Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Discussie > Algemene discussie

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 15-10-2010, 10:38
huysmans's Avatar
huysmans huysmans is offline
V3C Clublid

Hier heb ik maten 6-13 op 1/4 en 10,12-24 op 1/2. Gaat prima, 3/8 vind ik zo gehannes. (en zit niet in de set )

Ik was bij het stellen van de koppeling erg blij met het 1/4 rateltje, dopje 10 en het imbus bitje dat ik had. (en bij het uitbouwen van het blauwe interieur bleek 1/4 ook erg handig )

Het is maar waar je de voorkeur aan geeft. Ik heb zat boutjes 10 los gekregen met de grote ratel die anders echt niet gelukt waren. Beleid is ook met 'lomp' gereedschap toe te passen. Ik denk dat m'n volgende aanschaf een uitgebreide mannesmann set gaat worden. Het is wel makkelijk om 1 koffer te hebben voor sleuteldagen. (ipv een kofferbak vol)

Tweeling 340 RAI special Streepje & Lijntje 22-5-1985
Met citaat antwoorden
Oud 15-10-2010, 16:17
Bart Manders's Avatar
Bart Manders Bart Manders is offline
V3C Clublid

De levensduur van gereedschap is vaak afhankelijk van het gebruik,lees dat t gebruikt wordt WAAR T VOOR BEDOELD IS.
Een schroevendraaier is nu eenmaal GEEN beitel!Een ratel is geen wrikstang en dr met een hamer op slaan om iets los te krijgen werkt ook niet echt levens verlengend!

Niet dat hier gezegd is dat dat moet kunnen hoor.

Alle waar is nu eenmaal naar zn geld maar de levensduur is vaak veel afhankelijker van de gebruiker dan van de kwaliteit .

Ik ben zelf best wel n zeikerd op gereedschap gebied.Slecht passend gereedschap resulteerd vaak,zoals Anjo al zei,in het kapot draaien van bouten of moeren.
En dan heb ik het nog maar ffff niet over het feit dat je dan meestal ook het behang van je klauwen kapot stoot of afschaafd !
Meestal resulteerd dat laatste in een vliegreis van het betreffende stuk gereedschap gevolgd door n tydrovende zoektocht er naar !

Waar ik bij bijv een ratel altyd wel op let is dat ie kleine vertanding heeft waardoor je daar met hele kleine slagen kunt werken.Veel ratels)en dat zijn dan meestal wel de goedkopere' hebben een grovere vertanding waardoor de werkslagen veel groter worden en da´s niet altyd erg practisch.

Ik ben zelf geen liefhebber van snap/on.Ik vind t niet prettig in de hand liggen maar dat is n gevoels-smaak/kwestie en doet verder nix af aan de kwaliteit en de afwerking.Die super is maar daar is de prijs dan ook wel naar!
Met citaat antwoorden
Oud 15-10-2010, 17:13
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

gaat bij 1/2 drive ook niet om het loshalen maar om het vastzetten van die kleine maatjes, M6, M8 en kleine vergelijkbare engelse shit heb je in no-time overtorqued bij het vastdraaien; er is amper gevoel aanwezig hoe je het ook wend of keert
Met citaat antwoorden
Oud 15-10-2010, 18:02
Bart Manders's Avatar
V3C Clublid

Ben ik helemaal met je eens Anjo.

Vanwege "voelen wat je doet"rij ik(als het echt hard gaat)ook liever n auto zonder stuur- en rembekrachtiging........maar dat is n HELE andere discussie !

Laatst aangepast door Bart Manders : 15-10-2010 om 20:07
Met citaat antwoorden
Oud 15-10-2010, 21:01
Wouter76's Avatar
Wouter76 Wouter76 is offline
V3C PoetsWouter

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AvdAkker Bekijk bericht
gaat bij 1/2 drive ook niet om het loshalen maar om het vastzetten van die kleine maatjes, M6, M8 en kleine vergelijkbare engelse shit heb je in no-time overtorqued bij het vastdraaien; er is amper gevoel aanwezig hoe je het ook wend of keert
Zo had ik dat bij jouw vorige reactie ook geïnterpeteerd, een moer losmaken met 1/2 is wat makkelijker met een wat grotere (langere) ratel, terwijl het vastzetten met teveel kracht kan gaan zonder dat je het doorhebt.

Ook begreep ik van de man in de gereedschapswinkel dat je voor echt heel erg vastzittende bouten/moeren beter de ratel niet kun gebruiken maar (weet de naam hiervan niet) zo'n stang van bv 30 cm met een 1/2 kop aan het eind.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart Manders Bekijk bericht
De levensduur van gereedschap is vaak afhankelijk van het gebruik,lees dat t gebruikt wordt WAAR T VOOR BEDOELD IS.
Een schroevendraaier is nu eenmaal GEEN beitel!Een ratel is geen wrikstang en dr met een hamer op slaan om iets los te krijgen werkt ook niet echt levens verlengend!

Niet dat hier gezegd is dat dat moet kunnen hoor.

Alle waar is nu eenmaal naar zn geld maar de levensduur is vaak veel afhankelijker van de gebruiker dan van de kwaliteit .
Daar ben ik het helemaal mee eens, dat was bij mij vroegahh wel anders (heb ik me laten vertellen door mijn ouders)
Met citaat antwoorden
Oud 15-10-2010, 22:20
AvdAkker's Avatar
V3C Clublid

wringijzer heet zo'n ding, zo'n korte is alleen nuttig als je er gelijk een meter pijp overheen schuift voor spul dat écht vast zit. naar mijn mening mag je een goede ratel altijd gebruiken voor spul dat "vast" zit, als je de arm van de ratel gaat verlengen wordt het pas link voor wat betreft het mechaniek aan kan.

ik heb een 1/2 wringijzer van iets van 60cm lang, ideaal als je écht een keer kracht moet zetten doch gebruik ik dat ding maar zelden.
Met citaat antwoorden
Oud 15-10-2010, 22:20
Dutchie's Avatar
Dutchie Dutchie is offline
Frequente Gast (geen lid)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wouter76 Bekijk bericht
Ook begreep ik van de man in de gereedschapswinkel dat je voor echt heel erg vastzittende bouten/moeren beter de ratel niet kun gebruiken maar (weet de naam hiervan niet) zo'n stang van bv 30 cm met een 1/2 kop aan het eind.
Klopt, een ratel is eigenlijk niet geschikt voor het hele zware werk. Heb er ook wel eens eentje gesloopt op een iets te vastzittende bout Daar is inderdaad een wringijzer meer geschikt voor

Met citaat antwoorden
Oud 16-10-2010, 01:07
Jos360's Avatar
Jos360 Jos360 is offline

Wringijzer is toch zo'n ding om tappen mee vast te zetten om met de hand draad te tappen? Ik was laatst al aan het zoeken naar de naam van zo'n "stang".
Met citaat antwoorden
Oud 16-10-2010, 08:46
huysmans's Avatar
V3C Clublid

Goede, geen flauw idee, ik heb zo'n 'vaste dop arm' gevraagd en kreeg de stang van 80 cm om een 1/2" dop op te klikken en alles of los of stuk te krijgen. (als die kop eraf is kan je in elk geval makkelijk uitboren )

Met citaat antwoorden
Oud 16-10-2010, 10:19
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

volgens mij is de officiele benaming een kniestuk. je hebt vaste kniestukken (dat zijn de sterkste), verschuifbare kniestukken en draaibare kniestukken.

die anjo heeft is een draaibare en met de lengte van dat ding knak je die bouten van de voorste remklauwen zó los
Met citaat antwoorden
Oud 16-10-2010, 10:24
AvdAkker's Avatar
V3C Clublid

wringijzer is inderdaad vreemdgenoeg de handelsnaam ervoor, terwijl zo'n "tapijzer" inderdaad ook een wringijzer is

google maar eens op 1/2 wringijzer
Met citaat antwoorden
Oud 16-10-2010, 10:37
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

ja, ik zie het. kniestuk levert amper 1 of 2 toepasselijk resultaten op de eerste pagina
Met citaat antwoorden
Oud 16-10-2010, 14:22
huysmans's Avatar
V3C Clublid

Een kniestuk is zo'n verloopstukje, waarmee je onder een hoek kan ratelen. (en wat we nodig hadden in Leidschendam om de laatste inbusbout van de bestuurdersstoel van de sloper los te halen)

Met citaat antwoorden
Oud 16-10-2010, 16:56
Jos360's Avatar
Jos360 Jos360 is offline

Inderdaad, een kniestuk noem ik zo'n ding om een dop mee onder een hoek te gebruiken.
Wringijzer lijkt me dus de juiste benaming ook, zelfs als dat ook de naam van zo'n handtapgeval is.
Met citaat antwoorden
Oud 16-10-2010, 17:50
huysmans's Avatar
V3C Clublid

Ik hou het op '80 cm handvat', vrij vertaald, na de 'grote blauwe waterpomptang' het grootste stuk gereedschap in de kist. (en men weet het dan wel te vinden)

Met citaat antwoorden
Oud 18-10-2010, 21:05
flip21 flip21 is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Niemand bekend met Proxxon?
Heb er wat dingen van en gaat al jaren goed mee.

760GLE | 1982 | B204GT | M90 | T3 60/63 turbo
Met citaat antwoorden
Oud 18-10-2010, 21:12
Kevin's Avatar
Kevin Kevin is offline
V3C Clublid

Hmm ik wist niet dat Proxxon dat ook maakte. Ik ben wel bekend met de tafelfrezertjes enzo van Proxxon. Heel mooi en goed spul!
Met citaat antwoorden
Oud 21-10-2010, 14:36
setsunakaede setsunakaede is offline
Forum Admin

Tot a.s. maandag (25/10) heeft Avao een Mannesmann dopsleutelset in de aanbieding: http://www.avao.nl/
Misschien interessant voor iemand? En hoe denken de pro's over deze set?
Oud 21-10-2010, 16:45
Wouter76's Avatar
Wouter76 Wouter76 is offline
V3C PoetsWouter

Ziet er fraai uit, misschien dat Wouter N kan aangeven in welke klasse deze doppen-set voetbal speelt

En een tip; leen je (zeer) goede duitse gereedschap dat speelt in de champions league (en misschien een kleine beschadiging heeft opgelopen) nooit uit aan het nationale elftal van een ander land, daar komt maar gedonder van....
Met citaat antwoorden
Oud 21-10-2010, 17:43
ZwerverRoodbaard's Avatar
ZwerverRoodbaard ZwerverRoodbaard is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wouter76 Bekijk bericht
Ziet er fraai uit, misschien dat Wouter N kan aangeven in welke klasse deze doppen-set voetbal speelt

En een tip; leen je (zeer) goede duitse gereedschap dat speelt in de champions league (en misschien een kleine beschadiging heeft opgelopen) nooit uit aan het nationale elftal van een ander land, daar komt maar gedonder van....
Ze voetballen in de Eerste Divisie, maar het is een erg leuk setje voor de gemiddelde zaterdagsleutelaar
1997 Volvo 940 Holiday, B230FK, 16T, Koni, BlaBla chips, LPG-G3 - daily
Met citaat antwoorden
Oud 21-10-2010, 18:50
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

nee, dit is zaterdagmiddag amateurs vanwege de vorm van de doppen.

dit spul is alleen geschikt om boutkoppen mee verrot te draaien, niet om mee te sleutelen. 100% afraden dus.
Met citaat antwoorden
Oud 21-10-2010, 19:49
Bart Manders's Avatar
V3C Clublid

Ik heb 2 jaar geleden toen ik nog regelmatig op zondag op de Nürburgring zat een koffer van Mannesman gekocht omdat ik t moe was om iedere x al het nodige gereedschap in te pakken.Super handig ding.Is meer zo'n koffertrolley met wieltjes en zo'n uitschuifbaar handvat en super gereedschap.Komplete doppenset met korte en lange doppen,steek-ring sleutels,inbussleutels,hamer,combinatietang,waterpomptang en zo''n kabelschoentjes tang.Onderin de koffer is nog n groot leeg vak voor vanalles en nog wat.Heb daar meestal de Stroboscooplamp,de multimeter en voelermaatjes liggen.Het enige wat we los moesten meenemen was de momentsleutel omdat die te groot is .
Ik heb tot nu toe nog nooit iets te klagen gehad over het materiaal.Als ik het (met tegenzin) in voetbaltermen zou moeten classifiseren dan zou het iets worden van championslegue kwaliteit met 'n eredivisie uitstraling.Een underdog dus eigenlijk.
Met citaat antwoorden
Oud 21-10-2010, 19:53
ZwerverRoodbaard's Avatar
ZwerverRoodbaard ZwerverRoodbaard is offline
V3C Clublid

Ik moet even zeggen dat die doppen er ook compleet anders uit zien dan mijn set
1997 Volvo 940 Holiday, B230FK, 16T, Koni, BlaBla chips, LPG-G3 - daily
Met citaat antwoorden
Oud 22-10-2010, 10:24
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

ja, kijk. Dat is 'zeskant' dus OK.

Mijn commentaar was gericht op de doppenset die Diede linkte bij Avao.

De doppen die Chris laat zien zijn zo te zien redelijk slank, en hebben zo te zien een vrij vlakke voorkant, zodat je ook een smalle moer/boutkop goed kunt pakken.

Deze set kan dus goed dienen voor het meeste werk, behalve het echte zware met verlengpijpen etc. Ofwel lijkt mij een handige en geschikte set voor als je er niet ál te hoge eisen aan stelt.

Als je hiermee op een sleuteldag aan komt zetten zal ik in ieder geval niet de neiging hebben om mijn eigen gereedschapstas erbij te gaan halen
Met citaat antwoorden
Oud 23-10-2010, 09:05
huysmans's Avatar
V3C Clublid

Klopt, de Avao set lijkt van een andere kwaliteit te zijn dan de groene koffer. Die koffer staat ook op mijn lijst. Een vriend van me (3 deuren verder) heeft 'm ook en dat is prima spul. (en als je een beetje geduldig bent of zoekt is die ook voor +- 100,= te vinden)

Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: