goede tip.
Maar toen moesten de zes boutjes van de homokineet linksachter nog los.. De eerste ging meteen al moeilijk, de tweede ook dolgedraaid. Uiteindelijk heb ik drie van de zes boutjes los kunnen halen, maar die andere drie heb ik dus verneukt. En daarmee bedoel ik dat mijn inbussleutel een mooie cirkel heeft gemaakt, dus te weinig vlees. Dus hoe haal ik nu die andere boutjes los?

Ik heb toen de andere zes imbusboutjes aan wielzijde van de homokineet los gehaald. Die zaten ongelooflijk vast! maar.. uiteindelijk heb ik die zes bouten ongeschonden los gekregen. Dus wat dat betreft kan de versnellingsbak er onder vandaan. Maar Linksachter zit de homokineet dus nog met drie imbusbouten vast, en de vraag is hoe ik die in vredesnaam los krijg?
Met citaat antwoorden
Oud 04-05-2014, 16:08
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

3 opties:
-Linkse schroefdraad tappen in het gaatje
-Moertje op de boutjes lassen.
-Uitboren

(lopm geweld en toestanden daargelaten)
Oud 04-05-2014, 16:24

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door General Custom Bekijk bericht
3 opties:
-Linkse schroefdraad tappen in het gaatje
-Moertje op de boutjes lassen.
-Uitboren

(lopm geweld en toestanden daargelaten)
Bedankt voor de snelle reactie!
Moertje op de boutjes lassen lijkt me de beste optie!
Uitboren is denk het lastigst ivm de lengte van de boutjes. De kans dat je er niet mooi loodrecht door heen boort en andere dingen beschadigt wordt dan groter.
Moet je na het tappen van links schroefdraad er ook een linksdraaiende bout indraaien, of zeg ik nu iets heel stoms?
Met citaat antwoorden
Oud 04-05-2014, 16:41
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Als je linkse schroefdraad tapt, dan draai je bij het tappen de bout eigenlijk vanzelf los omdat je net de andere kant in draait als normaal.
Er zijn draadtappen te koop die hier zelfs speciaal voor zijn gemaakt, je hebt dan dus geen bout nodig.
Oud 04-05-2014, 16:48

Citaat:
Als je linkse schroefdraad tapt, dan draai je bij het tappen de bout eigenlijk vanzelf los omdat je net de andere kant in draait als normaal.
Er zijn draadtappen te koop die hier zelfs speciaal voor zijn gemaakt, je hebt dan dus geen bout nodig.
Natuurlijk! ik dacht al dat ik wat stoms zei haha. Maar werkt dit ook als de bouten ongelooflijk vast zitten? Je kan natuurlijk niet eindeloos door tappen.
Met citaat antwoorden
Oud 04-05-2014, 16:51
AvdAkker's Avatar
V3C Clublid

Nu is de snelste en simpelste optie om de bak te verwijderen en daarna de boutjes afslijpen, het restand t van de bout haal je er daarna zo uit. Uitboren/moer op lassen is geen pretje bij 12.9 materiaalklasse.

Had je wel van tevoren de kopjes goed schoon gemaakt en de sleutel zo ver mogelijk erin gedrukt?
Met citaat antwoorden
Oud 04-05-2014, 16:56
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Nouja, het kan werken. Stel ze zitten echt echt écht heel vast, dan zal je je nieuw getapte schroefdraad doldraaien of de kop afbreken. Als je er een moer op last zal je de moer losdraaien of de kop van de bout draaien. Alles heeft zijn beperkingen.

Zo'n linkse tap geeft wel een veel betere verbinding tussen bout en ''sleutel'', waardoor je veel meer kans maakt de bout los te kunnen draaien.
Oud 04-05-2014, 16:58
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

Ja ik wou zeggen, kop eraf slijpen is nu het handigst
Oud 04-05-2014, 17:02

Citaat:
Had je wel van tevoren de kopjes goed schoon gemaakt en de sleutel zo ver mogelijk erin gedrukt?
Achteraf heb ik ze niet schoon genoeg gemaakt. De imbussleutel heb ik er met een ander gereedschap zo ver mogelijk ingetikt. De fout zit hem met name dat de homokineet rechtsachter vrij makkelijk los ging, en dat ik iets te enthousiast met de homokineet linksachter verder ging (er vanuit gaande dat die net zo makkelijk zou los gaan)

Citaat:
Nu is de snelste en simpelste optie om de bak te verwijderen en daarna de boutjes afslijpen, het restand t van de bout haal je er daarna zo uit. Uitboren/moer op lassen is geen pretje bij 12.9 materiaalklasse.
Bedoel je de kop van de boutjes afslijpen? Dat is namelijk het enige waar je bij kan. Het schroefdraad kom je nooit bij. Als je alleen de kopjes eraf slijpt, zit nog steeds het schroefdraad van de bout vast.
Met citaat antwoorden
Oud 04-05-2014, 17:10

Citaat:
Nouja, het kan werken. Stel ze zitten echt echt écht heel vast, dan zal je je nieuw getapte schroefdraad doldraaien of de kop afbreken. Als je er een moer op last zal je de moer losdraaien of de kop van de bout draaien. Alles heeft zijn beperkingen.

Zo'n linkse tap geeft wel een veel betere verbinding tussen bout en ''sleutel'', waardoor je veel meer kans maakt de bout los te kunnen draaien.
Jouw idee lijkt me het beste om mee te beginnen.
De beste volgorde om te proberen om die verrekte bouten los te krijgen is denk ik:
- linkse tap er indraaien, en als dat niet lukt:
- moer op de bout lassen, en als dat niet lukt:
- kop van de bout er afslijpen (kop met moer)., en als dat niet lukt:
Met citaat antwoorden
Oud 04-05-2014, 17:20
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Je kan beter 6 kantjes terugplaatsen. Dan heb je bij de volgende keer dat het los moet (als bijvoorbeeld aandrijfashoesjes gescheurd zijn) meer geluk.
Met citaat antwoorden
Oud 04-05-2014, 17:28

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lucluc Bekijk bericht
Je kan beter 6 kantjes terugplaatsen. Dan heb je bij de volgende keer dat het los moet (als bijvoorbeeld aandrijfashoesjes gescheurd zijn) meer geluk.
Je bedoelt dat het kopje van de bout zes kantjes heeft ipv imbus in het kopje? Dat lijkt me inderdaad geen gek idee. Goede tip!
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: