Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Foto's, Info en Projecten > Garagescene

Garagescene Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 13-11-2009, 20:42
Jos360's Avatar
Jos360 Jos360 is offline
Frequente Gast (geen lid)

Ik heb even geen V300 bij de hand Als ik weer thuis ben maak ik direct foto's voor je.
Met citaat antwoorden
Oud 13-11-2009, 20:43
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

update; afgelopen zondag aan de auto van niels een aantal zaken geregeld waarbij er een set foto's geschoten zijn. ik hoop daar zo spoedig mogelijk per stuk een mooi stukje tekst bij te typen

- foto's + tekst, tutorial voor het afstellen van CVT riemen
- foto's + tekst, tutorial voor het afstellen van de CVT koppeling
- foto's + tekst, tutorial voor het vervangen van de CVT koppeling
- foto's + tekst, tutorial voor het vervangen van de achterste krukaskeerring B14 (cvt en handbak)
Met citaat antwoorden
Oud 13-11-2009, 21:06
Wouter76's Avatar
Wouter76 Wouter76 is offline
V3C PoetsWouter

Ik weet niet hoe het voor de andere leden/lezers is, maar ik kan niet wachten tot ik het kan zien en lezen!

Steeds meer kunnen doen aan je eigen auto, echt heel leuk en leerzaam.

Gr; Wouter.
Met citaat antwoorden
Oud 13-11-2009, 21:34
AvdAkker's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wouter76 Bekijk bericht
Steeds meer kunnen doen aan je eigen auto, echt heel leuk en leerzaam.
en dat is precies de bedoeling hiervan!

heb er net nog een bedacht trouwens,
- cvt service (olie verversen primair/secundair, procedure ATF olie inbrengen om de primaire en secundaire poelies te smeren, riemcheck etc)
Met citaat antwoorden
Oud 17-11-2009, 12:39
Bodejodel's Avatar
Bodejodel Bodejodel is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AvdAkker Bekijk bericht
die moet je bij een clipje indrukken ipv draaien om los te halen

dat incl foto's en het is perfect
Het is inderdaad een makkelijk klusje. De eerste keer was ik ook nog wel even aan het puzzelen, maar uiteindelijk lukte het prima. Ik moet nog altijd de buitentemperatuurmeter en econometer plaatsen, misschien kan ik die foto's leveren als ik dit snel genoeg doe...
Oud 17-11-2009, 17:06
Markvictor Markvictor is offline

Ik vind het met foto,s ook erg duidelijk. Maar goed ik denk dat toen ik geen ervaring erin had, die foto,s me totaal niks zeiden.

Wielremcylinder vervangen, remolie verversen. Jaja simpel maar goed, het gaat gewoon om die standaard dingen die gebeuren nu eenmaal vaak.
Met citaat antwoorden
Oud 17-11-2009, 17:27
AvdAkker's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Markvictor Bekijk bericht
Wielremcylinder vervangen, remolie verversen.
waar ik nog steeds enorm m'n twijfels bij heb ivm stukje verkeersveiligheid.

hoe leg je iemand met 0,0 ervaring adhv foto's/video uit wanneer je remmerij goed ontlucht is? hoe wijs je iemand op de correcte procedure voor het lossen/vastmaken van een remleiding/slang?

ik liet toen ik nog bij terberg stagelopers onder me had hun ook dergelijke klussen uitvoeren, maar dan in het stuursysteem. reken maar dat ik de eerste 3 trucks gewoon mee stond te kijken en de 5 trucks die daarop volgden persoonlijk het systeem controleerde voor er proefgereden werd. met veiligheid moet je gewoon niet kloten, zeker niet als het om remmen gaat.

ik vind het belangrijker om zaken die specifiek v300 serie zijn (cvt transmissie), en enkele zaken dat bij motorische storingen horen (bijv waterpomp) voor iedereen beschikbaar te hebben; dan een universeel principe als wielophanging en remmerij wat mensen uit dienen te besteden als ze hier geen ervaring mee hebben (of een ervaren persoon over de schouder mee laten kijken)
Met citaat antwoorden
Oud 17-11-2009, 17:33
Jos360's Avatar
Jos360 Jos360 is offline

Ik geef je opzich wel gelijk Anjo, zeker het ontluchten van remmen. Het is niet moeilijk, zeker niet. Maar als het fout gaat kun je wel een groot probleem hebben.
Daar wil je als TC geen deel van uitmaken.
Met citaat antwoorden
Oud 17-11-2009, 17:43
Markvictor Markvictor is offline

Je bent er niet verantwoordelijk voor. Bedoel te zeggen: als het mis gaat zie website staat het heel duidelijk.

Maar toch: stel dat ik het doe, en ik vlieg zwaar gewond tegen een boom. Dat doet zo,n onderwerp niet goed, krijg je weer te horen idd van dat kan toch niet.

Ik ben ook niet voorplan mijn remmen zelf te doen overigens. Maar een koppeling zou ik, zeker als de auto niet meer rijd en dus verweg gesleept moet worden voor reparatie zelf wel uit proberen idd.

Zelfde geld voor koppaking vervangen. Zag dat al hierop staan, en had zoiets van dat moet wel lukken. Kijk als je namelijk een keer bijvoorbeeld je waterpomp hebt vervangen kun je zo,n koppaking ook wel. Gooi je gelijk je spruitstuk waterpomp en al los, alleen hoe hard je het moet vastdraaien met momentsleutels stond er niet bij zag ik.

Als zo,n koppeling erin zit, en werkt dan is dat toch goed? Het enige wat kan zijn is dat die niet of amper is afgesteld en daardoor binnen 50.000 km er weer uitligt.

Daarbij als je naar een garage gaat voor je remleiding en cylinder te vervangen is dat niet eens zo duur. Stel dat een remcylinder vervangen met olieverversen 100 euro is. De matrialen zijn 25 euro dus je kunt 75 euro besparen. Dat lijkt veel, maar kijk eens wat je op een koppeling kunt pakken waar verkeersrisico technisch veel minder gevaar aanzit:

Je zoekt hem eerst zelf via marktplaats, dat scheelt je 50%. Dat doet de garage ook niet voor je... Kortom als je hetzelf doet ben je 150-200 kwijt integen 500 a 600 met de garage.
Met citaat antwoorden
Oud 17-11-2009, 18:13
Niels's Avatar
Niels Niels is offline
V3C Clublid

In principe kun je het hele verantwoordelijkheidsverhaal alsnog afdoen met een disclaimer. Staat ook voorin de Haynes en waarschijnlijk elk werkplaatshandboek. Dat is het punt ook niet. Het intrinsieke gevaar van werken aan remmen levert bij Anjo de retorische vraag op of het dan wel zo nuttig is om tijd aan zo'n how-to te besteden, tijd die je dus niet kunt gebruiken om andere zaken te belichten die voor mensen als ik (twee linkerhanden, ongeduld, neiging tot grof taalgebruik en het rondwerpen van gereedschappen) beter te behappen zijn en ook met minder risico uit te voeren. Weet ook dat het vervangen van een koppeling ook in de Haynes vrijwel alleen met tekst is ondervangen (zeer goed overigens) en niet met foto's. Remmen daarentegen...
'11 BMW R 1200 GS
Met citaat antwoorden
Oud 08-01-2010, 19:21
850 Estate's Avatar
850 Estate 850 Estate is offline

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AvdAkker Bekijk bericht
waar ik nog steeds enorm m'n twijfels bij heb ivm stukje verkeersveiligheid.

hoe leg je iemand met 0,0 ervaring adhv foto's/video uit wanneer je remmerij goed ontlucht is? hoe wijs je iemand op de correcte procedure voor het lossen/vastmaken van een remleiding/slang?

ik liet toen ik nog bij terberg stagelopers onder me had hun ook dergelijke klussen uitvoeren, maar dan in het stuursysteem. reken maar dat ik de eerste 3 trucks gewoon mee stond te kijken en de 5 trucks die daarop volgden persoonlijk het systeem controleerde voor er proefgereden werd. met veiligheid moet je gewoon niet kloten, zeker niet als het om remmen gaat.

ik vind het belangrijker om zaken die specifiek v300 serie zijn (cvt transmissie), en enkele zaken dat bij motorische storingen horen (bijv waterpomp) voor iedereen beschikbaar te hebben; dan een universeel principe als wielophanging en remmerij wat mensen uit dienen te besteden als ze hier geen ervaring mee hebben (of een ervaren persoon over de schouder mee laten kijken)
Ik begrijp helemaal wat je bedoelt en ben ook van mening dat we hierin een verantwoordelijkheid hebben. Als je echter e.e.a. vooraf in dit soort topics goed afdekt met een disclaimer en een duidelijk geformuleerde waarschuwing zie ik er zelf geen bezwaar in om e.e.a. toch te publiceren.
Oud 09-01-2010, 10:58
Bart Manders's Avatar
Bart Manders Bart Manders is offline
V3C Clublid

T is n beetje late reactie maar toch......
Anjo nog ffff over dat olie bijvullen voor dat je t nieuwe filter monteerd.

IK denk niet dat dat bij deze motor veel zin heeft omdat het filter bij de SM uit het filmpje met de opening naar beneden wordt gemonteerd.....dat wordt knoeien.

Bij de Volvo motoren worden ze "liggend" aan de zijkant gemonteerd dus dan is het van te voren vullen ook geen optie.

Meestal start ik de auto na 'n olie beurt zonder ontsteking. Dan pompt de motor het filter vol.Starten is daarna geen probleem meer.

Laatst aangepast door Bart Manders : 09-01-2010 om 11:10
Met citaat antwoorden
Oud 09-01-2010, 19:26
AvdAkker's Avatar
V3C Clublid

ja die oplossing gebruik ik ook altijd, ff de voeding of bdp sensor van de onsteking af en cranken tot het lampje uitgaat. een filter dat verticaal geplaatst wordt van tevoren vullen gaat perfect als je met je linkerhand een doekje onder 't filter houd en met je rechter hand een vlugge draaiende beweging maakt; is ook gelijk de o-ring goed gesmeerd

het gaat erom dat je ervoor zorgt dat de motor nooit aanslaat zonder oliedruk met mogelijke gevolgen voor de motor. dat er in dat filmpje niets over opgemerkt wordt vind ik gewoon amateuristisch gepruts; hoe grappig het ook bedoeld is.
Met citaat antwoorden
Oud 09-01-2010, 20:53
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

Als antwoord op de vraag gesteld in de titel: ik zou ook graag een how-to zien van het vervangen van de voorste schokbrekers. Dat lijkt mij een berg werk?
Ik moet er in juni toch aan geloven...
Oud 09-01-2010, 21:02
AvdAkker's Avatar
V3C Clublid

is geen berg werk maar idd wel de moeite waard voor een tutorial
Met citaat antwoorden
Oud 09-01-2010, 21:41
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Nog eentje dan, hoe vervang je alle brandstofslangen....of was het nu de bedoeling dat ik deze "how to" ging maken komend voorjaar...

Gr; Wouter

FF serieus; zo'n "how to" zou ik graag maken (met toestemming van de TC natuurlijk)
Met citaat antwoorden
Oud 09-01-2010, 21:42
AvdAkker's Avatar
V3C Clublid

leef je uit wouter, je was al heel goed op weg!!
Met citaat antwoorden
Oud 09-01-2010, 21:47
Bodejodel's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door volvofiel Bekijk bericht
Als antwoord op de vraag gesteld in de titel: ik zou ook graag een how-to zien van het vervangen van de voorste schokbrekers. Dat lijkt mij een berg werk?
Juni? Dat klinkt alweer als een mooi klusje voor tijdens de komende BBQ... net als met de distributieriem lijkt dat een grote klus, maar het valt eigenlijk best mee...
Ik heb het demonteren zelfs een keer zonder veerklemmen gedaan...
Oud 09-01-2010, 21:58
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Dank je Anjo, zo langzamerhand ben ik alle materialen aan het verzamelen hiervoor. (ook fijn dat de maten en lengtes slangen en wat handige tips al in de Volvoice stonden )

Begin april wil ik de tutorial gaan maken, het is alleen wat jammer dat de 360 eigenaren, 340 eigenaren met een 1700 cc motor en een 300 van voor 1980 daar niet mee bediend kunnen worden. (deze kennis heb ik ook uit het artikel in de Volvoice)

Misschien dat iemand anders binnen de club nog een zelfde tutorial voor de eigenaren van bovengenoemde types/modellen zou willen maken.

Ook bedacht ik me dat het een goed idee kan zijn om alle vacum slangen te vervangen omdat deze natuurlijk na zoveel jaren ook behoorlijk te lijden hebben onder de elementen en daardoor poreus worden, afbrokkelen etc.

Gr; Wouter.

Laatst aangepast door Wouter76 : 09-01-2010 om 22:09
Met citaat antwoorden
Oud 09-01-2010, 22:03
AvdAkker's Avatar
V3C Clublid

voor 1980 zat er nog geen expansievaatje, minder slangetjes dus (nog meer makkie) b172k is rond de brandstoftank hetzelfde, alleen in de motorruimte anders en tsjah, de 360 is idd jammer, hoop dat iemand iig een keer de binnendiameter (of aansluitingen op de tank) van de tussenslang tussen de zadels op kan meten, dat is al heel wat.

zou helemaal mooi zijn als we per motortype/verschil een apart overzichtje hebben met diameters en lengtes van de slangen, en hoeveelheid/maten van de klemmen.
Met citaat antwoorden
Oud 09-01-2010, 23:58
Vermilion's Avatar
Vermilion Vermilion is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door volvofiel Bekijk bericht
En dan gelijk ook voor de achterste, als daar verschil in zit
Oud 10-01-2010, 08:19
Bodejodel's Avatar
V3C Clublid

Achter:
2 Boutjes los en demper uitnemen als de auto opgekrikt is.
Montage in omgekeerde volgorde...
Oud 10-01-2010, 13:19
Vermilion's Avatar
Vermilion Vermilion is offline
V3C Clublid

Dat valt mee
Oud 10-01-2010, 14:07
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

Achter lijkt me reuze makkelijk.

Voor moet de complete veerpoot eraf. Remslang hoeft toch niet los h? Die zit muurvast en dat wil ik graag zo laten

Schokbrekers ga ik niet vervangen in Roosendaal, da's me veel te ver voor zo'n grote klus. Doe ik mooi op de oprit
Ik heb al een paar keer een veerpoot ge(de)monteerd. Maar niet de schokbrekers.
Oud 10-01-2010, 14:14
Jos360's Avatar
Jos360 Jos360 is offline

Je kunt de klauw er af halen Joost, dan hoeft de remslang er niet af.
Je hebt wel een veerspanner nodig, ga niet met spanbanden oid lopen kloten want daar hebben al meerdere mensen een voorhoofd mee verloren
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: