Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Techniek overige

Techniek overige alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 06-01-2018, 10:10
Dukes Dukes is offline
**Newbie**

Mijn volvo 340 GL verbruikt 1 op 6

Beste, ik heb van 't zomer een volvo 340 GL gekocht. Alleen begint m'n tanklampje al bij 230/240 km te branden. En dan is die ook glad leeg.

verder loopt hij goed, en laat geen plassen benzine achter. 't is een vario mattic.

Alvast bedankt voor de antwoorden..
Met citaat antwoorden
Oud 06-01-2018, 10:23
hengel hengel is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Klinkt alsof het vacuumgedeelte (of de aansturing) van de variomatic niet meer goed is.

Wat gebeurt er als je stevig optrekt van 0 naar 50 en dan net zoveel gas geeft dat je 50 blijft rijden? Hoor je dan echt dat de toeren heel veel minder worden? Zeg ipv 4000 toeren bij optrekken, naar 2000 toeren bij 50 blijven rijden? Of worden de toeren wel minder maar niet echt heel veel?

Ook is de invloed van een goed afgestelde motor (niet alleen de bougies, maar ook de klepspeling, het luchtfilter en de carburateurafstelling) ook van belang voor hoe zuinig je kunt rijden.

Plus rij je zelf rustig of altijd plankgas, rij je korte stukjes of vaak lange afstanden?
Met citaat antwoorden
Oud 06-01-2018, 10:36
François's Avatar
François François is offline
V3C Clublid

1 op 6 lijkt me, zelfs bij korte stukjes of een zware rechtervoet, iets te veel van het goede.
Oud 06-01-2018, 15:55
Louis Louis is offline
V3C Clublid

Ik rij nu in de wintermaanden (veel korte ritjes, koud weer) rond de 1 op 7.

Zomer, bij rustig rijden, haal ik makkelijk de 1/11, maar zuiniger wordt het niet.

(1991 340 GL variomatic)
Oud 06-01-2018, 17:21
2 Fast 4 U's Avatar
2 Fast 4 U 2 Fast 4 U is offline
V3C Clublid

Dat is ook niet zuinig ik rij op LPG en haal zomer en winter een gemiddelde tussen de 1 op 10 tot 1 op 12 en ik hou van doorrijden [5 bak], en de auto van mijn vrouw haalt met korte stukjes [nog geen 2500 km/jaar] 1 op 9 tot 1 op 10 [CVT] en zij is ook niet vies van doorrijden .........

Het wordt tijd dat er iets omder jullie motorkap gaat gebeuren, bougies, verdelerkap, bougiekabels, rotor, kleppen stellen, luchtfilter, [kleine]vacuum lekkages verhelpen [losse carburateur, kapotte pakkingen, warmte isolatie plaat ezv.] en ga maar door want 1 op 10 tot 1 op 11 moet makkelijk te halen zijn.

Oh en nog iets, controleer de bandenspanning dat scheelt ook.

Understeer: The front of the car hits the wall,
Oversteer: The rear of the car hits the wall,
Horsepower: How fast the car hits the wall,
Torque: How far the car pushes the wall.
Met citaat antwoorden
Oud 06-01-2018, 17:48
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Om na te gaan of je variomatic helemaal naar behoren werkt is er op de clubsite een diagnose pagina.

Hier kun je alles zelf nagaan en controleren, als je een vario niet gewend ben en vanaf de aankoop al een probleem hebt met dat deze teveel toeren maakt, weet je wellicht niet beter.
Je kunt het altijd checken: http://www.volvo300club.nl/berichten...&menu=techniek
Kun je dat al uitsluiten.

Zie ook > www.naafdopjes.nl
Met citaat antwoorden
Oud 06-01-2018, 21:07
Louis Louis is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2 Fast 4 U Bekijk bericht
Het wordt tijd dat er iets omder jullie motorkap gaat gebeuren, bougies, verdelerkap, bougiekabels, rotor, kleppen stellen, luchtfilter, [kleine]vacuum lekkages verhelpen [losse carburateur, kapotte pakkingen, warmte isolatie plaat ezv.] en ga maar door want 1 op 10 tot 1 op 11 moet makkelijk te halen zijn.

Oh en nog iets, controleer de bandenspanning dat scheelt ook.
Ik heb afgelopen zomer de verdelerkap, rotor, bougiekabels en bougies vervangen. Het luchtfilter is amper een jaar oud. Vaccuum lekjes houd ik aardig bij, en kan ik vaak ook merken doordat ie 'zeurderig' stationair gaat lopen.
Carburateur is één keer losgetrild, waardoor ie belabberd reed. Zo nu en draai ik 'm ietsje aan, maar ook dat valt te verwaarlozen dacht ik.

Co-verhouding is onlangs nog afgesteld en de vario heb ik jaarlijks in onderhoud bij Brouwer in Rogat, en die geeft aan dat ie rijdt zoals het hoort.

Bandenspanning heb ik altijd iets hoger dan voorgeschreven, meestal zo rond de 2,4 bar.
Oud 06-01-2018, 22:47
2 Fast 4 U's Avatar
2 Fast 4 U 2 Fast 4 U is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Louis Bekijk bericht
Ik heb afgelopen zomer de verdelerkap, rotor, bougiekabels en bougies vervangen. Het luchtfilter is amper een jaar oud. Vaccuum lekjes houd ik aardig bij, en kan ik vaak ook merken doordat ie 'zeurderig' stationair gaat lopen.
Carburateur is één keer losgetrild, waardoor ie belabberd reed. Zo nu en draai ik 'm ietsje aan, maar ook dat valt te verwaarlozen dacht ik.

Co-verhouding is onlangs nog afgesteld en de vario heb ik jaarlijks in onderhoud bij Brouwer in Rogat, en die geeft aan dat ie rijdt zoals het hoort.

Bandenspanning heb ik altijd iets hoger dan voorgeschreven, meestal zo rond de 2,4 bar.
Controleer dan meer op de kleine vacuum lekjes en dan vooral onder de carb, de pakkingen en de warmte isolatie plaat, deze wil wel eens scheuren, de slang naar de remkrachtversterker en niet te vergeten de in- / uitlaat spruitstuk pakking.
Controleer ook afstelling van de carb, deze kan te rijk zijn afgesteld.
Een bandenspanning van 2.0 is hard genoeg, meer geeft alleen meer slijtage in het midden van de band.

Understeer: The front of the car hits the wall,
Oversteer: The rear of the car hits the wall,
Horsepower: How fast the car hits the wall,
Torque: How far the car pushes the wall.
Met citaat antwoorden
Oud 07-01-2018, 12:33
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Ter vergelijking, ik rijd met mijn 340 vario tegen de 1/15. Als je echt onder de 1/10 zit bij normaal rijgedrag is er iets te verbeteren.

Heb je een toerenteller? Zo nee, dan zou ik adviseren om er een aan te schaffen of in elk geval een keer aan te sluiten. Dat is plug&play. Als je een keer in de buurt van Bladel komt mag je er wel eentje lenen om een test rondje te rijden als je wilt.
Als je het toerental kunt aflezen kun je het lijstje in het ledenmenu nauwkeurig toepassen. Als de toerentallen ongeveer kloppen met dat lijstje zal je probleem veel kans in de carburateur zitten. Als de toerentallen afwijken veel kans in het vacuümsysteem wat de variomatic helpt schakelen of de aansturing er van.

Zoals gezegd, als je een keer in de buurt bent wil ik best een keer meekijken en luisteren. Ik heb een tijd geleden lopen experimenteren met het vacuümsysteem, dus storing zoeken is geen probleem. Ook heb ik nog genoeg gereviseerde onderdelen liggen die getest zijn op werking.
Ik woon in Bladel (Noord Brabant).
2006 Daewolet Evanda (klik!)
Met citaat antwoorden
Oud 07-01-2018, 17:03
LMogyorossy LMogyorossy is offline
Technische Commissie DCN

Heb het paar keer meegemaakt dat vlotternaald doorlekte.
Omdat het weinig en kontinue is, kan je wel CO goed afgesteld krijgen , maar verhoogt brandstofverbruik enorm.
Demonteren, naald op zitting inpoetsen met koperpoes, daarna goed schoonspuiten
met remmen reiniger.
Een nieuwe monteren is natuurlijk ook een oplossing.
Met citaat antwoorden
Oud 09-01-2018, 12:08
v0lv0freak's Avatar
v0lv0freak v0lv0freak is offline
V3C Penningmeester & EVC

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2 Fast 4 U Bekijk bericht
Een bandenspanning van 2.0 is hard genoeg, meer geeft alleen meer slijtage in het midden van de band.
Dit was vroeger zo. 2 bar is veel te zacht.

Het schijnt dat je tegenwoordig op 2,x bar mag rijden, waarbij de X het laatste cijfer van je inchmaat is. Dus 13 inch velgen is 2,3 bar.

Ik rijd met mijn 17 en 18 inch velgen idd op 2,8 bar en banden slijten mooi gelijkmatig. De 360 met 15 inch heb ik ook op 2,5 of net iets hoger staan, ook mooi gelijk afgesleten.

Maar dat zal niet het probleem van dit verbruik zijn.
Wat voor een afstanden rijdt je?
Als je echt alleen maar stadsritten maakt, dan scheelt dat heel veel in verbruik.
Oud 09-01-2018, 22:43
Alexdepalex's Avatar
Alexdepalex Alexdepalex is offline
V3C Clublid

Als je echt een hele zware ADHD-voet hebt, dan lukt 1:6 makkelijk. Heb eens een krantenwijk gedaan met een 340 sedan. Variomatic.
Iedere keer keihard optrekken en dan weer hard in de ankers voor de volgende brievenbus. Dit x150 en dan lukt het wel op zo'n ochtend.
Aan de andere kant kon ik met dezelfde auto ook 1:14 halen, als ik reed als een bejaarde bij normaal verkeer op B-wegen.

Maar als hij ook zuipt als je rustig rijdt, dan toch ff checken.
Tips in dit topic of op de homepage stond toch ook altijd zo'n artikel?

Succes!
Met citaat antwoorden
Oud 10-01-2018, 14:24
v0lv0freak's Avatar
v0lv0freak v0lv0freak is offline
V3C Penningmeester & EVC

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexdepalex Bekijk bericht
Als je echt een hele zware ADHD-voet hebt, dan lukt 1:6 makkelijk. Heb eens een krantenwijk gedaan met een 340 sedan.

Dan heb je niet veel overgehouden aan die krantenwijk
Oud 10-01-2018, 16:21
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

rijervaring
Met citaat antwoorden
Oud 16-01-2018, 12:27
Alexdepalex's Avatar
Alexdepalex Alexdepalex is offline
V3C Clublid

Ik had in ieder geval geld om weer in de tank te smijten en niet over de balk...
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: