Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Techniek CVT / Variomatic

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 08-02-2021, 21:24
Bryan's Avatar
Bryan Bryan is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Thanks, gaan we zaterdag naar kijken!
Oud 19-02-2021, 10:48
FP146's Avatar
FP146 FP146 is offline

Inmiddels zijn we een aantal weken verder en het probleem is eigenlijk van kwaad naar erger.

Volgende hebben we uitgesloten:
- Nieuw schakelbusje in mechanisme, boven de cardanas bij de schakelhendel
- Ontkoppelklep losgehad, schoongemaakt, functioneert goed
- Alle vacuumslangen gecontroleerd, functioneert goed
- Vacuum pot onder koppelingshuis opengemaakt, ingevet & gesteld, lijkt goed te werken
- Keuzehendel mechaniek gesmeerd
- Alle stekkers onder keuzehendel geschuurd en goed vast gezet
- Keuzehendel knop werkt goed, keuzehendel verplaatst goed
- Inlaatcollectorpakking vervangen, keurig luchtdicht
- Carburateur iets bijgesteld

De auto gaat steeds slechter schakelen. Waar hij voorheen nog wel eens in zijn D of R 'schoot', al dan niet met tandenknarsen, hebben we de auto gisteravond niet eens de brug af gekregen. Na 15 minuten hannessen hebben we het opgegeven. Alles geprobeerd, van heel driftig schakelen tot met beleid. Auto wil nu helemaal niet in zijn versnelling. Ook in zijn N draait de motor niet vrij en gaat de auto stinken naar koppeling.

Eenmaal in de versnelling, rijdt de auto keurig. Variomaat schakelt goed op/terug, is stil en soepel.

Uiteindelijk vanmorgen met 5 monteurs onder de auto gestaan (waarvan 2 met Volvo-ervaring). Zij hebben allemaal hun plasje erover gedaan en komen met verschillende diagnoses:

1) Koppeling versleten/slipt. Leek ons niet logisch, zeker aangezien de auto normaal rijdt als deze eenmaal in de versnelling zit. Met een slippende koppeling zou je dat ook moeten merken tijdens het rijden, lijkt me

2) Elektronisch probleem - geen signaal. Zou een relais kunnen zijn.

3) Vloeistoftekort. Zou dan liggen aan de hoeveelheid vloeistof in de bak.

4) Lamme schakelstang - ook deze lijkt ons niet te kloppen, aangezien hij heel trefzeker in zijn verzetten terecht komt.

5) Kapotte EMVK. Maar zou je dat ook niet merken als je rijdt? Lijkt gewoon keurig vacuum te hebben. Ook de vacuumpot onder het koppelingshuis functioneert namelijk keurig als er met de keuzehendel geschakeld wordt.

Zoveel vragen.
We zijn een beetje radeloos.

Is er iemand die er wellicht nog iets van 'licht' over kan laten schijnen?
Met citaat antwoorden
Oud 19-02-2021, 12:06
BartJu's Avatar
BartJu BartJu is offline
V3C Clublid

Wat betreft item 5: heb je een econometer (vacuummeter) erin zitten?

Zo ja, zet deze dan eens achter de EMVK, gewooon de slang anders aansluiten dus.
Zo kun je al rijdend het op- dan wel terug-schakelvacuum zien. Indien beide goed kun je dit punt wel uitsluiten. BEdenk hierbij dat opschakel vacuum begrensd is en dus minder uitslag zal geven, dat is dus normaal.

Verder zou ik denken dat je juist op de brug, en achterkant opgebokt, goed zou kunnen zien wat wel/niet beweegt/reageerd/aanloopt etc. Je kunt dan immers met draaiende wielen eronder kijken toch? Kun je dan (veilig!) de bak direct bedienen ipv via pook?
Oud 19-02-2021, 16:30
gromsound gromsound is offline

kijk dan toch maar eens in de primaire achter het deksel. ik krijg steeds meer het idee dat het schakelmechaniek-Pblokkeerpal schuifspul kaduuk is. Lees boven even terug ik heb het al eerder aangemerkt als mogelijkheid. Dit is een bekende storing ook in de greenbooks zag ik het terug en ervaren V monteurs zouden dat dus moeten weten.
Op de brug, schakelstang los van primaire en de schakelas met de hand bedienen. als dat haakt of zelfs blokkeert weet je genoeg. theoretisch zou de spanbus waarmee de schakelvork aan zijn as geborgd zit ook nog kapot kunnen zijn, dat zou steeds verschillend gedrag verklaren.
Met citaat antwoorden
Oud 21-02-2021, 18:56
Bryan's Avatar
Bryan Bryan is offline

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gromsound Bekijk bericht
kijk dan toch maar eens in de primaire achter het deksel. ik krijg steeds meer het idee dat het schakelmechaniek-Pblokkeerpal schuifspul kaduuk is. Lees boven even terug ik heb het al eerder aangemerkt als mogelijkheid. Dit is een bekende storing ook in de greenbooks zag ik het terug en ervaren V monteurs zouden dat dus moeten weten.
Op de brug, schakelstang los van primaire en de schakelas met de hand bedienen. als dat haakt of zelfs blokkeert weet je genoeg. theoretisch zou de spanbus waarmee de schakelvork aan zijn as geborgd zit ook nog kapot kunnen zijn, dat zou steeds verschillend gedrag verklaren.

Het lijkt erop dat je goed zit met de blokkering van de P stand. Na alle eerder door Jelle genoemde opties als eerst nagekeken te hebben, kwamen we uiteindelijk tot de conclusie dat de auto niet wilde rijden als hij uit de P stand kwam.

Wie weet de officiele naam van het blokkeerpinnetje en heeft evt de tip hoe we aan een vervangend exemplaar kunnen komen?

Plaatje voor de sfeer:

Oud 22-02-2021, 11:11
FP146's Avatar
FP146 FP146 is offline

Ja dank allen, we hebben veel input gehad, zowel fysiek naast de auto als digitaal via jullie. Zonder die inspiratie hadden we het niet zo snel kunnen vinden. De schakelbus onder de keuzehendel hebben we reeds vervangen, maar het palletje is waar het probleem in zit. Ik begreep dat deze er ook zonder het demonteren van de primaire uit te halen is, heeft iemand tips hoe?
Met citaat antwoorden
Oud 22-02-2021, 19:29
gromsound gromsound is offline

staat uitgebreid en met tekening in de ovlov green books afdeling CVT. ik heb die ooit gratis gedownload van een site, weet niet meer welke.

Hij zit achter een rond verzonken gemoneerd dekseltje aan de zijkant dat met een borgclip wordt vastgehouden Je kan -volgens die greenbook instructie, ik haalde zelf nog het achterdeksel er vanaf- de schuifpen, de omvattende bus en de twee losse kogeltjes er dan uitvissen en vervangen. Wat uitslijt is de pen tpv de groef waar de kogeltjs in vallen. zie ook mijn website (nogmaals aanhalend zie mijn 1 feb posting). misschien heeft iemand een sloopprimaire liggen waar dat pinneke nog goed van is, kan je die eruithalen. ik heb zelf die hele P ellende eruitgesaneerd dat ruimt lekker op en het gaat nooit meer stuk.

Tja ze worden nu wel erg oud die 340s, ik liep een paar jaar voor met mijn 79er die nu op 170 000 staat. logisch dat het vaker zal voorkomen bij de doorrijders dus zegt het maar voort. Overigens sleutel ik nou al 22 jaar aan het ding dus je mag me best de eerste keer al wel geloven hoor ;-)
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: