![]() |
|
||||
|
||||
Viscokoppeling ventilator
Ik denk dat mijn viscokoppeling kapot is.
Het probleem is dat als mijn motor gewoon koud is dat de ventilator een beetje zwaar draait. Dit hoort volgens mij. Maar als de motor goed warm is (heet) dan draait de ventilator heel makkelijk. Net alsof hij gewoon los zit en alleen op de lagers draait. Maar hij hoort dan toch juist 'vast' op de as te zitten??
1ste auto: Volvo 340 - 1.4 liter - Bruin - Vrachtwagenuitlaat ![]() 2de auto: Volvo 360 - 2.0 16v TURBO - Metallic groen - ± 225 pk / ± 330 nm - 4 cm verlaagd - Koni's rondom - Licht metalen wielen - Spoorverbreders ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
nee, hij hoort bij warme motor heel los te draaien, maar als je motor ECHT warm wordt, moet hij eigenlijk binnen zeg maar 5 graden celcius van los naar helemaal vast gaan.
|
|
||||
|
||||
ow dat wist ik niet. Dat is wel appart.
Maar dat hij helemaal vast staat voel je zelf eigenlijk nooit??
1ste auto: Volvo 340 - 1.4 liter - Bruin - Vrachtwagenuitlaat ![]() 2de auto: Volvo 360 - 2.0 16v TURBO - Metallic groen - ± 225 pk / ± 330 nm - 4 cm verlaagd - Koni's rondom - Licht metalen wielen - Spoorverbreders ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
Dat kan je voelen, maar dan mag je daarna naar het ziekenhuis om je vingers weer aan te laten naaien.
|
||||
|
||||
als je zeker wilt zijn dat ie dan echt vast gaat staan moet je eigenlijk de motor over verhitten. de kool is de sop niet waard, zolang de fan niet bij koude motor ook 100% vast staat, plus de motor wordt niet te heet, is het goed.
|
|
||||
|
||||
Maar hoort die ventilator nou altijd te draaien? Omdat hij bij een 1400 alleen aanslaat als de motor boven een bepaalde temperatuur uit dreigt te komen.
|
|
||||
|
||||
dat is totaal anders, namelijk een elektrische fan met een elektrische schakelaar. dat is dus aan, of uit.
bij een 2 liter, zit de fan op een visco koppeling. die koppelt de ventilator dus losser of vaster aan de waterpomp poelie, afhankelijk van de temperatuur. |
|
||||
|
||||
Ok, ik dacht dat hij stuk was bij de 360 GLS die ik vandaag ging bekijken. Weer wat geleerd.
|
|
|||
|
|||
ben je van plan dan een 360 te kopen?
is natuurlijk altijd leuk... ![]()
|
||||
|
||||
Yep...
|
|
||||
|
||||
Toch wel jammer, ik vind dat zo'n Vario toch net iets meer heeft dan een 360. Maar goed, die vind ik ook heeeel erg leuk
![]() Wat ga je doen met je 340? Donor voor mij? ![]() |
|
||||
|
||||
Gezien de tijd en geld die ik daarin heb gestoken, verwacht ik toch wel wat centjes terug. Het liefst verkoop ik hem aan een bekende. Het is er wel een met electrische ramen, stoelverwarming, GLT klokkenset, LM velgen en met goed onderhoud en de mooiste voorbalk die je ooit hebt gezien. Alleen jammer van de plekjes op de motorkap. Ik heb het alleen een beetje gehad met de vario. Heb weer zin in schakelen.
|
|
||||
|
||||
En zometeen ook nog een nieuwe waterpomp!
In ieder geval, laat ff weten wanneer je hem verkoopt ![]() |
|
||||
|
||||
Ik heb geen haast, want het is een fijne betrouwbare auto.
Maar dit is het 2 liter hoekje, dus laten we het dan hebben over viscokoppelingen ed. ![]() |
|
|||
|
|||
als je nog wat leuks vind, houd ik me aanbevolen ![]() laatst wat gezien in groningen, maar dan moest je er 2 tegelijk kopen, en das mij te veel.
|
||||
|
||||
Citaat:
Ik zou er veel voor over hebben om een vario in mijn 360 en 740 te hebben. Automaten zijn bagger en schakelen is dom met vermogen omspringen... maar helaas was een vario niet leverbaar op de grotere volvo's... |
|
||||
|
||||
Citaat:
![]() Niks zo leuk als een Vario! |
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Citaat:
![]() Een 360 of een 740 Turbo die standaard de 0-100 in 6-7 seconden doet!
|
||||
|
||||
Dat zou inderdaad echt stoer geweest zijn! Dan ben je niet alleen als eerste weg bij het stoplicht, maar dan zou je ook na 250 meter nog steeds eerste zijn
![]() |
|
|||
|
|||
en je tank heel rap leeg zijn gok ik?
![]() enja dan moet je er uiteraard een zware knalpot onder hangen om het geluid van de vario te overbruggen?
|
||||
|
||||
Tja, dat zou dan wel moeten ja... Of een betere versie van de Vario, en dan alles beter isoleren. Zou echt vet zijn!
![]()
|
|||
|
|||
haha zie je het al voor je... met 250 km per uur met een vario
![]() dat zou echt ziekelijk moeten klinken ![]()
|
||||
|
||||
Dat zou mooi zijn he... een supervario... zo een als Daf in die Formule 3 raceauto heeft gelepeld...
![]()
|
||||
|
||||
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Om dát in je 360 te hebben.... Woooooooow! ![]()