Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Licht en Elektra

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 14-03-2006, 23:46
VOMDordrecht VOMDordrecht is offline
Frequente Gast (geen lid)

Na een half uur zoeken tussen de bestaande onderwerpen hier op het forum geef ik het op en plaats ik hier maar een topic. Ik wil mijn alarm aansluiten op de alarmlichten. Hiervoor komt 1 draad van de alarmcentrale af en deze moet op 1 van de kabels van de schakelaar van de alarmlichten. Nu is mijn vraag: welke van de 8 (geloof ik)???????????
Met citaat antwoorden
Oud 15-03-2006, 10:14
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

dat is een hele lastige, als je echt maar 1 draadje hebt kun je in de knipper installatie van een 3-serie volgens mij niet zomaar de linker en rechter lampen tegelijk laten knipperen namelijk....

de alamlichtschakelaar verbindt namelijk pas als je hem echt inschakelt, links met rechts, en stuurt ze dan dus tegelijk aan vanuit het knipper relais.

dus je moet ofwel genoegen nemen met alleen links of rechts knipperen, ofwel een extra relais inbouwen wat met elektrische aansturing de verbinding legt tussen het linker en rechter circuit.

een vaste verbinding vanuit je ene draad, naar de linker en rechter circuits zou namelijk betekenen dat je altijd op alle hoeken licht krijgt, ipv alleen links of rechts

Groetjes Wouter
Met citaat antwoorden
Oud 15-03-2006, 10:19

Owkeej. Das best niet zo heel erg fijn dan. Kan ik niet gewoon links en rechts aan elkaar verbinden met die ene draad? Wat gebeurd er dan als ik de alarmlichten handmatig aanzet? Dan zou je zeggen dat het geen sluiting maakt omdat het alarm dan geen gebruik maakt van de knipperlichten. Volgens mij klopt deze redenering wele en beetje. Toch ?
Met citaat antwoorden
Oud 15-03-2006, 10:26
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

nee, want ik bedoel, dat als je met zo'n vaste verbinding de hendel naar links of rechts zet, het effect dan helaas altijd hetzelfde is als de alarmlichten; op alle 4 de hoeken licht.....
Met citaat antwoorden
Oud 15-03-2006, 10:28
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

simpel gezegd:

"..links en rechts aan elkaar verbinden.." = altijd zowel links als rechts knipperen
Met citaat antwoorden
Oud 15-03-2006, 14:43

En met relais dan? Hoe moet ik dit precies doen? Aangezien ik de ballen verstand heb van relais..
Met citaat antwoorden
Oud 12-04-2006, 21:59

Ik had me vergist. Er zaten wel 2 draden aan voor de knipperlichten. Aansluiten is echt supersimpel. Van de alarmlichtschakelaar zitten 2 verschillende kleuren (weet ff niet welke) die elk 2 draden afvoeren naar de alarmlichten. Aftappen en klaar is Sjaak.
Met citaat antwoorden
Oud 04-01-2008, 20:18
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlopronk Bekijk bericht
Ik had me vergist. Er zaten wel 2 draden aan voor de knipperlichten. Aansluiten is echt supersimpel. Van de alarmlichtschakelaar zitten 2 verschillende kleuren (weet ff niet welke) die elk 2 draden afvoeren naar de alarmlichten. Aftappen en klaar is Sjaak.
en als je een alarm heb met maar 1 draad voor de knipperlichtaansturing ( zoals ik! ) is het ook simpel met een 2 tal diodes, pijl naar schakelaar toe, zit er geen pijl op ( bij mij was het een standaard volvo diode, makkelijk dat terberg met volvo onderdelen werkt ) dan de witte streep aanhouden naar de schakelaar toe, je gaat van 1 draad aan de andere kant van de diode van de ene naar de andere om ze parralel te zetten en de diodes zet je er bij de schakelaar bij.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: