Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Foto's, Info en Projecten > de Showroom

de Showroom show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 07-09-2012, 16:49
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

ik kon niet wachten dus vanmiddag na m'n werk gelijk aan de gang gegaan

zondag weer verder, morgen een bekerwedstrijd
Met citaat antwoorden
Oud 07-09-2012, 18:55
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

blijft toch apart hoor, al dat rvs
Oud 07-09-2012, 19:10
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Hmm, rusty cage gaat in dit geval niet op
Met citaat antwoorden
Oud 07-09-2012, 19:12
Erik Erik is offline
V3C Clublid

Ik zie een soort Buggy ontstaan
Oud 11-09-2012, 07:28
Fransh Fransh is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Haahahaha Anjo de waanzinnige, geweldig.
Oud 14-09-2012, 21:15
AvdAkker's Avatar
V3C Clublid

Na het buigen van de hoofdbuis waren de 2 stangen naar voren aan de beurt. Lastig klusje aangezien je uiteraard de contouren van de A-stijl probeert te volgen; recht naar achteren maar daarbij moet de bovenkant parralel lopen met het dak, dat betekend dus dat de 2 bochten onderling onder een andere hoek moeten komen.

Dat laatste was vrij lastig, heb de linker 3x opnieuw moeten doen omdat ik telkens niet tevreden was, te dicht bij de voorruit; te ver naar binnen, te laag, scheef, teveel zicht door de voorruit ontnemend etc. Toen maar een nachtje erover geslapen en na een buigcorrectie bij een van de eerdere afgekeurde stijlen kwam hij prima uit, Toen was het een kwestie van spiegelen.

Met de voorste buizen en de hoofdbuis ongeveer op de positie die ik wou hebben kon ik alvast de voorste dakbuis maken, in de freesbank de buis bewerkt zodat hij naadloos aan de hoofdbuizen gelast kon worden en in de auto gehecht, daarna het geheel uit de auto worstelen en binnen aflassen.

De zijbuis aan de bovenkant van de voorruit kon loodrecht op de buis geboord worden en was dus een makkie, het kruis dat ik ging maken in de hoofdbuis vroeg wat meer capriolen op de freesbank maar het is heerlijk dat je een goede machine zo kunt gebruiken!

Zoals je op de laatste foto ziet heb ik ervoor gekozen om op een niet conventionele manier de rolkooi in de auto te plaatsen, normaal gesproken worden er eerst voetplaten/doosjes in de auto gelast waarop de buis gepositioneerd wordt. De reden dat ik dit express niet doe is voornamelijk om te voorkomen dat het RVS zich bij het lassen onder spanning trekt, dat zou de kooi kunnen verzwakken. Daarnaast heeft het nog een enorm voordeel, de klosjes van 6cm hoog haal ik na het aanhechten van de voorste buizen weg, op die manier komt de kooi 6cm lager in de auto zodat ik meer ruimte aan de bovenkant tussen het dak en de buis heb voor de TIG toorts om dat netjes af te lassen.

De voetplaten heb ik wel van tevoren aan de buizen gelast

1 zichtbaar montagegat en er zit een draadbus in de buis gelast, elke buis heeft dus 2 M10/12 bevestigingspunten naar de doosjes straks.

Alles afgelast en klaar om in de auto te zetten

Het voorste gedeelte was het lastigste om in de auto te krijgen, blij dat het een 3deurs is

Na eindeloos positioneren, rechtzetten en nameten alles klaargezet om vast te hechten, dat doe ik misschien van het weekend nog, daarna direct de kooi laten zakken om af te lassen en dan zijn de doosjes aan de beurt.

Voorlopig ben ik al best tevreden met het resultaat, al is de kooi natuurlijk bij lange na nog niet af?

Als hij eenmaal vaststaat op de nog te maken voetplaten komen de deurkruizen en de dashboardbuis aan de beurt.
Met citaat antwoorden
Oud 14-09-2012, 21:21
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

knap gedaan!
Maar hoe zet je straks die kooi vast aan de bodem? Schroeven?

(en heeft je pa een nieuwe auto gekocht?)
Oud 15-09-2012, 18:33
Ovlov 3.6L Ovlov 3.6L is offline
Frequente Gast (geen lid)

Ik neem aan dat hij daarvoor nog schetsplaten aan het chassis last. Vervolgens blindklinkmoeren erin vastzetten maar!

Doe je ook nog twee poten vanaf de hoofdbeugel naar de wielkasten of niet?
Oud 15-09-2012, 20:33
Bart Manders's Avatar
Bart Manders Bart Manders is offline
V3C Clublid

Ziet er netjes uit Anjo.

Ben je niet bang dat dat kruis in de hoofdbeugel straks in de knoop komt met de stoelen?
Dat kruis wordt meestal schuin naar achter geplaatst(van de hoofdbeugel naar de achter) maar het hoeft geen goedgekeurde kooi te worden dus dan maakt het niet zo heel veel uit.
Met citaat antwoorden
Oud 16-09-2012, 10:16
AvdAkker's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AvdAkker Bekijk bericht
Zoals je op de laatste foto ziet heb ik ervoor gekozen om op een niet conventionele manier de rolkooi in de auto te plaatsen, normaal gesproken worden er eerst voetplaten/doosjes in de auto gelast waarop de buis gepositioneerd wordt. De reden dat ik dit express niet doe is voornamelijk om te voorkomen dat het RVS zich bij het lassen onder spanning trekt, dat zou de kooi kunnen verzwakken. Daarnaast heeft het nog een enorm voordeel, de klosjes van 6cm hoog haal ik na het aanhechten van de voorste buizen weg, op die manier komt de kooi 6cm lager in de auto zodat ik meer ruimte aan de bovenkant tussen het dak en de buis heb voor de TIG toorts om dat netjes af te lassen.

idd een nieuwe auto, Mitsubushi ASX full option op leer/bose audio na, niet dat we dat missen; hij rijd best lekker.

gehele achterkant van de rolkooi moet ik nog aan beginnen, kan pas gemaakt worden als de alu zijpanelen gepoedercoat zijn en dat kan pas als het dashboard klaar is. kan nog wel even duren dus

stoel heb ik eerst gepositioneerd op mijn rijpositie en het kruis lag daar vrij van, moet goedkomen dus.
Met citaat antwoorden
Oud 16-09-2012, 10:41
Arjen850 Arjen850 is offline
V3C Clublid

Leuk om te lezen Anjo, ook geweldig hoe jij hier mee bezig bent Maar uit veiligheids oogpunt, enig idee wat dat handvat met je doet bij een zijdelingse aanrijding? Begrijp me goed, vind het een geweldig project
Met citaat antwoorden
Oud 16-09-2012, 10:54
AvdAkker's Avatar
V3C Clublid

mee eens! dacht eerlijk gezegd dat dat commentaar al eerder geleverd zou worden er is ook nog niets definitief en ik denk dat ik dat nog wel aan ga passen. wil er mee wachten tot de deurkruizen erin zitten.
Met citaat antwoorden
Oud 17-09-2012, 21:04
Jarich's Avatar
Jarich Jarich is offline

Misschien dat je een lint kunt gebruiken voor deurgreep.

Dit word meestal gebruikt als je zo een soort deurplaat maakt.. en staat ook vet!!

De kooi is ook echt mooi, maar vraag me ook af of de zetel het kruis niet raakt.. of staat dit verder naar achter dan een gemiddelde kooi?

Nogmaals Echt mooi project!!
Met citaat antwoorden
Oud 26-09-2012, 00:06
jelmar jelmar is offline

Tipje. maak een flauwe bocht in de deurkruizen richting de deur.
Is makkelijker met in en uitstappen, en heb je wat extra ruimte voor je knieen.
ook voor mensen die niet zo heel breed zijn

Nog mooie rolkooi padding nodig? heb nog wel 'wat' liggen

wanneer ga je nou eens beginnen aan een echte(!) motor en aansturing die aandrijflijn van jou blijft veel te lang heel
Met citaat antwoorden
Oud 26-09-2012, 08:34
AvdAkker's Avatar
V3C Clublid

Kun jij gedachten lezen
Met citaat antwoorden
Oud 28-09-2012, 10:43
Bart Manders's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jarich Bekijk bericht
Misschien dat je een lint kunt gebruiken voor deurgreep.

Dit word meestal gebruikt als je zo een soort deurplaat maakt.. en staat ook vet!!
Eens! Miscchien om in de stijl te blijven van de auto.......een RVS massastrip.Daar zitten al platte ogen aan en doen de rest van de ombouw geen onrecht aan.
Die hebben ze bij TERBERG vast wel
Ik heb in de 55R destyds ook de deurgrepen door linten vervangen.Op dit filmpje duidelijk te zien.

Lambourghini had destyds ook van dit soort handgrepen in de countach.Ik kan me nog een programma herinneren dat Ruud ter Weijden in zo'n auto zat en ter afsluiting van het programma de deur van de Countach dicht wilde doen.........zat ie heel beteuterd met de afgebroken lus in de handen!
Zal wel niet het soort kwaliteitsreklame zijn geweest waar ze in Sant'Agatha Bolognese op zaten te wachten
Met citaat antwoorden
Oud 28-09-2012, 11:36
Niels's Avatar
Niels Niels is offline
V3C Clublid

Porsche 911 2.7 Carrera RS had ook leren riempjes om de deur open te doen. Dat was ook even puzzelen destijds
'94 BMW R 1100 GS
Met citaat antwoorden
Oud 28-09-2012, 14:31
daNpy daNpy is offline
Frequente Gast (geen lid)

Mooi werk
Nu kun je gelijk van de gelegenheid gebruik maken om je gordels veilig te monteren

I get paid to wreck cars
Met citaat antwoorden
Oud 28-09-2012, 16:31
AvdAkker's Avatar
V3C Clublid

gelieve daar niet meer over te beginnen
Met citaat antwoorden
Oud 28-09-2012, 16:32
AvdAkker's Avatar
V3C Clublid

riempjes/straps komen er niet in trouwens, al zou het van RVS zijn. qua functioneel/minimalistisch past het wel in m'n thema maar 't is me iets te simpel. ik heb al wat in gedachten maar ga dr pas aan beginnen als de kooi klaar is.
Met citaat antwoorden
Oud 13-10-2012, 11:25
AvdAkker's Avatar
V3C Clublid

kleine update, het voorste gedeelte van de kooi is bovenin nu afgelast (nou, een week of 2 geleden al). door de houten klosjes te verwijderen was er genoeg ruimte voor de toorts om de bovenkant af te lassen, zelfs het hemeltje kon blijven zitten!

de panelen zijn ook terug van de coater, erg blij met het resultaat

heb nog maar 1 paneel kunnen monteren, op de achterkant van de panelen plaats ik foamtape om resoneren van de panelen te voorkomen maar na 1 paneel was de rol op, maandag een nieuwe rol halen zometeen eerst weer een balletje trappen
Met citaat antwoorden
Oud 13-10-2012, 11:46
Bart Manders's Avatar
V3C Clublid

Nice!

Ik denk dat dat coaten een goeie zet is geweest.Het werd anders wel erg "blikkerig" van binnen.Laat je die antidreun matten zitten?
Met citaat antwoorden
Oud 13-10-2012, 16:54
Fabian's Avatar
Fabian Fabian is offline

Dat gepoedercoate aluminium zit er mooi uit! Wat kost zoiets eigenlijk om te coaten? Wat betreft ervaring met poedercoaten ben ik een echte leek.

Kan je trouwens alvast iets loslaten wat de verdere plannen zijn qua motorische upgrade? (motormanagement?)

Groeten, Fabian
Oud 19-10-2012, 18:30
AvdAkker's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart Manders Bekijk bericht
Laat je die antidreun matten zitten?
de anti-dreun matten laat ik inderdaad zitten, zo schokkend veel weegt het niet en een beetje (geluids) comfort vind ik toch ook wel prettig, de sidepipe gaat ook pleite. na een half uurtje op de snelweg zit er altijd een ruis in m'n linkeroor

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fabian Bekijk bericht
Wat kost zoiets eigenlijk om te coaten? Kan je trouwens alvast iets loslaten wat de verdere plannen zijn qua motorische upgrade? (motormanagement?)
je betaald per aantal en per m's met dit soort panelen ben je dus in principe best de lul voor 't coaten was ik aardig wat kwijt, om een goede hechting te garanderen is het aluminium ook eerst gefosfateerd. dit structuur is ook wel een finish die je met normaal spuiten absoluut niet zo strak voor elkaar krijgt. management wordt hoogstwaarschijnlijk KMS maar ik wil nu eerst eens de rest van de zooi klaar hebben (onderstel e.d.) daar hou ik me komende winter wel mee bezig.

vandaag eerst maar de panelen gemonteerd, nu met het foamtape tegen resoneren.

flink zitten passen en meten, maar aangezien ik voorlopig het standaard dash en kachelbediening terugplaats heb ik ervoor gekozen om de buis door het dashboard over de stuurkolom heen pas te maken als ik m'n eigen dashboard ga bouwen, hij komt om ideaal te zijn voor m'n nieuwe dash dusdanig te lopen dat hij in de weg zit als ik het originele dash wil monteren.

toen maar begonnen aan het achterste gedeelte, eerst bevestigingen gemaakt die later nog ingekort worden.

eerste 2 buisjes op hun plek

morgen verder
Met citaat antwoorden
Oud 19-10-2012, 19:09
ZwerverRoodbaard's Avatar
ZwerverRoodbaard ZwerverRoodbaard is offline
V3C Clublid

Waar zitten die twee buisjes straks aan vast eigenlijk? Ik zie geen sparing in je zijpanelen o.i.d.
Die panelen zien er iig al erg strak uit zo!
1997 Volvo 940 Holiday, B230FK, 16T, Koni, BlaBla chips, LPG-G3 - daily

Laatst aangepast door ZwerverRoodbaard : 19-10-2012 om 20:01
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: