Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Discussie > Algemene discussie

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 11-10-2014, 15:27
Bart Manders's Avatar
Bart Manders Bart Manders is offline
V3C Clublid

Zitten in Moordrecht.

Nee ik ga daar niet zo'n idiote maat banden onder leggen....maar aangezien ik laatst een set wielen gekocht heb met van 15 inch,7J en ET12 is dat een beetje krap.Daarbij komt dat de achteras nog wat breder wordt......en dan past t allemaal niet meer.
Met citaat antwoorden
Oud 13-10-2014, 19:45
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

vandaag een schuifmaat binnen gekregen speciaal voor remschijven. handig omdat je de maatsector op de minimum waarde kunt instellen en dan de bekken nog kunt schuiven om over de slijtrand aan de rand van de schijf kunt pakken. Als dit aan komt te liggen op de maatsector zit je op de minimum maat. als de bekken dan nog speling hebben zit je eronder

2014-10-13 12.22.09-1.jpg

kost wat maar dan heb je ook wat. tot nu toe altijd gepield met een gewone schuifmaat en losse extra blokjes om over die rand heen te kunnen meten..
Met citaat antwoorden
Oud 23-12-2014, 13:24
ZwerverRoodbaard's Avatar
ZwerverRoodbaard ZwerverRoodbaard is offline
V3C Clublid

Zo vandaag een investering gedaan m.b.t. de gereedschapsvoorraad.
Om precies te zijn een momentsleutel van Gedore Torcofix 20-200Nm, een momentsleutel van Kraftwerk 10-60Nm, een losse 'draaihoekmeter' en een schroefmaat van Mitutoyo 103-137

Een poosje gespaard voor alles, maar ben wel blij met deze verrijking van de gereedschapskist
Voor de 940/960 hoef ik alleen verder dan de 200Nm bij een moer op het differentieel...gaat nooit gebeuren dus.
Bij de 360's echter moet de krukaspoelie wel aangedraaid worden met 250Nm, maar dat is wel te overkomen.
Feitelijk red ik alles wel met de 20-200Nm sleutel, maar voor extra heb ik de sleutel van Kraftwerk er bij gehaald om o.a. een beetje gevoel te kweken hoeveel Nm nou met de hand voelt.
1997 Volvo 940 Holiday, B230FK, 16T, Koni, BlaBla chips, LPG-G3 - daily
Met citaat antwoorden
Oud 23-12-2014, 15:29
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Momentsleutels zijn wel mooie dingen. Ik heb er nog zo een, van vruuger, uit de goede oude tijd. Van mijn opa gekregen, die gebruikte hij vroeger toen hij servicemonteur was bij DAF, ik geloof De Burgh.

Oud 30-04-2015, 20:36
Wouter76's Avatar
Wouter76 Wouter76 is offline
V3C Clublid

Zoooowwww dat is weer even geleden zeg.

Ik heb me weer eens laten verleiden (door mijzelf nog wel notabene) om een fijn stukje gereedschap aan te schaffen, eigenlijk ingegeven door het zelf aan de slag willen gaan met de laatste bladveerrubbervervangingsoperatie.

Daar is heb ik vorige keer in Leidschendam mogen aanschouwen en lijfelijk waarnemen een heel aannemelijke reden voor, het er uit en er weer in persen van het rubber met de 'i make special price for you' tool gaat er zo vele malen makkelijker mee.

Ja hallo Wouter, kom nu eens to the point, waar heb je het nu toch allemaal over joh?

Nou ehhh dit:

Een ringratel, anders duurt dat klusje echt een eeuwiggeit, en kan een leuk begin zijn voor eventuele uitbreiding met andere courante maten aan onze zo hartstochtelijk geliefde en beminde Volvootjes.

Tot zover dit bericht, goedenavond.
Met citaat antwoorden
Oud 30-04-2015, 23:01
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Goei spul
Met citaat antwoorden
Oud 01-05-2015, 06:34
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Heel prettig inderdaad!
Nadeel is dat ze vrij prijzig zijn, en als je ze dus 1 keer per jaar eens nodig hebt de drempel tot kopen vrij groot is. Het zelfde verhaal als met de garage krik bijvoorbeeld; de investering lijkt vrij groot, maar als je het eenmaal hebt wil je echt nooit meer zonder.
Oud 01-05-2015, 17:44
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Ja zeg dat wel Bart, zo'n garage krik staat ook nog op mijn verlanglijstje, maar zolang ik nog bij de SEAT garage werk is dat gelukkig nog vrij overbodig

Deze ringratel 17 kost 30,- wat inderdaad niet bepaald heel goedkoop is relatief gezien ten opzichte van een gemiddelde Hazet steeksleutel waarvan ik er tot nu toe al een paar heb aangeschaft (prijs is natuurlijk ook afhankelijk van de grootte van de sleutel)
Hopelijk kan ik (en een eventuele nazaat ergens in de familie) hier nog wel even mee voorruit.
Met citaat antwoorden
Oud 12-05-2015, 16:59
rubienator's Avatar
rubienator rubienator is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Ik heb sonic equipment, ik weet niet wat andere mensen hun ervaring hier eventueel mee is maar ik ben er zeer tevreden over, je hoefst geen schrik te hebben om er grote krachten op te zetten e.d. Ik heb het nu 3-4 jaar. Makkelijk om georganiseerd te blijven tegen betaalbare prijs.

http://www.sonic-equipment.com/en/catalog/tool-tray-tts
Met citaat antwoorden
Oud 27-05-2015, 19:29
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Al sedert jaar en dag zit er in mijn gereedschapskist een rood metalen doosje met daarin een 3/8" ratel, wat dopjes en hulpstukken.

Waarschijnlijk ergens begin jaren negentig gekocht bij de Halfords of HEMA, kwaliteits klasse; pauze op de lagere school voetbal, maximaal pielen in de marge dus...

En toch, toch heb ik daar zo belachelijk lang mee staan sleutelen, tot die ene keer vorig jaar dat ik de kop van de ratel weer eens in de carterplug stopte en deze iets vaster zat dan mijn met spruitjes groot geworden bovenarmpjes aankonden.

Tikkie met de hamer dus maar om de carterplug te laten 'schrikken' , dat bleek de doodsteek voor het rateltje.

Zelfs daarna gewoon de ratel blijven gebruiken, want ja om en om deed ie het toch nog gewoon; afdeling verkeerde prioriteiten, alstublieft dank u wel.

Tot op de dag van vandaag dat is, mag ik u met een hoge mate van trots het nieuwe 'manusje van alles gereedschapskist ratelsetje' doen onthullen;

Tadaaaaaa:

En ik moet zeggen, voelt voor het geld best heel aardig aan, in ieder geval een stuk beter dan zijn voorganger in het rode metalen doosje.

Waarvan akte.

@ Wouter; zaterdag middag amateurs?
Met citaat antwoorden
Oud 27-05-2015, 19:41
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Kijk aan, heb zelf ook een complete dopsleutelset van proxxon.
Zoiets koop je ook maar n keer en het gaat je leven lang mee

www.naafdopjes.nl en eventueel opknappertjes te koop, zie hierboven (project)
Met citaat antwoorden
Oud 27-05-2015, 21:28
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Een herkenbaar verhaal Wouter, de werkmann-setjes van de Action zijn ook goed maar bij mij is de ratel op dezelfde manier overleden

Na de 3e keer doorschieten en mijn knokkels op de klinkers ook maar een nieuwe gekocht.
Oud 28-05-2015, 09:01
Nicholas Nicholas is offline
Frequente Gast (geen lid)

Bij mij waren het de doppen die voor veel frustratie zorgden. De ratel viel nog mee en wordt zelfs nog gebruikt af en toe. Deze 2dehands set tovert echter steeds een lach op mijn gezicht:

n groot gemis in deze set echter,

Proxxon ben ik ook content van, zeker een goede optie voor een doehetzelver!
Met citaat antwoorden
Oud 31-05-2015, 18:53
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

En mijn Proxxon setje, gaat inmiddels ook al ruim 10 jaar mee.

www.naafdopjes.nl en eventueel opknappertjes te koop, zie hierboven (project)
Met citaat antwoorden
Oud 31-05-2015, 20:27
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Kijk, dat zijn de betere berichten, schept vertrouwen!

Leuk om te zien dat er binnen onze club meerdere Proxxon gebruikers zijn.
Sommigen (Jean-Luc geloof ik ook) gebruiken een setje van Kraftwerk, schijnt ook prima spul te zijn.
Met citaat antwoorden
Oud 01-06-2015, 08:55
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Ik draai ook platen van Kraftwerk. Tof merk.
Met citaat antwoorden
Oud 01-06-2015, 10:29
BartJu's Avatar
BartJu BartJu is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lucluc Bekijk bericht
Ik draai ook platen van Kraftwerk. Tof merk.
En dan maar fahren fahren fahren auf der Autobahn!
Oud 01-06-2015, 18:15
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Hahaha ja ook lekkere muziek inderdaad.
Met citaat antwoorden
Oud 21-01-2017, 14:17

Heeft er iemand een tip voor een degelijke compressietester? Online zie ik steeds dezelfde sets voorbij komen aan verschillende prijzen in de rode doos. (https://static.mijnwebwinkel.nl/wink...e6d8763581.jpg)

Maar ze zien er goedkoop uit en heb al gelezen dat er verschillende gewoon 'dead on arrival' toekomen. Ik moet niet het beste van het beste hebben, maar wil wel iets degelijks dat ik me niet beklaag de eerste keer dat ik het gebruik. Ik vind echter niet onmiddellijk een 'tussenmodel'. 't Is de Chinese rommel in de rode doos of over de €100 (deze bijvoorbeeld: https://www.otctools.com/products/de...ion-tester-kit). -> ha ook made in china

Iemand die een set/merk kan aanraden, 'k zou er ook graag brommers/moto's mee kunnen aanpakken. Of moet ik gewoon niet kreften en de €100 ophoesten?
Met citaat antwoorden
Oud 21-01-2017, 14:35
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Past misschien niet helemaal in dit topic, maar waarom schakel je de middlemen die veel geld verdient aan die Chinese setjes niet gewoon uit? Ik heb zo'n Chinees prul gekocht voor 15 euro inclusief verzending, bij zo'n bezorg-Chinees. Gaat hij kapot dan koop ik wel weer een nieuwe voor 15 euro, ben je nog steeds goedkoper uit dan wanneer je een (semi)professionele set koopt.
Alle waar naar zijn geld natuurlijk, maar het probleem van die Chinese meuk is niet zo zeer de kwaliteit, maar wel dat mijn setje van 15 euro op marktplaats verkocht wordt voor 30 tot 50 euro. Dan heb je dus wel een slechte koop.
Oud 21-01-2017, 15:50
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

Ik heb eens zo'n goedkope tester al bij de eerste compressieslag uit elkaar zien klappen. Als de rondvliegende onderdelen verkeerd terecht komen heeft de monteur zelf geen compressie meer, zeg maar. Liever iets meer uitgeven, zodat je een degelijk en accuraat stukje gereedschap hebt.
Oud 22-01-2017, 01:42
Alexdepalex's Avatar
Alexdepalex Alexdepalex is offline

Goedkope meuk gaat altijd stuk als je het 't hardst nodig hebt.
Op zaterdag na 17.00 uur, als de automaterialenzaak gesloten is, dán sla je jezelf voor je bakkes omdat je zo nodig geld besparen moest op kwaliteit.
Met citaat antwoorden
Oud 22-01-2017, 09:22

Wel, de twee verhalen hierboven wil ik net vermijden. Iemand een suggestie voor een goeie set? Hier in de buurt heb ik enkel de keuze uit de goedkope setjes die allemaal uit dezelfde fabriek komen, maar afhankelijk van de sticker een andere prijs hebben, zoals Bart zegt; of Leitenberger, wat me toch te duur is. 't Is niet iets dat ik dagelijks gebruik.

De otc set hierboven moet ik al uit Amerika laten komen, met import- en verzendkosten van dien.
Met citaat antwoorden
Oud 22-01-2017, 09:35
leonsteyns's Avatar
leonsteyns leonsteyns is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nicholas Bekijk bericht
...knip... Of moet ik gewoon niet kreften en de €100 ophoesten?
Je hebt het goede antwoord zelf al gegeven! Zul je achteraf (en nadat je vele brommers en motoren succesvol aangepakt hebt) jezelf voor kunnen bedanken...
Volvo 340 GL Variomatic B14.4S (1984), Volvo 340 GLE Millionaire #40/125 B172KD (1988)
Volvo 360 GLS RAI Special B200K (1985)
Volvo 440 GL B18U (1993)
Volvo 940 Estate Malmö D24TIC (1996)
Volvo V70 XC Comfort B5244T3 (2001)
Met citaat antwoorden
Oud 31-01-2017, 19:56
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

een compressietester is een ding wat de gemiddelde hobbyist misschien een paar keer per jaar zal gebruiken (en dat is een hele genereuze inschatting)

Ik vind het niet logisch om dan te adviseren dat men een duur instrument moet kopen.

Zelf heb ik een prima ervaring met een relatief goedkoop dingetje (hij is wel anders dan die in de rode doos die Nicholas linkte).

Als er echt een compressieprobleem is op een van de cilinders hoor je dat gelijk al aan de cadans van de startmotor. Als je het serieus wilt doen kun je nog een 'relative compression test' doen met een stroomtang en een scoop. Als je een algemeen lage compressie vermoedt (hoog starttoerental, weinig vermogen) kun je ook een cilinder leak test doen.

Er zijn dus meerdere wegen om naar Rome te geraken en een dure compressietester lijkt me niet de kortste/handigste voor de meeste situaties.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: