Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Foto's, Info en Projecten > Garagescene

Garagescene Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

Bekijk resultaten van de enqute: Zie jij graag een trekhaak montage how-to? (1400 en 1700 Hatchback modellen na 1986)
Ja graag! 8 100,00%
Maakt mij eigenlijk niets uit. 0 0%
Nee dank je wel. 0 0%
Stemmers: 8. Je mag niet stemmen op deze enqute

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 12-06-2013, 17:45
Wouter76's Avatar
Wouter76 Wouter76 is offline
V3C PoetsWouter

trekhaak how-to 1400+1700 Hatchback

Hallo mede V300 bezitters/liefhebbers.

Naar aanleiding van de update in 'mijn' topic over het monteren van de trekhaak kwamen er positieve reacties over hoe ik het had opgeschreven en er wat foto's bij had geplaatst:

http://forum.volvo300club.nl/showpos...postcount=1908

Er werd de suggestie gedaan dit stukje in de garagescene neer te zetten.

Zouden jullie belangstelling hebben voor een how-to hieromtrent?

Waarschijnlijk zal dat er op neer komen dat ik min of meer een copy&paste maak vanuit 'mijn' topic met hier en daar wat aanpassingen
(misschien heb ik nog een paar foto's die extra duidelijkheid kunnen bieden voor de montage)

Ik heb er voor het gemak even een poll bij gedaan.

Alvast bedankt voor jouw feedback!
Met citaat antwoorden
Oud 12-06-2013, 20:47
Janusz Janusz is offline
Frequente Gast (geen lid)

In de technische data (voor leden) staat ook een montagehandleiding voor een trekhaak (hatchback). Misschien kun je n en ander combineren?

Sowieso een goed idee, deze 'how-to"!
Oud 13-06-2013, 11:23
Erik Erik is offline
V3C Clublid

Deze montagehandleiding kan ook voorkomen dat er in de toekomst roest ontstaat en dat bedrading "de normale" route verloopt.
Het zou mooi zijn dat er zoveel mogelijk wordt voorkomen dat er in de bumper gezaagd moet worden (speciaal bij zeldzame (GLT-)bumpers).
Daarnaast is het zinvol om te beschrijven (plaatjes) hoe je een trekhaak "veilig/handig" door de achterplaat krijgt.
Een tip er bij om ook gelijk de staat van de langsbalk en bladveerophanging te controleren is wellicht verstandig.
Daarnaast loont het denk ik in veel gevallen de moeite de ijzeren balk in de bumper te conserveren.
Oud 31-07-2013, 18:38
Markvictor Markvictor is offline

Ja hoe loopt de normale route van de bedrading? Ik heb hem gewoon door de kofferbak heen geboord, maar zo te horen is dat niet de echte normale route...

Voor de rest is het wel goed gegaan. Ik heb eerst de trekhaak in de hammerit gezet, de gaten die ik geboord heb ook behandeld tegen roest, en het roest nog steeds niet na 2 jaar dus ik denk dat het wel goed zit...

Niet heel moeilijk overigens, een trekhaak monteren. Als ik het kan, kan bijna iedereen het.

Nee dat was dus niet de normale route, overigens wel door zo,n heel dun alumnimum plaatje heen, waar het voor diende weet ik niet maar goed, het zit er in. Werkt overigens wel de verlichting van de aanhanger, dus dat is wel goed gegaan.
Met citaat antwoorden
Oud 02-04-2014, 19:24
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Ik ben ook bezig met het monteren van een trekhaak onder de GL Special (of dat ding nu in de garage ligt of onder de auto hangt...). Deze hangt er nu onder, maar zit nog maar met 2 bouten vast en heeft nog geen elektra...

Nu wil ik eigenlijk een nieuwe stekkerdoos halen, want de trekhaak is ook weer zo goed als nieuw. Nu zijn er verschillende soorten, maar welke zouden jullie adviseren?

Verder die platen in de kofferbak. We hebben nieuwe gemaakt, heel netjes en zo, maar die gaten boren, hoe gaat dat het makkelijkste? Of hoe doen jullie dat?

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL+ // Daihatsu Valéra // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 02-04-2014, 19:39
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Misschien kun je er wat van terug vinden in mijn topic Bart, zo even uit mijn hoofd heb ik de trekhaak er vorig voorjaar onder geschroefd.

Als je nog regelmatig een 7-polige stekker gebruikt kun je Multicon overwegen vanwege de compatibiliteit met dat oude systeem.

Voor zover mij bekend is de Jeager stekker het meest gebruikt/toegepast en fabrieks af gemonteerd door o.a. VAG

Welke van de twee nu kwalitatief beter is laat ik maar even in het midden, daar heb ik geen objectieve kennis van paraat.

Begin met het boren in ieder geval klein, eerst 6 en dan uiteindelijk de benodigde 8 of 10 mm boor (HSS)

Ik heb dat van bovenaf gedaan, ging met herhaaldelijk meten en soms wat gepast gokken eigenlijk heel goed, een ieder zal het waarschijnlijk weer net wat anders aanpakken.

Ook belangrijk is het ijzerdeeltjes weer goed op te ruimen (stofzuiger bv) en de gemaakte gaten weer te beschermen tegen roest.
Met citaat antwoorden
Oud 02-04-2014, 19:48
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Ik was van plan om eerst een klein gaatje in het midden vanaf de onderkant te boren, maar zoals jij in je topic ook al aangeeft, die kl*te uitlaatdemper
Meten is ook wel een goede, maar wat pak je dan als punt wat je van boven en beneden af kunt zien?

De stekkerdoos is echt een twijfelgevalletje... Ik heb zelf namelijk geen aanhanger, dus wat er achter komt hangen zal eens per jaar een fietsendrager of het aanhangertje naar de stort zijn.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL+ // Daihatsu Valéra // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 02-04-2014, 20:01
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Mjah het is al weer even geleden, hoe ik dat nu precies heb aangepakt staat me al niet meer zo bij, misschien een mooie klus voor de sleuteldag van 7 juni in Leidschendam anders?

Nou ja, het is aan de andere kant nu ook weer niet bepaald 'rocket-science' , maar inderdaad wel erg vervelend dat die uitlaatdemper zo in de weg zit, en juist op een brug zou je die er eerst mooi af kunnen halen.
Met citaat antwoorden
Oud 02-04-2014, 20:10
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Ach, dan rommel ik wel wat aan... Pilsje er bij en peukie er bij, heerlijk met dit weer!

Met citaat antwoorden
Oud 02-04-2014, 20:29
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Kijk that's the spirit, en peukie pilsie vind ik ook klinken als een goed plan, dat soort pauzes zijn heel goed om de zaak even van een afstandje te bekijken, wat op je hoofd te krabbelen en ernstig nadekend te gaan staan kijken bij het geheel
Met citaat antwoorden
Oud 02-04-2014, 21:04
General Custom's Avatar
V3C Clublid

bij mij neigt het alleen vrij snel naar uurtje peukie pilsie, kwartiertje werken

Maar we komen er wel

Met citaat antwoorden
Oud 03-04-2014, 17:16

Schema van bedrading gewoon downloaden en dan met een multimeter eventueel na kijken welke draad op welke pin zit. He, als ik het kan he...

Ik heb hem van onder uit geboord. Maar ik had echt een hele grote boor, geen KLOPBOOR maar een hele grote gewone. Gehuurd. Ik moest namelijk ook nog veel gaten dwars door muren boren, maar met een klopboor dwars door je achterbak, nee...
Met citaat antwoorden
Oud 03-04-2014, 21:44
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Die had ik inderdaad ook al op zolder gevonden, een klopboor van 1200 Watt
Helaas was dat ding iets te lomp om mee onder de auto te rommelen. Ik denk dat ik met het accuboormachientje een klein gaatje van onder naar boven ga boren, en dan met dat lomp geval er een groter gat van maak.

Met citaat antwoorden
Oud 03-04-2014, 22:19

Ja ik heb hem op as steunen gezet. Nu weet ik het weer.

Ik heb nog wel wat onderhoud aan de huidige Volvo. Zo moet de linker balk geheel onder de twee deuren door, kokerbalk hoe je het wil noemen vervangen worden. Niet echt voor de apk, maar dat is 1 lelijk laspaleis geworden...

Nu zit ik wel te denken, ik kan dat laswerk nog een jaar of 3 a 5 laten zitten en wachten tot het weer rot is, of die complete balk nu maar vervangen...

En dan de veerpoten nog, ja dat wilde ik nog jaren geleden doen. Al met al zit je zo aan de 700 euro...

Dus ja, wellicht dan toch wachten tot de balk rot is en vervangen moet worden....

Maar goed de trekhaak zit er in elke geval nog steeds goed onder, en er roest wat dat betreft niets...

Het enige jammere aan een 340 is, is dat al dat geld wat je er in pompt bij verkoop verdampt is. Echt veel brengen ze niet op. Je doet het voor jezelf en de hobby.
Met citaat antwoorden
Oud 04-04-2014, 19:52
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Hij hangt

Maar, dit was wel een lastige, de bumper losbouten, gaten boren, alles vastbouten, lastig, maar te doen... Overigens denk ik dat het met zijn 2en beter gaat dan alleen

Eerst netjes gaatjes geboord, met veel moeite n klein gaatje in het midden van een gat van onderaf geboord. Daarna van bovenaf groter geboord, en voor de 2 andere gaatjes het stalen plaatje als mal gebruikt.
Toen dat gebeurd was heb ik alles goed gestofzuigd, waarna ik de gaten van boven en onderaf met overdadig veel zinkspray heb behandeld.

Vervolgens de stalen platen (niet origineel maar nagemaakt, en daarom nt een paar cm te breed) gemonteerd. De bouten heb ik vastgezet met een borgmoer aan de onderkant.
Overigens, een originele handleiding om de trekhaak te monteren, had het over 2,4 en 4 Newton als aanhaalmoment van de bouten. Vrij weinig dacht ik, dus maar een keer goed aangedraaid.

De onderkant goed volgepekt met tectyl, onder het motto ''als het er niet afdruipt heb je niet genoeg gebruikt''

Bedankt voor de hulp allemaal!

Met citaat antwoorden
Oud 04-04-2014, 20:34
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Kijk aan, ook weer gelukt, ziet er prima uit zo.

Dat laatste heb ik ook gedaan, lekker wat tectyl erop gespoten en inderdaad alle bouten/moeren gewoon goed vastgezet.
Met citaat antwoorden
Oud 05-04-2014, 20:21
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

dat 2.4 en 4 gaat over Kgm ofwel Kilogrammeter. Dat is een oude aanduiding die nagenoeg (factor 9,81 ofwel de zwaartekrachtconstante in NL) overeenkomt met 10 newtonmeter. M.a.w. ze wilden graag dat je deze bouten met pakweg 24, en pakweg 40 Nm aanhaalde
Met citaat antwoorden
Oud 05-04-2014, 20:26
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Ah juustem, nou dat is wel een ietse pietsje meer geworden, zo even uit mijn hoofd de momentsleutel toen op ca 50 Nm gezet...

Ach ja, die trekhaak zal voorlopig niet ver komen op eigen initiatief
Met citaat antwoorden
Oud 06-04-2014, 06:09
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Bij mij moesten de plaatjes in de kofferbak nog een beetje bijbuigen aangezien die zelfgemaakt zijn. Ik denk dus dat het ook hier ietsje meer is geworden
Hoeveel Newton zou je nodig hebben om 8mm dik staal te buigen

Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: