Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Foto's, Info en Projecten > de Showroom

de Showroom show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 14-03-2020, 19:49
Louis Louis is offline
V3C Clublid

Gaaf, goeie ontwikkelingen weer!

En sjonge.. wat zien die veerpoten en wielkasten er netjes uit, heerlijk.

Vraagje; dit wordt ook een klusje voor mij ergens het komende jaar, de wielkasten insmeren met RX5 en RX10. Smeer jij er eerst een dikke laag RX5 op, en vervolgens na het drogen een laag RX10, of mix jij een beetje RX5 met RX10? (wat ook mag volgens het bijschrift)

Oh ja, en hoe maak jij van te voren je wielkasten schoon, staalborstel en daarna ontvetten, waarmee, remmenreiniger?
Met citaat antwoorden
Oud 14-03-2020, 20:02
BartJu's Avatar
BartJu BartJu is offline
V3C Clublid

Inderdaad weer net werk zo.

Verder net als Louis dit jaar van plan de 340 en de RX10 aan elkaar voor te stellen en dus net zo benieuwd: wat is de beste RX10 procedure?
Oud 14-03-2020, 20:48
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

In dit geval zat er geen roest in de wielkasten, goed schoonmaken met een stoffer en voor het hardnekkige vuil een staalborstel.
Er zit immers al een bitume laag aan de binnenkant wat ook op voorgaande foto's van de onbehandelde wielkast goed te zien is. Is dus geen staal.
Hier gaat gelijk RX10 overheen.
Als je net een nieuwe pot hebt hoef je het niet te verdunnen.

Meestal als je bij de bodem komt wordt het spul wat dikker, dan kun je er altijd een klein scheutje RX5 bijdoen.
Altijd even goed doorroeren, op de bodem zit altijd een dikke laag, dat hoort, ook bij een nieuwe pot. Ik roer dit altijd zo veel mogelijk door, maar is vaak wel echt heel dik.

In geval van bijvoorbeeld de binnenschermen waar wel vaak roest zit, eerst zo veel mogelijk schoon borstelen met een staalborstel. Dan eerst RX5, dit laten dorgen hooguit 1 tot 2 dagen.
Daarna pas met RX10 er overheen.
Ontvetten doe ik eigenlijk niet, is geen lak o.i.d. meer prut.

De droogtijd van RX10 is wel lang, zeker een paar dagen.
Na een week mits het niet te koud is geeft het niet meer af.

En het blijft ook wel even druipen, dus alijd wat eronder houden, want kliederen wordt het wel

www.naafdopjes.nl en eventueel opknappertjes te koop, zie hierboven (project)
Met citaat antwoorden
Oud 15-03-2020, 08:13
BartJu's Avatar
BartJu BartJu is offline
V3C Clublid

Dank voor de heldere uitleg Steven. Zo concreet en praktisch staat het niet op de meeste RX-leverancier-sites!
Oud 15-03-2020, 13:47
Louis Louis is offline
V3C Clublid

Hee thanks!

Ik heb de onderkant van de voorbalk van m'n 360 er ooit mee ingesmeerd. Eerst RX5, dag laten drogen (zomerweer, was zo droog) en daarna twee dikke lagen RX10 erover. Heerlijk spul om mee te smeren, lekker dik, en ja het is echt "prut"
Met citaat antwoorden
Oud 23-03-2020, 07:58
NickN's Avatar
NickN NickN is offline
V3C Clublid

Dankjewel voor de goede uitleg in je post hierboven steven, een kleine how to die ik mooi bij mijn 340 kan toepassen.
Met citaat antwoorden
Oud 25-03-2020, 17:24
Steven340's Avatar
V3C Technische Commissie

Inmiddels rijdt de rode 340, en werkelijk fantastisch. Het sturen gaat echt super licht
En de motor liep gelijk al als een zonnetje, die andere pakkingen hebben zeker geholpen icm die kunstof flens.
Dit werkt echt super goed.

Verder gebruik ik nu de rembekrachtiger als vacuüm buffer, door simpelweg het bochtje van de harde slang er tussenuit te knippen en daar een aftakking naar de EMVK te maken, een terugslag klep zit er immers al tussen. De originele slang sluit je dan rechstreeks aan op de ontkoppelaar.

Zal daar nog even een foto van maken.
Je hergebruikt praktisch alle slangen, dus super simpel aan te sluiten en een geweldig effect dat het heeft. Motor blijft erg laag in toeren.
Een goed werkende kick-down schakelaar is hierbij wel een pré

Ook de benzine tank vervangen, en de nieuwe mooi zwart geverfd met Hammerite hamerslag. En glijk alle brandstofslangen vernieuwd.

En de tank er weer onder.

Daarna het rechter spatbord vervangen ivm met lelijke schade, zat een hele scheur in.
Had nog een spatbord liggen in de zelfde kleur, hiervan was alleen het achterste hoekje verrot, dus die van het schade spatbord afgeslepen en gelast, moet ik nog verder afwerken.
Zitten ook best wat krassen op dit spatbord van de opslag, dus die laat ik gelijk mee spuiten met de rest.

De variokap nog even mooi schoongemaakt, en de auto krijgt weer vorm.

Nog een paar dingetjes doen en dan een afspraak maken bij de schade hersteller voor het cosmetische werk.

Met citaat antwoorden
Oud 25-03-2020, 21:03
Louis Louis is offline
V3C Clublid

Tjonge, weer goed bezig zeg!

Dat van die rembekrachtiger is een goeie... Volgens mij is dat dè oplossing om gemakkelijk een vacuümbuffer op een 340 te hebben.

Ik heb sinds een paar weken een buffertankje in de 340 zitten, wat echt voortreffelijk rijdt. De kickdown werkt heerlijk op de snelweg, je wordt echt gelanceerd
Met citaat antwoorden
Oud 26-03-2020, 14:50
BartJu's Avatar
BartJu BartJu is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steven340 Bekijk bericht
Inmiddels rijdt de rode 340, en werkelijk fantastisch. Het sturen gaat echt super licht
En de motor liep gelijk al als een zonnetje, die andere pakkingen hebben zeker geholpen icm die kunstof flens.
Dit werkt echt super goed.

Verder gebruik ik nu de rembekrachtiger als vacuüm buffer, door simpelweg het bochtje van de harde slang er tussenuit te knippen en daar een aftakking naar de EMVK te maken, een terugslag klep zit er immers al tussen. De originele slang sluit je dan rechstreeks aan op de ontkoppelaar.
[...]
ten eerste: wat ben je weer goed bezig,ziet er wéér strak uit allemaal!

Verder:
Ben benieuwd naar deze beide modificaties. De flens/pakking bij carb, dat klinkt aanlokkelijk.

Hetzelfde voor de vaccumbuffer.

Ik durf het bijna niet te vragen, maarruh...
Komt er een korte howto? (zodat de minder ingewijde (zoals ik) het beter kan snappen)

En wat ik me afvraag: als deze relatief simpele mods zo'n effect hebben, waarom zijn ze dan destijds niet ingevoerd? Zit er nog ergens een addertje ergens onder het gras? Vooral morrellen aan/bij de rembekrachtiger doe ik anders liever niet, ik vind remmen toch wel best belangrijk).
Oud 26-03-2020, 16:15
Wouter76's Avatar
Wouter76 Wouter76 is offline
V3C Clublid

De buffer op de rembekrachtiger zit er niet voor niets....ik zou dat afraden Steven.
Met citaat antwoorden
Oud 26-03-2020, 17:01
Steven340's Avatar
V3C Technische Commissie

Ik zal nog even een foto maken van hoe het nu zit, maar nou is het wel zo dat kwa remmen (ook wat testen mee gedaan) je eigenlijk geen verschil merkt.
Sterker nog, boven de 1750 toeren staat de CVT en de rembekrachtiger met elkaar in verbinding en is het buffer dus 2x zo groot.

En mocht er een klepje in de EMVK afbreken wordt deze altijd weer aangezogen (vandaar dat de CVT dus ook nooit opschakeld als dit kapot is)
Ik vind het wat dat betreft betrouwbaar zat, alleen met een gescheurd membraam kan de kracht iets minder zijn, maar dan rij je er over het algemeen toch liever niet mee.
En het staat altijd los van de mechanische remmen, een bekrachtiger is dan ook een (veiligheids) hulpmiddel, maar niet een pré

De rede waarom ze dit niet zo bedacht hebben is denk ik omdat de auto wat trager reageerd als je er gewoon mee rijdt, zonder steeds het gas diep in te trappen. (maar zo is hij theoretisch wel zuiniger)

Het toerental blijft dusdanig laag dat je vaak continu in z'n 4e versnelling optrekt. Ondanks dat ik er gewoon een originele begrenste EMVK tussen heb zitten van 450millibar om precies te zijn.

Behalve als je de kickdown gebruikt natuurlijk, dan is hij rap zat, vaak nog rapper dan zonder buffer. Hij reageerd voornamelijk sneller.
Alleen zijn er genoeg mensen die nooit het pedaal helemaal tot op de bodem intrappen, kijk maar naar invoegende mensen op de snelweg die met een gangetje van 60 al de weg op komen.

Ik denk dat dat voornamelijk de achterliggende gedachte is.
Ik zal niet zeggen dat je er mee moet leren rijden, maar je moet je er zeker van bewust zijn en weten dat je bij wat vlotter optrekken de kickdown ook maar even moet aanraken en niet moet blijven vasthouden.
Dat zou anders hetzelfde zijn als continu in de bergrem blijven gassen.

Met citaat antwoorden
Oud 26-03-2020, 18:01
Louis Louis is offline
V3C Clublid

Ik ben wel even benieuwd, stel je motor valt uit, door de terugslagklep behoudt de rembekrachtiger z'n vacuüm. Maar... nu je EMVK ertussen hebt en je motortoerental valt weg, wat doe je tachorelais dan met de aansturing van je EMVK. Verlies je dan in één keer al je opgebouwde vacuüm door de EMVK?

Even denken: als je in ruststand (dus bij wijze van spreken de EMVK demonteert) zuigt aan de hoofd vacuüm-aansluiting van je EMVK, is deze afgesloten. Dus in principe behoudt de bekrachtiger z'n vacuüm. Niet dat je ineens je 'nood' vacuum kwijt bent...
Met citaat antwoorden
Oud 26-03-2020, 20:19
Steven340's Avatar
V3C Technische Commissie

Dat eerste heb ik nog niet geprobeerd, zal dat morgen eens testen.
Heb om de hoek een groot industrieterein wat momenteel vrij rustig is.

Zal gelijk eens kijken als ik hem tijdens het uitrollen in de neutraal zet.
Dat de motor ook echt stilstaat.

Zo lopen momenteel de vacuüm slangen.

En nog even een stukje theorie erbij wat de EMVK betreft: (ook te vinden op de website)

De 4 aansluitingen zijn;

1) atmosferische druk (slangetje naar het luchtfilter)
2) motorvacuüm (slang naar het inlaatspruitstuk van de motor)
3) terugschakelvacuüm (deze loopt onder de auto door, en vertakt zich bij de variomatic naar de linker en rechter primaire trommel)
4) opschakelvacuüm (idem)

De op- en terugschakel functie wordt geactiveerd door 2 elektrische spoelen. Naast deze functies zitten er nog 2 dingen in de EMVK; waar weinig over gepraat wordt(ze gaan zelden kapot..)

A) terugslagklep
B) vacuümbegrenzer

Beide onderdelen zitten tussen het motorvacuüm en de klep van de opschakelzijde in. De begrenzer zorgt ervoor dat het opschakelvacuüm nooit meer kan worden dan een vooraf ingestelde waarde. (ca 0,4 atmosfeer bij een goede EMVK)

De terugslagklep zorgt ervoor dat het opschakelvacuüm behouden blijft zodra het motorvacuüm wat minder wordt (bijvoorbeeld bij accelereren vanuit constante snelheid - zonder terugslagklep zou de variomatic dan vaker/sneller terugschakelen wat een hoger verbruik oplevert).

Laatst aangepast door Steven340 : 26-03-2020 om 20:50
Met citaat antwoorden
Oud 26-03-2020, 20:35
BartJu's Avatar
BartJu BartJu is offline
V3C Clublid

Al surfend op het forum kwam ik deze discussie tegen, ook over terugslagklep.

Lijkt over hetzelfde principe te gaan, zij het met een eigen terugslagklep (dus zeker geen effect op de remmen).

Vanaf post 44 wordt de werking echter in twijfel getrokken. Of beter, als het werkt, dan is het camouflage van lekkages elders in het systeem.

Anderzijds, ik heb nog de 340 in ruste staan, ik kan natuurlijk makkelijk de terugslagklep hieruit lenen en er eens tussen zetten. Nadeel is dat ik door dat thuiswerken al 2 weken niet meer in de nieuwe 340 heb gereden.,,
Oud 26-03-2020, 20:48
Steven340's Avatar
V3C Technische Commissie

Ja die discussie had ik ook al eens doorgelezen, maar met alleen een terugslag klepje er tussen maakt dat ook geen moer uit.
Die zit immers ook al in de EMVK zelf.
Zie ook mijn aangepaste post hierboven.

Het werkt alleen i.c.m. een buffer.
Als je gas geeft is er niet zo veel vacuüm beschikbaar, dat haalt de CVT dan uit het buffer > resultaat; een sneller opschakelende CVT.

Overgens nog even een ander vraagje, ik heb het idee dat de pulsair het niet doet, deze hoort normaal een wat roffelend geluid te maken en hoort er lucht aangezogen te worden aan de dikke slang die onderop het luchtfilter zit.
Dat doet deze nu dus helemaal niet, en je hoort ook niets.
Waar zou dat aan kunnen liggen?
Er loopt een dunne vacuüm slang naar een klep denk ik? wellicht zou dat defect kunnen zijn?
Ook te zien op de foto, zelfde soort slang als je econometer / ruitensproeier.

Met citaat antwoorden
Oud 26-03-2020, 21:21
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Ziet er weer mooi uit Steven.

De rede dat ik even reageer is echter dat ik die modificatie op het vacuüm nooit zou toepassen. Het idee is goed, maar hier ga ik toch echt even met Wouter mee. Dit vind ik potentieel gevaarlijk, zeker als mensen met minder kennis van zaken dan jij de modificatie over gaan nemen.

Onderbouwing: zoals Wouter al zei: die vacuümbuffer van de rembekrachtiging zit er met een rede. Daarnaast zijn de slangen van de rembekrachtiging van had plastic zonder rek en waarbij de kans op lekkage zeer klein is. Hier voeg je, na de terugslagklep, zachte rubber slangen en een extra T-stukje aan toe wat via via ook weer met vele andere componenten in verbinding staan waar potentieel wat mis kan gaan.
Op deze manier maak je het systeem van de rembekrachtiging, wat zo ongeveer fail-proof is, ineens een stuk kwetsbaarder. De kans dat er ooit iets mis gaat in de vacuümsturing van de vario is namelijk vrij groot, want veel rubberwerk en veelal 30+ jaar oud.
Als het mis gaat, en het vacuüm van de rem valt weg zonder dat je het verwacht, lijkt het alsof je geen remmen hebt. Als je dan toevallig net flink moet remmen voor een stoplicht, ben je gewoon te laat en kun je op zoek naar in het beste geval enkel een nieuwe bumper.

Spelen met de vacuümsturing van de variomatic is erg leuk, en er is veel te verbeteren en beïnvloeden. Maar, aan iedereen het dringend advies: laat het remvacuüm met rust

Wat kun je wel doen?
Een hele leuke is om bij de bouwmarkt een stuk rioolpijp, een paar doppen, pvc-lijm en een paar holle bouten o.i.d met bijpassende rubbers te halen. Kun je zelf een vacuümtankje knutselen en zelfs experimenteren met de grootte. Een vacuüm terugslagklepje haal je op de sloop uit een willekeurige auto, deze zitten in (bijna) alle auto's ergens voor de rembekrachtiging.
Op die manier kan iedereen leuke dingen maken zonder dat hij/zij aan het remsysteem hoeft te komen. Iedereen moet het zelf weten maar dat lijkt me een stuk verstandiger voor de gemiddelde hobbyist.
Kleine tip: een vernauwing in de vacuümslang naar de EMVK is ook leuk om te testen, levert een vertraging in opschakelen op.

Neemt natuurlijk niet weg dat jeweer erg mooie dingen hebt gemaakt Steven. Leuk om te lezen
Oud 27-03-2020, 16:51
Steven340's Avatar
V3C Technische Commissie

Ik geef je ook zeker geen ongelijk Bart
Ik zelf zou het prima aandurven, maar goed het is wel een auto die ik uiteindelijk wil verkopen.

Daarom momenteel bezig met 2 nieuwe vacuüm cilinders, precies zoals ik al eerder toegepast heb op de grijze 340 ergens terug in dit topic.

Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: