Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Foto's, Info en Projecten > de Showroom

de Showroom show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 03-06-2018, 11:16
Niels's Avatar
Niels Niels is offline
V3C Clublid

Ik denk dat je de trillingsdemper bedoelt?
'94 BMW R 1100 GS
Met citaat antwoorden
Oud 03-06-2018, 11:24
Marty360GLS's Avatar
Marty360GLS Marty360GLS is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niels Bekijk bericht
Ik denk dat je de trillingsdemper bedoelt?
Dat is precies wat ik zocht, bedankt Niels. En met dank aan Wouter heb ik ook al gevonden waar ik ze kan halen.
Met citaat antwoorden
Oud 05-06-2018, 19:45
Marty360GLS's Avatar

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marty360GLS Bekijk bericht
Even een snelle vraag: is dit de ontluchting van het carter?

En moeten hier 2 slangen op zijn aangesloten, 1 naar de carburateur en de ander naar het luchtfilter?

Ik merkte gister tijdens ritten van 2x70km dat de motor niet geheel op temperatuur wou komen en dat ik, bij stilstaan, de choke een beetje moest gebruiken om een mooi stationair toerental te krijgen. Ik besloot dus vandaag een kijkje te nemen onder de kap en vond een aansluiting van 2 losse slangen die toch wel dicht in de buurt van het zwarte gedeelte hangen. 1+1 lijkt mij 2 maar ik vraag het even voor de zekerheid

Oh en voor de liefhebbers: ik heb gister samen met m'n pa een nieuw stuk in het rotte gedeelte gelast dat bij de linker achterdeur zat. Niet schrikken:

Dit was dan ook het ergste stuk roest op de hele auto, en het was hoog tijd om dit aan te pakken. Gelukkig heb ik een pa die erg handig is, alle eer gaan dan ook naar hem. Nadat de binnenkant van het holle gedeelte was aangepakt heeft m'n pa d'r een nieuw stuk ingelast en met zinkspray gespoten:

Nu nog even 'n paar dagen wachten op iets beter weer en dan kan ik dit gedeelte mooi overspuiten in de originele kleur. Ik ben zelf in ieder geval al erg blij dat het rotte gedeelte er uit is.

Inmiddels erachter dat de carterventilatie inderdaad zo werkt, wordt ook tijd dat ik die eens schoonmaak. Ook mag de 360 over 2 weken weer naar de APK (spannend!) maar uit de technische keuring van 2 weken terug bleek vrij weinig mis te zijn (minder spannend, maar wel goed nieuws).

Ondertussen ook maar eens geinvesteerd in een stel assteunen en ander gereedschap om toch de aandachtspuntjes zelf aan te pakken, zoals het trillingsrubber en de stuurkogel.

Wat mij nog wel 't meest verbaasde bij de keuring was de originele uitlaat, dat had ik niet zien aankomen. Wel wordt 't tijd om de onderkant eens goed onder handen te nemen met tectyl:

Met citaat antwoorden
Oud 05-06-2018, 20:13
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

Dat is niet de originele uitlaat. Die bestaat namelijk uit meerdere delen.
Deze is zo te zien ook te gebruiken op een 1.4 en 1.7, gelet op de aangelaste ophanghaken. Even los van de voorgeschreven diameters...
Staat er wel "Volvo" op de demper?

Wel mooi nieuws dat het een goede auto is, gefeliciteerd!

Wat je koelprobleem betreft; het is goed mogelijk dat de thermostaat kapot is. Deze gaat, afhankelijk van de uitvoering, rond 90 graden open. De grote koelslang bovenaan moet dan ook redelijk plotseling van koud naar warm gaan tijdens het opwarmen van de motor. Als deze al snel lauw wordt en dat ook blijft, blijft je thermostaat open staan.

Volvo 360 injection 1988
Met citaat antwoorden
Oud 05-06-2018, 20:20
volvofiel's Avatar
V3C Ledenadministratie

Edit: de foto is nogal klein zo op m'n telefoon. Ik dacht een roestbruine lasnaad te zien maar na inzoomen zie ik dat het een roestige klem is. Dan is het inderdaad een originele Volvo uitlaat. Waarschijnlijk niet DE originele, want er zit een tussenpijp van een 1.4/1.7 op. Vandaar ook die ophanghaken. Mystery solved

Volvo 360 injection 1988
Met citaat antwoorden
Oud 05-06-2018, 21:03
Marty360GLS's Avatar

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door volvofiel Bekijk bericht
Dat is niet de originele uitlaat. Die bestaat namelijk uit meerdere delen.
Deze is zo te zien ook te gebruiken op een 1.4 en 1.7, gelet op de aangelaste ophanghaken. Even los van de voorgeschreven diameters...
Staat er wel "Volvo" op de demper?

Wel mooi nieuws dat het een goede auto is, gefeliciteerd!

Wat je koelprobleem betreft; het is goed mogelijk dat de thermostaat kapot is. Deze gaat, afhankelijk van de uitvoering, rond 90 graden open. De grote koelslang bovenaan moet dan ook redelijk plotseling van koud naar warm gaan tijdens het opwarmen van de motor. Als deze al snel lauw wordt en dat ook blijft, blijft je thermostaat open staan.

Ik durf het zelf echt niet te zeggen, ik ben (nog) niet zo'n 300-expert dus ik herken de uitlaat zelf niet, maar het werdt mij verteld op de keuring. Klinkt dus inderdaad als een originele, niet de originele.

Ik denk niet dat het aan de thermostaat ligt; toen ik de 2 slangen weer op de carterventilatie heb gezet werdt 'ie weer warm zoals "gewoon" en kan ik de choke weer helemaal in doen en dan loopt 'ie mooi stationair. Ik heb wel alvast een paar klemmetjes gekocht om de slangen er ook op te houden sinds deze anders langzaam los komen. Verder heb ik wel het idee dat de temperatuurmeter ietsjes kouder aangeeft dan dat hij eerst deed, maar dat kan tussen de oren zitten.
Met citaat antwoorden
Oud 05-06-2018, 21:23
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Of je thermostaat werkt kun je eigenlijk heel makkelijk controleren: voel de koelslangen ter referentie voor je de auto start, start nu en rijdt een halve kilometer op rustig tempo, laat de motor draaien en voel opnieuw. Zijn de koelslangen nu nog ongeveer even koud als je eerder hebt gevoeld dan werkt de thermostaat, zijn de koelslangen louwwarm dan is de thermostaat veel kans kapot.
Een andere manier is rijden op een 80km weg met stoplichten. Wordt de motortemperatuur minder als je op snelheid rijdt en hoger als je voor het stoplicht staat te wachten, dan kan het zijn dat je thermostaat kapot is.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL Freeway // Yamaha XJ900F // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 18-06-2018, 14:01
Marty360GLS's Avatar

Ondertussen is de Volvo vandaag weer eens voor de APK-keuring gegaan. 2 punten van afkeur: een beschadigde linkervoorband (waarschijnlijk iets geraakt onderweg) aan de binnenkant en de linker spoorstang is "kapot" (aldus de keurmeester).

Nu heb ik bij een paar online shops 2 verschillende spoorstangen gevonden die volgens hun moeten passen op de voorzijde (beide kanten): 1 daarvan is 301mm en de andere is 256,5mm lang. Ik kan helaas op BBB geen origineel nummers vinden, anders wist ik het zo. Ik heb ook geen onderhoudsboekjes oid.

Deze online shops geven de volgende aan voor origineel nummers:
3293736 voor 301mm lengte
3268829 voor 256,5mm lengte

Weet iemand welke ik moet hebben of wat de origineel nummers zijn? Het gaat om een 360 uit '83 (modeljaar 84).
Met citaat antwoorden
Oud 18-06-2018, 15:30
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Goed kijken of de speling wel écht op de binnenste kogel zit. Het gebeurt vaker dat een 300-serie hierop ten onrechte wordt afgekeurd.

Volgens mij is het best wel een lastig klusje en kan je misschien overwegen om het hele stuurhuis te vervangen.

Ik heb trouwens nog wel zo'n ding liggen. Mocht ik kunnen helpen met iets opmeten ofzo.
Met citaat antwoorden
Oud 18-06-2018, 15:38
Marty360GLS's Avatar

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lucluc Bekijk bericht
Goed kijken of de speling wel écht op de binnenste kogel zit. Het gebeurt vaker dat een 300-serie hierop ten onrechte wordt afgekeurd.

Volgens mij is het best wel een lastig klusje en kan je misschien overwegen om het hele stuurhuis te vervangen.

Ik heb trouwens nog wel zo'n ding liggen. Mocht ik kunnen helpen met iets opmeten ofzo.
Waar zou de speling dan moeten zitten? Ik heb het zelf nog niet bekeken, maar ik geloof de keuring wel. Bovendien had ik nog een passende stuurkogel besteld dus deze wordt gelijk vervangen, samen met de hoes.
Ik laat het zowiezo in de garage doen, ik heb op 't moment geen tijd om het zelf op te lossen voordat de APK verloopt.

Als je zou kunnen opmeten hoe lang de spoorstang is (minus de stuurkogel) dan zou dat wel fijn zijn. Ik weet ook niet of deze ooit veranderd zijn in de loop van de productie, maar de hoezen zijn in ieder geval wel hetzelfde gebleven volgens BBB.
Met citaat antwoorden
Oud 18-06-2018, 21:41
Erik Erik is offline
V3C Clublid

Ik maak ook vaak mee dat het of de binnenste of buitenste stuurkogel is. Had je tijdens het rijden het gevoel van veel speling op het stuur als je van links naar rechts stuurde of vice versa?
Met citaat antwoorden
Oud 19-06-2018, 10:14
Marty360GLS's Avatar

Ik heb nu buiten en binnen een nieuwe stuurkogel, was niet duur dus nu kan dat er gewoon weer een tijd tegenaan.
Ik merkte zelf helemaal geen speling, terwijl ik hier vaak op let tijdens het rijden. Maar bij de technische keuring was hier ook al een opmerking over dus gewoon vervangen die handel.
Met citaat antwoorden
Oud 19-06-2018, 11:03
François's Avatar
François François is offline
V3C Clublid

En dus ook weer 2 jaar APK?
Oud 19-06-2018, 17:50
Marty360GLS's Avatar

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door François Bekijk bericht
En dus ook weer 2 jaar APK?

De nieuwe spoorstang moet nog gemonteerd worden, maar verder was alles in orde dus hij mag er weer 2 jaartjes langer zijn!
Met citaat antwoorden
Oud 19-06-2018, 17:57
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Proficiat met de nieuwe apk!

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL Freeway // Yamaha XJ900F // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 20-06-2018, 14:17
Marty360GLS's Avatar

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door General Custom Bekijk bericht
Proficiat met de nieuwe apk!

Bedankt! Ik had ook niet veel anders verwacht na de technische inspectie van 'n maand geleden. Ik sta toch soms weer versteld van de kwaliteit die Volvo toen toch al had, ook op de auto's uit Born. Ik heb eens gekeken naar een 240 of 480, maar volgensmij kan ik dat maar beter niet doen.
Met citaat antwoorden
Oud 20-06-2018, 15:10
v0lv0freak's Avatar
v0lv0freak v0lv0freak is offline
V3C Penningmeester & EVC

Citaat:
Bedankt! Ik had ook niet veel anders verwacht na de technische inspectie van 'n maand geleden. Ik sta toch soms weer versteld van de kwaliteit die Volvo toen toch al had, ook op de auto's uit Born. Ik heb eens gekeken naar een 240 of 480, maar volgensmij kan ik dat maar beter niet doen.
Een 240 (of 740) is technisch toch wel een stuk beter dan een 300.
De 480 kun je inderdaad beter overslaan, vooral vanwege elektronische problemen. Maar ook qua rammeltjes en kraakjes zijn ze een stuk slechter dan een 300 vind ik. Net iets minder degelijk (geldt voor de hele 400 serie). Ze rijden wel een stuk beter / moderner!
Oud 20-06-2018, 16:54
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Ik vind het eigenlijk een beetje appels met peren vergelijken de Zweedse en de Nederlandse Volvo's. Het is alsof je een Toyota Yaris naast een Camry zet en dan gaat zeggen dat de Camry toch wel een stuk meer auto is dan de Yaris, logisch want die is 3x zo groot en 3x zo duur.
Zelf heb ik eens het geluk gehad in een 240 te mogen sturen, prachtig! Als ik de plaats had had ik er eentje gekocht. Alles doet inderdaad ontzettend degelijk aan, het is een luxe tank, een stuk meer auto dan een 340. Het rijdt ook anders, lekker log, nostalgisch en conservatief. Toch vind ik wel dat de 240 op sommige punen een stukje minder ontwikkeld is dan de 340: dat rijtje schakelaars in de middenconsole vind ik bijvoorbeeld best wel lelijk, qua praktisch te gebruiken ruimte doet de 240 sedan eigenlijk zelfs kleiner aan dan de 340 sedan, en mij staat het brandstofverbruik wat tegen voor dagelijks gebruik. Ook is het moeilijk een nette te vinden die niet rot of uitgeleefd is zonder de hoofdprijs te betalen.

De 400-serie kan ik persoonlijk goed waarderen omdat ik van die lichtvoetige Renault-motortjes houd. Een enorm pluspunt van de 400-serie is dat ze geweldig op de weg liggen, zelfs stukken beter dan de meeste hedendaagse auto's, en dat zonder oncomfortabel hard geveerd te zijn. Daarbij zijn ze erg vlot, met een 1.6 heb ik nooit gereden maar de 1.7, 1.8 en 2-liter komen ontzettend goed van hun plaats. Ten slotte is de 440 een ruimtewonder, je kunt er prima met 4 volwassenen inzitten, maar een 2-persoons boxspring van Ikea past ook makkelijk, en dat met een compacte middenklasser van slechts +-1000kg.
Helaas zijn het qua elektronica hele slechte auto's; rijden blijven ze wel doen maar de bedrading naar zo ongeveer alles wat elektrisch werkt en buiten het motorcompartiment ligt is slecht. Verder zijn ze helaas zeer roestgevoelig aan de achterste wielkasten en dorpels, en plastic dingetjes breken vrij snel af in vergelijking met de 300-serie.

Bottomline, eigenlijk is een 300-serie gewoon een heel mooi compromis tussen de 200- en 400-serie

Met citaat antwoorden
Oud 20-06-2018, 21:04
Marty360GLS's Avatar

Mooi verwoord, ik ben het wel met je eens: de 'Zweedse baksteen' gecombineerd met de kleinere maat en lager gewicht is het inderdaad een tussenstap van beide series en heeft (naar mijn mening) het beste van beide werelden.

Afijn, ik ga maar eens verder met het oplappen van de laatste paar plekjes roest en wat onderhoud om 'm klaarmaken voor een roadtrip door Europa.

Alleen nog uitvogelen wat ik straks aan de carburateur moet gaan draaien wanneer ik de bergen in ga.
Met citaat antwoorden
Oud 21-06-2018, 07:52
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Ik vond de 240 een beetje tegenvallen, vergeleken met een 360. Inderdaad ongeveer evenveel ruimte binnen, maar wel meer gewicht. Qua wegligging voelt het ook wat minder. Dat zal wel door het gewicht komen. En met dezelfde motor en minder gewicht is een 360 nét wat vlotter. Toch vind ik het hele charmante auto's en zou ik er best mee kunnen leven om er dagelijks mee te rijden.
Met citaat antwoorden
Oud 21-06-2018, 18:56
volvofiel's Avatar
V3C Ledenadministratie

Citaat:

Alleen nog uitvogelen wat ik straks aan de carburateur moet gaan draaien wanneer ik de bergen in ga.
Als de motor nu goed loopt; helemaal nergens aan gaan draaien.

Zodra je echt op grote hoogte komt wordt de lucht wat ijler, een warme start kan dan iets minder makkelijk gaan. Kwestie van een beetje gas geven zodat de motor meer lucht krijgt.

Volvo 360 injection 1988
Met citaat antwoorden
Oud 25-06-2018, 23:45
Marty360GLS's Avatar

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door volvofiel Bekijk bericht
Als de motor nu goed loopt; helemaal nergens aan gaan draaien.

Zodra je echt op grote hoogte komt wordt de lucht wat ijler, een warme start kan dan iets minder makkelijk gaan. Kwestie van een beetje gas geven zodat de motor meer lucht krijgt.

De motor is laatst nog juist afgesteld en loopt als een tierelier. Toch lijkt het me dat je een carburateur moet gaan afstellen aan de lucht, vooral op 1000-2000 meter hoogte nietwaar? Ik ben van plan om echt de bergpassen in te gaan, vandaar dat ik het vroeg.

Ik merk met m'n Puch al een verschil op warme en koudere dagen. Nu kan dat ook liggen aan de afstelling van het blokje wat daar onder hangt, maar daardoor leek het mij logisch dat een carberateur op een auto hetzelfde werkt en dus iets of wat aangepast moet worden aan de ijle lucht.
Met citaat antwoorden
Oud 26-06-2018, 05:41
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
maar daardoor leek het mij logisch dat een carberateur op een auto hetzelfde werkt en dus iets of wat aangepast moet worden aan de ijle lucht.
In theorie kan de afstelling inderdaad aangepast worden gezien het percentage aanwezige zuurstof in de buitenlucht omlaag gaat. In de praktijk hoeft dat bijna nooit omdat de hoeveelheid aanwezige zuurstof nog steeds binnen de marges valt waartussen het mengsel wat de carburateur maakt ontplofbaar is.

Met citaat antwoorden
Oud 26-06-2018, 16:41
Marty360GLS's Avatar

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door General Custom Bekijk bericht
In theorie kan de afstelling inderdaad aangepast worden gezien het percentage aanwezige zuurstof in de buitenlucht omlaag gaat. In de praktijk hoeft dat bijna nooit omdat de hoeveelheid aanwezige zuurstof nog steeds binnen de marges valt waartussen het mengsel wat de carburateur maakt ontplofbaar is.

Maar het mengsel zal niet ideaal zijn, en zal 'ie dus te rijk lopen. Nouja liever te rijk lopen dan te arm.
Ik heb ook gehoord dat je op hoogte vooral geen choke moet gebruiken, ik neem aan dat dit is om te voorkomen dat de motor helemaal geen lucht meer krijgt?
Met citaat antwoorden
Oud 26-06-2018, 17:03
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Maar het mengsel zal niet ideaal zijn, en zal 'ie dus te rijk lopen. Nouja liever te rijk lopen dan te arm.
Ik heb ook gehoord dat je op hoogte vooral geen choke moet gebruiken, ik neem aan dat dit is om te voorkomen dat de motor helemaal geen lucht meer krijgt?
Als je de mengselverhouding afstelt in Nederland op onze hoogte, zal hij op 2000 meter hoogte inderdaad wat te rijk lopen (in verhouding te weinig zuurstof is te veel brandstof). Een beetje te rijk of te arm kan overigens niet zo veel kwaad voor een 4-takt motor.

Voor wat de choke betreft, je hebt helemaal gelijk. De choke doet eigenlijk niks anders dan de luchttoevoer van de carburateur gedeeltelijk afsluiten waardoor je een rijker mengsel krijgt.

Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: