Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Licht en Elektra

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 23-04-2018, 16:38
Spurt Spurt is offline
V3C Clublid

Dagrijlichten - voorzichtig m. ompolen.

Twee LED dagrijlichten van iemand gekregen. Heb ontdekt dat ze niet tegen ompolen kunnen. Vreemd, - erg vreemd toch? -. Gaan ze kaduuk van.
- Merk: renkforce.
- Model TTX-8009
- Distributed by Conrad Electronic SE, D-92240 Hirschau.
Bedoelde dagrijlichten bevat 5 LED's per armatuur.
Met citaat antwoorden
Oud 23-04-2018, 17:49
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Led's zijn lichtgevende diodes, als je ze verkeerdom aansluit zullen ze geen licht geven (op gelijkspanning). Dat ze het naderhand helemaal niet meer doen is op zich niet vreemd. Waar de traditionele rode, gele en groene led's nog wel wat kunnen hebben, zijn de led's met veel lichtopbrengst veel gevoeliger. Ik vrees dus dat je ze weg kunt gooien...

Verder zou ik sowieso niet makkelijk dagrijlichten op een oude auto monteren. Afgezien van dat ik het persoonlijk niet mooi vind, is het elekrisch systeem niet afgestemd op de grote gevoeligheid van de led's. Het kan lang goed gaan, maar ook heel kort.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL Freeway // Yamaha XJ900F // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 24-04-2018, 14:39
François's Avatar
François François is offline
V3C Clublid

Heeft een Volvo 300 wel een typegoedkeuring voor aftermarket dagrijlichten?
Oud 24-04-2018, 17:59
Spurt Spurt is offline
V3C Clublid

Goede aftermarket dagrijlichten zijn toch een aanwinst voor zowel de chauffeur van de auto in kwestie als overige verkeersdeelne(e)m(st)ers? Degene die bij het uitvoeren van een APK aan betreffende auto er over zou vallen is toch een Reine Claude sukkel?
Met citaat antwoorden
Oud 24-04-2018, 18:05
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spurt Bekijk bericht
Goede aftermarket dagrijlichten zijn toch een aanwinst voor zowel de chauffeur van de auto in kwestie als overige verkeersdeelne(e)m(st)ers?
Ik vind het persoonlijk eerder afbreuk doen aan zowel de uiterlijke vertoning van de auto, als voor de veiligheid. Je kunt beter gewoon je standaard dimlicht aanzetten omdat dan ook de achterlichten branden.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL Freeway // Yamaha XJ900F // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 24-04-2018, 19:18
Robert340 Robert340 is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door General Custom Bekijk bericht
Ik vind het persoonlijk eerder afbreuk doen aan zowel de uiterlijke vertoning van de auto, als voor de veiligheid. Je kunt beter gewoon je standaard dimlicht aanzetten omdat dan ook de achterlichten branden.

Ik snap sowieso niet waarom die dagrijverlichting niet net als de dimlichten geschakeld zijn dus samen met de achterlichten. Levensgevaarlijk soms als je ze tegen komt in de regen.
Met citaat antwoorden
Oud 24-04-2018, 19:27
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Of nog erger, omdat zelfs in sommige gevallen ook de dashboard verlichting brand hebben mensen het niet in de gaten dat ze hun licht niet aan hebben.
In het pikke donker zonder licht rijden met alleen een paar ledjes die branden.
Hoevaak ik het 's ochtends wel niet tegenkom als ik naar m'n werk rij.
Oud 25-04-2018, 08:45
v0lv0freak's Avatar
v0lv0freak v0lv0freak is offline
V3C Penningmeester & EVC

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robert340 Bekijk bericht
Ik snap sowieso niet waarom die dagrijverlichting niet net als de dimlichten geschakeld zijn dus samen met de achterlichten. Levensgevaarlijk soms als je ze tegen komt in de regen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steven340 Bekijk bericht
Of nog erger, omdat zelfs in sommige gevallen ook de dashboard verlichting brand hebben mensen het niet in de gaten dat ze hun licht niet aan hebben.
In het pikke donker zonder licht rijden met alleen een paar ledjes die branden.
Hoevaak ik het 's ochtends wel niet tegenkom als ik naar m'n werk rij.
Dit heeft volledig met de domheid van de mensen te maken. Niet meer bezig met autorijden of gewoon te dom om hun eigen kont te vegen.

Dashboard brand tergenwoordig altijd standaard, mede omdat de meeste auto's een schermpje hebben ipv ouderwetse meters.

Dagrijverlichting is prima, maar mensen moeten zelf wel beseffen dat ze bij regen hun licht aan moeten doen, net zoals vroeger toen je zonder lichten overdag reed.
Oud 29-04-2018, 13:40
Spurt Spurt is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door General Custom Bekijk bericht
Dat ze het naderhand helemaal niet meer doen is op zich niet vreemd. Waar de traditionele rode, gele en groene led's nog wel wat kunnen hebben, zijn de led's met veel lichtopbrengst veel gevoeliger. Ik vrees dus dat je ze weg kunt gooien...

.
Mocht het je interesseren: Elk armatuur van de bedoelde LED dagrijlichten van mij heeft vijf LED's. Elke LED heb ik even via een weerstand van 560 Ohm aangesloten op 12 volt accu (om uit te proberen), en alle vijf de LED's doen het (goed). Ik denk dat de dagrijlichten een (of meerdere) schakeling(en) bevat alvorens de stroom naar de LED's gaat, en dat daar iets mis mee is. Ik denk daarbij aan spanningsstabilatie schakeling en/of filter om te voorkomen dat hoge (piek) spanningen van ontsteking de LED's kunnen bereiken.
Met citaat antwoorden
Oud 29-04-2018, 14:10
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spurt Bekijk bericht
Mocht het je interesseren: Elk armatuur van de bedoelde LED dagrijlichten van mij heeft vijf LED's. Elke LED heb ik even via een weerstand van 560 Ohm aangesloten op 12 volt accu (om uit te proberen), en alle vijf de LED's doen het (goed). Ik denk dat de dagrijlichten een (of meerdere) schakeling(en) bevat alvorens de stroom naar de LED's gaat, en dat daar iets mis mee is. Ik denk daarbij aan spanningsstabilatie schakeling en/of filter om te voorkomen dat hoge (piek) spanningen van ontsteking de LED's kunnen bereiken.
Ik zou het heel logisch vinden dat er een schakeling in zit om de led's te beschermen. Je zou kunnen kijken of er een printplaatje in zit met elektronica. Zo ja, kijk eens visueel of er geen elco's ontploft zijn. Die kunnen namelijk absoluut niet tegen verkeerd aansluiten. Je herkent deze als kleine blauwe (of zwarte) buisjes met een aluminiumkleurige bovenkant. Een ontplofte herken je er aan dat de aluminiumkleurige bovenkant bol staat en dat er eventueel witte pluimpjes uitsteken.
Als je kapotte elco's hebt zou je die nog kunnen proberen te vervangen; ze kosten slechts een paar cent.

Met citaat antwoorden
Oud 29-04-2018, 18:09
Spurt Spurt is offline
V3C Clublid

Plaatje hierbij van het ding.

Als iemand n.a.v. het bestuderen van het plaatje weet waar het probleem door wordt veroorzaakt aan het dagrijlicht hoop ik dat hier weldra te mogen lezen.
Bijgesloten Plaatje(s)
Bestandstype: jpg IMG_20180429_1850272e.jpg (136,7 Kb, 21x gelezen)
Met citaat antwoorden
Oud 29-04-2018, 19:13
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

zo te zien heb je rechtsonder een (en waarschijnlijk meerdere) componenten opgeblazen. Het is normaal dat halfgeleiders een specifieke polariteit moeten hebben.
De connector is waarschijnlijk ook maar op 1 manier aan het tegendeel te bevestigen? Zit er vanaf het tegendeel niet toevallig een rode en zwarte draad in het meegeleverde kabelboompje?

Nog eens gekeken: tussen de 2 rechter leds zitten een aantal componenten die ik herken als zijnde een schakelende voeding. linksonder de meest rechter LED zit een spoeltje. Daar weer links naast zit de vrijloop diode van de schakelende voeding. Als je de polariteit omdraait komt deze diode in volle geleiding en zal opblazen. Dat component is dus in ieder geval kapot. Als je vervolgens probeert om de schakeling correct aan te sluiten kan het best zijn dat het stuur IC door het onderbroken zijn van de vrijloopdiode ook overbelast is.

Gooi maar weg, en volgende keer beter opletten
Met citaat antwoorden
Oud 29-04-2018, 19:14
powerflux's Avatar
powerflux powerflux is offline
V3C Clublid

Er zit daar een buck/boost (of alleen buck) converter op. dat chippie + cilindervormig ding en de rest rechts. grote kans dat die is overleden. of de diode nog heel is ligt aan de topologie. een ompoolbeveiliging is ook niet logisch op dit soort spul in mijn ogen - plus en min is vaak duidelijk aangegeven en het geeft extra verliezen (en dus warmte). Wat staat er op dat chipje en heb je de vaardigheden om die te vervangen?
Volvo V90 3.0i '97 [555.555] & 965 2.5i '95 [355.553]
Met citaat antwoorden
Oud 29-04-2018, 19:18
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

we zijn het helemaal eens Floris Inderdaad zo'n standaard 6-pin buck converter die je in allerlei LED verlichting tegen komt.
Met citaat antwoorden
Oud 29-04-2018, 19:58
Spurt Spurt is offline
V3C Clublid

Bedankt voor reactie Wouter en Powerflux
Wouter jij verdenkt component(en) op rechterkant van het printplaatje? Is dat vanwege de onfrisse kleur van het printplaatje in die omgeving? Ik denk dat je heel goed zit omdat het in die buurt kort stonk. Verbrandt luchtje.
Het ding heeft drie draden. Rood (+) zwart (-) en wit. Waarvoor rood en zwart zijn behoeft denk ik geen uitleg. De witte draad dient op gedimd groot licht (of mogelijk parkeerlicht aangesloten te worden). Als op witte draad spanning komt, dooft dagrijlicht. Vanwege dat dagrijlicht niet in combinatie met dimlicht mag branden. Toch?
Het zes-potige beestje rechts op de print is een chip toch? Aangeduid met 'U' op printplaat. Het nummer is PT6910 J27co2.
Onder het chipje bevindt zich een rond dingetje aangeduid met T of T1. Moeilijk te lezen. Dat is toch een spoel?
Links van de twee hierboven genoemde componenten bevinden zich drie onderdeeltjes, onder elkaar geplaatst:
- de bovenste C 4. Condensator dus(?)
- daaronder weerstand R 1. Opdruk R 250
- daaronder een diode D 1. Gemerkt SS14
De LED's zijn genummerd D2, D3, D4, D5 en D6. - D6 helemaal links op het printplaatje. Het zaakje is gefabriceerd, althans volgens opdruk printplaatje, 2013 - 09 - 28.
Vreemd dat dit dagrijlicht geen ompool beveiliging heeft. Op de parkeerlicht-plek in mijn koplampen heb ik LED's geplaatst. Negen LED's hebben die elk. Fitting BA15S toch? Ompolen van die LED's heeft geen kwalijke gevolgen gehad voor die LED's.
Met citaat antwoorden
Oud 29-04-2018, 21:34
Spurt Spurt is offline
V3C Clublid

PT6910 IC Led driver 6-polige dingetje.

1284974659_PT6910.gifPT6910 ICPT6910.gif

PT 6910 J27CO2
Met citaat antwoorden
Oud 30-04-2018, 17:22
Spurt Spurt is offline
V3C Clublid

Ik denk dat ik het chipje eruit kan halen. Een soldeerbout en tinzuiger heb ik (en enige ervaring in solderen). Is chip PT6910 een makkelijk verkrijgbaar artikel? Als ik er ergens twee bestel gaat mogelijk veel van de prijs in verzendkosten zitten? Bij Alixpress 50 stuks incl. verz. k. € 12,90
Met citaat antwoorden
Oud 01-05-2018, 08:29
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

Dit type IC's lukt mij alleen om te vervangen met een hetelucht soldeerstation. Daarmee gaat het zelfs vrij makkelijk.

Je moet denk ik eerst gaan proberen te doorgronden hoe ze de schakeling precies opgebouwd hebben. De datasheet die je laat zien is vrij standaard.

Het feit dat de SS14 markering nog op de diode leesbaar is verbaast me enigszins. Ik had eigenlijk verwacht dat deze Schottky diode complete meltdown ondergaan zou hebben.
Met citaat antwoorden
Oud 01-05-2018, 13:03
Spurt Spurt is offline
V3C Clublid

Heb geen ervaring met een hetelucht soldeer station. Een nozzle gebruiken met kleine uitloop diameter en dan elke soldeerplek separaaat heet stoken en het (dan vloeibare) soldeer met een tinzuiger opzuigen?
Het lijkt het erop dat de schakeling van de datasheet 1 : 1 gekopieerd is op het printplaatje. De diode SS14 ziet er aan de buitenkant gezond uit. (Maar dat wil dus niet zeggen dat het ding niet gedegradeert is tot wollen draadje).
Is het mogelijk om het IC PT9610 te laten zitten en er bovenop een nieuw PT9610 te zetten (zeg maar in de trant zoals kikkers maten) en die aan te sluiten (solderen) op het printplaatje? Of geeft dat verdere desastreuze gevolgen voor het dagrijlicht? Als de huidige PT9610 defect is, is het ding toch dood en kan het toch geen schadelijke invloed hebben op de schakeling van het printplaatje?
Hierbij filmje van aanbrengen SMD's. Wordt daar 'instant vloeibare koude soldeer' aangebracht voordat de SMD's geplaatst worden en er met een hete lucht soldeer station op gestookt wordt?
https://www.elektormagazine.nl/news/...soldeerstation

Laatst aangepast door Spurt : 01-05-2018 om 14:41
Met citaat antwoorden
Oud 02-05-2018, 09:11
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

de manier van werken bij een SMD / hetelucht soldeerstation is dat je de soldeerverbinding van ALLE pinnen van het component tegelijk doet.

in de productie wordt op de soldeervlakjes (pads) een dun laagje soldeerpasta gedaan, meestal via een masker van zeer dunne RVS plaat met gaatjes erin.

vervolgens worden de componenten er met de pick-and-place robot op gelegd, en daarna wordt de hele print in een oven gedaan. Het temperatuurprofiel van de oven is zo afgesteld dat de zwaarste delen nét warm genoeg worden om de soldeerpasta uiteen te laten vallen in vloeimiddel en soldeer, en de soldeer te smelten.

op die manier worden dus de solderingen van de hele print in 1 keer gedaan.

Bij reparaties met een hetelucht soldeerstation verhit je een lokale plaats van het board waarbij je dus het gehele component op temperatuur brengt. De truc is om de tijd waarin je het component aan het 'bakken' bent zo kort mogelijk te houden. Vaak is een hoge instelling van het hetelucht station het beste, waarbij je door de afstand tussen de tip en het board te variëren de plaatselijke intensiteit kunt beheersen.

Je smelt dus het soldeer, neemt met een pincet het defecte component weg, en daarna kun je dmv soldeerlitze de resterende soldeer weghalen en de print schoonmaken. Vervolgens breng je nieuwe flux aan en leg je het nieuwe component op zijn plaats. Het terug vast solderen kun je wel doen met de gewone soldeerbout.
Met citaat antwoorden
Oud 02-05-2018, 12:00
powerflux's Avatar
powerflux powerflux is offline
V3C Clublid

Het lastige van deze package is dat de middelste pin ook onderlangs loopt. Deze heeft namelijk ook de functie het IC te koelen aan het pcb. Dit solderen lukt eigenlijk niet zonder hetelucht.

Als het een gewone DIL was, dan had je inderdaad alle pinnen aan elkaar kunnen klodderen en hem zo in 1x eraf kunnen pakken. Nu heb je kans dat het vlak aan de onderkant meegetrokken wordt. Gaat dat toch goed, dan is terugplaatsen van de nieuwe bijna onmogelijk. De onderkant niet solderen is geen optie, dan is de koeling onvoldoende..

Wat wellicht gaat is het PCB van onderaf verhitten. Ook niet de juiste manier maar misschien lukt dat met de middelen die je hebt
Volvo V90 3.0i '97 [555.555] & 965 2.5i '95 [355.553]
Met citaat antwoorden
Oud 02-05-2018, 12:29
Spurt Spurt is offline
V3C Clublid

De onderkant niet solderen is geen optie, dan is de koeling onvoldoende.

Aluminium koelplaatje erop plakken, afm. ca. 1,5 x 0,6 cm? En hier en daar enigszins gebogen om te voorkomen dat ie geen contact maakt met pinnen van endere onderdeeltjes.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: