Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Discussie > Het V3C Cafe > off-topic showroom

off-topic showroom laat hier je aanwinsten en projecten zien die NIET met de volvo 300 serie te maken hebben

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 18-10-2019, 16:28
Wouter76's Avatar
Wouter76 Wouter76 is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door General Custom Bekijk bericht
Hoe ik dit las hoor ik in mijn hoofd een kasteel, een gouden televizierring en een hele hoop wijn en antiekmeuk voor je aankomen Wouter

Weer een prachtige update!

Dank je Bart, en ja, dat was ook precies de bedoeling!

Echt, doorgaans ben ik niet zo gevoelig voor trends, maar Martien raakt toch kennelijk bij veel mensen toch wel ergens een snaar, die man is voor zover ik kan inschatten oprecht puur en authentiek (al beweren boze roddelpers tongen anders), dat maakt hem enorm bijzonder, hij zal het vast wat aandikken voor de camera maar dan nog.

En vooral voor velen een genot om te zien en horen.

Overigens heb ik Chateau Meiland nog maar één keer gezien, op één of andere manier wint het bij ons toch geen kijk prioriteit.
Met citaat antwoorden
Oud 18-10-2019, 18:05
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Ik vind Chateau Meiland zelf heerlijk om te kijken, maar ik snap heel goed dat dat niet voor iedereen op gaat. Het is echt een tv-serie die je echt moet liggen.
Wat maakt het dan de moeite waard, voor mij inderdaad het pure oprechte van Martien en de rest van het gezin. Gewoon lekker hun eigen dingetje en schijt aan de rest van de wereld. Mensen die op een bepaalde manier excentriek maar toch heel gewoon zijn. Anders dan anderen.
Voor de rest is het natuurlijk ook gewoon een heerlijk ontspannen sfeertje met de nodige humor tussendoor.
Oud 25-10-2019, 11:29
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Zooooooo, weer een week voorbij en sinds gisteren de grens van 43 levensjaren gepasseerd, op naar de 50....

Nou jaaaa, ik voel me nog geregeld meer 23, zowel geestelijk als ook lichamelijk, hopelijk blijft dat nog heel lang zo.

De Alto dan, die is ruim 16 (05-2003)
Wat een broekie hè?
In autotermen echter is dat al redelijk respectabel, zeker als je ziet hoe veel mensen met hun auto omgaan, dan heeft mijn zakjapannertje het er nog redelijk afgebracht.

Vorige keer zag je hoe ik de bumper had verwijderd en een aantal andere zaken.

Daarmee was slechts een begin gemaakt, er moest nog meer aan de kant, hoppaaaa kaal met die voorkant! (Wat zal ze zich geschaamd hebben zeg, maar het is met auto's net als met mensen, onder die façade zijn we in de basis allemaal hetzelfde)

Tussenbalk weg:

Dit zicht achterlatend:

Bovenste twee en één van de onderste radiator bevestigingsrubbers verwijderd:

En na wat friemelen en frunniken kwam de radiator eruit (na natuurlijk de slangen verwijderd te hebben, en na wat krabben op mijn hoofd ook de fan)

De fan in haar behuizing:

Het gapende gat werd immer groter:

Een blik op de onderste radiatorsteun met rubber welke ik bij hermontage van de radiateur ook heb verwijderd om dit proces te vergemakkelijken.
Deze steun is tevens het linker bevestigingspunt voor de stabilisatorstang die echt bijna onder de bumper doorloopt, zo klein is dit guppen karretje.

Daarna de schoonmaakweapons of choice weer tevoorschijn gehaald, er zat een laag drek onder het uitlaatspruitstuk op het motorblok waar je gadverredemme tegen zegt.
De resultaten na een hoop manuele arbeid en een zeker product van de Wibra:

En zoals je ziet heb ik haar koplampen ook verwijderd, nou daar was ze al helemaaaaaal niet blij mee, in één klap haar hele vrouwelijkheid weg.

Maar ik heb haar kunnen verzekeren dat ze weer terug komen in een betere staat, met een paar nieuwe onderdelen zelfs, het was meteen gedaan met het verdriet en de boosheid.

Daar liggen ze dan, klaar voor een paar nieuwe lampen:

En de bezige kant:

Dat was 'm weer voor vandaag, het duurt nog wel even eer ze haar vooraanzicht weer terug krijgt, in de volgende episode zie je dat er nog meer uit elkaar gehaald zal worden.

Want met name tijd en mogelijkheid staat bij mij gelijk aan grondig aanpakken, het is ook gewoon enorm leuk om te doen!

Tot volgende week lieve trouwe lezer, en vergeet niet om je te om je te abonneren, een duimpje omhoog te geven en jouw commentaar achter te laten.
Met citaat antwoorden
Oud 25-10-2019, 15:31
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Dat wordt wat straks met die pekel, misschien sneeuw en vooral veel nattigheid.
Kun je volgend jaar weer opnieuw beginnen
Maar het houdt je wel bezig natuurlijk

Eigenlijk moet je daarvoor dus zoiets hebben als waar ik nu mee bezig ben

www.naafdopjes.nl en eventueel opknappertjes te koop, zie hierboven (project)
Met citaat antwoorden
Oud 25-10-2019, 17:08
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Dat is geen enkel probleem Steven, ik heb nu een aantal zaken aangepakt waardoor ik er hopelijk komende tijd betrouwbaar vervoer aan heb.

Verder zal ik voornamelijk de Alto zolang het niet vriest en/of weer dooit goed schoonhouden, heb zelfs een korte nozzle voor de HD reiniger aangeschaft om de bodem goed te kunnen afspoelen.

De Alto heeft al 16 winters gezien, daar kunnen er vast nog wel een paar bij ;-)

Puntje bij paaltje heb ik de auto ook aangeschaft om de Volvo niet te belasten en omdat het één van de goedkoopste auto's is om te rijden en onderhouden.
Met citaat antwoorden
Oud 31-10-2019, 13:27
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

En inmiddels op één dag na weer een week verder, nog genoeg te doen!
Maar ehhhh Wouter, het is è vandaagie die donderdaggie hè, niette die vrijdaggie!

Stimmt genau, ich gehe morgen spass machen mit meine Frau ins sauna, das ist warum!

Nu weet u waarom; Davita...ehh omdat ik dan geen tijd heb dus

(en na zo'n dagje vaak enorm loom, ja of juist.... )

Hierboven waren als laatste een paar koplampen te zien, maar wees gerust, u bent niet per ongeluk op een naturisten forum beland, lees gerust verder.

De radiateurfan vond ik ook een mooi lijdend voorwerp om verder te demonteren, aldus geschiedde...

Doordat de fan er direct voor hangt ziet deze kant van het motortje er nog prachtig uit:

Dan ben ik begonnen de voorbumper uit elkaar te trekken, daar zitten stiekem toch best nog wel wat onderdelen aan:

Wasmachine bak (man wat heb ik al een plezier gehad van dat ding), soppie en wat Jif, schrobben maar!

Alles netjes bij elkaar:

Koplampen ook weer keurig netjes, wat vaseline aan de rubbertjes om de lamp fittingen en de rubber hoezen die het gat van het H4 lampje afdichten:

Zooooo, ook weer klaar, what's next?

Nou, de voorbumper.
De steunen waren behoorlijk roestig, dus een bijpassende bak erbij, HG roestoplosser erin, water erbij en sudderen maar:

Verder rammelde er wat in de bumper merkte ik al bij aanschaf als je de bumper bewoog, dat bleek een afgebroken kunststof steuntje te zijn die aan de bumper zelf bevestigd hoort te zijn, daar kwam de superduper èèn seconde lijm wederom goed van pas:

Peter Jan Rens zou enorm blij worden, schoon en keurig, padapappapaaaaa, i'm loving it!

En...ik heb de behuizing van de radiateurfan ook voorzien van een vers laagje verf:

Net als de twee pisbakkenstaal delen die normaliter huishouden in de bumper:

Zelfs alle montage schroefjes en bouten etc kregen een anti roest behandeling en daarna een badje van WD40:

Als de boel toch open ligt, nieuwe lampjes in de koplamp units:

Out with the old standard H4 bulb:

And in with the new Osram gigawhite holysmokes you are blinding me H4 bulbs:

Is overigens kan ik u alvast verklappen toch een redelijk groot verschil!
(ik had voor de aanschaf ook weer de nodige research gedaan)

Dan, remmen.
Het oude spul lag er al af, dus hop erop met het nieuwe.

Maakt eer u begint eerst den nieuwe remschijf schoon met wat...komtie...remmenreiniger, wat een toeval is dat menschen:

Gooi dat stuk ijzer dan op de naaf, en draai tijdelijk even een wielmoer er tegenaan zodat het ding ook op z'n plekkie blijft zitten:

Remklauwbeugel er weer op, netjes op moment aanhalen natuurlijk:

De nieuwe blokken:

Remzuiger terug drukken:

Anti P**P plaatjes erop:

Blokken erin en de klauw er weer op, natuurlijk ook hier de bouten netjes op moment aangehaald:

En aan de andere kant, CTRL C, CTRL V.

Als laatste voor vandaag, de stabilisatorstangsteunplaat, die heb ik gedemonteerd om latere montage van de nieuwe radiateur te vergemakkelijken:

Beugeltje eraf met het rubber waarin de stabistang manoeuvreert:

Dan de bouten in de plaat nog:

Mini veldslag:

Suzuki made in India kwaliteit?:

Ik ga in ieder geval in de toekomstig nieuw aan te schaffen platen een paar gaatjes boren zodat het nu ophopende water wel weg kan, dat scheelt vast een pak.

Het linker exemplaar ziet er nog heel goed uit zoals je hieronder ziet, de rechter daarentegen...:

Tot zover weer even lieve lezer, het was mij weer een aangenaam genoegen u met zulks te verpozen.

Tot volgende week!
Met citaat antwoorden
Oud 05-11-2019, 15:36
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Ja halloooooo het is vandaag dinsdag hoor!

Jip, deze week nog even een ander ritme, maar vanaf heden elke woensdag een update omdat deze jongen weer is gaan werken en op woensdag zijn vrije dag heeft,was bijna vergeten hoe dat moest

Dit keer is het de beurt aan bumpersteunen, hitteschilden en een spliksplinternieuwe radiateur.

Bij beide steunen was de onderste bout afgebroken, één heb ik er daarvan zelf om zeep geholpen:

Dan is natuurlijk altijd weer de vraag, hoe gaanne we dat tekkelen?

(geen idee wat dat merk hond er nu weer mee te maken heeft maar soit)

Ik dacht te beginnen met wat ben je nu Imal en een dikke vette leipe Knipex griptang....

Uitslag van zulks: MEH, ga nie werke nie.

Volgende poging, multitooltje erbij, sleufje in het overgebleven stukje bout, en dan wat proberen met een vlethed schraubendreher:

Volgende poging; als ik er nu eens een gaatje in boort en daarna een schroefie in pleurt, komtie dan misschien los alst ik het schroefie gaat verdraaien?

Volgende poging, compleet uitboren en dan met een ooit voor de carburateur van mijn stoere Zweed gekochte tap er een nieuw stukkie schroefdraad in tappen:

Uitslag van zulks: works like a charm!

Even ter test een boutje met M6 draad erin gedraaid met de hand, ja, hier ben ik wel tevreden mee, er hoeft tenslotte geen olifant aan te hangen.

De andere kant dus meteen dezelfde behandeling gegeven, koste me wel 3 boortjes, maar goed, een klein geitje houd je.

Dan verder gegaan met wat delen in de verf zetten, te beginnen met de in bovenstaand verhaaltje te bekijken bumpersteunen:

En de beide hitteschilden die zich rondom uitlaatspruitstuk en de 1e kietelisator bevinden:

En dan, dan was er nog de nieuwe radiateur, de oude was niet lek, niet kapot, wel in een wat sneue staat (veel lammelen lagen eraf)
Een nieuwe kost gemiddeld € 50,- dus daar loop je ook niet echt op leeg.

Een echte Nissens moest het worden, weer 5 pk erbij!

Oud en nieuw (beetje vroeg maar goed, de verpieternoten liggen immers ook al weer wekenlang in het schap bij de super)

Ohhhhhh, aaaahhhhhh, wat mohooooiii!

Ok, genoeg gekwijld weer heren, tijd om één en ander weer in elkaar te schroeven en de neie warmtewisselaar er in te hangen.

De inmiddels weer in elkaar geschroefde fan op de nieuwe radiateur gemonteerd:

Hitteschilden weer op hun plekkie, staat wel sjiek al zeg ik het zelf:

Jaja, daar hangt ie dan:

Headshot:

Goed kijken hoe, wat, waar en vooral hoe vast het moet in plaats van de veelgebruikte 'kwart voor afbreken'.

En last but not least, het totaalplaatje, mooi hè?

Dacht ik.

Volgende week woensdag meer, echt waar!

En dan....ja dan lieve lezer, ga je ook een filmpje zien van het draaiende torretje terwijl het koelsysteem warm en ontlucht staat te worden.
Met citaat antwoorden
Oud 14-11-2019, 16:09
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Woensdag werd donderdag zoals je ziet, uiteindelijk heeft de hobby geen voorrang, c'est la vie...

De radiateur hangt er dus mooi in, nu de gasklep nog even schoonmaken en wat andere dingetjes fixen alvorens de motor gestart kan worden.

Te beginnen met het reinigen van de gasklep en zijn aanlegvlak, eerst zorgen dat die klep open blijft staan.

(DOE DIT NOOIT BIJ EEN GASKLEP DIE ELEKTRISCH GESTUURD WORDT !!!)

Beetje van dittem:

Waarom staan als je er ook bij kan gaan zitten?

Weer mooi schoon:

De afgetapte kvs even filteren door een 'passeerdoek' (vakterm in de horeca) zodat eventueel meegekomen vuil niet terug het koelsysteem in gaat, en dat had behoorlijk effect kan ik je melden.

Dan hadden we nog te maken met een afgebroken nokje van het luchtfilterhuis, even goed ontvetten dus en de secondelijm weer uit de koelkast tevoorschijn gehaald:

Zo, dat kan er weer even tegen.

Dan de bumper nog, alles er weer netjes opgeschroefd:

Een nieuw luchtfilter mag natuurlijk ook niet ontbreken:

Evenals een nieuwe inllaatluchtslang van luchtfilterhuis naar gasklephuis:

En jawel lieve lezer, het lijkt weer op iets dat me van A naar B kan brengen, en met wat mazzel ook retour, en nog een keer, en nog een keer....etc.

Koelsysteem vullen, grondige inspectie van de motorruimte (alles vast, stekkers verbonden etc)

En dan hoppaaaa dat contact op standje; klaar voor de start, ehhh nee nog niet helemaal, eerst die OBD scanner er even in en de ECU uitlezen op foutcodes:

Dat verbaasde me niet echt, ik had een paar keer de auto op contact gezet met de stekker van de luchttemperatuursensor afgekoppeld.

Dus eerst even resetten en dan....de eerste start na een hoop werkzaamheden:
Ow ja...zet het geluid even wat harder

Wat me toen opviel maar nog niet genoeg om er actie op te ondernemen is het af en toe even onregelmatig lopen van de motor, hier en daar een hik zeg maar, daarover later meer.

Nog even een controle rondje:

De uitlaat is ook mooi gasdicht, al met al op één (later zou blijken behoorlijk belangrijk) onderdeel na een tevreden stellend resultaat, ondanks mijn zorgvuldigheid weet je immers toch maar nooit, ik ben immers ook verre van onfeilbaar

In de volgende aflevering van dit verhaal gaan we kijken hoe ik een foto heb gemaakt van het zekeringenkastje, hoe ik de lichthoogte regelaar opnieuw aansluit en een paar nieuwe luidsprekers in de hoedenplank frot.

Komt dat zien menschen, komt dat zien!
Met citaat antwoorden
Oud 20-11-2019, 14:46
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Foto van een zekeringenkastje zeg je?
Daar wil ik meer van weten!

Nou dan moet dit jouw geluksdag wel zijn, ik heb er zelfs meerder foto's van gemaakt, één en ander begon eigenlijk omdat het zicht onder het dashboard behoorlijk slecht is en de flitser dan vaak toch een helder licht werpt op de zaak.

Alvorens de Alto op bijna dagelijkse basis te gaan gebruiken wou ik wel even weten waar die zekeringen dan precies zitten, van welke soort de zekeringen zijn en of ik redelijk makkelijk kan determineren welke zekering welk circuit beveiligd.

Plaatjes met veel licht dus, komen ze:

In al mijn 'wijsheid' had ik al per ongeluk een setje mini steekzekeringen gekocht, soms moet je gewoon hele simpele geluk aan je kant hebben....

Goed, dat dus, what's next?

Ah ja, bij het vervangen van de bougies had ik nog enkele plaatjes met de boroscoop van de zuigers gemaakt, eentje daarvan vond ik kwalitatief het minst teleurstellend en de moeite waard om met jou als trouwe lezer van deze rubriek te delen:

Geen idee wat je er verder uit af zou moeten leiden, in ieder geval geen gekkigheden was mijn conclusie na alle zuigertjes bekeken te hebben.

Dan....de koplamphoogteregelknop.
Deze was of A: onklaar gemaakt door een vorige eigenaar danwel garage om wat voor reden dan ook.
Of B: heeft never nooit niet gewerkt omdat in de fabriek ze al verzuimd hebben de stekker erin te prikken.
Het is sowieso mijn indruk dat er weinig mensen zijn die van het bestaan en/of het juiste gebruik van deze knop weten, in winter en zomer vakantie schijnen de koplampen met enige regelmaat richting de sterren bij volle bepakking, met wat gewicht aan de sleurhaak en kinderen die stoned van de Fruitella op de achterbank zitten.

Anyways, de Alto heeft er in al zijn bescheidenheid eentje dus zal hij werken ook!
Het stappenplan begint dan ook gewoon heel simpel met het in de aansluiting van de knop inpluggen van de bijbehorende stekker die los lag te bungelen onder het dashboard:

Nou, veel makkelijker kunnen we het niet maken....
Ff testen, motor aan, lampen aan, aan knopje draaien, bzzzzzzzzzzzzzzzz , stap voor stap, bzz, bzz, bzz...nou dat klinkt gezond, enige opmerkzame is tot op heden dat het rechter motortje een ietsje pietsje trager is dan het linker exemplaar, bijna verwaarloosbaar echter.

Het was op het moment van testen echter licht dus de werkelijke test liet nog even op zich wachten, en met dank aan een witte garagedeur kan ik u melden, geslaagd met vlag en wimpel.

Mocht ik ooit twee volwassenen achterin te zitten krijgen en ze nemen allebei een zak cement mee omdat het gestrande bouwvakkers zijn dan weet deze jongen in ieder geval: even aan het knoppie draaien!

Dan; LUIDSPREKERS.

Voor mijn 43e verjaardag had ik mijzelf een paar nieuwe hoedenplankluidsprekers cadeau gedaan, de oude waren niet alleen van het el-cheapo soort, eentje was er ook behoorlijk defectos.

En wel deze:

Ergens toch jammer dat de diverse 'mainstream' merken al sinds jaar en dag heel schreeuwerig vermelden op hun verpakkingen van auto gerelateerde audio dat ze minsten vijf miljoen miljard Watt hebben....
Op een versterker is dat al behoorlijk misleidend, op een luidspreker slaat het al helemaal als een tang op een varken, maar ja, er zijn dus kennelijk nog steeds een hoop mensen enorm gevoelig voor....

Ik vind het in ieder geval belangrijker te weten wat het frequentiebereik is (binnen het -3 dB punt) en wat de gevoeligheid is (gemeten in Db per Watt op een meter afstand)
En dat het ding dan rooksignalen begint te verspreiden bij een X vermogen geloof ik verder wel, sowieso help je met een clippende autoradio versterker zo'n luidspreker eerder om zeep dan met een fatsoenlijke externe versterker (die wel echt 50W R.M.S weet te produceren binnen de max 1% T.H.D regel)

Na wat speurwerk op de interwebz kwam bovenstaande Pioneer wel als van redelijke kwaliteit uit de bus, dus die na wat wikken en weken aangeschaft.
Want de Alto mag dan een koekblikkie zijn (grotere Japanners zijn vaak van hetzelfde dunne blik), ik ga zelfs dan niet over één nacht ijs.
En ik mag ook graag naar een lekker moppie muziek luisteren.

Dan moeten ze nog gemonteerd worden natuurlijk, gaat ie dan:

Connectorretje maken in de kofferruimte:

Klaar:

Connectorretje maken aan de nieuw gelegde bedrading op de hoedenplank:

Een paar stukken bitumen van het welbekende merk:

Geeft dan onderstaand resultaat:

Wellicht dat ik op een later moment de hoedenplank nog verder behang met deze bitumen matjes.

Luidsprekers er in en hopla in de auto:

Mannetje en vrouwtje vonden elkaar lief, is toch altijd weer even afwachten:

En in gebruikstoestand:

Een best bevredigend resultaat, qua geluid ook.
Ik heb de fader zo staan dat het meeste geluid door de luidsprekertjes in het dashboard wordt geproduceerd, dus mega veel laag ervaar ik niet, voorlopig ben ik tevreden, die lage frequenties krijgen later nog wat aandacht...

Al met al klinkt het absoluut niet zoals in de voor mij nog steeds jaloersmakende 360 van Ronald (o.a MB Quart composet voorin)
Maar het is beter dan dat het was.

Nou lieve lezer, dat was het weer even voor vandaag, volgende week meer verhalen, foto's en gekkigheden.

Iets met onder andere een stuurwielhoes en kentekenplaten, spanneeeeeeend!

Met citaat antwoorden
Oud 20-11-2019, 16:57
setsunakaede setsunakaede is offline
Forum Admin

Ik mis nog het stukje over dat ene gemiste/rammelende/nietzosuccesvolle onderdeel van je vorige post, Wouter. Daar zat ik eigenlijk met smart op te wachten! (ramptoerist modus einde)

Wat voor connector heb je gebruikt voor die hoedenplank-rammers? Ziet er wel uit als een knap connectortje!
Oud 20-11-2019, 17:23
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Daaaarrrrr kom ik zeker nog op terug Diede, in één van de volgende updates om de volgorde chronologisch te houden.
Dat is natuurlijk wat lastig omdat ik later pas achter dat probleem kwam maar nu al kon melden in de vorige update, het creëert nu in ieder geval een soort van 'suspense' ;-)

Die connector is er eentje van een winkel voor led verlichting, om lampen mee aan te sluiten dus, ik zal even voor je kijken of ik hieronder een linkje voor je kan neerzetten, monumentje....

EDIT: gevonden:

https://www.applamp.nl/m16-vierpolig...4aAsr6EALw_wcB

https://www.applamp.nl/m16-vierpolig...8aAig9EALw_wcB

En ze zijn er ook in 2/3/5 polige uitvoeringen.
Met citaat antwoorden
Oud 28-11-2019, 16:18
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Achtentwintig november tweeduizend en negentien, buiten is het 10 graden, binnen zit Wouter te typen op zijn bakelieten laptop uit het jaar kruik.

Wat valt er heden ten dage allemaal te melden, welnu, laten we beginnen met wat kleine zaken als bijvoorbeeld kentekenplaten en houders.

We weten immers allemaal hoeveel verschil het kan maken als je een paar nette frisse platen met een even zo fris houdertje vóór en achterop de auto hebt hangen.

Zo gezegd en aldus gedaan, op de naar de automaterialen zaak, en bij de huisdealer een paar houders gebietst.

Om vervolgens te komen tot het onderstaande resultaat:

Wat dan verder nog?
Ah ja, een vette pech onderweg kitje, kan zomaar handig van pas komen, dus een mooie tas gekocht met aan onder en achterzijde klittenband, dat werkt echt dikke prima!

De inhoud bestaat uit de volgende items:

- fleeceplaid.
- veiligheidshesje.
- EHBO setje.
- Lampensetje
- Zekeringen.
- Olie (10W40 semi-syntheet)
- Koelvloeistof (G12+)

En inmiddels ook nog een doekje voor het olie peilen en onderstaand apparaat:

Hiermee zou je theoretisch in staat moeten zijn een accu die redelijk ver heen is weer wat leven in te blazen en zodoende de auto alsnog te kunnen starten.

Er zit een buzzer in het zakjapannertje die je waarschuwt bij lichten aan, contact uit en deur open, maar toch, je weet maar nooit.
En in tegenstelling tot de 'profi' boosters past deze prima in bovenstaande tas.

En tevens in theorie is eenmaal per maand opladen afdoende om de lading op 100% te houden.
Daarnaast zitten er twee ledlampen in die bij werkzaamheden onder de kap of elders aan de auto wat licht verschaffen, en als alles helemaal uit de gierende klauwen loopt zelf een save our souls signaal.

Ook zit er een 'safety override' functie op die gebruikt kan worden als de auto accu echt op sterven na dood is zodat je zei het op eigen risico de auto toch gestart kan krijgen met wat mazzel en goed geluk.

Gevulde tas dan in de kofferbak van de Alto:

Dan het stuur, ergens zal ik dat ooit gaan vervangen, nu nog even niet, het heeft duidelijk zijn beste tijd gehad:

In sommige gevallen krijg je om een versleten zaak geen hoesje meer, in het geval van een stuur is dat nog te doen, eerder een probleem juist dat het zo rigide is, wat een worsteling menschen, maar weest gerust, het is gelukt:

Smaken verschillen, trust me, i know....maar het ziet er naar mijn niet altijd even bescheiden mening beter uit zo en het pakt vooral ook veel lekkerder beet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door setsunakaede Bekijk bericht
Ik mis nog het stukje over dat ene gemiste/rammelende/nietzosuccesvolle onderdeel van je vorige post, Wouter. Daar zat ik eigenlijk met smart op te wachten! (ramptoerist modus einde)

Nou beste Diede, daar komtie dan hè:

Daar zit toch niemand op te wachten....nou ja oké, ramptoeristen daar gelaten dan....

Vaak als iets je zegt dat er iets niet helemaal klopt...dan is dat in de regel ook het geval...

Het was me al een tweetal keren opgevallen met mijn enorme harses boven het 1100cc grote torretje dat hij niet helemaal mooi rond liep en zelfs hier en daar een 'hik' vertoonde.
Dat wuif je dan ergens nog wat weg, ach zal wel de leeftijd zijn, eigenschap van het blokkie misschien...

Lang leve de OBD lezer, die ik overigens pas inprikte na een retourtje Zwolle waarin de motor in de tweede versnelling vanuit een laag toerental accelereren bokte en inhield, eenmaal geparkeerd in z'n vrij even wat gas geven, ook moeilijk op toeren komen, eenmaal boven de 2000 t.p.m. weer prima oppakken..

Bovenstaand scherm maakte één en ander redelijk duidelijk, auto monteurs noemen het ook wel 'overslag', in dit geval op cilinders 2 en 4.

In al mijn naïviteit dacht ik nog, nieuwe bougies lijken me afdoende, kabels en penbobines kunnen nog wel even mee....
Bij het doormeten van de kabeltjes bleek al dat de weerstand net buiten de specs lagen, in de Suzuki werkplaatshandboek staat daarbij overduidelijk: REPLACE!

Wouter was dus weer eens stront eigenwijs en zoals Maxima zo mooi kan zeggen: "een beetje dom".

Toch maar een vers setje kabels en als ik dan toch bezig ben meteen maar twee nieuwe penbobines monteren.
Na wat zoekwerk voor NGK gekozen.

Out with the old:

In with the new:

Close up:

En zo nieuwsgierig als ik ben, één van de oude penbobines even nagemeten en 'gesloopt'.

Dan blijkt al snel dat op in ieder geval één plek het er niet bepaald meer okselfris meer uitzag:

Na één en ander goed schoongemaakt te hebben en voorzien van wat WD40 zag het er weer een stuk beter uit en klopten de weerstand waarden ook weer.

De penbobines heb ik dus weer in elkaar gezet en bewaard voor 'je weet maar nooit'.

OBD scanner er weer in, foutcodes (DTC's) wissen, en starten maar, jaaaaa veul beter!
Het torretje draait nu strak zijn rondjes zonder een slagje over te slaan.

Ik zeg; missie geslaagd.

Nouuuuu, eind goed al goed hoor ik je bijna denken.....bijna....bijna.

Daarover later meer (al weet je het vast stiekem al getuige een ander door mij gestart topic..)

Als laatste voor vandaag dan een prachtig nieuw setje matten, die oude heb ik wel schoongemaakt maar dat sneed geen sleuf in de mosterd, het blijft groezelig en smoezelig, juk...

Nieuwe dus, dat oogt en voelt een stuk beter en vooral frisser:

Zoooo, weer een lekker stukkie leesvoer, daar kun je weer even lekker op kauwen, volgende week meer.
Met citaat antwoorden
Oud 28-11-2019, 18:31
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

En dan nu de hamvraag van vandaag: waarom heeft die toerenteller zo'n enorme red zone? Worden die klokjes ook gebruikt op motorfietsen of zo?

Niet dat de gemiddelde opa of oma die je vaak in zo'n auto zich er iets van aantrekken, die schakelen toch pas door als de tandwielen door het dak vliegen
Oud 29-11-2019, 18:24
volvomania's Avatar
volvomania volvomania is offline
V3C Clublid

Grappig "maruti" te zien in de foto's. Is je Suzuki in India gebouwd?

Born Built Beauties Parts keeping our cars on the road!

www.Born-Built-Beauties.eu
Met citaat antwoorden
Oud 29-11-2019, 18:36
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Dat heb jij helemaal juist geobserveerd Robbert Jan!

Maruti bouwt al jarenlang Suzuki modellen voor de Japanners, dus eigenlijk rijd ik in een Indiër.

Voor wat ik er van heb begrepen zijn de in Japan gebouwde exemplaren van betere kwaliteit, al zijn deze Altootjes echt niet slecht in elkaar geschroefd.

Ik weet nog dat de in Sunderland gebouwde Nissan Primera's ook niet zo goed waren als de in Japan gebouwde exemplaren.

Iedereen die ik over dit onderwerp spreek komt vaak tot dezelfde conclusie, dat het een mentaliteit kwestie is, de Japanners gaan voor niets minder dan zo goed mogelijk.

Toyota is niet voor niets stuivertje wisselend VAG de grootste autofabrikant, al is Maruti bepaald geen kleine jongen, ze bouwen diverse auto's.
Met citaat antwoorden
Oud 29-11-2019, 20:36
François's Avatar
François François is offline
V3C Clublid

De hamvraag zou eigenlijk moeten zijn: produceert je kachel nu wel voldoende warmte?
Oud 29-11-2019, 20:58
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Dat verhaal is nog niet helemaal afgesloten, om de tijdlijn enigszins correct te houden kom ik daar later nog op terug.

Maar ik vind jouw vraag zeker een goede, de uitstroom lucht is in ieder geval wat warmer na het vervangen van de thermostaat.

Jouw opmerking over verwend zijn in combinatie met het verhaal van Bart over de efficiëntie van het torretje in groot contrast tot de warmte verspillende B14 (en vele tijdgenoten) zijn samen een groot deel van het antwoord vermoed ik.

Daarnaast geloof ik nog steeds dat het wel wat warmer moet kunnen worden.
Met citaat antwoorden
Oud 05-12-2019, 11:23
setsunakaede setsunakaede is offline
Forum Admin

Gewoon grote dikke versterker inbouwen jonguh, die dingen produceren genoeg warmte om die Alto lekker behaaglijk op te warmen onder het genot van een streep muziek

Nee gekkigheid, maar misschien kan je een standkacheltje op 12V oid overwegen voor de écht koude dagen.
Oud 05-12-2019, 13:32
JKiers's Avatar
JKiers JKiers is offline
V3C Clublid

Of gewoon een fatsoenlijke (ho, zei ik dat echt?) dikke Volvo kopen op gas oid, mooi kms vreten. Comfortabeler en warmer kan niet! Jaaa ik spreek uit ervaring met 3!
Met citaat antwoorden
Oud 05-12-2019, 15:30
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

@ Diede, zowel het eerste (maar dan alleen voor het geluid ;-) als het laatste zijn zaken die ik wel al overwogen heb, voorlopig laat ik het even zo, rondom kerst en oud&nieuw ben ik twee weken vrij, tijd genoeg dus om nog wat dingen aan de Alto te doen en ook het koelsysteem reinigingsmiddel toe te voegen, daarna dus weer even afwachten.

Dan; verder waar ik gebleven was.

De uitdaging met de kachelradiator die niet de warmte afgeeft die je zou kunnen/mogen verwachten.

Het kan zomaar zijn dat vanwege het achterstallig onderhoud (hoeveel mensen onderhouden hun auto overigens wel echt netjes?...het oordeel van Joep, medewerker bij Carrec technocenter in de filmpjes van Autoweek geeft daar een redelijk duidelijk inzicht in...) de kachelradiator verstopt zit.

Dus hoppakee, eraf die aanvoer en retour slang, en spoelen maar.
Eerst met de vloeistofpomp/uit de kluiten gegroeide spuit er wat in heet water opgeloste soda doorheen gejast en daarna verder gespoeld met water, zie hieronder het begeleidend beeldmateriaal:

Pompie, slangetje, check:

Emmer vol soda water, pompie vullen en vervolgens door het strotje van de radiator drukken:

Voor de geïnteresseerden/Suzuki Alto adepten, de slang configuratie is als volgt:

En ter verdere verduidelijking een schematische weergave van het geheel waarbij het stukje interieur verwarming een prachtig kleurtje heeft gekregen:

De hoeveelheid aan troep die eruit kwam viel me alleszins mee, iets zegt me dan ook dat het spoelen vast geen kwaad kon maar niet datgene opleverde wat ik gehoopt had:

vervolgens nemen we een kleine sprong in de tijd en besloot ik het hele systeem te backflushen met behulp van de druk uit de waterleiding (die bij ons redelijk aan de hoge kant is)
Ik heb de kraan dan ook beetje bij beetje opengezet, en een paar emmers gevuld totdat ik geen rommel meer zag.

De alto aan het infuus:

Meer kan ik er met de beste wereld niet van maken:

Dat gedaan hebbende wou ik ook nog even spieken in de 'black box'.
Sommigen noemen zoiets ook wel een 'zwarte doos', maar zeker in die combinatie zijn deze twee woorden in onze huidige maatschappij zeer gevaarlijk dus doe ik dat maar niet, 'black box' dus.

Hoe kom ik daar nu in, even een zaklamp erbij en.... aha erlebnis, de kachelweerstand, die ga ik eruit slopen!

Zo gezegd, zo gedaan, en dan kun je met een boroscoop de ingewanden bekoekeloeren:

Links onder op de foto zit dat apparaat gelukkig te wezen, stekker eraf en met een stukje verdraaien van het geheel komt deze uit zijn vergrendeling.

Wat tref je dan aan, welnu, het volgende:

Een paar blaadjes welke ik zeker in een later stadium ga verwijderen (kachel motor er ook uit en dan de stofzuigerslang erin), maar niets om nu gestrest van te raken, en zeker niets waarvan ik denk dat het de kachel temperatuur sterk beïnvloed.

En de kachelklep sluit en opent ook prima, hier zit hij dicht en dus in de koude lucht positie:

En natuurlijk heb ik de tijd genomen om meteen even de kachelweerstand door te meten, als dat ding er nu toch uit ligt:

Conclusie, niets aan doen, prima.

En om af te sluiten; met een boroscoop kun je ook filmpjes maken, die zijn bepaald niet van een verheffende kwaliteit maar geeft wel een idee van de werking van het één en ander, zoals de verdeelkleppen in de 'black box' :

Lijkt me prima te functioneren.

Volgende keer iets met een thermo die staat.

Dat was het weer voor vandaag lieve kijk lcd kinderen, browsertjes dicht en hoesjes toe!
Met citaat antwoorden
Oud 10-12-2019, 17:21
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

De thermostaat!

Nou in de Volvo wel min of meer ja, in de bovenste je raad die ja tor het al slang.
In de Smusmuki ligt die eigenlijk meer.

Eenmaal sjeng oan de geng met het koelsysteem kon het eigenlijk gewoon niet uitblijven, ik had dat stuk blik met een waspatroon al gekocht vrij snel na aanschaf van de Alto, waarom hem dan ook niet gewoon vervangen...oetje...

Soms maak je van die keuzes waarvan je je achteraf afvraagt of je een vlaag van verstandsverbijstering had, soms is het niet alleen buiten mistig zullen we maar zeggen...

Bereid u alvast even mentaal voor op een foto-explosie, of zo u wilt, pixel uitbarsting.
Want ik heb bijna elke stap vastgelegd voor het nagesl...ehh gewoon voor de geïnteresseerden, het zou maar zo kunnen dat hier mensen heimelijk meelurken die ook in het bezit zijn van zo'n schattig, heel lief voor de portemetniks zijnde zakjapanner.

Begin ik maar gewoon hè: "me take picture of thelmostat fol you're?"

Filst you have to lemove the ail filtel, than you ale the witness of the following:

Then i'll show you a closel look flom the othel side (welcome to the othel siiiiide, you know Adele?)

Aftel that has been done you lemove the two hoses (Belgium: Dalmen... :-)
That go to the intake manifold and inteliol heatel:

Than you lemove the uppel ladiatol hose, you can do these style clamps with channel lock pliels, or if you ale a plo, a specialy fol the job designed hoseclamp pliel:

All done?
Now lemove the thelmostathousing, thele ale two bolts holding it in place, flom memoly they ale of the thilteen millimetel type.

Look, a thelmostat is plesent!
That's leally nice.
Now cally on please with lemoving the thelmostat, i took pictule of it also, look how beautiful:

So nice...but oké, we have to move on.
By lemoving the thelmostat housing, it can be stuck a little while the gasket is holding on to his beloved fliend vely filmly:

Then the leal fun begins, sclaping and cleaning!
Make shule evely bit of gasket is lemoved ol leaks will occul when you have put the whole assembly back togethel:

Done?
Than you can begin the le installment by putting on a new gasket, yes..whoehoe!

Put the thelmostathousing back on with his new fliend to be:

Than...finally..the new thelmostat wich is a at 89 small zero thingy Celcius type instead of the old 83 small zero thingy one.

Aftel that, anothel gasket, which you can't see because i have folgotten to take a pictule of it, pfff stupid me...
And aftel that, the thelmostat housing whele the hose fits on also:

Evelything oké?
Next peanut....ehhrr i mean tighten the bolts to spec and put the hoses back to whele they belong, you didn't folget now did you?

I lemembel it to be somewhele alound twenty-five Newton mieters.

And the lest, well you allleadynow by now, filling, bleeding and so...

Dus, dat.
Heeft het effect Wouter?
Het antwoord is ja, de koelvloeistof word inderdaad warmer als je de OBD data mag geloven, tot zover missie geslaagd.

De kachel wordt ook wat warmer, in ieder geval genoeg om bij ochtend vorst (Hoi Wimlex, waar is jouw prachtige wederhelft?) de voorruit redelijk snel te ontdooi-wasemen.

Tot zover het koelsysteem voor nu, ik ben eind december/begin januari twee weken vrij en zal dan de Liqui-moly koelsysteem reiniger nog toevoegen met het baat en schaad motto onderliggende.

Komende lente/zomer wil ik het hele systeem gaan vullen met azijn, gewoon hoppaaa 3 A 4 liter erin en dan de motor laten draaien tot de fan twee keer is aangeslagen (na een telefoontje met de belastingdienst natuurlijk)
En dan lekker een poosje laten ronddobberen dat doorzichtige vloeibare lichtzure goedje.

Ik heb ook verhalen gelezen over vaatwastabletten oplossen in heet water en dan toevoegen aan het koelsysteem, maar dat trekt me niet echt, azijn lijkt me wat veiliger eerlijk gezegd.

Heb jij misschien ervaring met zulks? (Soda, Azijn, vaatwastabletje, iets anders)

De volgende update zal dan ook even op zich laten wachten, ik heb inmiddels iets besteld bij de dealer dat niet wit of bruin is, wel zwart.

Laatst aangepast door Wouter76 : 10-12-2019 om 18:40
Met citaat antwoorden
Oud 10-12-2019, 19:38
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wouter76 Bekijk bericht
Heeft het effect Wouter?
Het antwoord is ja, de koelvloeistof word inderdaad warmer als je de OBD data mag geloven, tot zover missie geslaagd.

jeeeeeeeeeeeeeej
Goed bezig Wouter!
Oud 10-12-2019, 22:25
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Mijn dank is onmeetbaar groot :-)
Met citaat antwoorden
Oud 10-12-2019, 22:43
Albert1 Albert1 is offline
V3C Clublid

Persoonlijk heb ik heel weinig met Alto's en zou er zelf niet veel tijd in willen steken.
Maar mis is dat juist wel de hobby.

Als ik je nette werk zo zie.
Is het dan geen mooi idee om een oude auto te restaureren die er echt van opknapt en meer waard wordt?
Met citaat antwoorden
Oud 11-12-2019, 17:04
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Zeker, heb nog wel een mooie 343 van '81 voor je in de aanbieding Wouter, niet al te mooi lichtgroen metallic, niet al te veel roest, voorruit te barsten en maar 40.000 km op de klok en met jarretel aandrijving

www.naafdopjes.nl en eventueel opknappertjes te koop, zie hierboven (project)
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: