Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Foto's, Info en Projecten > Garagescene

Garagescene Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 22-04-2012, 10:20
Arjen850 Arjen850 is offline
V3C Clublid

How-to: Voorste schokbrekers vervangen 340/360

Ik ga ervan uit dat degene die zijn schokbrekers gaat vervangen, in het bezit is van enige technische kennis, als er een veer los schiet, kan dit LEVENSGEVAARLIJK zijn, dus pas aub wel op!!

Bij deze de beloofde "how to" voor het vervangen van de voorste schokbrekers.

Krik de auto aan de voorzijde op, en zorg dat je hem goed ondersteunt, zodat de auto niet meer kan zakken, dit kan bv met assteunen.
Draai het voorwiel eraf, dan kijk je zo tegen de schijf en klauw aan.

Draai de moer van de stuurkogel, en de moer van de fusee kogel los..

Door deze vork te gebruiken pers je de kogel uit het huis(in 99 procent van de gevallen zal deze het rubber van de kogel beschadigen) omdat ik toch alles nieuw krijg, is dat voor mij geen probleem, maar anders kun je de stuurkogel demonteren door een paar ferme klappen te geven op het huis waar de kogel in zit(naaf) zo ook bij de fusee kogel.

Met een lang en sterk stuk ijzer kun je de draagarm naar beneden drukken, zodat de fusee ook uit de naaf komt:

Daarna draai je de remklauw los, steeksleutel 17 en ringsleutel13. Zoals te zien op de foto, werkt een waterpomp tang ook prima

Daarna neem je de klauw los, en leg je hem weg(laat hem nooit hangen aan de remslang) ik leg hem altijd op de spoorstang:

Dan heb je hem van onderen los. Doe dan motorkap open, en draai de 3 bouten los, waarmee de poot is bevestigd aan het chassis:

Door hem aan de veer vast te houden tijdens het los draaien van de bouten, voorkom je dat de hele poot je op de tenen valt. (dat wil je namelijk niet) En dan is hij eronderuit:

Nu kunnen we gaan beginnen met het demonteren van de voorpoot zelf. Hier zijn wat verschilende mogenlijkheden voor(verschillend klem gereedschap voor het lossen van de veer) Ik ben de gelukkige bezitter van een veerpotenpers, en daardoor zijn losse veerspanners niet nodig om de veer te spannen.
Om de poot uit elkaar te halen MOET ALTIJD de veer ingedrukt worden, net zo lang totdat de bovenste veerschotel los zit:

Nu kun je de bovenste moer (sleutel 19) los draaien, ik doe dit met de luchttol, want de schokbreker zal altijd meedraaien. Anders neem je sleutel 19 en bv een bacho om de schokbreker aan de bovenzijde vast te houden.

Dan kun je de veer langzaam weer ontspannen, en pak je zo onderdeel voor onderdeel alles eraf. te weten: Moer, rubber, bovenste veerschotel met veerpootlager en de bumpstop. De stofhoes zit vast aan de bovenste veereschotel, om die mee te pakken zul je de onderste stalen klem moeten losmaken. en uiteraard de veer zelf nog.

Dan houd je alleen de poot over, je zit een grote moer zitten, deze kun je losdraaien op deze manier:

Ik heb de poot gewoon in de pers laten staan, maar je kunt hem bijvoorbeeld ook in de bankschroef zetten. Zorg voor goede tangen, want ze willen best vast zitten, en als ze loszitten kun je heerlijk met je vingers tussen de handvaten van de tang komen
Als je die moer los hebt, kun je overgaan tot het uithalen van de schokbreker. Let op: bij de originele schokbrekers zal hierbij een hele plump olie naar buiten komen, dus zorg voor een opvang bak.
door de poot op deze manier in de bankschroef te plaatsen, kun je door een paar flinke rukken aan de poot, deze scheiden van de schokbreker. (deze wil wel aardig vasthouden op de aanwezige keering, en derhalve behoeft dat iets geweld)

Dan is de poot eraf, en staat alleen de schokbreker zelf nog in de bankschroef, bij deze bevorderd tot oud ijzer;0:

Handig is het als je ervoor zorgt de nieuwe onderdelen al klaar te hebben, in mijn geval de schokbrekers en de veerpootlagers, beide van Monrou:

Vervolgens reinig je de binnenzijde van de poot, en zet hem rechtop in de bankschroef, voorzichtig geklemd op de naaf, en dan kun je de nieuwe schokbreker er zo in laten zakken, Laat er wat olie bij inlopen aanbevolen hoeveelheid 50CC:

Bij de nieuwe schokbrekers worden de bovenste moeren bijgeleverd, monteer deze:

Vanzelf sprekend maken we van deze gelegenheid gebruik, en maken we de beide veerscotels helemaal schoon, en inspecteren we deze(mag zeker niet rot zijn!!) Een roestpreventie behandeling is dan de 2e stap.
Als de nieuwe schokbreker is geplaatst in de poot, en de moer goed is vastgedraaid, kun je het veerpoot lager monteren, deze zit in de bovenste veerschotel, door er zachtjes met een drevel op te tikken valt hij zo uit de schotel, daar leg je dan nieuwe in.(kijk hoe de oude zat, de nieuwe moet je namelijk op dezelfde manier monteren)

Nu gaan we de veer weer plaatsen, leg deze goed in de onderste veerschotel(uitsparing voor de veer zit in de schotel) en gebruik de veerspanners om de veer weer in te drukken(in mijn geval dus de pers) wanneer je ver genoeg bent kun je de andere onderdelen weer monteren, de stofhoes heb ik weer op de bovenste veerschotel gedrukt, de bumpstop kun je over de schokbrekerstang laten zakken(die valt in de stofhoes) daarboven zet je het rubber er weer op, en als laatste de nieuwe moer(die ook bij de schokbrekers zijn geleverd) en die draai je weer vast.
Onder begeleiding draai je dan de veerspanners weer los(zorg dat de veer goed zit) en daarna zit de schokbreker geplaatst. Handmatig druk je dan de stofhoes helemaal naar beneden, en zet je daar weer netjes een klem op. Deze worden niet nieuw meegeleverd:

De montage van de poot gebeurd in omgekeerde volgorde van wat ik zojuist heb beschreven, zorg dat je de rembrackets schoonmaakt, de geleide stiften controleerd en invet(ik gebruik hier rem vet voor) en op de glij nokken van de brackets en de blokken wat kopervet smeert, alsmede op de achterzijde van de remblokken(plekken waar de klauw drukt op het blok)

Monteer de kogels, bij twijfel ALTIJD vervangen, en dan ziet het er weer zo uit, links:

en rechts:

Heb nu een strak rijdende 340 met 4 nieuwe scokbrekers

Beter iets te vaak zeggen als te weinig, DRAAI NOOIT MAAR DAN OOK NOOIT DE BOVENSTE BORGMOER LOS, ALS JE DE VEER NIET HEBT OPGESPANNEN IN VEERSPANNERS!!!

Laatst aangepast door Arjen850 : 23-04-2012 om 21:55
Met citaat antwoorden
Oud 22-04-2012, 14:14
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

heb je wel vloeistof bij het nieuwe patroon in de poot gedaan?????
Met citaat antwoorden
Oud 22-04-2012, 14:20
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk bericht
heb je wel vloeistof bij het nieuwe patroon in de poot gedaan?????

Nee, nieuwe schokbrekers is een gesloten systeem.
Met citaat antwoorden
Oud 22-04-2012, 14:23
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Ik heb de veerpoten gevuld met motorolie. Ik dacht ook dat dit moest.
Met citaat antwoorden
Oud 22-04-2012, 14:26
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lucluc Bekijk bericht
Ik heb de veerpoten gevuld met motorolie. Ik dacht ook dat dit moest.
Heb er een klein restje in laten zitten, maar ik heb dit besproken met een ud" volvo monteur, en die vond het ook kolder..
De demper zit vast in de poot, vocht kan er niet bij komen.. Waarvoor zou dat beetje olie dan dienen?
Kan uiteraard geen kwaad dit wel te doen overigens, maar ik vond et niet nodig..
En trouwens, bij de nieuwe moer zit zelfs een gaatje in, dus afdichting is er dan nooit..
Met citaat antwoorden
Oud 22-04-2012, 19:23
Maurits's Avatar
Maurits Maurits is offline
Frequente Gast (geen lid)

Super howto!
De koelvloeistof/olie die in de veerpoot zit dient als bescherming tegen roest maar dat hoeft niet echt zoals hierboven gezegd doordat het een gesloten systeem is. De belangrijkste reden om het wel te doen is het koelvermogen vergroten, de warmte die in de schokdempers ontstaat kan afgegeven worden aan de veerpoot en dus de buitenlucht via de olie of koelvloeistof, daardoor blijft de temperatuur van de schokdemper constant en dus de demperkarakteristiek ook. Als je het niet doet zal de schokdemper eerder opwarmen en dus zachter worden want warme olie wordt dunner, geen wereldschokkende verbetering dus.
Met citaat antwoorden
Oud 22-04-2012, 19:46
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maurits Cassee Bekijk bericht
Super howto!
De koelvloeistof/olie die in de veerpoot zit dient als bescherming tegen roest maar dat hoeft niet echt zoals hierboven gezegd doordat het een gesloten systeem is. De belangrijkste reden om het wel te doen is het koelvermogen vergroten, de warmte die in de schokdempers ontstaat kan afgegeven worden aan de veerpoot en dus de buitenlucht via de olie of koelvloeistof, daardoor blijft de temperatuur van de schokdemper constant en dus de demperkarakteristiek ook. Als je het niet doet zal de schokdemper eerder opwarmen en dus zachter worden want warme olie wordt dunner, geen wereldschokkende verbetering dus.

Dankjewel, en dan nog zal het beetje olie wat erin zit(dus tussen de schokbreker en de veerpoot zelf) zo dun zijn dat het effect niet eens merkbaar is. Ruimte tussen schokbreker en voorpoot is (geschat) 1,5mm rondom..
Maar als er mensen zijn die het liever wel toevoegen is er niets wat ze tegen moet houden hoor, en daarom zal ik het toevoegen aan de "how to"
Met citaat antwoorden
Oud 22-04-2012, 20:08
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

die anderhalve mm luchtkamer is een bijna perfecte isolator.

ik wil je sterk adviseren om hier wl een vloeistof in te doen anders zijn je nieuwe schokbrekers zo naar de gallemiezen.

wat voor vloeistof erin gaat maakt niet uit. de oude demperolie voldoet prima.
Met citaat antwoorden
Oud 22-04-2012, 20:18
V3C Clublid

Citaat:

ik wil je sterk adviseren om hier wl een vloeistof in te doen anders zijn je nieuwe schokbrekers zo naar de gallemiezen.

En waarom dan wouter? Die anderhalve millimeter krijgt beluchting via het gaatje wat in de nieuwe moer zit..
Bij mijn eerste 360 heb ik toen ook de dempers vervangen, daar 5 jaar mee gereden, toen was het chassis rijp voor de sloop, maar de dempers waren gewoon prima, werkte toen zelf op de sloop, en heb toen de complete poten ook nog verkocht
Maar ik sta altijd open voor nieuwe dingen, of info. Dus ik ben erg benieuwd waarom volgens jou de dempers zo kapot zijn?

Overigens waren de poten nog flink vet van binnen hoor..

Laatst aangepast door Arjen850 : 22-04-2012 om 20:44
Met citaat antwoorden
Oud 22-04-2012, 20:55
daNpy daNpy is offline

Waarom gebruik je een waterpomptang waar dat niet nodig is?

Beschadigt de boel onnodig imo!

I get paid to wreck cars
Met citaat antwoorden
Oud 22-04-2012, 21:48
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daNpy Bekijk bericht
Waarom gebruik je een waterpomptang waar dat niet nodig is?

Beschadigt de boel onnodig imo!
Wat is er beschadigd dan?
Met citaat antwoorden
Oud 22-04-2012, 22:45
Vermilion's Avatar
Vermilion Vermilion is offline
V3C Clublid

Ik denk voor het vastklemmen van de veerpoot wanneer die schokdemper moer wordt losgedraait.
Oud 22-04-2012, 22:48
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vermilion Bekijk bericht
Ik denk voor het vastklemmen van de veerpoot wanneer die schokdemper moer wordt losgedraait.
Dacht ik ook al wel, maar die is niet beschadigd Daarom gaf ik ook al aan in het verslag dat je hem ook in de bankschroef kunt zetten, en dan bij de naaf geklemd..
Laten we verder dan niet spreken over de steenslag en andere rommel die er ruim 25 jaar tegen aan is geknald
Met citaat antwoorden
Oud 23-04-2012, 19:53
daNpy daNpy is offline

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Arjen850 Bekijk bericht
Wat is er beschadigd dan?
De kans dat je er iets mee beschadigt (bijvoorbeeld op je remtang for crying out loud ) is groter dan wanneer je gewoon de juiste sleutel pakt.

Je schrijft een how to om mensen iets uit te leggen. Dan moet je ze het niet verkeerd aan gaan leren IMHO. Als mensen ervaren genoeg zijn gaan ze zelf wel bepalen wanneer ze welk gereedschap kunnen gebruiken. De mensen met weinig ervaring (waar je een how-to voor schrijft) dus niet

I get paid to wreck cars
Met citaat antwoorden
Oud 23-04-2012, 21:45
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daNpy Bekijk bericht
De kans dat je er iets mee beschadigt (bijvoorbeeld op je remtang for crying out loud ) is groter dan wanneer je gewoon de juiste sleutel pakt.

Je schrijft een how to om mensen iets uit te leggen. Dan moet je ze het niet verkeerd aan gaan leren IMHO. Als mensen ervaren genoeg zijn gaan ze zelf wel bepalen wanneer ze welk gereedschap kunnen gebruiken. De mensen met weinig ervaring (waar je een how-to voor schrijft) dus niet
Daar heb je gelijk aan, al kan ik natuurlijk de discussie aangaan over hoeveel kracht het kost om die moer vast te houden(Beetje kerel doet dat met de blote hand)
Ik had er al bij gezet dat het met sleutel 17 moet, maar had dat idd ook voor de foto moeten doen.
Met citaat antwoorden
Oud 23-04-2012, 21:53
V3C Clublid

Citaat:

Ik moet bakzeil halen Via de leverancier is er vandaag contact geweest met Monroe, daar heb ik de vraag neergelegd of er olie bij de patronen moest.
In eerste instantie begrepen ze niet waar het over ging, maar het zou bij de technische dienst worden neergelegd, en vanmiddag heb ik daar uitsluitsel over gehad.
In pricipe is het voor de werking niet nodig om olie toe te voegen, maar is idd voor de levensduur van de schokker het beter er vloeistof bij toe te voegen, iedere olie is goed. Dit geldt dan voor eventuele roest. In pricipe is het genoeg als je de poot vluchtig leeg laat lopen en er iets onderin laat zitten(zoals bij mij het geval) Maar het beste is idd bij de patronen wat olie te doen, dit tot een max van 50CC!
Wouter je had gelijk, sorry dat ik aan je oordeel twijfelde.
Hoop dat bij deze de how to nu volledig is, en iedereen bedankt voor de extra input.

Edit: dit is ook aangepast in de How to.
Met citaat antwoorden
Oud 23-04-2012, 22:33
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

ok, prima! en nu maar genieten van de verbeterde wegligging
Met citaat antwoorden
Oud 23-04-2012, 22:40
V3C Clublid

Citaat:
ok, prima! en nu maar genieten van de verbeterde wegligging
Ook al spoort hij nog voor geen ene meter, de nieuwe schokkers en veerpootlagers in combi met stuurbekrachtiging laat zich echt lekker rijden.
Met citaat antwoorden
Oud 24-04-2012, 09:09
flyhart's Avatar
flyhart flyhart is offline

Hey Arjen, ik lees weinig bedankjes dus dat wil ik even rechtzetten!

Supermooi werk dat je telkens een howto maakt van elke klus die je uitvoert!

klik voor mijn Volvo 360 GLS Hatchback 1984
Met citaat antwoorden
Oud 24-04-2012, 11:10
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flyhart Bekijk bericht
Hey Arjen, ik lees weinig bedankjes dus dat wil ik even rechtzetten!

Supermooi werk dat je telkens een howto maakt van elke klus die je uitvoert!
Dankjewel Jos, uiteraard zijn de how to's om mensen voort te helpen, maar tis leuk te horen dat mensen dat ook waarderen..
Met citaat antwoorden
Oud 24-04-2012, 11:21
flyhart's Avatar
flyhart flyhart is offline

Oh ik zal d'r ook zeker gebruik van maken!
Misschien kan TC/anjo even aanvullen? Bovenste lagers, onderdeel nummer? begreep via mark dat er meerdere auto's gebruik maken van hetzelfde lager?

klik voor mijn Volvo 360 GLS Hatchback 1984
Met citaat antwoorden
Oud 24-04-2012, 14:59
Vermilion's Avatar
Vermilion Vermilion is offline
V3C Clublid

Taatslagers zijn nog gewoon bij de brezan op kenteken te krijgen
Oud 24-04-2012, 16:30
Ovlov 3.6L Ovlov 3.6L is offline

Mooie how-to!

Wanneer je nieuwe koni-schokbrekers uit de verpakking haalt zit er ook een summiere gebruiksaanwijzing bij. En daarin staat beschreven dat de veerpoot inderdaad gevuld dient te worden met koelvloeistof. Dat is inderdaad om de schokdemper te koelen.

Misschien ook wel belangrijk om erbij te vertellen dat, wanneer je de grote moer aan wilt draaien, je het beste de schokbreker helemaal in moet drukken. Zo voorkom je dat je de chromen zuigerstang kunt raken indien je uitschiet. Indien het gasgevulde schokdempers zijn dan willen ze uit zichzelf weer omhoog. Dan zou je er een binnenband van een fiets omheen kunnen doen oid.
Werkt bij iig top ;-)

Nogmaals; chapeau voor de how-to!
Oud 24-04-2012, 18:36
elpee's Avatar
elpee elpee is offline
V3C Clublid

Ziet er goed uit die How-to.

Het steunpunt uit "het verre oosten"
- volvo 360, 340, 343, 345(2x), VAN
Met citaat antwoorden
Oud 25-04-2012, 21:02
daNpy daNpy is offline

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Arjen850 Bekijk bericht
Daar heb je gelijk aan, al kan ik natuurlijk de discussie aangaan over hoeveel kracht het kost om die moer vast te houden(Beetje kerel doet dat met de blote hand)
Ik had er al bij gezet dat het met sleutel 17 moet, maar had dat idd ook voor de foto moeten doen.
Haha da's waar, echt vast horen ze niet te zitten

Verder zeker een nette how-to, hopelijk hebben mensen er ook zeker wat aan

I get paid to wreck cars
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: