Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Tuning, Racing & Sport > Sportief gebruik van de 300-serie

Sportief gebruik van de 300-serie Ervaringen en Ritverslagen van evenementen, oa 360(geen modena)Cup, clubspecials etc.

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 22-02-2005, 21:21
ivan141 ivan141 is offline
Frequente Gast (geen lid)

Aangezien ik nog met een aantal nieuwe plannen en vragen zat begin ik maar een vers topicje voor dit jaar.

Momenteel ben ik langzaamaan bezig om de volvo weer uit stalling te krijgen. Ik had het al eerder willen doen maar gebrek aan geld maakt dat een beetje onhandig.

Dit jaar heb ik weer een aantal plannen:
-Koni schokbrekers rondom
-Gegroevde remschijven met echte sportremblokken.
-ET20 velgjes met slicks
Bovenstaande spul ligt allemaal al klaar.

Gewichtsbesparing lijkt me ook nog mogelijk:
-alle overgebleven overbodige interieurdelen eruit (delen dash, deurpanelen, tapijt, hemel, dempingsmatten op vloer).
-Trekhaak er eindelijk eens vanaf halen (komt hier te koop voor de liefhebbers).
-Raammechanismes eruit rondom en lexaan ramen erin.
-Eventueel zelfs slordig in elkaar gehannesde glasvezel achterklep/motorkap (gaat van de financien afhangen).

Nu had ik nog een paar vraagjes die jullie misschien kunnen beantwoorden:
-Zou een handgeschakeld 340 differentieel mogelijk passen op de 360? Topsnelheid ligt bij 4e versnelling, dat kan dus beter).

-De volvo had vorig jaar bij straatgebruik heeel soms de neiging om uit te vallen tijdens het rijden. Is op het circuit niet gebeurd maar misschien weet iemand hier wat er de oorzaak van geweest kan zijn? Vermoed iets in de benzinetoevoer.

Met citaat antwoorden
Oud 22-02-2005, 21:33
ThomasD ThomasD is offline

Je weet toch dat ongespoten bumpers veeeeeel lichter zijn dan de gespoten versies.....

ruilen ? ;-)

Met citaat antwoorden
Oud 22-02-2005, 21:45
setsunakaede setsunakaede is offline
Forum Admin

Smiecht ;-) beetje een slaatje slaan uit al die kilooooos verf op dat bumpertje he? ;-)
Oud 23-02-2005, 00:22
Bodejodel's Avatar
Bodejodel Bodejodel is offline
V3C Clublid

Je doet toch niet mee met de 360geenmodena Cup?
Dan zijn een aantal van de genoemde aanpassingen niet toegestaan geloof ik...?

En die bumpers... tjah... het scheelt toch weer een paar gram en een blij clublid met een luxe winner :P
Oud 23-02-2005, 12:36

haha...nou jongens, ik neem dat kleine beetje gewicht van de bumpers wel voor lief hoor..
Weeg zelf nog 98kg dus daar valt de meeste gewichtsbesparing te halen ;-)...Als iemand gemeten heeft wat het verschil is met en zonder verf moet je t vooral even posten..als t 2 kilo scheelt doe ik de bumper weg..

De reglementen van de geen modena cup hoef ik gelukkig niet te volgen. Die zijn er om het veld zo dicht mogelijk bij elkaar te houden.

Ik wil gewoon de 360 zo licht mogelijk krijgen, met een beetje een goed onderstel.

Maarehh...weet er dan niemand of een 340 differentieel direct past op de 360 bak?
En wat de exacte eindoverbrenginsverhoudingen zijn van een 360GLT en een 340 met handbak?
Als ik mn handjes aan zo'n differentieel kan krijgen kan ik ook wat lassen aan de tandwielen.
Als het 340 diff een goed stuk korter is zoals ik vermoed kan ik de topsnelheid waarschijnlijk in zn 5 bereiken ipv in de 4, dan kan ik de versnellingen ook veel beter gebruiken.

Ben ook nog aan het zoeken naar een stel veren om de voorkant wat stijver te krijgen. Standaard korter geslepen veren zijn echt niet stevig genoeg voor semislicks.. Iemand een idee wat de veersterkte is standaard (in kg/mm bijv.)?
Ik heb hier nog een stel oude (maar bijna niet gebruikte) verlagingsveren liggen van mijn andere autotje in 3,5 kg/mm, als dat een stuk steviger is dan standaard is het misschien een poging waard..

Geniale ideeen om de motor wat sterker te krijgen zijn ook welkom hoor. Momenteel is alleen de EGR afgedopt en ik was van plan de kleppen te gaan stellen om minimale speling op aanraden van Dennis Hafkamp (waarvoor dank).
Een 2 liter moet toch wel een stuk sneller kunnen dan dat het oude beestje nu rijdt.
Met citaat antwoorden
Oud 23-02-2005, 13:30

340 4-bak 3,64:1
340 1.4 5-bak 3,82:1
340 1.7 5-bak 3,64:1
360 GLT Ik dacht ook 3,64:1 (iig niet nog korter)

eehhmm, 2kg scheelt het niet met die lak. Maar de grove structuur van de ongespoten bumpers is veel aerodynamischer wat zich vertaalt naar meer snelheid (vergelijk maar met de putjes in een golfbal). Dat levert veel meer op dan die 2 kg.

Nu ruilen ? ;-))))

Met citaat antwoorden
Oud 23-02-2005, 13:33
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

afgedopt? klinkt als rubber slangenwerk.

dat zit aan de EGR niet aan :-)

de egr leiding kun je het beste afdichten op je gasklephuis. aan de kant van de kop komt een metalen slangetje van onder af lopen en zit met een flensje met 2 boutjes in je gasklephuis. Daar kun je een blinde pakking tussen zetten, en is je EGR echt dicht.

neem aan dat je al ander luchtfilter etc gebruikt hebt.

verdere tip van mij is om je LE-jetronic systeem te vervangen door een megasquirt. dat is de enige manier om van die ellendige luchtweger af te komen. in plaats daarvan komt een absolute-druk meter (MAP sensor) en een lambda sonde in de uitlaat. de injectiehoeveelheden kun je zelf vaststellen via een matrix. er bestaat software die automatisch de beste waarden voor de matrix berekent.

de mechanische componenten van het injectiesysteem kun je zo gebruiken verder (brandstofpomp, fuel rail, injectoren)

Groetjes Wouter

Groetjes Wouter
Met citaat antwoorden
Oud 23-02-2005, 22:46

Tja..megasquirt is leuk, maar even te duur, en te veel moeite. Als ik het geld had zou ik het wel doen, misschien dat mijn broer er alvast 1 wil halen voor zijn oldtimer slalomproject..
Ik heb nog een reserve MAP sensor liggen dus qwa spulletjes zou het niet lastig aan te sluiten zijn. Luchtwegers zijn lang zo slecht nog niet trouwens..

Wat de EGR betreft: ik heb de rubberen slangen die van de regelkleppen op het uitlaatspruitstuk naar de inlaat leiden verwijderd en van kurken voorzien ;). Als het blok nog meer omloopleidingen heeft naar de inlaat, heeft er dan iemand een plaatje van waar ik moet kijken.

@ Thomas: bedankt voor de overbrengingsverhoudingen..zijn allemaal zo lang vergeleken met mn corollatje..(heb in de kelder een 4.0 diff liggen, wat ik al veel te lang vindt..) Zal wel aan de versnellingsbak liggen.
Ik moet dus een 5-bak 340 vinden..hoop dat het niet te moeilijk is om een diff los te halen, nog nooit gedaan op een 340/360.

Wat de bumper betreft, hij is niet eens de juiste kleur voor je auto, waarom die moeite? Een 360 heeft trouwens toch al de aerodynamica van een schuur daar moet je t niet in zoeken voor prestaties :-D
Met citaat antwoorden
Oud 23-02-2005, 23:17
Bodejodel's Avatar
V3C Clublid

Je hebt Het Puls-Air systeem afgedicht... :P

Het EGR systeem dicht je af door een plaatje tussen de aansluiting op het inlaatspruitstuk te maken.
http://www.volvo300club.nl/discus/messages/29/5048 .jpg
http://www.volvo300club.nl/discus/messages/29/5049 .jpg
http://www.volvo300club.nl/discus/messages/29/5050 .jpg
Oud 24-02-2005, 09:49

Goh, okay..bedankt. Ik heb wel eens eerder een EGR (exhaust gas recirculation) systeem van een blok af getrokken, dat leek dan heel erg op het puls-air systeem (regelklep vanaf uitlaatspruitstuk naar inlaatkanaal). Waar komt dat ellendige metalen buisje dan vandaan? Ik dacht zelf eerst dat het misschien de carterontluchting was.

Bedankt voor de plaatjes!
Met citaat antwoorden
Oud 24-02-2005, 10:32

Ivan,

wil de een hele 340 strippen voor de bak, of een bak los kopen?

Als je gaat strippen, ik heb eventueel interesse in het een en ander (behalve de bumpers ;-) )

Volgens Haynes zijn er bakken waar je het diff niet van de bak af kunt halen, je moet dan alles vervangen (zijn ook verschillende lengtes in).

Verder is het in principe niet zooo lastig het diff van de bak te halen.

De Corolla zal inderdaad langere verhoudingen in de bak zelf hebben, met zo een korte eindoverbrenging.
Met citaat antwoorden
Oud 24-02-2005, 10:34

Als ik er zo over nadenk...ik heb inmiddels zoveel gesleuteld aan mijn auto dat ik wel gek lijk ooit nog een andere te kopen. Ik ken bijna elk schroefje bij voornaam...

Dat krijg je als je voor het slapen gaan nog wat in de vraagbaak of in Haynes neust, ipv een echt boek te lezen :-)

(Bericht gewijzigd door thomas_d op 24 februari 2005)
Met citaat antwoorden
Oud 24-02-2005, 13:44

Heb mn haynes handboek bij de 360's medebaasje achtergelaten, leert ie misschien ook een keer sleutelen . Ik ken mijn corolla ondertussen ook van binnen en buiten (blok gewisseld/onderstel in zn geheel losgehad voor montage PU rubbers/ achteras en diff momenteel aan t vervangen na ze kapot gedrift te hebben).

Waarom duik je niet de sloop op voor een bumper? Hier staan vaak zat 340/360's in goede staat op de sloop. Ik moet alleen een diffhuis hebben compleet trouwens...versnellingsbak is niet zo belangrijk, maar als t niet anders gaat..
Met citaat antwoorden
Oud 24-02-2005, 13:57

Tja, bij de drie regionale sloopbedrijven worden Volvo 300 niet meer bewaard. Bij eentje staan ze wel 1-2 weken, maar je moet er snel bij zijn (en dan is het er ook maar een in de 2 maanden). Tot nu toe alleen maar erg karige 340ers. Luxe accessoires die ik daar tot nu toe kon scoren waren:

Kaartvakken voorportier
verlichting handschoenkast
verlichting kofferbak
verlichting contactslot
Asbak achter (tussen voorstoelen)

Dus ik denk dat ik lang mag wachten op gespoten bumpers ;-) Maar ik was je ook een beetje aan het dollen. Zo dringend is het niet. Maar voordat jij ze aan gort rijdt op het circuit...

Aan een 3,61:1 diff van een een 4-bak kan ik je eventueel wel helpen. Maar dat zal bij jouw plaatselijke sloopbedrijf dan ook niet zo een probleem zijn neem ik aan. En of die op een 360-5 bak passen is nog maar de vraag. Misschien kun je echter het diff uit elkaar halen en de tandwielen wisselen.

Met citaat antwoorden
Oud 24-02-2005, 14:53

Ik ga er vanuit dat de tandwielen wel over te zetten zijn, als het hele huis geen optie is.. Gezien de gevoeligheid van het afstellen van kroon en met name pinionwiel is een heel huis natuurlijk makkelijker. Ik wil trouwens het 3,82 diff hebben.

Ik sta er trouwens nog altijd van te kijken dat de auto zonder krassen de laatste circuitdag had overleeft (studenten allemaal, dus eerder crazy races dan serieus rijden)..
Met citaat antwoorden
Oud 24-02-2005, 18:11
marwin's Avatar
marwin marwin is offline

He ik zie dat de foto's van mij zijn gebruikt hier boven dat is mooi want daar heb ik een vraag over. Heetf het nog nut of dat buisje (wat in het rood is omcirkelt) aftesluiten ? ik heb namelijk wel dat Puls-Air systeem afgesloten met behulp van een metalen gas dop zoals jullie kunnen zien op de foto's. Maar wat zijn de eventuelen voordelen van het afdichten van je Puls-Air ? en de nadelen ? En raden jullie het me aan ?

Oud 24-02-2005, 18:37
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

nadelen van afdichten; performance-wise; geen.
milieu; onnodige stikstof oxide uitstoot

voordelen van afdichten; performance-wise; geen.
(gewichtsbesparing van een paar gram voor het slangetje)

Groetjes Wouter
Met citaat antwoorden
Oud 24-02-2005, 20:35
marwin's Avatar
marwin marwin is offline

Maar gaat de motor er niet beter van lopen ofzo
Oud 24-02-2005, 20:59
Bodejodel's Avatar
V3C Clublid

Nope... Het Puls Air systeem ZUIGT verse frisse lucht aan en BLAAST die in de uitlaat vlak na de uitlaatklep.
Op die manier komt er zuurstof bij de hete lucht uit je motor.
Door die toegevoegde zuurstof verbranden de onverbrande deeltjes in de uitlaatgassen alsnog en is je auto schoner.
(Soms gaan die kleppen kapot als de motor wat ouder is en gaan ze inderdaad blazen.)

Als je wilt vlammen uit je pijp moet je eens wat benzine in een van de 2 pijpjes van het Puls-air systeem laten komen met behulp van een pompje oid
Je ruitenwissersproeitankje vullen met benzine en het slangetje een van je Puls-air pijpjes in sturen bijvoorbeeld...
Oud 24-02-2005, 21:31
randomhero's Avatar
randomhero randomhero is offline

Haha oh my god, bad bad idea :-P..!!!

Je auto klinkt ook iets anders met de puls-air aangesloten.

Door het afdichten van de EGR gaat de auto misschien wel beter lopen. Dit komt door het volgende: Dat pijpje gaat naar een klep die gestuurd wordt door volgens mij je motorvaccum? Dat weet ik even niet zeker, maar die klep hoor dicht te zijn wanneer je motor stationair draait. Zodra het toerental hoger wordt, als je dus gaat rijden, gaat die klep open en zorgt ervoor dat uitlaatgassen weer opnieuw in de verbranding terecht komen zodat de uitlaatgassen schoner worden. Volvo had het voor elkaar dat de auto's in die tijd aan de milieueisen voldeden zonder katalysator. Maar om het verhaal even te vervolgen; als die klep na een km of 200.000 niet meer (goed) functioneerd komen er dus ook uitlaatgassen terug de verbranding in als de motor stationair draait. Dit kan een beroerde loop veroorzaken. Dan kan het afsluiten d.m.v. een ijzeren plaatje of gewoon een 2 cent muntje een hoop schelen, vooral bij starten.
Met citaat antwoorden
Oud 24-02-2005, 23:19
marwin's Avatar
marwin marwin is offline

Oke. Nou goed mijn auto heeft 95.000 gelopen nu en die staioneer loopt zit de klep dicht en als ik gas geef zie je hem mooi heen en weer lopen dus laat hem verlopig even zo als die hoord. Maar soms moet ik hem wel wat langer soor starten maar goed lopen doet die altijd bij +40 en -30 maakt hem allemaal niks uit
Oud 14-03-2005, 14:53

Kunnen jullie me vertellen of 340 bladveren hetzelfde zijn als die op de 360? En of het misschien mogelijk is om extra bladveren te gebruiken (340/360 bladveren met de uiteindes eraf gezaagd, dan met wat klemmen vastzetten oid).

Ik heb namelijk de veren van een 340 opgemeten voor de maten van de verlagingsblokken, moet even weten of die ook voor een 360 kloppen.
Zag ook nog een 340 1.4 met handbak staan, maar op de motorkap stond B14 CVT. Hoe zie ik snel of het een b172 of B14 is? Het 3.8 diff blijft een leuk idee.
Met citaat antwoorden
Oud 14-03-2005, 15:04
Bodejodel's Avatar
V3C Clublid

Even het motornummer controleren...
Bij een 1400 staat er B14.4X, bij een 1700 wat anders ;-)
Oud 14-03-2005, 18:07
setsunakaede setsunakaede is offline
Forum Admin

kan ook nog B14.3x zijn, of .2, of zelfs .1 (maar bij die laatste twee heb je echt oudjes)
Oud 14-03-2005, 18:55

Het waren niet zulke oude 340's.. Maar allebei hadden ze een handbak..1 met een b172 en 1 met b14, maar ik wist niet zo zeker waar ik het aan kon herkennen aangezien de blokken best op elkaar leken. De sticker van de B14 motorkap klopte alvast niet...want daar stond CVT op.

Iemand nog suggesties over de bladveren? zijn de afmetingen hetzelfde als op de 360?
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: