Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Techniek CVT / Variomatic

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 13-01-2018, 14:49
Volvo 340 CVT Volvo 340 CVT is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Mijn eerste CVT

Hallo,

Ik heb een paar vragen:
In de N wil de auto niet rollen, en de remmen zijn los.
De D is soms lastig in of uit te schakelen, naar de N.
Mijn vermoeden is dat de verstelling van de selector niet goed staat.

Wat ik nog ga doen is de olie van de CVT vervangen ende luchtspleet? controlleren.

Groeten

Henk-Jan
Bijgesloten Plaatje(s)
Bestandstype: jpg DSCN1867.jpg (44,5 Kb, 24x gelezen)
Met citaat antwoorden
Oud 13-01-2018, 20:07
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

Olie verversen en de luchtspleet controleren zijn sowieso verstandige onderhoudsdingetjes als je de staat hiervan nog niet weet, waar jouw probleem in zit is echter wat anders.

Wat betreft het lastig in/uitschakelen van D naar N, in de schakelstang zit een busje welke na verloop van tijd uitlubbert, de speling op het mechanisme wordt hierdoor significant vergroot en dit maakt het selecteren van de rijrichting gigantisch lastig. http://forum.volvo300club.nl/showthr...046#post144046

Kan mede oorzaak zijn van het niet willen rollen van de auto, maar een CVT heeft een hoop mechanische weerstand als je de auto zelf wilt laten rollen; zolang je de cardanas in D, R of N rond kan draaien is het goed.
Met citaat antwoorden
Oud 13-01-2018, 22:26
Spurt Spurt is op dit moment online
V3C Clublid

Busje(s) schakelstang. Born Built Beauties onderdeel 3293015
http://www.born-built-beauties.eu/ht...nderdelen.html
Zitten meen ik twee (busjes) in een zakje.
Met citaat antwoorden
Oud 14-01-2018, 07:46
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Waar het precies aan ligt weet ik niet, maar in elk geval welkom op forum en veel plezier met je 340 cvt toegewenst. Dat zijn enorm interessante apparaten om mee te rijden én om aan te sleutelen.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL Freeway // Yamaha XJ900F // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 14-01-2018, 10:11

Ik zal later kijken of de cardanas in alle standen behalve de P kan draaien.

Ook blaast de regelunit rechts voor bij het uitzetten van de motor.

Ook kijk ik dan of de busjes versleten zijn, anders kan je ook niet afstellen natuurlijk.

Wat al wel allemaal gedaan is:
Nieuwe bougies rotor verdelerkap en kabels.
Nieuwe motorolie en filter.
Nieuwe massa kabels geplaatst.
4 winterbanden.
Alle remmen gangbaar gemaakt.
Onder de motorkap alle slechte vacuum slangen vervangen, nu 18 a 19 inch vacuum dus de carburateur en pakking is goed.
Nieuwe radiator en thermostaat en v snaar en koelvloeistof.

Wat nog moet:
Hoesje om rechter stuurkogel, heeft nog geen spelling en scheelt uitlijnen.
Lassen rechts achter bij de wielkas, rechts voor spatbord rechts dorpel midden misschien.
Olie CVT vervangen
Luchtspleet controleren.
Met citaat antwoorden
Oud 19-01-2018, 09:19

Gisteren een nieuw interieurfilter geplaatst en een lek, sis vrije EMVK klep gemonteerd. Ook de auto op 90 cm hoogte gebracht om de stuurkogel hoes te vervangen. Maar toen had ik geen zin meer en was het ook donker. Wel heb ik nog een ''nieuwe'' moer m12 x 1.25 gevonden voor de de stuurkogel weer te monteren. Het schroefdraad van de kogel is nog goed.
Met citaat antwoorden
Oud 23-01-2018, 13:27

Klopt het dat ik de luchtspleet, de ruimte tussen de achterste rollen. Moet afstellen tussen 0.5 en 1.5 mm of 1 tot 2 mm?
Volgens mij moet je dat ook afstellen door de riemspanning, dat maak ik ervan.

Als je de afstand te groot afstelt wat is dan het nadeel? En als je het te weinig afstelt?

Wel lekt die van mij olie, komt toch nieuwe in.
Er is een keer een riem geknapt.

Wel heb ik nu de stuurkogelhoes vervangen en ben ik bezig met de beschermkap van de CVT schoon te maken. En ook ben ik aan het kijken wat allemaal gelast moet worden.
Met citaat antwoorden
Oud 23-01-2018, 16:58
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

De schijfafstand moet tussen de 1,5 en 2,0mm zijn.
Als de schijfafstand te groot is en je rijdt op de snelweg met de CVT in het hoogste verzet, komt er extra spanning op de riemen te staan.
Heb zelf al eens CVT's gezien waarbij de schijfafstand nul was, ze zaten tegen elkaar aan, als je dan stilstaat hangen ze wat slap en onderweg zal de motor wat meer toeren maken.
Ik stel ze altijd af op 2mm, als ze dan wat rekken valt dat nog onder de tolerantie.
Bij het stellen, alle 4 de bouten losmaken van de secundaire en met de grote moer in het midden strakker of losser zetten.
Zorg er voor dat de wielen vrij staan, en de bak in neutraal zodat je tijdens het stellen aan de poelies kan draaien om de riem ruimte te geven.

Vrijwel alle CVT bakken lekken op den duur olie, hou wel het peil in de gaten, anders lopen ze namelijk vast.
In zowel de Primaire als de Secundaire mag het volgende in; SAE 80 of SAE 80 W/90 (API GL-4 of GL-5)

Om de 40.000 verversen, en elke 10.000 controleren.

En achter de membramen zit een klein beetje ATF olie, meestal vul ik dat aan als ik membramen vervang, je kunt dit namelijk niet makkelijk controleren zonder de hele primaire uit elkaar te halen.
Oud 23-01-2018, 17:08

80w90 GL5 en een cardanspuit heb ik. Ik zal het dan afstellen in de neutraal op 2 mm.
Met citaat antwoorden
Oud 30-01-2018, 21:41

Ik heb ondertussen 2 nieuwe riemen met gele tekst gemonteerd met geleend gereedschap. De schijfafstand met nieuwe riemen is iets meer als 1.5 mm, daarna draaide de stelschroef echt veel zwaarder. Aangezien het in de marge valt is het goed.

Nu nog een stuk brandstofslang vervangen, zitten scheuren in bij de tank. De ontluchting van de tank naar de buitenlucht laat ik mooi zitten.

Van het weekend lassen aan:
- Linksachter wielkasrand.
- Rechtst voor wielkasrand.
- Dorpel rechts in het midden.

Daarna nog een keer op een autoambulance co laten afstellen. Omdat deze auto waarschijnlijk de komende maanden toch de weg niet opgaat en het een reserve automaat is.
Met citaat antwoorden
Oud 04-02-2018, 18:33

Vandaag wou ik de automaatolie verversen, maar dat is nog niet gebeurd.
Ik dacht laat ik eens de leidingen van de EMVK naar de cvt met de vacuümpomp controleren. Nu bleek dat de leiding geen vacuum vast hield. De grote leiding was van 10 naar 9 gegaan in 15 minuten op de meter, dat lijkt mij goed. Daarna gekeken waar die lekte en nu waren beide slangen lek. Bij gebrek aan 5 mm slang de uiteinden eraf geknipt en 6 mm koperen leiding ertussen gezet is alles weer dicht. De motor loopt vanzelf sprekend ook weer wat beter en ik kan de auto voor het eerst rollen in de vrij met de motor uit. Alleen zit er nog een moeilijk punt in de achterremmen maar dat zal wel een stuk roest in de trommel zijn. Ik had de remmen al gangbaar gemaakt.

Ook is mijn schakelstang wel goed afgesteld. Maar ik kijk de volgende keer naar de leiding naar de koppeling of die niet ook lek is.

De lijst met dingen die gedaan moeten worden wordt zo steeds groter, maar de auto beter.
Met citaat antwoorden
Oud 04-02-2018, 18:42
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volvo 340 CVT Bekijk bericht
Alleen zit er nog een moeilijk punt in de achterremmen maar dat zal wel een stuk roest in de trommel zijn. Ik had de remmen al gangbaar gemaakt.
Bedoel je dat wanneer je de auto duwt je door een bepaalde weerstand heen moet duwen?
Dat is normaal, een vario duwt zwaarder omdat je de weerstand van de riemen ook moet overwinnen. De eerste paar centimeter duwen redelijk gemakkelijk maar de weerstand bouwt op, dan krijg je een punt met meer weerstand tot de vario gaat draaien, waarna het weer iets makkelijker gaat omdat alles nu in beweging is.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL Freeway // Yamaha XJ900F // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 04-02-2018, 18:49

Goed om te horen. Dan hoef ik daar niet naar te kijken. Volgend weekend ga ik dan de olie verversen en hopelijk alle vacuum verbindingen goed te maken. Anders heeft het afstellen van de motor ook geen zin.
Met citaat antwoorden
Oud 04-02-2018, 19:24
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Je zou het kunnen checken: rij tot een bepaalde snelheid, maakt niet uit wat, op een rechte vlakke (asfalt)weg. Als je bijvoorbeeld 30km/h rijdt laat je het gas los en doe je verder niks. De auto zal steeds snelheid minderen. Op een gegeven moment voel je de motor ontkoppelen, ik dacht rond de 10km/h of zo. Nu ga je opletten: de motorrem valt weg dus het remmend effect neemt voor 75% af, wat je nu voelt is de weerstand van de variomatic en de rolweerstand. Je remt niet, dus remweerstand hoor je niet te hebben.
Vertraagt de auto nu heel langzaam en kom je na een behoorlijk grote afstand (denk aan 100 meter of zelfs meer) geleidelijk tot stilstand dan is het prima. Een klein punt van meer weerstand mag je voelen maar dat mag nauwelijks merkbaar zijn.
Vertraagt de auto nogsteeds vrij snel, en sta je binnen 50 meter stil dan zou ik de remmen eens controleren. Als dit het geval is merk je tegen de tijd dat je tot stilstand komt heel duidelijk een punt van veel weerstand en op dat punt staat de auto ook stil.

Een andere manier is de auto achter opkrikken, beiden wielen van de grond door middel van assteunen of een brug. Zet de versnellingsbak in 'N' (let ontzettend op dat hij niet wegrolt en blokkeer de voorwielen!), en markeer een bepaald punt op de band. Nu ga je het wiel draaien en voelen of je weerstand voelt op een bepaald punt.
Omdat een 340 een differentieel heeft zal je nu de variomatic niet rond hoeven draaien en voel je enkel de weerstand van het differentieel en homokineten, wat verwaarloosbare weerstand van de lagers én de eventuele weerstand van de remmen. Het leuke is, als je roest in de remtrommel hebt (of een ander punt van weerstand in de remmen) voel je dat precies 1 keer per omwenteling van het wiel.
Met de voorwielen kan je eventueel het zelfde doen, maar dan hoef je maar 1 kant tegelijk op te krikken en mag de auto gewoon op de handrem.

Let wel, voor deze 2e manier van testen is het per se nodig dat beide achterwielen van de grond zijn. Denk er wel aan dat dit zonder brug risico's met zich meebrengt. De auto kan wegrollen met schade en letsel tot gevolg als hij niet heel stevig staat. Echter is de 2e manier van testen wel de meest nauwkeurige met betrekking tot weerstand in de remmen.

Met citaat antwoorden
Oud 20-02-2018, 20:54

Wegens iets meer werk als gedacht aam de grote Volvo, las werk klein en groot onderhoud. Hoop ik met 3 week weer echt met de 340 bezig te kunnen.
Met citaat antwoorden
Oud 21-02-2018, 13:18
Erik Erik is offline
V3C Clublid

Mooi bezig . Als ie klaar is wil ik hem wel eens zien. Misschien bij de club of een keer een bezoekje aan mijn bescheiden garage en magazijn.
Met citaat antwoorden
Oud 08-03-2018, 09:38

De grote Volvo is klaar, laswerk aan de dorpels en bodemplaat. Nieuwe achteras stuurbekrachtiging motor en versnellingsbak olie. Nieuwe kofferbakrubber en nog wat kleine dingen. Kortom de 244 kan dit jaar weer rijden.

De 340 starte met min 10 goed alleen de choke is nog wat lastig, elke choke bedient ook vaak anders maar dat is gewoon wennen.

Maar toen ik de auto gisteren wou starten liep die niet meer stationair en met choke alleen met veel gas en met min 10 deed die het goed. Probleem de sproeier krijgt wel stroom maar de sproeier klikt niet als er stroom op komt en als je meet dan heeft de sproeier geen verbinding dus is die stuk.

laatst trok de auto al slecht met het verzetten dus dacht ik waar is nu het vacuum lek. Dus nu moet ik een sproeier zien te zoeken.
Met citaat antwoorden
Oud 08-03-2018, 09:40

Erik als de Volvo rijd dan kom ik graag een keer jouw kant op.
Met citaat antwoorden
Oud 16-03-2018, 17:33

Een andere sproeier gevonden, gemonteerd en hij loopt weer een stuk beter. Als de temperaturen weer wat beter zijn ga ik er weer mee bezig.
Met citaat antwoorden
Oud 18-03-2018, 09:11
Erik Erik is offline
V3C Clublid

Citaat:
Erik als de Volvo rijd dan kom ik graag een keer jouw kant op.
Citaat:
Een andere sproeier gevonden, gemonteerd en hij loopt weer een stuk beter. Als de temperaturen weer wat beter zijn ga ik er weer mee bezig.
Dat lijkt me leuk.
Met citaat antwoorden
Oud 18-03-2018, 16:42

Vanmiddag nog een keer met de vacuümpomp / meter de slangen van de EMVK naar de vario gecontroleerd. De slang aan de rechterkant buitenkant auto houd tijdens een kop koffie netjes zijn vacuum. De ander zakte tijdens kop koffie nummer 2 wel duidelijk op de meter. De volgende keer toch nog maar een keer extra naar de slangen kijken, ik hoop niet dat het de slang in het midden zit is want daar kun je zo goed bij.

Morgen de ontkoppelings stuk controleren want ik kan met opende motor slecht schakelen naar de d.

Maar met de andere stationair sproeier loopt de auto wel een heel stuk stabieler.
Met citaat antwoorden
Oud 18-03-2018, 17:30
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Kunnen ook de membramen in de vario zijn of de doorvoerpotjes en de keerringen daarvan.
Oud 19-03-2018, 23:16
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

In geval van een kleine lekkage zoals dit denk ik inderdaad aan de keerringen van de doorvoerpotjes
Met citaat antwoorden
Oud 11-04-2018, 20:33

Carburateur voetpakkingen vervangen.
Kleppendekselpakking vervangen.
Binnenkort de waterpomp vervangen.

Daarna afstellen en weer naar de CVT kijken. Voor nu kan die gewoon in de tuin staan.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: