Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Licht en Elektra

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 25-03-2012, 19:19
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Schakelaar massakabel

Omdat ik mijn auto niet vaak gebruik (eens per maand of zo), gooi ik elke keer de massaklem van de accu los. Werkt goed! De accu loopt niet meer leeg
Alleen, nu is die klem gescheurd door de overmatige slijtage die het telkens vastzetten en loshalen met zich meebrengt

Nu heb ik 2 opties:
-Elk jaar een nieuwe massaklem er op zetten als hij weer gebroken is, met heel het gedoe van dien.
-Een hoofdschakelaar tussen de massakabel hangen die ik telkens om kan zetten.

Ik neig zelf naar de 2e optie omdat dat een hoop gedoe scheelt, maar is dit de beste optie? Of heeft iemand hier slechte ervaringen mee?
Met citaat antwoorden
Oud 25-03-2012, 20:36
LMogyorossy LMogyorossy is offline
Technische Commissie DCN

3e optie : accuklem niet te vast zetten, zodra je de klem niet meer heen en weer kunt draaien over de pool , zit deze vast genoeg .
Met citaat antwoorden
Oud 25-03-2012, 20:42
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Kan ook, maar kapot draaien doe ik natuurlijk ook niet expres. Van telkens los- en vastdraaien heeft het natuurlijk allemaal wel veel te lijden omdat het daar niet op gemaakt is...
Bovendien is een simpele schakelaar omzetten een stuk handiger dan telkens een sleutel pakken voor luie mensen als ik
Met citaat antwoorden
Oud 25-03-2012, 20:52
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

voor luie mensen zoals jij hebben ze ook wat uitgevonden:
http://www.autotapijt.nl/pages/produ...start-lock.php
dit is de eerste hit op google, als je verder zoekt kom je vanzelf andere uitvoeringen tegen
Met citaat antwoorden
Oud 25-03-2012, 21:33
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Die is op zich wel ideaal Anjo, want die zet je rechtstreeks op de accu. Dan is er niet eens een beugel/steun/wat dan ook nodig om een schakelaar te monteren!

Maar zo'n schakelaar kan ik dus gewoon zonder probleem monteren? Niet dat die contacten elke maand geoxideerd zijn of zo, en ik alsnog aan het sleutelen moet? Of heeft nog niemand dit op zijn V300 zitten
Met citaat antwoorden
Oud 25-03-2012, 22:20
powerflux's Avatar
powerflux powerflux is offline
V3C Clublid

met zon schakelaar moet de gehele startstroom van de startmotor daardoorheen, en das niet mis! beter uitzoeken waar je stroom blijft of alleen de component die verbruikt loshalen (radio?)
V90 3.0i '97 [620.000] & 965 2.5i '95 [365.565]
Met citaat antwoorden
Oud 25-03-2012, 22:43
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LMogyorossy Bekijk bericht
3e optie : accuklem niet te vast zetten, zodra je de klem niet meer heen en weer kunt draaien over de pool , zit deze vast genoeg .
Sterker nog, ook als je de klem met wat kracht nog wl kunt verdraaien zit die ook al vast genoeg. Je pakt hem er dan zo af met de hand, in een draaiende beweging, maar hij zal niet vanzelf lostrillen.

Zo'n accuklem met schroef onderbreker is een mooiere oplossing maar met bovenstaande methode heb ik dat zelf nog nooit nodig gehad...
Met citaat antwoorden
Oud 25-03-2012, 23:17
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Ik denk dat ik inderdaad voor zo'n schroefverbinding ga. Dat kost dan een paar tientjes, maar kan zomaar een hoop ergernis voorkomen...
Met citaat antwoorden
Oud 26-03-2012, 10:05
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Ik had laatst een halve dag m'n lichten aan laten staan, maar de auto startte nog gewoon. Met andere woorden: met een gezonde accu zal het zo'n vaart niet lopen.
Met citaat antwoorden
Oud 26-03-2012, 11:01
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Bij de Huva (plaatselijke automaterialenzaak) hadden ze alleen zo'n massaschakelaar waarvoor je ergens een gat moet boren niet ze een met zo'n schroefverbinding die je rechtstreeks op de accu zet
Dan maar zonder schakelaar dus, en kijken of ik nog eens tegen zo'n ding aanloop...

@JL Die accu van mij is niet alles meer, maar omdat ik de auto nauwelijks gebruik heeft het ook weinig zin om een nieuwe te kopen...
Met citaat antwoorden
Oud 26-03-2012, 11:04
flyhart's Avatar
flyhart flyhart is offline
Frequente Gast (geen lid)

Waarom gebruik je het ding eigenlijk zo weinig? Er is toch niks leuker dan rijden? hetgeen de machines ook voor bedoeld zijn

klik voor mijn Volvo 360 GLS Hatchback 1984
Met citaat antwoorden
Oud 26-03-2012, 11:41
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Vooral tijdgebrek eigenlijk...

Naar mijn werk ga ik op de fiets, want van die 2 kilometer wordt de auto niet warm... De avonden vallen momenteel helaas ook al af omdat ik vanwege nachtblindheid maar amper kn autorijden in het donker. Dan blijft zondag over, ten minste als het dan goed weer is en ik niks anders te doen heb.

Gelukkig krijg ik binnenkort 2 dagen weekend per week
Met citaat antwoorden
Oud 26-03-2012, 12:58
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

wat ik zelf in de winterperiode nog wel eens doe is gelijk aan de methode van Wouter; met een tang (wel oppassen dat je de pool niet beschadigt) de kabel al draaiend eraf trekken. De massakabel zit dus altijd "handvast" en daar heb ook ik totaal geen problemen mee, zelfs bij het starten bij vrieskou gaat starten nog uitstekend.
Nu de zomerperiode er weer aankomt rijdt de auto minstens 1x per twee weken en dan kan de kabel er gewoon aan blijven zitten.

JUIST als je de auto weinig gebruikt, moet je een goede accu hebben! Bij voorkeur eentje met veel capaciteit.
Oud 26-03-2012, 14:27
Spurt Spurt is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door General Custom Bekijk bericht
Vooral tijdgebrek eigenlijk...

nachtblindheid.

Nachtblindheid krijg je dat zo ineens, of is dat iets wat je bij de geboorte meekrijgt? En hoe manifesteert zich dat?

Sorry ik had eerst een beetje onderzoek moeten doen op Internet alvorens mijn vraag te plaatsen. Ik vond inmiddels dit:

Nachtblindheid is een vrij zeldzame aandoening van de netvliezen. Ongeveer 1 op de 3000 a 4000 mensen lijdt aan nachtblindheid. Nachtblindheid is meestal erfelijk.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/...-mogelijk.html

Laatst aangepast door Spurt : 26-03-2012 om 14:43
Met citaat antwoorden
Oud 26-03-2012, 14:46
Bart Manders's Avatar
Bart Manders Bart Manders is offline
V3C Clublid

Ik gebruik graag deze....

http://www.isa-racing.com/index.php/...-Zubehoer.html

Zijn in de meeste autospeciaalzaken gewoon verkrijgbaar.
Met citaat antwoorden
Oud 26-03-2012, 19:32
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spurt Bekijk bericht
Nachtblindheid krijg je dat zo ineens, of is dat iets wat je bij de geboorte meekrijgt? En hoe manifesteert zich dat?
Om het je te kunnen voorstellen:
Als je 's avonds rijd met de auto, dan kun je alles min of meer zien. Komt er dan een auto tegemoet dan zie je heel even niks meer, maar dat komt binnen een minuut weer terug. De tijd daartussen heb ik eigenlijk altijd, al wordt mijn zicht dan wel heel langzaam beter. Dit duurt bij mij ongeveer een kwartier, maar ook daarna zie ik maar amper.
Als ik een tijd zonder licht in een bos loop bijvoorbeeld, dan kan ik als ik naar beneden kijk mijn voeten nt zien. Kijk ik 3 meter voor me op de grond, dan zie ik daar totaal niks. Ik zie dan dus letterlijk niet waar ik loop.

Nu kan ik binnen de bebouwde kom wel autorijden in het donker, want door de koplampen in combinatie met de straatlantaarns kan ik alles net voldoende zien. Houden de straatlantaarns op, dan kan ik net zo goed omdraaien. Ik zie dan alleen waar de lichten schijnen en 1 2 meter er langs en langs de auto. Bovendien, als er dan een tegenligger komt, moet ik weer een kwartier wachten tot ik die 1 2 meter weer zie

Autorijden in het donker doe ik dus alleen als het cht niet anders kan. Maar gelukkig kn ik het wel in geval van nood, het had ook zomaar gekund dat ik zelfs met straatlantaarns binnen de bebouwde kom niks kon zien. Helemaal nachtblind ben ik dus niet, maar wel heel slechtziend...
Met citaat antwoorden
Oud 26-03-2012, 19:35
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart Manders Bekijk bericht
Ik gebruik graag deze....

http://www.isa-racing.com/index.php/...-Zubehoer.html

Zijn in de meeste autospeciaalzaken gewoon verkrijgbaar.
Die zijn best handig, in mijn moeder haar auto zit dit type standaard. Misschien dat ik die dingen er nog een keer inmaak

Voor nu is het probleem overigens weer opgelost, ik had nog ergens een massakabel liggen van een 340 die ik eens met een partij onderdelen heb opgehaald
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: