Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Foto's, Info en Projecten > Garagescene

Garagescene Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 25-04-2012, 21:57
cryowim cryowim is offline
V3C Clublid

kun je ook de beide bouten van de fusee kogel los draaien ? dat scheelt weer een rubber of zit daar een nadeel aan?
Met citaat antwoorden
Oud 25-04-2012, 22:04
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

als je de fuseekogel niet vervangt is dat zondermeer het makkelijkste ja!
Met citaat antwoorden
Oud 08-06-2012, 16:08
Maurits's Avatar
Maurits Maurits is offline
Frequente Gast (geen lid)

Zijn er nog tips om die te doen op een andere manier?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Arjen850 Bekijk bericht
Dan houd je alleen de poot over, je zit een grote moer zitten, deze kun je losdraaien op deze manier:

Ik heb de poot gewoon in de pers laten staan, maar je kunt hem bijvoorbeeld ook in de bankschroef zetten. Zorg voor goede tangen, want ze willen best vast zitten, en als ze loszitten kun je heerlijk met je vingers tussen de handvaten van de tang komen
Als je die moer los hebt, kun je overgaan tot het uithalen van de schokbreker. Let op: bij de originele schokbrekers zal hierbij een hele plump olie naar buiten komen, dus zorg voor een opvang bak.
door de poot op deze manier in de bankschroef te plaatsen, kun je door een paar flinke rukken aan de poot, deze scheiden van de schokbreker. (deze wil wel aardig vasthouden op de aanwezige keering, en derhalve behoeft dat iets geweld)

Dan is de poot eraf, en staat alleen de schokbreker zelf nog in de bankschroef, bij deze bevorderd tot oud ijzer;0:

Daar ik maar 1 waterpomptang en géén bankschroef heb is dit 'n beetje ingewikkeld
Kan ik dit gewoon doorslijpen zonder daarbij de veerpoot zelf te mollen?
Dat is aan de bovenkant van de schokdemper ook gelukt, ik was dat doordraaien meer dan zat en het is toch ouwe zooi dus mag kapot
Slijptol erop, moer doormidden en klaar is Clara.
'Mag' die moer die om de schokdemper zit en in de veerpoot draait ook doormidden? Er zitten nieuwe bij m'n KONI's.
Met citaat antwoorden
Oud 09-06-2012, 07:38
mrborrie's Avatar
mrborrie mrborrie is offline

Ik heb een hele grote moordenaar tang op de moet en de buurjongen de poot in de werkbank laten drukken en tot 3 geteld met 2 liter WD40 ertussen. werkte ook uiteindelijk maar wat kunnen die dingen vast zitten
Oud 09-06-2012, 10:05
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

ha, ik heb ook maar eens de complete how-to gelezen; vwb de kogels, zeker als je alleen de schokbrekers vervangt geef ik er de voorkeur aan om de fuseekogel los te bouten (2x M10 bout) en ook de stuurkogel los te schroeven!! voor die laatste is er een truucje om ervoor te zorgen dat je uitlijning intact blijft; binnenste stuurkogel tov buitenste stuurkogel markeren, borgmoer lossen en weer losjes tegen de buitenste stuurkogel aandraaien, controleer nu de markering tussen binnenste en buitenste stuurkogel, moet hetzelfde zijn gebleven. (en daar laten; dit is nu je afstelling!) en daarna heel simpel het klemmetje van het stuurhuishoesje halen en de binnenste stuurkogel losdraaien tot je de buitenste kogel los hebt, werkt echt een stuk makkelijker en ook de hoesjes etc kunnen zo niet kapot gaan.

Citaat:
door de poot op deze manier in de bankschroef te plaatsen, kun je door een paar flinke rukken aan de poot, deze scheiden van de schokbreker. (deze wil wel aardig vasthouden op de aanwezige keering, en derhalve behoeft dat iets geweld)

heb er wel eens een gehad waarbij de O-ring echt klem kwam te zitten en dan moet je wel een keer of 50 aan de schokbreker trekken voor je met schokbreker en al door de werkplaats vliegt, écht bruut geweld werkt wel; een oog aan de schokbreker lassen en de veerpoot in een werkbank klemmen en dan met een vrachtwagen rustig achteruit rijden tot de zuigerstang op de grond valt; maja is wel leuk maar vrij omslachtig

ik neem de laatste tijd de moeite om het O-ringetje er eerst met een kleine schroevendraaier/haakje etc eruit te friemelen, want dan pak je de schokbreker er zo uit, scheelt een hoop getob!

Citaat:
aan deze foto te zien zijn je topmounts versleten, als het rubber in de topmount doorzakt gaat de bovenste veerschotel over het gefixeerde deel van de topmount schuren en daardoor krijg je de kale delen op bovenstaande foto.

dit levert geen direct probleem op met de keuring, weggedrag etc maar als je wél goede topmounts hebt zal de auto een stuk soepeler sturen (nu ondervind je onnodig extra wrijving). bij m'n 343 heb ik rode koni's met dikkere zuigerstangen waar ik het een en ander voor aan moest passen om dat erin te krijgen, lagers waren er in die maten nét niet meer te krijgen dus heb ik zelf 2 glijlagerplaten gedraaid uit brons en die express wat dikker gehouden omdat die topmounts ook al wat aan het doorzakken waren, ze liggen nu tijdens het rijden vrij en het lijkt wel alsof er stuurbekrachtiging in die auto zit zo soepel!

de topmounts zelf gaan nog wel een groot probleem worden de komende jaren, gooi versleten exemplaren niet weg; die gaan we nodig hebben voor een reproductie!
Met citaat antwoorden
Oud 14-06-2012, 11:52
Maurits's Avatar
Maurits Maurits is offline

Bij mij is 't gelukt! Rijdt zalig die 'nieuwe' KONI's met een beetje verlaging.
Heren bedankt voor de tips&tricks
Met citaat antwoorden
Oud 04-04-2014, 07:44
Markvictor Markvictor is offline

Prachtige how to do, zelfs zo goed dat ik hem snap. Ook al is die van 2 jaar terug...

Heb enkel een vraagje... Met betrekking tot de veer los halen, kun je dan 2 veerspaners gebruiken voor 1 veer...

En hoe gevaarlijk is levensgevaarlijk? ALs dat ding dus losschiet, gaat die dus met een enorme kracht dwars door je voorhoofd heen?

Is er ook nog een manier om de lager te controleren zonder dat er een wiel op zit?
Met citaat antwoorden
Oud 07-05-2014, 19:50
Keesdaf66 Keesdaf66 is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Mooie how-to!

Ik heb wat vraagjes voor als je de olie in de dempers wilt vervangen voor dikkere olie.
Kan ik er bijvoorbeeld 20w motorfietsolie in doen? Of is dat wel heel dik.
En wat is in dit geval de juiste hoeveelheid?

Alvast hartelijk dank!
Met citaat antwoorden
Oud 08-05-2014, 12:38
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Markvictor Bekijk bericht
Prachtige how to do, zelfs zo goed dat ik hem snap. Ook al is die van 2 jaar terug...

Heb enkel een vraagje... Met betrekking tot de veer los halen, kun je dan 2 veerspaners gebruiken voor 1 veer...

En hoe gevaarlijk is levensgevaarlijk? ALs dat ding dus losschiet, gaat die dus met een enorme kracht dwars door je voorhoofd heen?

Is er ook nog een manier om de lager te controleren zonder dat er een wiel op zit?
de normale veerspanners met 2 klauwen en een schroefspindel zijn inderdaad bedoeld om met 2 stuks tegelijk 1 veer te bedwingen. Het grote gevaar is dat de klauwen gaan glijden over de windingen van de veer en dat daardoor de spanner zo scheef komt te zitten dat deze eraf schiet.

Als een veer van de spanner schiet kunnen de gevolgen inderdaad dodelijk zijn. Heb dus respect voor de kracht van deze veren.

Een manier om min of meer te verzekeren dat de klauwen van de spanner goed blijven zitten is om de winding van de veer direct naast waar je gereedschap pakt, te voorzien van een tyrapje. Dit trek je strak aan zodat de klauw niet meer zijdelings kan schuiven.
Met citaat antwoorden
Oud 08-05-2014, 12:40
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keesdaf66 Bekijk bericht
Mooie how-to!

Ik heb wat vraagjes voor als je de olie in de dempers wilt vervangen voor dikkere olie.
Kan ik er bijvoorbeeld 20w motorfietsolie in doen? Of is dat wel heel dik.
En wat is in dit geval de juiste hoeveelheid?

Alvast hartelijk dank!

beginnen met dezelfde hoeveelheid erin doen als eruit kwam.... heb je de beschikking over een werkplaatshandboek??

je kunt voor de voorvorken van motorfietsen ook diverse diktes olie kopen. dit is het goeie spul voor in schokbrekers. je zou het dus eens bij een motorzaak kunnen proberen
Met citaat antwoorden
Oud 08-05-2014, 13:58
Keesdaf66 Keesdaf66 is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk bericht
beginnen met dezelfde hoeveelheid erin doen als eruit kwam.... heb je de beschikking over een werkplaatshandboek??

je kunt voor de voorvorken van motorfietsen ook diverse diktes olie kopen. dit is het goeie spul voor in schokbrekers. je zou het dus eens bij een motorzaak kunnen proberen
Ik heb helaas geen wp.

Maar ik heb bij mijn BMW K75 motor wel eens de olie voor dikkere vervangen. Standaard zit daar iets van 5W in, maar ik heb er 20W ingedaan.
Dat is heel wat dikker, en meer geschikt voor crossmotoren.

Dan hou ik vooralsnog maar even dezelfde hoeveelheid olie aan. Weet iemand hoeveel dat ongeveer is? Het is wel makkelijk als alle spullen geregeld zijn voor de klus
Met citaat antwoorden
Oud 27-11-2018, 13:30
Robert340 Robert340 is offline
V3C Clublid

Ik ben ook bezig mijn voorste schokbrekers te vervangen en heb een paar foto's gemaakt tussendoor.

Alle moeren heb ik ingespoten met wonderspray (soort wd40). Dit spul is super agressief en werkt echt heel goed.
Heb ook meteen alle asjes en wieltjes van mijn garagekrik ermee soepel gemaakt.

De remklauw op een ikea prullenmand laten rusten. Remblokjes weer terug op de klauw gelegd.

Dit begon er niet zo fris uit te zien, dus de staalborstel erop gezet met wederom wat wonderspray (soort wd40), daarna met remreiniger en een doek alles schoon en droog gemaakt en gespoten.

Die grote moer waar de schokbreker mee vastzit, zit dus echt moervast en ik heb niet zo'n grote sleutel, dus ik zal eens vragen bij een garage of ze hem los willen maken. Dus ik ben van plan hier keramische montagepasta op te smeren na de montage. Dit noemen ze in de VS Antiseize.
Ik ben wel benieuwd hoe hard die moer vastmoet, ik denk dat net iets strakker dan handvast wel prima is?

En ik ga dus de veerpoten met olie vullen bij montage van de nieuwe schokbrekers. Ik denk 10w40 of 5w30 van de Lidl, ik las hier al dat er 50cc in moest, dus niet tot de rand denk ik zodat de boel niet ontploft in de hitte?
Met citaat antwoorden
Oud 11-12-2018, 22:58
Robert340 Robert340 is offline
V3C Clublid

Nou er hoeft dus maar een heel klein beetje olie in, ik deed eerst een scheutje erin en dan langzaam de schokbreker erin en er weer een stuk uit (en herhalen). De schokbreker is dan een soort peilstok, waarop je het niveau kan zien. Ik heb de veerpoten tot ongeveer 5 cm onder de moer gevuld met nieuwe 5w30 olie.
En het rijdt weer heerlijk, maar de wegen zijn helaas gestrooid dus ik kom niet meer op de openbare weg met mijn 340 voorlopig.
Met citaat antwoorden
Oud 12-12-2018, 14:29
Albert1 Albert1 is offline
V3C Clublid

Zou er niet te veel olie in doen. Hij bij waren was "Die grote moer waar de schokbreker mee vastzit" los gaan zitten en de olie er weer uitgedrukt. Terwijl ik die toen best goed had vast gedraaid voor mijn gevoel.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: