Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Foto's, Info en Projecten > de Showroom

de Showroom show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 23-05-2017, 18:04
HipToBeSquare HipToBeSquare is offline
V3C Clublid

340 GL Blueline (Joost)

Het mooie Den Helder is sinds anderhalve maand weer een Volvo 340 rijker: de mijne.

Heel kort over mij: mijn naam is Joost (geen vreemde naam hier, zo begrijp ik), ik ben 27 jaar oud en woon dus in de hoofdstad van de Noordzee. Dan de auto: een 340 GL Blueline met 5-versnellingen en 5 deuren, uitgevoerd in fijn metallic grijs. Hij is hier toevallig al eens voorbijgekomen (hier!), en net als jullie heb ik lang getwijfeld over of dit wel een echte Blueline is. Toch vermoed ik inmiddels dat het antwoord hierop 'ja' moet zijn, aangezien het interieur compleet met alle blauwe biezen is uitgevoerd, de kleur van de koets lijkt te kloppen en consistent is, en er op de achterklep een heuse Blueline-sticker zit. Het is een beetje vreemd dat de bumpers die blauwe bies missen, maar misschien is een eerdere eigenaar enthousiast aan het vervangen geslagen. Wie weet.

Hoe dan ook: ik ben dol op de wagen. Toegegeven, het is mijn eerste auto, maar ik zit echt te genieten van elk moment dat ik achter het stuur kruip. Die motorkap voor je neus, die heerlijke stoelen (en vering!) en dat échte schakelen. Wat een fijn ding zeg!

Natuurlijk, er mankeert ook heus nog wel wat aan. Hoewel de auto ruim 28 jaar oud is, stond er bij aanschaf slechts 86.000 kilometer op de teller. Een een garagekaartje verried dat 56.000 daarvan voor 2002 zijn gereden. Een rekensommetje leert dan dat de auto wel erg weinig heeft gereden in de afgelopen 15 jaar, en dat was/is wel te merken zo links en rechts. Sowieso kampt de auto met wat achterstallig onderhoud, wat ik overigens voor een deel heb kunnen inhalen inmiddels. Dat gaat van nieuwe bandjes, tot filters, bougies en een verversing van het kleine beetje pikzwarte olie in het motorblok. Dat deed de auto zeker goed, al loopt het beestje nog niet helemaal naar behoren. De motor wil soms (oké; zo af en toe) wel eens aardig schudden wanneer ik voor een stoplicht sta. Daarnaast houdt hij op constante snelheid een beetje in: je kunt lichte schokjes door de auto voelen gaan. Zoals ik op dit forum al gelezen heb, is dit bepaald geen uniek probleem maar is de oplossing echter minder eenduidig. Mogelijk doet één cilinder iets minder goed mee, dus een compressiemeting zou geen overbodige luxe zijn. Of misschien is het één van de andere aandachtspunten die ik hieronder nog genoemd heb.

Daar staat gelukkig tegenover dat de koets van de auto behoorlijk hard is. Afgezien van die nare deuken en deukjes (weinig liefde van vorige eigenaars ben ik bang), is er maar heel weinig roest te vinden. De auto doet door de bank genomen echt degelijk aan. Ook erg prettig: dat elektrische schuifdak.

Maar voordat ik nog verder uitweid:

(foto's gemaakt in Zeeuws-Vlaanderen overigens, maar wel met mijn subtiele hoofd)

Wat moet er nog gebeuren:
-Ik wil de slangen onder de motorkap graag vervangen. Voor m'n gevoel is een groot deel van de slangen nog origineel, dus die hebben hun beste tijd wel gehad. Qua luchtlekkages valt het overigens alleszins mee (één overduidelijk gare slang heb ik inmiddels vervangen), maar het is gewoon tijd voor dit onderhoud.
-De deuk in de achterklep en dorpel moeten aangepakt worden. De eerste roestplekjes zijn daar aan het ontstaan.
-De benzineleidingen moeten vervangen worden: na het vol tanken is er een aantal kilometers een duidelijke benzinegeur te ruiken. Niet zo fijn.
-De carburateur zal waarschijnlijk een flinke onderhoudsbeurt nodig hebben. Een klusje waar ik behoorlijk tegenop zie, als ik eerlijk ben. Maar nodig is het wel aangezien de carburateurvoet wat nattig is van de benzine. De pakkingen aldaar lijken zo goed als vergaan, al reageert de auto met de befaamde 'remmenreinigerstest' nauwelijks of niet.
-Ik vermoed dat de auto uitgelijnd moet worden. De auto begint aardig te trillen bij 115-120 kilometer per uur. Niets levensgevaarlijks, maar toch ook niet helemaal normaal. De banden laten balanceren heeft helaas niets uitgehaald, dus wellicht dat uitlijning soelaas biedt. Dat zou overigens ook kunnen verklaren waarom het stuur ietsjes scheef staat. Zo niet, dan zal ik waarschijnlijk naar op ophanging moeten kijken.
-Van de controlelampjes in de tellerbak werken er twee. Die andere zou ik voor de veiligheid ook graag eens zien. Ik vermoed een slechte aansluiting bij de stekker achter het handschoenenkastje (jaja, ik ben al op de bekende plekken geweest intussen).
-De kabel van de luchtregelschuif is gebroken. Juist: het hele dashboard moet er nog eens uit.

Al met al heb ik dus nog genoeg te doen. Maar daar heb ik 'm nu juist voor aangeschaft. Hopelijk kort het lijstje de komende tijd flink in, maar verdwijnt 'ie niet helemaal.

In de korte tijd dat de auto in mijn bezit is, heb ik al veel aan dit forum gehad. Van bijzonder handige klustips tot beschrijvingen van afstellingen en bruikbare overzichtsfoto's. Bij deze dan ook alvast heel hartelijk dank aan elke bijdrager aan dit mooie forum! En ik hoop zo af en toe ook een duit in het zakje te kunnen doen voor deze digitale gebruikersvraagbaak.
Met citaat antwoorden
Oud 23-05-2017, 18:32
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Kijk aan, leuk dat je deze Blue-Line gekocht hebt.
Wel jammer dat de striping ontbreekt, maar wellicht na te maken van een "voorbeeld" Blue-Line?

Aankomende zaterdag is er een sleuteldag in Leidschendam, kunnen we eventueel naar je motor kijken, goed punt om ook gelijk lid te worden. Heb je bovendien ook nog toegang tot veel (techniesche) documentatie.

Heel veel plezierige kilometers gewenst
- 1983 (mj '84) 340 L

Met citaat antwoorden
Oud 23-05-2017, 18:38
powerflux's Avatar
powerflux powerflux is offline
V3C Clublid

Welkom, en ga vooral naar de sleuteldag. Nuttig, leerzaam en erg gezellig altijd!
Volvo V90 3.0i '97 [537.000] & 965 2.5i '95 [355.553]
Met citaat antwoorden
Oud 23-05-2017, 20:23
Ygis67's Avatar
Ygis67 Ygis67 is offline
Frequente Gast (geen lid)

Mooie auto. Gefeliciteerd!
Met citaat antwoorden
Oud 23-05-2017, 21:20
V3C Clublid

Bedankt allen! Die Sleuteldag klinkt inderdaad wel erg leuk en leerzaam! Moet ik daar omwille van een specifieke klus heenkomen, of zou ik ook hoofdzakelijk eens de kat uit de boom kunnen kijken? Ik ben nog lerende namelijk en durf nog lang niet alles zomaar 'even' aan te pakken. Zal desondanks wel even nadenken over wat ik eventueel zou kunnen doen, maar ben gewoon nog niet zo bedreven.
Met citaat antwoorden
Oud 24-05-2017, 06:36
NickN's Avatar
NickN NickN is offline
V3C Clublid

Mooie aanwinst Joost! Ga je veel plezier aan beleven
Met citaat antwoorden
Oud 24-05-2017, 07:20
Wouter76's Avatar
Wouter76 Wouter76 is offline
V3C PoetsWouter

Van harte welkom Joost, en heel veel (rij) plezier in jouw mooie blue-line!

Heb je er stiekem al over nagedacht of je ook lid wil worden van onze immer gedreven en super enthousiaste club?

Keep up de uitgebreide begeleidende teksten en foto's bij jouw toekomstige Volvo avonturen.
Met citaat antwoorden
Oud 24-05-2017, 08:09
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

Welkom naamgenoot! Mooie auto, veel plezier ermee!

Volvo 360 injection 1988
Met citaat antwoorden
Oud 24-05-2017, 08:15
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Welkom, je vindt hier genoeg hulp om lekker zelf te leren sleutelen. Mooie wagen en gaaf dat je deze gaat aanpakken!
Met citaat antwoorden
Oud 24-05-2017, 11:01
setsunakaede setsunakaede is offline
Forum Admin

Welkom, Joost! Mooie auto ook.

Wat betreft de sleuteldag: JUIST als je nog niet veel ervaring hebt en nog wat schrik hebt met sleutelen, is een sleuteldag ideaal. Er zijn dan genoeg meer ervaren sleutelaars aanwezig die je kunnen helpen en dingen kunnen uitleggen, naast dat het natuurlijk gewoon gezellig is en - mocht je brugtijd nodig hebben en kunnen krijgen - de auto op een fatsoenlijke sleutelhoogte staat.
Gewoon komen dus!

Overigens is het als je daadwerkelijk wil gaan sleutelen, wel verplicht om lid te worden. Het lidmaatschap word je ook niet arm van, en het geeft je ook toegang tot alle technische documentatie (werkplaatshandboeken, Haynes, Olijslager....) op de website, dus zowiezo handig.
Oud 24-05-2017, 15:51
V3C Clublid

Dank allemaal voor de leuke berichten! Ik zal eens even ruimte in de agenda proberen maken voor de Sleuteldag, want jullie hebben me overtuigd! En dat lijkt me meteen een mooi moment om mij bij deze nobele club te voegen. Even voor de coördinatoren van dat geheel: kan ik me voor de Sleuteldag nog aanmelden?

Laatst aangepast door HipToBeSquare : 24-05-2017 om 15:52 Reden: typo
Met citaat antwoorden
Oud 24-05-2017, 15:54
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

http://www.volvo300club.nl/evenement...venementid=243
Met citaat antwoorden
Oud 24-05-2017, 16:14
V3C Clublid

@Wouter: die had ik inderdaad gezien, maar de uiterste inschrijfdatum is al verlopen. Vandaar mijn vraag
Met citaat antwoorden
Oud 24-05-2017, 16:29
dikketienes's Avatar
dikketienes dikketienes is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HipToBeSquare Bekijk bericht
@Wouter: die had ik inderdaad gezien, maar de uiterste inschrijfdatum is al verlopen. Vandaar mijn vraag
Denk niet dat dat een probleem zal zijn. Anders gewoon even een mail sturen.

Mooie 340 trouwens. Veel veilige/leuke KM'ers er mee.
Met citaat antwoorden
Oud 24-05-2017, 16:49
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Waag er even een mailtje aan Joost, komt denk ik wel goed.
Met citaat antwoorden
Oud 24-05-2017, 19:47
Volvo360glt's Avatar
Volvo360glt Volvo360glt is offline
V3C Clublid

hoi Joost,
Ik heb exact dezelfde auto hier nog staan. Ook met maar net 80.000 km en 1 eigenaar. Voor de apk wat werk aan en ik hoop dat er nog een leifhebber opduikt. Deze auto heeft nog wel de originele striping, misschien handig om na te maken?
Oud 24-05-2017, 21:08
V3C Clublid

Ik heb inmiddels een mailtje verstuurd en wacht het af.

@Volvo360glt: ik moet eerlijk zeggen dat ik me daar nog niet in verdiept heb, maar wel een goede tip! Je wordt gauw een allround-klusser met zo'n 340: ik zou 'stickers ontwikkelen' aan het lijstje kunnen toevoegen.
Met citaat antwoorden
Oud 25-05-2017, 09:34
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Mooie auto, goed dat hij bij een liefhebber terecht is gekomen.

De gebreken die je opnoemt zijn gelukkig allemaal redelijk simpel zelf te doen. Volgens mij staat zowat alles wel op het forum. Je zult zien, je gaat er zelfs plezier in krijgen dat, zelfs met weinig moeite, de auto steeds beter wordt!
Voor je motorische problemen is de sleuteldag echt een aanrader. Clubleden van hier weten hoe zo'n 340 hoort te lopen en waar het aan kan liggen als hij dat niet doet, daar kan geen garage tegenop.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steven340 Bekijk bericht
Wel jammer dat de striping ontbreekt, maar wellicht na te maken van een "voorbeeld" Blue-Line?
Ik kan helaas uit ervaring vertellen dat dat een hele lastige is. Ik wil de striping van de Millionaire ook na laten maken. Na lang zoeken was de sticker op de kofferbak mogelijk bij een bedrijf in Sneek dat stickers voor caravans en boten maakt (misschien ook een aanrader voor de Blueline sticker). Het was alleen wel duur, ik kon geloof ik kiezen tussen €35 voor 1 sticker, €50 voor 5 stuks of €75 voor 10 stickers. Striping was moeilijk door het formaat. Mocht je een bedrijf vinden dat wel striping kan namaken dan houd ik me aanbevolen.

Laat je overigens niet vertellen dat iets niet mogelijk is. Je staat er van te kijken wat een welwillend bedrijf voor je kan doen. Bij Stickerland bijvoorbeeld heb ik de ervaring dat men heel vaak zegt dat iets niet mogelijk is omdat ze er gewoon geen zin in hebben of het niet genoeg geld oplevert, en men vooral graag snel van je af wil zijn.
(maar goed, veel garages waar je komt met een 300-serie hanteren het zelfde principe)

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Chevrolet Evanda Verona LTZ // Yamaha XJ900F // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 25-05-2017, 10:33
Louis Louis is offline
V3C Clublid

Leuke wagen, zeg!
Met citaat antwoorden
Oud 25-05-2017, 18:37
V3C Clublid

Dank voor de tips en complimenten! Leuk om te horen!

Ik ben inmiddels aangemeld voor de Sleuteldag! Ben benieuwd!
Met citaat antwoorden
Oud 25-05-2017, 18:45
V3C Clublid

Over die dag gesproken trouwens: weet iemand toevallig uit zijn of haar hoofd of alle in deze beschrijving genoemde vacuümslangen ook nodig zijn voor een B14.4E motor met handbak? Ik geloof dat er wat minder slangen onder mijn kap liggen dan bij een gemiddelde Vario, maar heb ik dan nog steeds alle hieronder genoemde slangen nodig?
- 4 mm intern a 2 meter.
- 8 mm intern a 1 meter.
- 10 mm intern a 1 meter.
Met citaat antwoorden
Oud 28-05-2017, 12:35
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

B14.4E met handbak heeft er inderdaad een stuk minder. Denk dat de 4mm intern alleen van toepassing is voor het stukje van de carburateurvoet naar de aansluiting voor carterontluchting op het kleppendeksel. Let trouwens op dat daar een plastic tonnetje in zit met een klein gaatje, wat je absoluut nodig hebt en moet overzetten naar de nieuwe slang.

De 8mm intern slangen zijn volgens mij voor de B14.4E handbak helemaal niet nodig, ik
vermoed dat de enige slang die je nodig hebt de slang voor de rembekrachtiger is.

Eventueel kan het wel zijn dat je kachelhuis een recirculatieknop heeft, daar kun je dan vrij dunne vacüumslang voor nodig hebben.

Het is echt handig om gewoon even zelf onder je motorkap te kijken en te meten wat voor slangen en hoe lang je ze nodig hebt trouwens
Met citaat antwoorden
Oud 29-05-2017, 18:22
V3C Clublid

Dank voor de tips Wouter!

Nu ben ik naar aanleiding daarvan onder de motorkap gedoken om inderdaad eens te zien wat ik precies nodig heb. In mijn achterhoofd speelde die opmerking over die restrictie, dus daar ben ook naar op zoek gegaan. Ik trof dit:

Dat zag er in elk geval anders uit dan ik online al had gezien. Het klemmetje houdt een tamelijk lang en solide 'ding' op z'n plek. De restrictie? Nou:

Het is op deze foto's niet helemaal goed te zien, maar het lijkt erop dat iemand gewoon een stuk metaal in de slang gepropt heeft. Een afgezaagde pin of iets dergelijks. Ik zal eens zien wat het echt is zodra ik ook de vervangende slang heb, maar aangezien ik de auto nog nodig heb deze week zal ik de slang maar niet direct aan gort snijden. Wat het ook is wat erin zit, het is in elk geval geen officiële restrictie. Het bevestigt wel meteen m'n vermoeden dat de auto geen al te liefdevolle vorige eigenaren heeft gehad.

Voor de goede orde: ik heb een 8mm intern slang nodig om tussen de carburateurvoet en de carterontluchting te trekken. En ik geloof dat dat het al is (het stuk tussen rembekrachtiger en inlaatspruitstuk had ik al vervangen).

Hoe dan ook: ik kan m'n zoektocht naar een échte restrictie gaan beginnen (weet iemand die toevallig te liggen?:-P). Ik hoop dat daarmee meteen de stationairloop wat verbetert. Die is niet slecht, maar ook duidelijk niet optimaal. Wie weet.
Met citaat antwoorden
Oud 29-05-2017, 19:10
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Dat is zeker niet de restrictie die er tussen hoort, je hebt twee soorten.
De gene waarbij er een soort "balletje" in het slangetje zit met een klein gaatje erin van 1mm
Of een koppelstukje met een gaatje van 1mm, deze zijn origineel oranje gekleurd. Aan de ene kant zit een gat van 3mm wat overloopt naar een gaatje van 1mm.

9 van de 10 keer missen die krengen steeds, en ik zelf kon er niet eentje makkelijk vinden dus zelf maar eentje gedraaid.

Maar kwa vorm zijn ze identiek, even als voorbeeld zie bijlage.

En op vacuüm slangen horen zeker geen slangklemmen!
Bijgesloten Plaatje(s)
Bestandstype: jpg IMG_6881.JPG (94,9 Kb, 9x gelezen)
Bestandstype: jpg IMG_6882.JPG (68,1 Kb, 7x gelezen)
Bestandstype: jpg IMG_6883.JPG (67,0 Kb, 5x gelezen)
- 1983 (mj '84) 340 L

Met citaat antwoorden
Oud 06-06-2017, 17:57
V3C Clublid

Intussen zijn we weer een ruime week verder sinds mijn vorige bericht en staat de teller van de 340 bijna op 90.000. Dat betekent dat ik in de twee maanden dat 'ie in mijn bezit is alweer 4000 kilometer in het autootje gereden heb

Geloof het of niet, maar ik heb een heuse, originele restrictie gevonden. De slangen heb ik in de tussentijd nog niet kunnen halen, maar zodra ik die heb kan ik het geheel gaan vervangen. Ik verwacht er weliswaar geen wonderen van, maar altijd een fijn idee dat het weer fris is en zoals het origineel bedoeld was.

Wat vervangen en vernieuwen betreft: ik vind het erg jammer dat ik niet meer naar de Sleuteldag heb kunnen gaan. Door het verplaatsen van de dag kwam ik in mijn agenda nogal in de knoei, waardoor ik uiteindelijk moest afzeggen. Jammer, want ik had er juist erg zin in. Al is het maar omdat wat ervaren lieden eens boven mijn motorblok hardop hadden kunnen denken over wat er nog aan het motortje moet gebeuren om 'm weer strak te krijgen. Is er hier misschien iemand met iets meer ervaring dan ik die dat alsnog eens zou willen doen?

Oja, ook niet onbelangrijk: ik ben nu lid van de club!
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: