Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Foto's, Info en Projecten > de Showroom

de Showroom show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 08-02-2017, 18:13
Albert1 Albert1 is offline
V3C Clublid

Volvo 360 GLE 1984 van Albert

Gezien ik al een tijdje rond spook op dit forum.
Laat ik bij deze mijn 300 maar eens showen.
Na een aantal jaar te hebben rondgereden in verschillende auto's waaronder 3x maal een Peugeot 309 en een Lada Samara was ik op zoek naar iets anders.

Ik had daarvoor een aantal eisen opgesteld.
Het moest een auto zijn met achterwielaandrijving, een sterke motor, niet te hoge vaste lasten en geen benzine slurpen.
De auto zelf moest hard zijn en nog vele kilometer mee kunnen.
Zodoende kwam ik op een Volvo 360 op LPG.

Vervolgens vond ik er één die aan alles voldeed maar een te hoge vraagprijs had waardoor ik hem op dat moment niet kon betalen. Ik had het telefoonnummer van de éérste adverteerder opgeslagen. In de tussentijd bleef ik doorzoeken en een tijd later kwam ik dezelfde auto weer tegen in een advertentie. Ik probeerde een afspraak te maken voor een bezichtiging en de verkoper vroeg of ik die zaterdag nog kon komen. Helaas was ik dat weekend weg. Meteen na dat weekend zou ik wel kunnen komen kijken, maar helaas had (datzelfde weekend) iemand anders de auto gekocht.
Baalde er flink van, want in gedachten had ik hem al.

Waarna ik na een behoorlijke tijd voor de 3de maal dezelfde auto zag.
Inmiddels werd er volop gespeculeerd over "de oldtimer regeling".
Dus werd deze auto tegen bijna de helft van de prijs aangeboden dan bij de eerst advertentie.
Op dat moment was ik na het afronden van werktuigbouwkunde aan mijn 2de studie begonnen HBO autotechniek en had ik weer niet zo'n bedrag paraat. Wel meteen gebeld voor een bezichtiging. De auto bleek erg netjes en hard te zijn. Had tegen verkoper gezegd dat ik de volgende avond zou bellen voor een beslissing. In de tussentijd had ik de verkoper (die als eerst de advertentie had geplaatst) opgebeld om van alles te vragen over de auto (deze had er toch geen belang meer bij). Het bleek dat deze auto (3 eigenaren terug) 10 jaar lang van een 'Volvo liefhebber' was geweest (die hem niet gebruikte om veel in te rijden) en daarna door die verkoper (van de éérste advertentie) in 2008 bij een km-stand van 80.000 een lpg installatie was ingebouwd. Dit verklaarde de goede staat en lage km stand. Het klonk allemaal heel goed.
Dus toen ik de huidige verkoper opbelde om het bod te doen zei die (voordat ik had gesproken) zijn uiterste prijs. Meteen mee akkoord gegaan, en gelukkig kon mijn broertje met een extra duizend euro inspringen waardoor ik de eigenaar van de auto werd. Op dat moment had de auto 145.000 gelopen.

Poster

Zelfs de hond past goed bij het nette interieur.

Volvo radio met Cd-speler

B19E motor 115Pk

Laatst aangepast door Albert1 : 09-02-2017 om 10:27
Met citaat antwoorden
Oud 08-02-2017, 18:40
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Naar mijn mening een van de mooiste uitvoeringen van de 300-serie die er ooit is geweest
GLE, sedan, bruin interieur en een bijpassende koetswerkkleur. Heel mooi!

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL Freeway // Yamaha XJ900F // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 08-02-2017, 21:05
Ygis67's Avatar
Ygis67 Ygis67 is offline
Frequente Gast (geen lid)

Mooie wagen!
Met citaat antwoorden
Oud 08-02-2017, 23:44
V3C Clublid

Ik vind de GLE echt een fijne snelweg auto. Rijdt fijn, laag in de toeren. Of je nu 120 of 160 km/h rijdt het blijft lekker stabiel.
Ook met de caravan rijden is geen probleem op dat moment gebruik ik de 5de versnelling niet doordat in zijn 4 het koppel net wat beter is bij 80 km/h.

Ben al naar heel wat landen op vakantie geweest.

Met zwarten velgen van een Volvo 440 vind ik hem net iets mooier

De eerst paar jaar heb ik zorgeloos met de auto kunnen rondrijden.
Waarbij ik kwa onderhoud enkel de slijtage onderdelen:
-D-riem
-Waterpomp,
-Uitlaat
-Banden
-Bougies
-Olie en filter had vervangen.
En één keer een probleem gehad met de bekabeling na het installeren van de accu na de winterstop.

Maar afgelopen maanden ben ik flink (dagelijks) aan de gang geweest met de auto om hem (weer) goed en netjes te krijgen.
-Remklauwen voor gereviseerd, achter vervangen en nieuw schijven.
-Andere brandstoftank (oude bleek bij APK rot te zijn)
-Brandstofpomp
-Brandstofslangen
-Ander stuurhuis (er zat ligte radiaal speling op één kant)
-Radiateur laten dicht solderen.
-Bougies, bougiekabels verdelerkap,
-Nieuwe deur-, deurgreep, en raam rubbers.
-Enkele sierstrips vervangen.

Mooi dat de radiateur van koper is. Hierdoor is hardsolderen goed mogelijk.

Daarna wilde de bekende roesplekken goed aanpakken bijwerken. Bij de APK was iets gelast aan kriksteun. Maar had ook in wielkas plekje en de voorbalk. Dus na een bedrijf geweest om dit goed te laten aanpakken dit laten doen omdat ik aantal jaar niet meer heb gelast en geen mig/mag apparaat in bezit heb. Merkte dat laswerk niet goedkoop is. Vervolgens was ik tot besef (mede door veel lezen op het forum) dat de auto goed geconserveerd moest worden anders zou ik jaarlijks duur laswerk hebben. Dus had er eerst aan gedacht om hem zelf te tectyleren. Maar toch maar besloten om een volledige Dintol behandeling te laten doen. Wat ook zeker wat kost, maar op deze manier zou ik in ieder geval de auto nog heel lang in stand kunnen houden.

Hiervoor vrijwel alles van binnen leeggehaald, zodat ook van binnenuit alle deuren enz goed konden worden ingespoten.

Door het verwijderen van lpgtank, achterbank, reservewiel enz. was de auto een stuk lichter. Dit veranderde echt zijn acceleratie en gedrag in bochten. "ik snap de cuprijders wel!". Rijdt heerlijk.

Maar goed na de Dintrol ziet de auto er van onder ook weer super uit.

Laatst aangepast door Albert1 : 10-02-2017 om 23:07
Met citaat antwoorden
Oud 08-02-2017, 23:57
Alexdepalex's Avatar
Alexdepalex Alexdepalex is offline
Frequente Gast (geen lid)

Is dit niet de oude van Steven geweest?
Punkazz?
Met citaat antwoorden
Oud 09-02-2017, 10:27
v0lv0freak's Avatar
v0lv0freak v0lv0freak is op dit moment online
V3C Penningmeester & EVC

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexdepalex Bekijk bericht
Is dit niet de oude van Steven geweest?
Punkazz?
Nee Steven heeft hem zelf uit Duitsland gehaald, dus dat strookt niet met dit verhaal. Volgens mij heeft Steven die auto ook nog steeds?

Mooie bak! Inderdaad de perfecte kleuren combinatie! Ben er wel een beetje jaloers op
Oud 09-02-2017, 12:28
Louis Louis is offline
V3C Clublid

Wat een prachtige wagen! En dat interieur, heerlijk!
Met citaat antwoorden
Oud 09-02-2017, 13:03
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Mooie auto hoor! Volgens mij is dit die met een kenteken uit 1987 (beginnend met S?). Ik heb hem een keer in Laag Keppel (waar ligt dat nou ) geparkeerd zien staan. Dat kenteken verbaasde me toen, omdat het model uit 1984 is (of misschien 1983). Het is vast een heerlijke auto. Het enige verschil met de mijne is dat ik een groene heb en een motor met carburateur. Interieur precies het zelfde. Inderdaad heerlijk relaxed op de snelweg. Ook goed om te lezen dat je hem zo netjes houdt. Dit is écht iets bijzonders.
Met citaat antwoorden
Oud 09-02-2017, 13:57
V3C Clublid

De werkelijke bouwdatum van de auto is februari 1984. Dat het kenteken met die letters uit 1987 begon wist ik niet eens. Op de deur kun je nog de afdruk van een (showroom?) sticker zien met daarop het jaartal 1984.

Het is moeilijk te zien maar er staat: Volvo 1984

Ik zag me auto al een paar keer bij "gespot" voorbij komen :P
Met citaat antwoorden
Oud 09-02-2017, 21:43
jilger jilger is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Wat gaaf dat jullie ook met een 360 en een caravan op pad zijn geweest! Ik dacht haast dat mijn vrouw en ik de enigen van (ruim) onder de 40 waren die dat hebben gedaan!
Met citaat antwoorden
Oud 09-02-2017, 21:47
François's Avatar
François François is offline
V3C Clublid

Wat het kenteken uit 1987 kan verklaren is het ontbreken van de striping aan de linkerzijde.
Oud 10-02-2017, 21:21
V3C Clublid

@François wat bedoel je met "de striping aan de linkerzijde" kenteken uit 1987 kan verklaren. Is dit gedaan vanaf een bepaald bouwjaar? Vraag mezelf ook af waarom dat aan ene kant wel zit en andere kant niet.
Met citaat antwoorden
Oud 10-02-2017, 21:38
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albert1 Bekijk bericht
@François wat bedoel je met "de striping aan de linkerzijde" kenteken uit 1987 kan verklaren. Is dit gedaan vanaf een bepaald bouwjaar? Vraag mezelf ook af waarom dat aan ene kant wel zit en andere kant niet.
Wanneer je een zwaar ongeluk krijgt moet je een auto laten keuren na reparatie. Vroeger was het geloof ik zo dat je dan een nieuw kenteken kreeg. De kans zit er dus in dat deze 360 in 1987 flinke schade heeft gehad aan de linkerkant. Als bijvoorbeeld de voorkant links in elkaar zat en de striping niet meer leverbaar was, kan het zijn dat ze er voor hebben gekozen de auto recht te trekken, een nieuw spatbord mee te geven, en voor de rest de striping aan de linkerkant te verwijderen.

Hoeft overigens niet zo te zijn, misschien stond de auto wel 3 jaar in de showroom o.i.d. en is de striping beschadigd bij het verwijderen van de sticker van de deur of bij een meer onschuldige schade of zo.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL Freeway // Yamaha XJ900F // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 10-02-2017, 21:51
V3C Clublid

De caravan trekken was voor de auto het probleem niet. De caravan zelf was de gene die voor de problemen zorgende die vakantie.
De banden zagen er goed uit. Maar deze bleken echt al veel te oud te zijn.
Dit zorgde op de heen- en terug weg voor een lekke band.

Bij gebrek aan een gevaren driehoek, wilde deze dame daarmee wel helpen.

Op de terugweg reden we door Duitsland op zondag toen de 2de band ging.
We hadden dus geen reservewiel meer en allen bandenboeren in de buurt waren dicht. Dus hebben we lang een 80Km/h weg gestaan. Hiermee was onze vakantie met een dag verlengd en mochten we aan de Duitse politie uitleggen waarom we daar stonden. Gelukkig waren daar niet veel woorden voor nodig met die lekke band. De volgende ochtend kregen we nog wel meer rare blikken van voorbijgangers toen we de braadworsten aan het bakken waren.

Eenmaal aan gekomen bij een bandenboer bleek hij deze maat niet te hebben en pas de volgende dag kunnen leveren.
Gelukkig hadden we bij de 2de bandenboer meer geluk. Nadat we het verhaal hadden uitgelegd zette deze vrijwel kostenloos twee andere gebruikte banden erop. (die waarschijnlijk 20 jaar jonger waren). Zo konden we onze reis weer voort zetten.
Met citaat antwoorden
Oud 10-02-2017, 22:03
V3C Clublid

@General Custom, duidelijk verhaal weet niet precies hoe dat zit met die striping. Maar ik heb nog ergens aan kunnen ontdekken dat er ernstige schade aan heeft gezeten. Of het moet wel heel netjes zijn gerepareerd.
Met citaat antwoorden
Oud 10-02-2017, 22:06
V3C Clublid

De auto trekt trouwns met gemak nog zwaardere "karren".

Met citaat antwoorden
Oud 10-02-2017, 22:09
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albert1 Bekijk bericht
@General Custom, duidelijk verhaal weet niet precies hoe dat zit met die striping. Maar ik heb nog ergens aan kunnen ontdekken dat er ernstige schade aan heeft gezeten. Of het moet wel heel netjes zijn gerepareerd.
Bij een auto van 3 jaar oud werd/wordt zo'n reparatie meestal zeer professioneel gedaan omdat de dagwaarde van de auto dan nog vrij hoog ligt. Zeker de dagwaarde van zo'n luxe compacte auto. Dat hoef je (gelukkig) niet altijd te zien.
Je zou eventueel kunnen kijken of het voorspatbord er ooit af is geweest. Als je de voorbumper verwijdert zie je dat het spatbord onder de koplamp op de voorbalk zit gebout én gekit. Hier heb je het meeste kans dat je kunt zien of dit ooit opnieuw is gekit.

Met citaat antwoorden
Oud 10-02-2017, 23:38
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is op dit moment online
V3C Ledenadministratie

Vroeger kreeg je ook een nieuw kenteken als je de papieren kwijt was. Hoeft dus niets ernstigs te zijn.

Leuke auto, en leuke foto's. Ik heb ook een Kip caravan achter mijn 360. Maar mijn Kipje is iets nieuwer, 1983.
Ik laat met enige regelmaat een BOVAG onderstelbeurt aan de caravan geven, dan wordt ook de reminrichting en de lagers gecheckt. Maar ik ga wat verder weg met mijn caravan (Zuid Frankrijk).

Volvo 360 injection 1988
Met citaat antwoorden
Oud 11-02-2017, 00:36
François's Avatar
V3C Clublid

Oei, die autoambulance weegt 600kg en de 360 minimaal 1060kg.
Maximum massa aanhanger geremd: 1200kg. 10% overbelading is 1320kg.
Dus meer dan 300kg boven de grens van bekeuren.
Ik denk dat er linksachter ooit schade is geweest. Kijk maar eens naar de lichtinval.
Dat het binnenkuipje daar zwart is, is niet origineel. De antenne is niet origineel en staat
ook niet haaks op de carosserie. Ik zal eens kijken of ik nog zo'n striping kan vinden.
Wel tof dat je hem wilt behouden en geld hebt gestoken in een Dinitrol behandeling.
Oud 11-02-2017, 01:48
V3C Clublid

@François De combinatie van de autoambulance zou idd wel te zwaar zijn geweest. Maar vond het nog erg stabiel rijden. Mede door de vier wielen grote spoorbreedte en goed remsysteem van de kar.
Heb een keer met beladen caravan gereden waarbij er best wat gewicht hoog boven achterin zat. Dat was daar in tegen een wijze les om goed op het zwaarte punt te letten. Hij ging hierdoor namelijk slingeren.
De teermatjes zijn links idd een andere kleur dan rechts. Wellicht door reparatie, voor de rest kan ik er niks aan zien. De antenne is aftermarket en hangt idd los. Toen ik een keer me moeder van het vliegveld haalde had ik me antenne vergeten omlaag te doen met het knopje, waardoor me moeder een koffer in de achterklep legde en daarbij de antenne afbrak. Heb de nieuwe al liggen, gaat er binnenkort in.
@ volvofiel, vet hoor ook kip caravan. De onze komt toevallig ook uit 1984. Ik ben zelf nog niet zo heel ver weg geweest met de caravan. Stuk Duitsland in. Daarvoor hadden we wel de wielen los gehad en remsysteem gesmeerd.
Met citaat antwoorden
Oud 11-02-2017, 08:46
François's Avatar
V3C Clublid

@Albert: kom over een paar weken naar onze ALV en word ter plekke lid zou ik zeggen.
Oud 15-02-2017, 12:37
V3C Clublid

De centrale portievergrendeling (iets wat in 1984 nog luxe was en genoemd werd bij reclame) werkt inmiddels weer op alle 4 de deuren. Had er nooit na gekeken maar bleek dat enkel de aanstuur-unit en een losse motor kapot was.

Deurrubbers waren ook aan vervanging toe.
Met citaat antwoorden
Oud 11-04-2017, 11:34
V3C Clublid

Van het weekend flink bezig geweest.

Al twee vrienden kunnen sturen om ook "een oude" Volvo te gaan rijden.
Met citaat antwoorden
Oud 11-04-2017, 11:37
V3C Clublid

Elektrisch antenne eindelijk functioneel.

Gaat een best eind omhoog
Met citaat antwoorden
Oud 11-04-2017, 14:59
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Haha, mooie foto's hoor! Heb je nieuwe veren geplaatst?

Ik zie 3 MKII sedans! Da's best zeldzaam. Ik hoop dat ik jullie een keer tegenkom, als ik met de mijne een van de vele dagelijkse kilometers maak. Ook regelmatig over de A15 door de Betuwe.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: