Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Foto's, Info en Projecten > de Showroom

de Showroom show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 10-06-2017, 12:17
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HipToBeSquare Bekijk bericht
Oja, ook niet onbelangrijk: ik ben nu lid van de club!
Forumstatus bijgewerkt welkom bij de club!
Met citaat antwoorden
Oud 11-06-2017, 15:29
HipToBeSquare HipToBeSquare is offline
V3C Clublid

@Wouter: bedankt!

Inmiddels heb ik de originele restrictie in een verse vacuümslang gemonteerd. Daarna kon ik de oude 'afstopper' in de slang eens bekijken:

Professioneel...

Wel een leuk bijeffect van de 340: spontaan stoppende voorbijgangers. Afgelopen week was één van die voorbijgangers een monteur die het erg leuk vond om weer eens zo'n échte ouderwetse motor te zien. Hij heeft me spontaan geholpen met het schoonmaken van de contactpuntjes onder de verdelerkap (daar kwam aardig wat troep vanaf...) en wat algehele afstelling.

Toch nog wel een vraagje: het is mij de afgelopen maanden opgevallen dat de ventilator (uitsluitend in de file) wat laat begint met koelen. Het rode 'temperatuurlampje' knippert één à twee keer, de ventilator slaat aan en de temperatuur zakt weer. Is dit moment, op de grens van oververhitting (zo lijkt het), normaal of moet de ventilator eigenlijk eerder beginnen? Het heeft nog niet tot werkelijke oververhitting geleid overigens: het metertje zakt altijd weer netjes.
Met citaat antwoorden
Oud 11-06-2017, 17:00
Wouter76's Avatar
Wouter76 Wouter76 is offline
V3C PoetsWouter

Misschien is de sensor (thermocontact) in de​ radiator wat vervuild.
Met citaat antwoorden
Oud 24-06-2017, 11:05
V3C Clublid

@Wouter76: Dank voor de tip. Heb de sensor even losser en vaster gedraaid en de contacten wat schoner gemaakt en dat lijkt te helpen: de koeling slaat een stuk eerder aan.

Ondertussen heb ik ook een andere achterklep gemonteerd (van een originele Blueline!), nieuwe koplampen (al waren mijn oorspronkelijke koplampen in prima staat: wie nog koplampen zoekt mag zich melden) en twee verse wieldoppen. Foto's volgen; moet 'm eerst eens wassen...
Met citaat antwoorden
Oud 02-07-2017, 20:25
V3C Clublid

Zoals beloofd:

Van de nieuwe achterklep moeten nog wat stickerresten verwijderd worden, maar verder ziet het er zo weer een stuk frisser uit.

Ik heb de auto afgelopen week op de brug gehad om de brandstofslangen te vervangen (werd tijd, na 28 jaar, en uiteraard met de how-to in de hand) en was positief verrast door de staat van de onderzijde. Weinig roest, nog relatief veel tectyl: een goede basis dus! Toch een hele geruststelling, en het maakt verder sleutelen de moeite waard.
Met citaat antwoorden
Oud 03-07-2017, 08:38
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Mooi bakkie, goed conserveren en lekker mee rijden!
Met citaat antwoorden
Oud 03-07-2017, 11:40
Erik Erik is offline
V3C Clublid

Mee eens, vind ik geweldig
Oud 03-07-2017, 17:07
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Prachtige auto en leuke uitvoering!

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL Freeway // Yamaha XJ900F // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 04-07-2017, 18:27
V3C Clublid

Dank jullie! Ben er dan ook erg blij mee!
Met citaat antwoorden
Oud 14-08-2017, 18:53
V3C Clublid

Een tamelijk lange update uit Den Helder:

Voorafgaand aan de zomervakantie heb ik nog een aantal uitgestelde klusjes aan de 340 gedaan. Zo verving ik de ontsteking (bougiekabels waren aardig hard geworden) met door Steven aangeraden onderdelen, ververste ik de remvloeistof en stelde ik de kleppen (en verving ik meteen de kleppendekselpakking). Daarnaast ben ik tot twee keer toe bij Steven in Heiloo geweest voor een algehele check en wat finetuning van de afstelling. Hieronder een impressie van hoe het één en ander er dan uitziet:

Het blijft erg leuk om zo te knutselen aan die wagen!

Voor de zomervakantie vertrok ik met mijn wederhelft naar Groot-Brittannië, en de 340 zou ons daar brengen. Vol vertrouwen reden we richting Hoek van Holland om daar de ferry naar Harwich te nemen. Bij de incheckbalie moesten we even wachten: we waren niet de enigen die aan boord wilden. Op een gegeven moment zag ik mijn dashboardlampjes aangaan en merkte dat de motor uit was gegaan. Oei. Ik startte de auto opnieuw, maar merkte al snel dat de motor niet bleef lopen. Zolang ik ‘m onder gas hield, was het mogelijk in beweging te komen. Gelukkig konden we snel langs de balie. Toen ik de auto daarna in een parkeervak parkeerde en onder de motorkap keek, was er eigenlijk niks raars te zien: alle slangen zaten vast, geen losse onderdelen of ander klapperend gerei. Wat ik wel merkte, was dat de auto onder gas steeds van toerental veranderde. Wanneer ik constant gas gaf, klom en zakte de motor om onduidelijke reden in toerental.

Lang verhaal kort: de behulpzame ANWB-meneer wist mij te vertellen dat dit vroeger om de haverklap gebeurde. Het probleem was een vuiltje in een sproeier. Met een doek op de luchttoevoer ‘zoog’ hij de motor als het ware schoon. En daarna liep de motor weer als vanouds. Een oplossing van nog geen vijf minuten, maar wel eentje waardoor we de ferry hebben moeten missen. Niets aan te doen: de eerstvolgende nachtferry bracht ons naar Groot-Brittannië. Aan boord bedacht ik me dat Steven de avond ervoor al gezegd had dat de carburateur wel een keer schoongemaakt mocht worden. "Ach, als ik thuis ben komt dat wel weer…"

De volgende ochtend reden we in Harwich van de boot. Een beetje gespannen, dat wel. Gelukkig reden we niet snel na de paspoortcontrole (weer zo’n file – spannend!) blij door het Britse landschap. Tot we 50 kilometer verderop in een korte file terechtkomen, en ik tot mijn schrik weer mijn dashboardlampjes zie verschijnen. En ja hoor, wederom dat wisselende toerental en dat gepruttel door de uitlaat. Helaas kreeg ik het niet voor elkaar de boel met een doek te fixen, en dus zat er niks anders op dan the AA te bellen. Een krap uur later verscheen onze hulp: “Aaaw, poor old Volvo!”. Hij wist het probleem niet ter plaatse op te lossen en sleepte ons naar een garage in de buurt. Daar hebben ze de carburateur en alles wat daarbij hoort met perslucht doorgeblazen. En dat werkte! Daarna reed de 340 weer zoals ‘ie zou moeten. Alleen de stationairsproeier overleefde de behandeling niet, maar dat was een kleine prijs voor een weer werkende auto.

Het was overigens erg leuk om te merken hoe de 340 meteen een gespreksonderwerp wordt voor z’n omgeving. Voor ik het wist stonden er 3 mannetjes omheen die mij van alles wisten te vertellen, over hoe populair hij hier was geweest, waar je ‘m kon kopen, dat ze er vroeger zelf veel aan gesleuteld hadden, dat ‘ie er nog zo goed uit zag (“it’s in mint condition, mate”), enzovoort. Dat maakte de hele ervaring toch een stuk makkelijker te verteren, net als het feit dat we zo fantastisch geholpen werden door al die aardige Britten. Complimenten.

Hierna heeft de 340 ons probleemloos door Groot-Brittannië gebracht. 3000 kilometer zonder ook maar een kik te geven. Ondanks de moeilijke start was ik al gauw toch weer apentrots op m’n automobiel. Hij heeft ons overal gebracht en in geweldig comfort. Op onderstaande (waardeloze) foto’s zie je hoe hij ons zonder mokken naar de top van de berg sleept. Wat een bak!

Inmiddels zijn we weer thuis en kan ik beginnen aan de volgende klus: de carburateur reviseren. Daarnaast heb ik een nieuwe pakking voor het spruitstuk binnen. Ik hoef dus nog niet stil te zitten.

Laatst aangepast door HipToBeSquare : 14-08-2017 om 19:08 Reden: gigantische foto's
Met citaat antwoorden
Oud 15-08-2017, 08:00
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Knap dat je gewoon door gaat met de auto. We hebben ze hier zien komen en weer gaan om mindere dingen. Het blijft natuurlijk een oude auto, maar met de juiste instelling (en die heb je!) ga je er heel veel plezier aan beleven én heel veel fijne betrouwbare kilometers maken. Ik rij zelf al meer dan 10 jaar dagelijks in deze auto's en zo lang het nog mag (milieuzones) blijf ik dat doen.
Met citaat antwoorden
Oud 11-11-2017, 11:04
V3C Clublid

Tijd voor een kleine update van een (wat mij betreft) grote ingreep: een carburateurrevisie. Vorige week zaterdag heb ik er samen met Steven een dag voor uitgetrokken om de carburateur een opfrisbeurt te geven en de inlaatspruitstukpakking te vervangen. Al met al een leuke klus, waar ikzelf weer een hoop van opgestoken heb.

Steven ontdekte tijdens de ingreep dat er al eens iemand aan de carburateur had geknutseld, maar ook dat dat blijkbaar met weinig verstand gebeurd was. Zo zat het 'dekseltje' van de deellastverrijking verkeerd gemonteerd. Ook bleek de vlotter op een vreemde manier verbogen, en zat de carburateur vastgeschroefd zonder behulpzame ringetjes. Hoe dan ook: er mankeerde nogal wat aan. Dat maakt het resultaat echter des te fijner, want de auto rijdt nu echt weer fantastisch! Ik had het eigenlijk al 10000 km eerder moeten doen. De lichte schokjes tijdens het rijden op constante snelheid zijn weg, ik heb voelbaar meer vermogen, de motor loopt rustig en constant stationair én ik heb er een lekker grommend motorgeluidje bijgekregen. Ik ben weer dolgelukkig met m'n wagentje zo! Steven, nogmaals bedankt!

Verder heb ik in de afgelopen tijd het gordellampje weten te repareren door achterop de tellerbak een soort wit 'boxje' te vervangen en heb ik twee meters van Justin (hier ook op het forum) overgenomen en ingebouwd. Geen van de meters werkt momenteel al, maar dat is een kwestie van goed aansluiten. We knutselen dus lekker verder komende tijd.
Met citaat antwoorden
Oud 12-11-2017, 21:49
Erik Erik is offline
V3C Clublid

Mooi resultaat
Oud 13-11-2017, 15:58
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Kijk, mooi dat alles naar wens is.
Veel fijne kilometers
Oud 23-12-2017, 17:30
V3C Clublid

Vandaag heb ik m'n radiateur vervangen nadat de oude mijn poging om de koelvloeistof te vervangen niet helemaal overleefd had... Het ziet er nu weer fris uit en hopelijk kan het geheel er voorlopig even tegenaan.

Nu heb ik hier dus nog een lekke radiateur liggen. Kan ik daarmee iemand hier nog blij maken?
Met citaat antwoorden
Oud 23-12-2017, 18:10
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Waar lekt de radiateur? Als hij nog te solderen is wil ik wel een poging wagen.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL Freeway // Yamaha XJ900F // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 23-12-2017, 18:54
V3C Clublid

@General Custom: vanuit de bestuurder gezien uiterst rechts, op ongeveer de 9de rij van onder. Een onhandige beweging met m'n schroevendraaier was er de oorzaak van. Ik geloof dat het zo'n 'dunne' variant is.
Met citaat antwoorden
Oud 23-12-2017, 19:14
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Ik zou zeggen, neem hem een keer mee naar een Club evenement, dan kijk ik wel even. Als ik hem kan solderen dan wil ik dat wel even voor je doen, dan heb je een reserve

Met citaat antwoorden
Oud 27-12-2017, 10:01
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HipToBeSquare Bekijk bericht
@General Custom: vanuit de bestuurder gezien uiterst rechts, op ongeveer de 9de rij van onder. Een onhandige beweging met m'n schroevendraaier was er de oorzaak van. Ik geloof dat het zo'n 'dunne' variant is.
als het koelblok van aluminium is kun je repareren wel vergeten....
Met citaat antwoorden
Oud 27-12-2017, 10:04
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Dat klopt Wouter. Komen die voor bij de 300-serie? Ik heb tot nu toe enkel koperen radiatoren gehad. Met succes gerepareerd ook.

Met citaat antwoorden
Oud 28-12-2017, 10:18
V3C Clublid

Ik zal 'm inderdaad eens meenemen. En voor zover ik kan zien, gaat het inderdaad om een koperen radiateur.
Met citaat antwoorden
Oud 11-02-2018, 10:06
V3C Clublid

Ondertussen heeft mijn 340 weer moeiteloos een jaartje APK gekregen. De ingrepen bleven beperkt tot een klein gaatje in de uitlaat en een kentekenplaatlampje. Super dat het 29-jarige beestje nog zo gemakkelijk aan alle eisen voldoet! De monteur was ook te spreken over de staat van de auto, dus ik ging als een blij man weer naar huis.
Ik heb ter plekke nog wel om de uitlaatgassenanalyse gevraagd (daar kun je het één en ander uit afleiden, toch?), maar aangezien ik er verder geen verstand van heb, ben ik benieuwd of iemand hier er iets zinnigs over kan zeggen.
Met citaat antwoorden
Oud 11-02-2018, 10:15
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Proficiat met de nieuwe apk!

Over de uitstoot, volgens mij kun je bij een 340 eigenlijk alleen het co percentage afstellen. Deze hoort uit het hoofd rond 1%-1,5% te zijn. Aangezien deze bij jou exact op 0% staat zou het kunnen dat ze die onrechtmatig hebben terug gezet om aan de norm voor moderne auto's te kunnen voldoen. Dat gebeurt helaas vaak omdat een keurmeester niet weet hoe het zit met de regelgeving omtrent oude auto's.
Aan de andere kant, als hij goed rijdt en nog steeds het zelfde loopt als voor de apk zou ik er niks aan doen.

Met citaat antwoorden
Oud 11-02-2018, 10:38
V3C Clublid

@General Custom: dank je! Het grappige is dat de monteur er niet aan heeft hoeven zitten, want dit is hoe Steven 'm op het gehoor heeft afgesteld na de carburateurrevisie. Dus strikt genomen zou hij nog een klein beetje rijker mogen lopen, blijkbaar. Maar eigenlijk ben ik er prima tevreden mee zo!
Met citaat antwoorden
Oud 11-02-2018, 11:05
François's Avatar
François François is offline
V3C Clublid

Als deze auto een katalysator heeft, hoop ik voor je dat het CO voor de kat gemeten is.
Laten we ervan uitgaan dat dat inderdaad zo is, dan loopt hij te arm.
De temperatuur is hoger dan normaal, meer NOx, minder vermogen.
Zou de lambda op 0.9-0.95 zetten. EGR werkt toch niet bij stationair toerental
en de Puls-Air tijdelijk afsluiten tijdens het afstellen.
Als je alleen naar de eis van de APK kijkt, meet je natuurlijk alleen wat er
uit de uitlaat komt. Als dat minder is dan er toegestaan is, dan is het voor
de APK goed, maar over de motor zegt het minder.
Eigenlijk moet je beide metingen doen. Weet je meteen de toestand van de kat.

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: