Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Foto's, Info en Projecten > de Showroom

de Showroom show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 07-08-2017, 16:09
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Stevens tweede Volvo 340 diesel 1985

Tja, en toen had ik er ineens nog eentje bij

M'n huidige dagelijkse 340 diesel sedan begint steeds meer tering herrie te maken. Een van de drijfstang lagers staat op het punt naar de kl*te te lopen en dan kan ik waarschijnlijk m'n blok weggooien.

Dus wat doe je dan.... juist.... opzoek naar een vervanger.
Zoveel diesels zijn er niet meer laat staan hoeveel er worden aangeboden.
Dus toen deze voorbij kwam leek het mij wel wat. Zeker omdat het nog een '85er is. Vind de oude facelift toch een van de mooiste.

M'n groene diesel sedan wordt geschorst en gaat voorlopig gestald worden. Wachtend op restauratie. Wil hem uiteindelijk ook helemaal opnieuw gespoten hebben, maar één auto tegelijk, en dat is nu eerst m'n gele 343 klaar (gisteren weer mee verder gegaan)

Ondertussen een week geleden naar deze wezen kijken in Friesland. Ze hadden beschikking over een brug dus kon de auto van alle kanten goed bekijken.
Er is al een hoop aangebeurd wat roest schade betreft, maar nog lang niet alles.
En was dan ook nog zeker niet APK waardig.
De motor startte wat moeilijk maar toen hij eenmaal liep was het werkelijk een genot om naar de luisteren. Zo hoort een 1.6 diesel te klinken. Werkelijk prachtig.

En dat kon ik nu eens mooi vergelijken omdat volgens andere (ik zal geen namen noemen) ik een oude diesel niet gewend zou zijn en dat mijn groene sedan prima zou klinken.... jaja.... ik kan je in ieder geval nu vertellen dat het nu zeker 3 keer zoveel herrie maakt als het normaal was.

Afijn, aangegeven dat ik de auto wel wilde overnemen, en hem de week daarop wel kon komen halen.
Nou beschikte ze over hun eigen auto ambulance, dus een deal gemaakt dat voor €100 meer ze de auto zouden komen brengen.
Zo gezegd zo gedaan.

Van boven ziet de auto er op het eerste gezicht erg mooi uit, maar van onder is het een grote roestbak.
Er al veel aan gelast, zo ook de kriksteunen maar helemaal niet verder behandeld. Verder laat overal de coating van los en ziet werkelijk alles er roestbruin uit.

De auto was ooit af fabriek wit, nou hebben ze alles afgeplakt, en zelf overgespoten. bij alle naden en randjes zie je de witte lak er nog onder vandaan komen, want eerst schuren is niet gebeurd.
Ik vind het erg slordig gedaan, sommige plekken zijn al aan het afbladderen.

Goed, tot zover de inleiding

Vandaag aan de auto begonnen om hem klaar te maken voor de APK, gisteren bij Erik geweest met een hele boodschappenlijst en flink wat inkopen gedaan.

Zo eerst begonnen de originele achterlichten er weer in te zetten.
Daar ergerde ik me het meest aan namelijk.

Verder zie je ook hoe beide dorpels vervangen zijn, daar is een soort gootmateriaal voor gebruikt bij de bouwmarkt vandaan:

Het interieur is dan weer werkelijk smetteloos, echt bijna nieuwstaat
Er komen dan ook nog stoelhoezen over de stoelen.

Voorbumper is afkomstig van een 340 met CVT gezien de open roosters.
Maar aangezien de diesel een 360 carrosserie heeft zijn er aan het uiteinde van de kokerbalken geen openingen waardoor alles wat erin waait erin blijft zitten.
Bumper wordt vervangen en komen de verstralers te vervangen.
Bumper is nog erg netjes geen schaafplekken dus als iemand nog verstralers op z'n 340 wilt zonder in z'n bumper te boren? Alle bedrading netjes los gemaakt.
En de motorruimte is nog erg smerig, motor moet afgesteld worden en er zal heel wat vervangen moeten worden, want hij lekt aan alle kanten olie.... goh waar ken ik dat van...

Maargoed, tijd om eens wat nuttigs te doen.
Om te beginnen de voorste motorsteun balk vervangen, deze was namelijk behoorlijk doorgerot.
Patiënt op de bokkies: en de motorsteun verwijderd.

Echt zwaar verrot, als ik op de motor ging leunen hoorde ik het al kraken.

En de nieuwe, behandeld tegen roest en wel.

Die klus ook weer afgerond, de nieuwe balk zit weer op z'n plek.

De eind demper was ook verrot, zaten diverse gaten in, bleek ook nog de originele af fabriek te zijn, althans het was een originele van Volvo.
Ging er erg makkelijk onderuit. Zat al zowat los, het zit zowaar een keer mee met een uitlaat

En de nieuwe weer op z'n plek.

Kleine impressie van hoe de bodem er verder van onder uitziet:

Bumper verwijderd.
Zit nog een erg mooie radiator in, mooie plus punt voor de auto.

De ene koplamp was de reflector met matte zilveren verf gespoten, werkelijk hoe verzin je het, kwam totaal geen licht vanaf. En de andere koplamp was als nieuw, nou dat vind ik deze auto niet waard.
Had nog een mooi setjes gebruikte liggen.
Die dus nog even goed schoongemaakt, reflecoren waren nog prima. Niet de mooiste maar goed genoeg.

Het raam rechtsvoor zat muur en muur vast. Hoeveel kracht ik ook op de slinger zette, kwam echt geen beweging in.
Veel kruipolie en met veel moeite het raam omlaag gekregen.
Tijd voor een nieuw mechaniek.

Werk weer veiloos.

Voorlopig wel weer genoeg gedaan voor vandaag.
Andere keer weer verder. Want we zijn er nog niet.

Als het aan mij ligt, komt er een keer een dag en laat ik deze auto nog een keer opnieuw spuiten in het originele wit.
Want van dichtbij is het nog lang niet zo mooi als vanaf de foto's.

www.naafdopjes.nl en eventueel opknappertjes te koop, zie hierboven (project)
Met citaat antwoorden
Oud 07-08-2017, 19:31
plvdklugt plvdklugt is offline
**Newbie**

Clubleden,nu weten jullie gelijk waarom Steven weinig thuis is , nu weet ik als goede buurman waar hij is

en het was een leuk uitje naar Friesland om zijn nieuwe aanwinst te bekijken en ik weet dat er weer een mooie volvo 340 bij komt
Met citaat antwoorden
Oud 07-08-2017, 19:44
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Opnieuw weer een mooi project Steven!
Oud 07-08-2017, 20:17
Steven340's Avatar
V3C Technische Commissie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plvdklugt Bekijk bericht
Clubleden,nu weten jullie gelijk waarom Steven weinig thuis is , nu weet ik als goede buurman waar hij is

en het was een leuk uitje naar Friesland om zijn nieuwe aanwinst te bekijken en ik weet dat er weer een mooie volvo 340 bij komt
Nou weinig thuis.... probeer het een beetje om het weekend te houden, tja thuis valt ook zo weinig te doen, beetje op het forum neuzen

Met citaat antwoorden
Oud 08-08-2017, 12:11
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

het blauw is wel een mooie sprekende kleur. Lijkt me dat je hier dan beter een nieuwe eigenaar voor kunt zoeken die niet zo veel waarde aan de details hecht.

voor je eigen diesel heb ik al eens eerder geroepen... donor blok erin ... motor identificatie plaatje omzetten
Met citaat antwoorden
Oud 08-08-2017, 13:37
volvomania's Avatar
volvomania volvomania is offline
V3C Clublid

Misschien de motor uit de deze overzetten in die van jou?????? om em dan later als de andere klaar is van auto te wisselen?

Born Built Beauties Parts keeping our cars on the road!

www.Born-Built-Beauties.eu
Met citaat antwoorden
Oud 08-08-2017, 16:43
Steven340's Avatar
V3C Technische Commissie

nee nee, beide blokken blijven in beide auto's.
Kilometerstand matcht nu ook bij beide motoren.

Wil beide diesels op de weg houden, en wellicht inderdaad als m'n groene sedan gerestaureerd is de andere zo verkopen, maar dat zie ik tegen die tijd wel weer.

En zo mooi is die lak echt niet, op de rechtervoordeur onder de stootstrip, is het helemaal mat, en bobbeld de lak op.
Werkelijk op de foto ziet hij er fantastisch uit, maar wacht maar tot je er naast sta. En dan heb ik het niet over alleen de randjes rondom de ramen, spoiler etc...
Is ook over de roest heen gespoten.

De motor van de groene sedan is nu nog te reviseren, dus dat ga ik ook doen.
Eerst maar eens kijken wat de schade is en hoe erg de schade is, nadat ik deze helemaal uit elkaar gehaald heb.

Voorlopig dus deze APK klaar maken, goed anti roest behandelen, en gaan met die hap.
Ik ben altijd erg stipt in onderhoud, dus dat komt zeker goed met de blauwe, die houdt het nog wel een tijd vol.

Vandaag in ieder geval al heel wat inkopen gedaan.
- verse olie
- nieuw olie filter
- nieuw luchtfilter
- nieuwe v-snaar / dynamoriem
- nieuwe koelvloeistof

en d-riem moet ik nog achteraan.....

gloeibougies nog even doormeten, dan motor / brandstofpomp afstellen, start namelijk een beetje moeilijk.
Daarna de hogedruk reiniger er doorheen,

Dan vermoedelijke olie lekage verhelpen, voor zover ik kon zien / vermoed:
- koppakking
- voorste krukas keering, en wellicht achterste.

En tot slot koppeling afstellen, pakt nogal hoog op namelijk.

Met citaat antwoorden
Oud 15-08-2017, 20:31
Steven340's Avatar
V3C Technische Commissie

Vandaag de auto voor het eerst helemaal warm gedraaid tot de fan aansloeg en een blokkie om.

Had in ieder geval al de olie ververst en een nieuw luchtfilter geplaatst.
Ook het hele koelstysteem doorgespoeld met de tuinslang en voorzien van nieuwe koelvloeistof.

Moet alleen het brandstoffilter nog vervangen, maar die is besteld en onderweg.

Stationair stond deze wat aan de lage kant, dus dat allemaal afgesteld.
Ook de "choke" deed totaal niet z'n werk. (Officieel de "warm loop regeling" o.i.d.) Die dus ook afgesteld, morgen maar eens kijken wat hij doet met koud starten, en of dat beter gaat. Sloeg in eerste instantie niet meteen lekker aan.

Verder viel me op dat deze bij stationair draaien constand lichtgrijze uitlaat rook produceerd. Ook bij gas geven blaast hij er behoorlijk wat uit.

Nou heeft de auto 3 jaar stil gestaan, en ook behoorlijk achterstallig onderhoud, zal eens kijken wat het doet nadat ik flink wat snelweg gepakt heb.
Maar voor dat zover is, eerst APK.
M'n diesel sedan doet dat verder niet namelijk, zie je helemaal niets uit de uitlaat komen.

Daarna alle verlichting rondom werkend gemaakt, richtingaanwijzer relais was ook kapot.
Kachelweerstand is gesloopt, bimetaal is eruit gehaald, en dan werkt natuurlijk helemaal niets meer, waarom.....
Ruitenwisser motor maakt een schriekend geluid, (of het mechanisme)
Die maar eens smeren.

Viel me ook op dat beide deurvangers van de achterportieren nog ontbreken en dat alle schroeven van de deursluitingen los zaten.

Tjonge jonge jonge, wie weet wat ik allemaal nog meer voor beunhazenwerk ga tegenkomen.....

Voorlopig nog zat te doen....

Met citaat antwoorden
Oud 15-08-2017, 20:59
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

Grijze rook bij een diesel kan duiden op een slechte verbranding, oude koude diesels hebben dat in de winter wel vaker. Maar in de zomer?
Zou ook nog de koppakking kunnen zijn... Verklaart meteen de slechte koude start.

Maar eerst maar eens een keer goed warmrijden!
Oud 16-08-2017, 20:09
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

of de pomp staat een haartje te laat.

maar het meest simpele bij dieselmotoren die langer stilgestaan hebben; oude diesel brandstof.

ik zou indien mogelijk/realistisch de brandstof verversen als je een nieuw brandstoffilter monteerd; en het dan nog eens proberen.
Met citaat antwoorden
Oud 16-08-2017, 20:43
Steven340's Avatar
V3C Technische Commissie

Had Gerard Mulder even gesproken deze avond, de distributie riem lijkt vervangen te zijn, (ziet er nog erg mooi uit, niet verdroogd o.i.d. maar daarbij lijkt inderdaad ook de pomp niet afgesteld te zijn.

Bij de eerste 340 diesel is dit een bekend probleem volgens hem. Iedere D-riem heeft zo z'n rek. Bij het vervangen moet je standaard de pomp opnieuw afstellen. Heeft ook met de plaats van de spanrol te maken.
Die zit bij de latere 340 diesels op een andere plek waardoor dit probleem niet meer voordoet, aldus Gerard.

Dus dat staat nu ook op de to-do lijst.
Laat hem sowieso APK keuren bij Svenska, heb zelf geen klok om de pomp af te stellen, dus kan daar dan ook meteen.

Nu nog de volgende dingen die er nog aan moet gebeuren:
- blower fixen (kachelweerstand vervangen)
- linkerachterportier gaat van buiten niet open, sluiting moet vervangen worden.
- brandstofpomp afstellen
- kleppen stellen
- antiroest behandelen

En voor de afwerking:
- spatlappen monteren
- mooie 80's radio inbouwen
- voorbalk roosters monteren (deze zoek ik nog)
- dashcam inbouwen
- blauwe stoffen vloermatten ontbreken nog (wie heeft nog een origineel setje liggen?)
- deurvangers achterportieren monteren.

en vast nog een hoop kleine dingetjes.

Met citaat antwoorden
Oud 17-08-2017, 09:26
HipToBeSquare HipToBeSquare is offline
V3C Clublid

Wat een werk Steven! Maar mooi om te zien dat je er met frisse moed tegenaan gaat!
Met citaat antwoorden
Oud 22-10-2017, 14:11
Steven340's Avatar
V3C Technische Commissie

Hier mag ondertussen ook wel weer eens een update komen

Rij inmiddels dagelijks in deze auto, en werkelijk een genot. Motortje klinkt mooi, nog altijd met m'n eerste tank bezig, duurt wel erg lang voordat deze een keer leeg is, ben heel benieuwd naar het verbruik.

Maar goed, nog even wat foto's hoe deze er nu bij rijdt.

Mooie originele antenne op de kont aangebracht. Heeft af fabriek nooit een radio ingezeten, maar zeker als dagelijkse auto kan ik niet zonder.

De stoelen voorzien van een heerlijk zacht schapenbont, de huidige bekleding was nog zo ongeloofelijk netjes, en dat wil ik graag zo houden.
Ook de auto voorzien van een mooie vintage radio cassette, die ook weer als nieuw speelt na het voorzien van een nieuwe aandrijfsnaar voor het cassette loopwerk. Want gebruik dat nog best vaak

Ergens volgende week nog de auto goed antiroest behandelen, de roosters aanbrengen in de mistlamp gaten.
Deze heb ik nu inmiddels.

Als iemand trouwens nog een tankdop heeft liggen zonder sleutelgat met de opdruk "diesel" houdt ik me aanbevolen.
Maar ben nog altijd opzoek naar het "diesel" embleem voor op de achterklep, wel het oude letterype, zie de bijlage.
Bijgesloten Plaatje(s)
Bestandstype: jpg IMG_6333.jpg (66,1 Kb, 15x gelezen)

Met citaat antwoorden
Oud 22-10-2017, 21:59
Alexdepalex's Avatar
Alexdepalex Alexdepalex is offline
Frequente Gast (geen lid)

Geweldig man!
Met citaat antwoorden
Oud 23-10-2017, 09:50
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Ha, die schapenvachtjes staan eigenlijk best goed!
Met citaat antwoorden
Oud 23-10-2017, 21:53
leonsteyns's Avatar
leonsteyns leonsteyns is offline
V3C Clublid

Deze wagen ziet er echt prachtig uit!
Dat gaat nog wat beloven voor de gele...
Volvo 340 GL Variomatic B14.4S (1984), Volvo 340 GLE Millionaire #40/125 B172KD (1988)
Volvo 360 GLS RAI Special B200K (1985)
Volvo 440 GL B18U (1993)
Volvo 940 Estate Malmö D24TIC (1996)
Volvo V70 XC Comfort B5244T3 (2001)
Met citaat antwoorden
Oud 24-10-2017, 16:05
Steven340's Avatar
V3C Technische Commissie

Heeu prachtig? heb er zelf cosmetisch niets aan gedaan hoor.

Kijk maar eens hoe ze de dorpels hebben fefixt, ben er achter gekomen dat de originele dorpel er nog achter zit.
Deze zit er omheen gevouwen.

Echt bagger zooi

Durf ook niet met de auto door de wasstraat of met de hogedrukspuit erop.
Spuit ik alle lak eraf.
Wilde laatst de motorkap dichtdoen, had ik allemaal schilvers blauwe verf op m'n handen.
Bij het voorraam onderaan midden bladderd het nu ook af.
De originele lak zit er nog onder.
Op de foto's een beetje slecht te zien, zal eerdaags wat close ups maken.

Als het nou professioneel gespoten was had ik het misschien wel mooi gevonden, bijrijders deur onder de stootstrip is de lak dof en helemaal opgebobbeld.

Zo hoort hij origineel, en oooooit zal hij ook weer zo worden.

Met citaat antwoorden
Oud 20-01-2018, 21:47
Steven340's Avatar
V3C Technische Commissie

Vandeweek opweg naar m'n werk brak m'n uitlaat af.
Ook dit keer (net als toen bij m'n rai special) voor de middendemper.
Is wel een gevoelig punt, de rest van m'n 340's ook maar eens checken op scheuren, is al de tweede keer.

Gelukkig bood de heftruck op m'n werk uitkomst, en met heel veel moeie de uitlaatpijp van de voorpijp kunnen halen.
Die zat aardig vast geroest, was allemaal niet verrot, dus mooi kunnen lassen.

En zit er inmiddels weer onder, al met al zo'n 3 uur bezig geweest, mede omdat het allemaal niet meezat, as useal bij een uitlaat.

Valt verder niet zo heel veel meer over te updaten, motor lijkt steeds beter te klinken naarmate ik regelmatig olie ververs (ondanks dat ik hem al erg mooi vind lopen), elke 5000km om precies te zijn.

Lekt wel diesel bij de pomp en ook de voorste en achterste krukas keering is lek.
Verbruik rond de 1/17 1/18, zonder de lekage had dat wel 1/20 geweest zoals bij m'n groene.

Rij er nog tot april mee, zal dan ook geschorst worden i.v.m. met verhuising van het bedrijf waar ik werk, dan kan ik lekker op de fiets en is diesel rijden wat overbodig.
Maar wil hem ooit nog opknappen dus tot dan bewaar ik hem lekker

Met citaat antwoorden
Oud 21-01-2018, 00:28
Alexdepalex's Avatar

Ik vindt het altijd prachtig om te zien dat mensen onder een last werken zonder deze te zekeren.
Een collega van mij heeft dit niet kunnen navertellen.
Geeft een smeerzooi, kan ik je vertellen.
Met citaat antwoorden
Oud 21-01-2018, 06:38
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexdepalex Bekijk bericht
Ik vindt het altijd prachtig om te zien dat mensen onder een last werken zonder deze te zekeren.
Een collega van mij heeft dit niet kunnen navertellen.
Geeft een smeerzooi, kan ik je vertellen.
Zo te zien heeft Steven de auto wel enigszins gezekerd met een zware spanband aan de heftruck. Die zal er niet zomaar afschuiven.
Al moet ik daar aan toevoegen dat ik een heftruck persoonlijk altijd een bedenkelijk apparaat vind om als brug te dienen. In geval van nood snap ik wel dat het het beste alternatief kan zijn.
Oud 21-01-2018, 09:00
Steven340's Avatar
V3C Technische Commissie

Ik wou zeggen, de auto zit aan het sleepoog vast aan de heftruck. Zo kan de auto nooit van de lepels afglijden.
Zowel de heftruck als de auto staan op de handrem, ik heb helaas geen burg ter beschikking.

Op zo'n moment moet ik toch wat, had deze reactie wel verwacht maar heb er zeker over nagedacht. Ten slotte ben ik altijd met iemand samen, op de achtergrond staat een collega die ook aan het "beunen" was, dus was sowieso niet alleen, voor het geval dat.

Met citaat antwoorden
Oud 21-01-2018, 12:42
Wouter76's Avatar
Wouter76 Wouter76 is offline
V3C Clublid

Zit er in de buurt van Heiloo (Alkmaar) ook een DHZ garage?

Kun je lekker veilig en een stukje comfortabeler werken en is één en ander verzekering technisch ook beter voor elkaar.
Met citaat antwoorden
Oud 21-01-2018, 16:55
Steven340's Avatar
V3C Technische Commissie

Dat weet ik zo niet uit m'n hoofd, nooit naar gezocht ook eigenlijk.
Meestal als ik wat aan m'n auto te doen heb kan ik dat altijd bij Erik doen.

Alleen met een gebroken uitlaat ga ik niet dat hele stuk afleggen.

Met citaat antwoorden
Oud 21-01-2018, 17:32
Erik Erik is offline
V3C Clublid

Een vorkheftruk lijkt het gewicht goed te kunnen dragen en normaal is dat ook zo. Toch zou ik voor de zekerheid een bok oid onder de lepels zetten. We hebben ook wel eens een zware auto/bus op de tweekolommer. Gaat op zich prima, maar er komen wel bokken onder die niet dragen, maar net er onder staan. Bij een hydrolisch garagekrik doe ik vrijwel altijd een bok er onder en de vierkoloms brug zet ik in de vergrendeling.
Oud 21-01-2018, 19:13
Alexdepalex's Avatar

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erik Bekijk bericht
Een vorkheftruk lijkt het gewicht goed te kunnen dragen en normaal is dat ook zo. Toch zou ik voor de zekerheid een bok oid onder de lepels zetten. We hebben ook wel eens een zware auto/bus op de tweekolommer. Gaat op zich prima, maar er komen wel bokken onder die niet dragen, maar net er onder staan. Bij een hydrolisch garagekrik doe ik vrijwel altijd een bok er onder en de vierkoloms brug zet ik in de vergrendeling.
+1

Altijd zekeren. En dat zeg ik niet voor niets.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: