Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Techniek CVT / Variomatic

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 05-05-2012, 18:24
Barda340 Barda340 is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

schakelaar bij de pook?

Heren,

Vandaag een 2de 340 erbij gekocht. naast een 340VAN heb ik nu ook een 340 dll uit 86 variomatic. nu heb ik een vraag over een schakelaar doe zich bevind tussen de voorstoelen in de buurt van de pook. tekentje op de schakejlaar is een virkantje met een diagonaal lijn erin waarvan de ene helft ingekleurt.

Schskelaar ingeschakelt loopt de auto stationer wat hoger in de toeren en uitgeschakelt wat lager in de toeren en loopt de motor wat slechter.

Kqn iemand mij vertellen wat de functie is van de schakelaar? En wanneer je hem wel en niet gebruikt?

Helaas kan ik geen fotos uploade van mijn telefoon..
Met citaat antwoorden
Oud 05-05-2012, 18:40
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

kijk even op de techniekpagina van de website. als de motor zoals nu anders gaat lopen is de stationairafstelling in ieder geval niet goed.
Met citaat antwoorden
Oud 05-05-2012, 18:58
Niels's Avatar
Niels Niels is offline
V3C Clublid

De functie van de schakelaar is het geforceerd in een lage versnelling houden van de variomatic, handig voor steile afdalingen etc
'11 BMW R 1200 GS
Met citaat antwoorden
Oud 05-05-2012, 19:27

oke ja ben er achter dat het de bergrem schakelaar is.
Als de schakelaar in of uitgeschakelt staat en de motor loopt hierdoor beter of slechter stationer. heeft dit dan te maken met de afstelling van de carburateur? of is er iets mis met het emvk?

Wat is trouwens de volledige naam van EMVK? oftwel wat betekent die afkorting volledig?
Met citaat antwoorden
Oud 05-05-2012, 22:22
2 Fast 4 U's Avatar
2 Fast 4 U 2 Fast 4 U is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Barda340 Bekijk bericht
Wat is trouwens de volledige naam van EMVK? oftwel wat betekent die afkorting volledig?
Elektro Magnetisch Vierweg Klep
Vermogen: Hoe snel de auto de muur raakt,
Koppel: hoe ver de auto de muur mee neemt.
Met citaat antwoorden
Oud 06-05-2012, 08:20
Bart Manders's Avatar
Bart Manders Bart Manders is offline
V3C Clublid

Dit is de bergremschakelaar.

Door deze in te drukken tydens het rijden schakelt de vario terug zodat de auto op de motor gaat afremmen.Hetzelfde gebeurd als je remt.

Het is vooral gedacht voor heuvel-of bergachtige gebieden om het gebruik van de voetrem te kunnen beperen en optimaal van de mogelijkheden van het systeem gebruik te kunnen maken.

Ik weet niet precies hoe het verder electronisch geregeld is bij een 300 serie maar bij de DAF's kon je op die manier ook sneller optrekken.Door de schakelaar ingedruk te laten bij het wegrijden houd de vario dus langer de lagere overbrenging vast waardoor optrekken iets snel gaat.
Met citaat antwoorden
Oud 06-05-2012, 21:44
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

eej kap eens met 3 keer hetzelfde topic openen!?
Met citaat antwoorden
Oud 07-05-2012, 19:26

Ja sorry probeerde via me telefoon een topic aan te maken maar dat werkt niet helemaal goed dan

Maar bij het lezen van de techniekpagina kom ik nog niet helemaal tot een antwoord op mijn vraag:

Als de schakelaar in of uitgeschakelt staat en de motor loopt hierdoor beter of slechter stationair. Heeft dit dan te maken met de afstelling van de carburateur? of is er iets mis met het emvk?

lijkt mij namelijk dat de 340 stationair net zo goed moet lopen bij zowel in als uitschakeling van de bergremschakelaar
Met citaat antwoorden
Oud 07-05-2012, 21:49
punkazz's Avatar
punkazz punkazz is offline
V3C Clublid

Dit betekent iig dat die schakelaar het doet. Dat is positief. Echter de bergrem moet minimaal invloed hebben op de stationairloop. Net als het rempedaal. Het kan best zijn dat de carburateur net niet helemaal lekker is afgesteld, waardoor hij al dan niet beter gaat lopen als je de bergrem inschakelt. Als het echt een heel overdreven verschil is, dan is er iets mis met de afstelling (toevallig net nieuwe APK?) of daaraan voorafgaand: valse lucht, of allerlei andere oorzaken. Check: http://forum.volvo300club.nl/showpos...5&postcount=33 en http://forum.volvo300club.nl/showpos...08&postcount=5 en http://www.youtube.com/watch?v=qUJ1S2uW2ac
Oud 07-05-2012, 22:05

Ja ik heb hem net aangekocht en daarbij werd mij vertelt dat de carberatuer net gereviseerd was. maarja hij liep wel aardig tot ik die schakelaar ontdekte, daarnaast had die nog weinig km gelopen 55000 en weinig roest dus heb hem toen aangekocht. maar nu blijkt dus dat die niet helemaal lekker loopt
Met citaat antwoorden
Oud 07-05-2012, 22:13
Wouter76's Avatar
Wouter76 Wouter76 is offline
V3C Clublid

De motor mag onder gebruik van wat valse lucht ( wat gebeurt bij inschakelen bergrem) net wat anders stationair gaan lopen maar zeker niet meer of minder toeren gaan draaien.

Bij inschakelen bergrem meer toeren: mengsel staat in de basis te rijk.

Bij inschakelen bergrem minder toeren: mengsel staat in de basis te arm.

De hints en tips om dit op te lossen heeft Steven al aangegeven d.m.v de linkjes.
Met citaat antwoorden
Oud 07-05-2012, 23:14
punkazz's Avatar
punkazz punkazz is offline
V3C Clublid

Als-ie net (goed) gereviseerd is, dan is het ook niet meer dan logisch dat je dan de boel opnieuw moet afstellen. Geen schande. Dan was hij waarschijnlijk voorheen afgesteld op de ongereviseerde carburateur (en dus eigenlijk juist niet goed).

Het kan verder geen kwaad om de testjes op de website te doen i.v.m. werking EMVK, en om even te kijken of alle vacumslangen weer netjes zijn aangesloten (scheuren komen ook wel eens voor). Ik denk bijvoorbeeld ook aan de restrictie in het t-stukje bij de carterontluchting van het kleppendeksel.

Als je denkt dat dit allemaal ok is, dan kun je heel makkelijk zoals in het filmpje (linkje) de boel even afstellen. Bij een garage kunnen ze het heel precies doen met een CO-meter, maar let dan op dat ze 'm niet naar moderne maatstaven afstellen! Controleer ook eens de klepspeling, scheelt ook in hoe rustig de motor stationair loopt. Evenals het vernieuwen van de ontstekingsdelen!

Bij die lage kilometerstand moet ik ook meteen denken aan de koppeling, kan zijn dat die nooit is bijgesteld. Dat hoort bij het onderhoud van een CVT.

Dit zijn zomaar wat tips, en als dit allemaal wat 'eng' klinkt, dan kan het geen kwaad om lid te worden en eens naar een sleuteldag te komen. Scheelt je weer gedoe bij een garage.
Oud 09-05-2012, 20:50

Ik heb zojuist het vacuum systeem gecontroleerd en het emvk systeem gecontroleerd en dit zijn de resultaten:
Vacuumsysteem:
Bij het inblazen van slang B krijg ik duidelijke tegendruk. Bij het inblazen van slang A geen enkele respons of druk wat opgebouwd wordt.

Controle EMVK:
slangen A en B zijn los. Bij het aanzetten van de bergremschakelaar gaat uitgang van B zuigen. Bij het verhogen van de toeren gaat slang A ook zuigen. Mijn conclusie is dat eht EMVK naar behoren werkt?

Ik ga dus de 340 eerdaags effe op de brug zetten en van onderaf is kijken wat er met slang A mis is.

Wat me verder heel er op viel is dat bij het inschakelen van de bergremschakelaar (slangen A en B aangesloten) een heel luidruchtig sissengeluid bij het EMVK vandaan komt. Ook bij het uitzetten van de motor hoor je daar een sissendgeluid van afkomen. Daarom twijfel ik nu of het EMVk wel goed is?
Met citaat antwoorden
Oud 09-05-2012, 20:53

en de foto voor de duidelijkheid
Bijgesloten Plaatje(s)
Bestandstype: jpg EMVK.jpg (54,5 Kb, 6x gelezen)
Met citaat antwoorden
Oud 09-05-2012, 20:59

http://forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=7704

Ter aanvulling; Wat ik hier lees in de eerste zin komt goed overeen met mij bevinding. Als ik slang B dichtknijp, stationer lopend, loopt het toerental terug en loopt de motor minder.... ?
Met citaat antwoorden
Oud 09-05-2012, 21:11
Niels's Avatar
Niels Niels is offline
V3C Clublid

De aansturing van je EMVK werkt in elk geval correct!

Met het door jou behaalde resultaat zou je volgens het stappenplan moeten zoeken in een losgeschoten slang naar de primaire. Hopen dat het inderdaad zo eenvoudig blijkt

Disclaimer: dit bericht is geschreven door een oud-inwoner van Woubrugge dus wantrouwen van jouw zijde is volledig op zijn plaats
'11 BMW R 1200 GS
Met citaat antwoorden
Oud 09-05-2012, 21:27

Indd hopen dat het zo eenvoudig is. Hahah ja normaal gesproken wel maar vertouw er nu wel op.
Ik mag ook eerder een oud-inwoner van woubrugge dan een inwoner van woubrugge haha

Is het trouwens gek als ik er nu nog mee rond rij en ik merk bij het inschakelen van de bergrem dat de auto veel zwaarder optrekt??

Laatst aangepast door Barda340 : 09-05-2012 om 21:48
Met citaat antwoorden
Oud 10-05-2012, 21:29
cryowim cryowim is offline
V3C Clublid

als dat zo is zijn waarschijnlijk de slangen verwisselt ze hebben een iets verschillende diameter weet zo niet meer welke waar op hoort rij momenteel met 5 bak
Met citaat antwoorden
Oud 16-06-2012, 14:30

Ik ben er achter gekomen dat wanner ik stationair draai en ik de rem goed intrap er geen verschil meer is tussen het in en uitschakelen van de bergremschakelaar. Kan iemand vertellen waar dan waarschijnlijk het probleem zich bevind?

(ivm met drukte staat mijn vario al een paar weken binnen in de schuur en heb nog weinig tijd gehad om er verder naar te kijken, helaas. vandaar ook dat eht een tijd geleden is dat ik gereageerd heb.)
Met citaat antwoorden
Oud 16-06-2012, 16:32
Bart Manders's Avatar
V3C Clublid

Dat is vrij logisch.

Als je de rem intrapt bedien je ook de emvk,net als wanneer je de bergrem schakelaar bedient!
Als je remt moet de vario terugschakelen,hetzelfde wat gebeurt als je de bergrem inschakelt.

Je moet je pas zorgen gaan maken als de motor wel reageert als je eerst de rem en meteen daarna de bergrem bedient(of andersom)!
Met citaat antwoorden
Oud 16-06-2012, 17:16
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

works as designed
Met citaat antwoorden
Oud 16-06-2012, 22:43
VolvoDaf VolvoDaf is offline

Voor het inschakelen van de terugschakelkant van de emvk via het rempedaal moet je wel harder trappen anders werkt hij niet..
Met citaat antwoorden
Oud 18-06-2012, 17:04

Dus als ik jullie reacties goed begrijp betekend dit dat het emvk goed werkt??

En dan moet ik alleen nog effe verder zoeken waarom die dan stationer slechter gaat lopen bij het in/uitschakelen van de bergremschakelaar zonder dat ik de rem intrap... (dus naar de vacuumslang voor het optrekkken/terugschakelen, die geen tegendruk tegendruk gaf...)
Met citaat antwoorden
Oud 18-06-2012, 18:03
Bart Manders's Avatar
V3C Clublid

Dat slechter lopen komt DOORDAT je EMVK goed werkt.De motor zuigt de leiding vacuum.De lucht die uit de leiding wordt gezogen (waardoor dus t vacuum ontstaat) wordt t inlaat spruitstuk in gezogen en heeft dus (tydelijk ) het zelfde effect als wanneer de motor ergens valse lucht aanzuigt!
Met citaat antwoorden
Oud 18-06-2012, 19:06

Maar uit het stappenplan op de techniekpagina; Diagnose en storingzoeken aan de CVT; komt uit dat het opschakelvacuum niet goed werkt (bouwt geen druk op) dus dat is zowizo al niet goed.

Daarnaast heb ik op het forum gelezen dat bij stationair lopen het niet uit moet halen of je de bergremschakelaar in of uit heb staan, maar dat is nu niet het geval.. hij begint dan gewoon slecht te lopen.. en dat hoort niet.

Dus eerlijk gezegd snap ik niet zo goed wat je bedoelt met slechter lopen en dat dat juist normaal is...
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: