Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Motor en Aandrijving (2 Liter)

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 28-03-2007, 16:34
KonradW KonradW is offline
Frequente Gast (geen lid)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch History Bekijk bericht

Om dát in je 360 te hebben.... Woooooooow!
dan heb je een tank met jetdrive
alleen nog ff een loop door je ruit maken en je bent compleet

Km stand: 66683
Met citaat antwoorden
Oud 28-03-2007, 16:39
Bodejodel's Avatar
Bodejodel Bodejodel is offline
V3C Clublid

Daar teken ik wel voor ja
Nouja, die loop niet hoor...
Oud 28-03-2007, 16:45
Dutchie's Avatar
Dutchie Dutchie is offline

Die loop is ook wel prettig, kun je irritante weggebruikers mee van de weg schieten

Met citaat antwoorden
Oud 28-03-2007, 17:06
KonradW KonradW is offline

haha opzich
licht brisant granaatje erin

ik zie ineens een hele hoop minder golfjes voor mij rijden

Km stand: 66683
Met citaat antwoorden
Oud 28-03-2007, 17:08
Dutchie's Avatar
Dutchie Dutchie is offline

Hahaha, idd

Met citaat antwoorden
Oud 29-09-2020, 07:58
Johnny40's Avatar
Johnny40 Johnny40 is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Tja. Heel oud topic.maar toch ff een vraagje... mijn temperatuur meter staat na een ritje van 10min al tegen het max streepje aan. Het lampje gaat niet branden en de in en uitgaande slang van de radiateur zijn beide goed warm. De ventilator kan ik bij koude motor rond draaien al staat hij daarna gelijk stil. Bij warme motor (dus tegen max aan op meter) kan ik hem makkelijk rond gooien.. mijn idee is dat de visco niet 'vast' gaat bij een hoge temperatuur.. kan dat?
Oud 29-09-2020, 10:05
Wouter76's Avatar
Wouter76 Wouter76 is offline
V3C Clublid

Ik vermoeden eerder een niet of niet geheel opengaande thermostaat.
Met citaat antwoorden
Oud 29-09-2020, 12:14
JKiers's Avatar
JKiers JKiers is offline
V3C Clublid

Al rijdend doet de rijwind 't koelen en heeft de viscofan geen functie meer (denk ik), tenzij er een kar achter hangt en je toeren maakt oid.

Binnen 10 min al "heet" lijkt idd op een thermostaat die niet open gaat, maar dan zouden je radiatorslangen ook niet warm zijn. Als er niets voor de radiator steekt zou ik 't koelsysteem eens goed doorspoelen, met name je radiateur.
Oud 29-09-2020, 20:36
BartJu's Avatar
BartJu BartJu is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JKiers Bekijk bericht
Al rijdend doet de rijwind 't koelen en heeft de viscofan geen functie meer (denk ik), tenzij er een kar achter hangt en je toeren maakt oid.

Binnen 10 min al "heet" lijkt idd op een thermostaat die niet open gaat, maar dan zouden je radiatorslangen ook niet warm zijn. Als er niets voor de radiator steekt zou ik 't koelsysteem eens goed doorspoelen, met name je radiateur.

Met een kanttekening: ik heb bij de B21A in de 245 me hier ook door op verkeerde been laten zetten. De slangen werden wel warm, omdat de thermostaat vast zet op een kiertje. Wel flow, maar niet genoeg, en ook flow bij koude motor. Dus lang gezocht, wegens valse aannames...

Testen door open te maken en inspectie/testen.

Of eerst gewoon stationair laten warmdraaien. De slangen moeten eerst koud blijven, dan bij openen thermostaat plots warm worden. Als het geleidelijk gaat hangt ie, maar is niet helemaal dicht.

Waar zit de sensor die de temp moet aangeven? Daar wordt het iig heel snel heel warm, of de sensor klopt niet helemaal meer...

[edit:]

Je kunt ook nog kijken of je de visco vast kunt zetten, zodat ie altijd meedraait. Als dat helpt is het idd de visco denk ik.

Laatst aangepast door BartJu : 29-09-2020 om 20:38 Reden: afterthought bijgevoegd
Met citaat antwoorden
Oud 30-09-2020, 00:35
Johnny40's Avatar

Citaat:
Je kunt ook nog kijken of je de visco vast kunt zetten, zodat ie altijd meedraait. Als dat helpt is het idd de visco denk ik.
Jep dit ga ik morgen eerst doen. Ik heb vandaag de auto warm gereden tot streepje maximaal, toen zonder bang te zijn met draaiende motor mijn hand in de ventilator gestoken.... nee das niet waar, met een waterpomptang voorzichtig tegen het hart aan gedrukt, maar ik kon hem zo stil zetten.... Ik zal eens kijken of ik hem ergens mee vast kan zetten. (schroefje of klemmetje ofzo.) En dan maar eens opzoek naar een nieuwe visco en gelijk maar een thermostaat. Dat zijn ook de kosten niet.

Zit er veel verschil in visco-koppelingen, maten of verschillen in aangrijpen? Of zeggen jullie dat ik beter een elektronische ventilator erin kan zetten?
Oud 30-09-2020, 06:12
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Niet dat ik weet. Volgens mij hadden alleen de eerste B19’s een vaste fan.
Geen verschil na mijn weten.

Heb nog wel zo’n koppeling liggen.
Zal vandaag even kijken hoe die voelt.

www.naafdopjes.nl Te koop: 1988 340 Basic CVT *nieuwstaat*
Met citaat antwoorden
Oud 30-09-2020, 08:22
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

Ik zou er niet zomaar een andere viscokoppeling opzetten. Afgelopen zomer reed ik met 35 graden, een loeizware aanhanger en de airco aan (940 B230FT, en dus met hete aircokoeler VOOR en hete olie koeler NA de radiateur). Zelfs dan blijft de viscokoppeling soepel.

Is ie dan stuk? Vast. Maakt dat iets uit voor de motor koeling? In NL onder normale omstandigheden niet.
Voordat je geld gaat uitgeven zou ik eerst eens de radiateur doorspoelen en/of de thermostaat verwijderen voor een testrondje.
Daarna de sensor eens doormeten.

Pas daarna zou ik gaan denken aan zaken als een waterpomp of viscokoppeling.
Oud 30-09-2020, 08:44
François's Avatar
François François is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door volvofiel Bekijk bericht
Ik zou er niet zomaar een andere viscokoppeling opzetten. Afgelopen zomer reed ik met 35 graden, een loeizware aanhanger en de airco aan (940 B230FT, en dus met hete aircokoeler VOOR en hete olie koeler NA de radiateur). Zelfs dan blijft de viscokoppeling soepel.

Is ie dan stuk? Vast. Maakt dat iets uit voor de motor koeling? In NL onder normale omstandigheden niet.
Voordat je geld gaat uitgeven zou ik eerst eens de radiateur doorspoelen en/of de thermostaat verwijderen voor een testrondje.
Daarna de sensor eens doormeten.

Pas daarna zou ik gaan denken aan zaken als een waterpomp of viscokoppeling.
U gaat door naar de volgende ronde!
Oud 30-09-2020, 10:02
Robert340 Robert340 is offline
V3C Forum Moderator

Ik heb het al eens eerder gelinkt op het forum, maar ik doe het nog een keer:
Ik ben heel tevreden over dit bedrijfje, eigenlijk eenmanszaak aan de overkant van de ijsselkade in Zutphen.
Voor een paar tientjes is je radiateur weer als nieuw.

http://www.oldtimerradiateur.nl/
Met citaat antwoorden
Oud 30-09-2020, 10:06
volvofiel's Avatar
V3C Ledenadministratie

Dat is een goede Robert, dank! Ik heb nog een Chevy uit 1962 met een radiateur waar een soort rolgordijntje in zit, met bediening onder het stuur.
Die radiateur is lek en natuurlijk nergens meer te vinden, misschien kunnen zij helpen
Oud 30-09-2020, 17:53
Johnny40's Avatar

Citaat:
Pas daarna zou ik gaan denken aan zaken als een waterpomp of viscokoppeling
Jep. Raar dat ik nog niet eerder verder gekeken heb. (Waarschijnlijk omdat mijn koelslangen wel warm werden)
Maar net de visco vast gezet. Rondje gereden. Geen verschil, kei warm die motor. Ik zet m uit. Draai de dop van het expansievat. Bijna geen sis en koelwater koud.. waterpomp dus.. beetje jammer.. gaan we die maar eens vervangen. Weet iemand zo uit zijn hoofd of de radiateur er voor uit moet? Denk het haast niet trouwens....
Oud 30-09-2020, 18:17
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Toevallig heb ik ooit naar de viscokoppeling gekeken, niet bij een Volvo maar het principe blijft voor elke auto het zelfde.
Voor een smallblock chevy kun je gewoon verschillende versies krijgen, hangt af van wat voor regio je woont. Het hete California stelt andere eisen dan het koude New York. Het blijft echter gerommel in de marges, net als je thermostaten met verschillende temperaturen kunt krijgen. Je kunt echter de viscokoppeling ook gewoon vervangen door een vaste plaat zodat de ventilator altijd meedraait. Geen big deal, want dat ding voegt alleen iets toe bij langzame snelheden en draait boven de 15km/h gewoon doelloos mee omdat de rijwind koelt.

Het bestaansrecht van de viscokoppeling is trouwens ook wel leuk. Dat is brandstofbesparing omdat de fan anders 95% van de tijd doelloos aangedreven wordt. Echt zo'n oliecrisis-achtig ding.
Met citaat antwoorden
Oud 30-09-2020, 18:30
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

En dat terwijl bijna elke 240 in de jaren negentig al blazend voorbij kwam:-)
Met citaat antwoorden
Oud 30-09-2020, 18:39
volvofiel's Avatar
V3C Ledenadministratie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johnny40 Bekijk bericht
Jep. Raar dat ik nog niet eerder verder gekeken heb. (Waarschijnlijk omdat mijn koelslangen wel warm werden)
Maar net de visco vast gezet. Rondje gereden. Geen verschil, kei warm die motor. Ik zet m uit. Draai de dop van het expansievat. Bijna geen sis en koelwater koud.. waterpomp dus.. beetje jammer.. gaan we die maar eens vervangen. Weet iemand zo uit zijn hoofd of de radiateur er voor uit moet? Denk het haast niet trouwens....
Dat het koelwater niet rond gaat wil niet zeggen dat de waterpomp stuk is. Het kan nog steeds een verstopte radiateur of thermostaat zijn.
Dus ik blijf erbij: eerst doorspoelen

Radiateur eruit maakt het makkelijker. Beetje schudden met schoonmaakmiddel. En als het dan toch de waterpomp is, kun je daar meteen goed bij.

Er zit trouwens verschil tussen de pompen van de B19 (wel/geen visco) en die van de B200 is op zijn beurt ook weer anders
Oud 30-09-2020, 18:53
Johnny40's Avatar

Oke ik heb een 940 met een thermostaat die open blijft staan.. het komt altijd tegelijk. Dus die ga ik eens wisselen. Kleine moeite natuurlijk
Oud 01-10-2020, 09:33
v0lv0freak's Avatar
v0lv0freak v0lv0freak is offline
V3C Penningmeester & EVC

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door General Custom Bekijk bericht

Het bestaansrecht van de viscokoppeling is trouwens ook wel leuk. Dat is brandstofbesparing omdat de fan anders 95% van de tijd doelloos aangedreven wordt. Echt zo'n oliecrisis-achtig ding.
Niet mee eens. Je merkt het ook echt in vermogen en reactie van de motor. Een beetje hetzelfde effect als een zwaarder vliewiel.
Mijn 760 heeft ook zo'n prachtig geluid als hij koud start. Maar hij rijdt merkbaar 'zwaarder' die eerste minuut.
Behalve voor het geluid wil je zo'n fan helemaal niet op je motorblok hebben. Daarom zijn ze later ook terecht vervangen door elektrische fans.
Dus behalve verbruik is het ook voor het vermogen gedaan. En vroeger hield het vermogen van auto's al helemaal niet over, dus waren die 5 PK meteen mooi meegenomen + dat de auto veel soepeler rijdt.
Oud 01-10-2020, 18:15
Johnny40's Avatar

Okee. Vandaag nieuwe thermostaat gemonteerd.. geen verbetering. Ik vind het nog wel raar dat ik geen drukopbouw heb in mijn koelsysteem... dus dop gewisseld met de 940. Geen verandering. Ik zal het koelsysyeem eens afpersen vanavond of morgen. Als dat niets opleverd moet de radiateur eruit en probeer ik hem te spoelen. Al voeld de radiateur wel overal warm. Bovenin wamer dan onder. Spoelen alleen met water en afwasmiddel? Of met een speciaal goedje?
Oud 01-10-2020, 18:22
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Afwasmiddel zou ik sterk afraden, thermostaat er weer uit eerst eens goed spoelen met stromend water uit de tuinslang waarbij je eerst met de stroomrichting meegaat en daarna ertegenin.

Daarvoor geschikte middelen kun je altijd nog proberen.

Laatst aangepast door Wouter76 : 02-10-2020 om 06:15
Met citaat antwoorden
Oud 01-10-2020, 19:58
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Je kunt voor de radiateur ook HG gootsteen ontstopper gebruiken, niet die 2 componenten!!! dat is even iets te sterk
Leg hem plat op de werkbank en laat het even inweken voor een uurtje.
Daarna goed doorspoelen met de tuinslang.

www.naafdopjes.nl Te koop: 1988 340 Basic CVT *nieuwstaat*
Met citaat antwoorden
Oud 01-10-2020, 20:13
BartJu's Avatar
BartJu BartJu is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door v0lv0freak Bekijk bericht
Niet mee eens. Je merkt het ook echt in vermogen en reactie van de motor. Een beetje hetzelfde effect als een zwaarder vliewiel.
Mijn 760 heeft ook zo'n prachtig geluid als hij koud start. Maar hij rijdt merkbaar 'zwaarder' die eerste minuut.
Behalve voor het geluid wil je zo'n fan helemaal niet op je motorblok hebben. Daarom zijn ze later ook terecht vervangen door elektrische fans.
Dus behalve verbruik is het ook voor het vermogen gedaan. En vroeger hield het vermogen van auto's al helemaal niet over, dus waren die 5 PK meteen mooi meegenomen + dat de auto veel soepeler rijdt.

Scheelt het echt zoveel? 5PK is maar liefst 5% van de ongeveer 100PK die de B21A in mijn 245 levert.
Goed dat het in de 340 met B14.4 een electrische fan is, daar zou het 10% zijn...

Het soepeler lopen verhaal klinkt overigens wel heel logisch.

Begin me af te vragen of ik in de 245 ook een electrische fan moet plaatsen ipv die vaste...

EDIT: op internet kom ik electrische fans tegen tot ca 300Watt, hetgeen overeenkomt met ca 0.4 PK. Er zit vast nog een efficientieslag tussen, maar dat is dan een factor 12 om richting 5 PK te komen?

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: