Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Koetswerk en Interieur > Exterieur en Plaatwerk

Exterieur en Plaatwerk ook voor roestpreventie en laswerk

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 04-07-2018, 15:30
Markvictor Markvictor is offline
Frequente Gast (geen lid)

Kriksteun APK

Iemand een idee of een ingezakte kriksteun APK afkeur is, dat wil dus zeggen dat de Dorpel dus nog steeds hard is, maar de bodem, op een handpalm dus niet...

Zit te twijfelen of dit wel of niet mag. In de kokerbalk zou zoiets direct afkeur zijn, maar dat is de bodem van de auto.

Ik lees ook vage zaken op internet dat als je je kriksteun er vanaf slijpt dat het dan ineens wel mag?
Met citaat antwoorden
Oud 04-07-2018, 16:35
2 Fast 4 U's Avatar
2 Fast 4 U 2 Fast 4 U is offline
V3C Clublid

Is afkeur, veiligheid, de achterkant van de steun rust op een plaat van ± 1.5 mm zakt die er doorheen dan is het goed rot, met veiligheid bedoel ik dat als de auto op de krik staat en de achterkant van de steun het begeeft staat je auto, als je pech heb met de schijf of trommel op straat.........

Understeer: The front of the car hits the wall,
Oversteer: The rear of the car hits the wall,
Horsepower: How fast the car hits the wall,
Torque: How far the car pushes the wall.
Met citaat antwoorden
Oud 04-07-2018, 19:56
François's Avatar
François François is offline
V3C Clublid

En als je de kriksteunen verwijdert? Is er dan nog reden voor afkeur?
Tenminste, als je het gat met een plaat van 1.5mm weer dichtlast.
Dan zou ik een garagekrik achterin leggen en de auto bij een lekke band
onder de as opkrikken. Aan de achterzijde onder de plaat waar de schokdemper
doorheen zit en aan de voorzijde onder de uitsparing in de draagarm.
Oud 04-07-2018, 20:14

Het is de voorzijde. Achterzijde zijn allebei al een keer al aan de beurt geweest, en weer dicht gelast. Die gaan idd als eerste eraan.. Is wel goed gemaakt want daar kan ik hem nu zo omhoog krikken.

Nu de voorzijde, kan het ook gewoon weer laten lassen natuurlijk. Overigens kun je hem er gewoon mee omhoog krikken, maar moet je hem later even terugslaan... (niet echt veilig idd...)

En enkel alleen rot bij dat kleine stuk van die steun, dat is vreemd maar het is wel zo. Ik weet niet wat de APK eisen van een bodemplaat zijn, maar als ik dat ding eronderuit haal, dan denk ik dat die er door heen komt.

Maar kan ook een lasser laten komen, want de auto heeft nu geen apk. Ik heb als het goed is nog 1 adresje, want zonder APK naar Erik rijden onder het mom van kortste route naar het APK keuringsstation gaat hem denk ik niet worden....
Met citaat antwoorden
Oud 04-07-2018, 21:25
2 Fast 4 U's Avatar
2 Fast 4 U 2 Fast 4 U is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Markvictor Bekijk bericht
............ maar als ik dat ding eronderuit haal, dan denk ik dat die er door heen komt.
dan zou ik de andere kant ook weg halen, valt dan minder op.

Understeer: The front of the car hits the wall,
Oversteer: The rear of the car hits the wall,
Horsepower: How fast the car hits the wall,
Torque: How far the car pushes the wall.
Met citaat antwoorden
Oud 04-07-2018, 21:25
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is op dit moment online
V3C Clublid

Ik zou hem gewoon laten lassen. Als je de kriksteunen er af slijpt kom je daar wel mee weg, maar je weer niet waar men bij de garage de auto op gaat pakken als je geen kriksteunen meer hebt. Misschien krijg je dan extra schade.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL Freeway // Yamaha XJ900F // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 04-07-2018, 22:52

In de kokerbalk mag een dergelijk gat niet zitten, dat is meteen afkeur. Maar dit is de bodemplaat, volgens mij. Die mag ook niet helemaal rot zijn want dan lig je op de grond, maar een gat van een rijksdaalder is wellicht een minder groot probleem dan in een balk..
Met citaat antwoorden
Oud 05-07-2018, 08:01
Alexdepalex's Avatar
Alexdepalex Alexdepalex is offline

Gewoon laten lassen, zoveel werk is het niet en als je met pech komt te staan heb je een prima werkende kriksteun.
Dit soort houtje-touwtje oplossingen zijn meer voor de wat oudere generatie Opel Astra's...
Met citaat antwoorden
Oud 06-07-2018, 11:32
Erik Erik is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door General Custom Bekijk bericht
Ik zou hem gewoon laten lassen. Als je de kriksteunen er af slijpt kom je daar wel mee weg, maar je weer niet waar men bij de garage de auto op gaat pakken als je geen kriksteunen meer hebt. Misschien krijg je dan extra schade.
Als een garage een auto onvakkundig opkrikt is dat hun verantwoordelijkheid. Als jij aangeeft dat de kriksteunen niet gebruikt kunnen worden, dan zullen zij zelf of op aanwijzen van jou andere punten moeten vinden om op te krikken. Elke schade die ontstaat door niet vakkundig opkrikken moet vergoed/hersteld worden.
Oud 06-07-2018, 11:33
Erik Erik is offline
V3C Clublid

Tenzij de schade onmogelijk voorzien kon worden.
Oud 06-07-2018, 12:08
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erik Bekijk bericht
Als een garage een auto onvakkundig opkrikt is dat hun verantwoordelijkheid. Als jij aangeeft dat de kriksteunen niet gebruikt kunnen worden, dan zullen zij zelf of op aanwijzen van jou andere punten moeten vinden om op te krikken. Elke schade die ontstaat door niet vakkundig opkrikken moet vergoed/hersteld worden.
Dat is eigenlijk ook wel logisch Erik. Het nadeel is wel dat je je auto dan weer een tijd kwijt bent, en dat ze kunnen proberen het op onmogelijk te voorzienen schade te schuiven aangezien je de originele steunpunten hebt verwijderd.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL Freeway // Yamaha XJ900F // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 06-07-2018, 18:30

De ANWB vraagt het, ja bij oude bakken he, of ze hem op de kriksteunen mogen op krikken. Ik weet dat nog van jaren geleden, zei die man tegen mij, ja ik hem er laatst ook 1 omhoog gekrikt, zei die vrouw is geen probleem om de steunen te gebruiken, ging dwars door de bodemplaat heen... maar dan ook echt dwars er doorheen... Volgens mij ging dat om een eend.

Van de andere kant, dan is hij ook goed rot... Maar Erik heeft wel gelijk, als je een auto geeft zonder kriksteunen, dan moet zo,n garage niet denken ik zet hem op die rand (waar je tegenwoordig wel een auto mee opkrikt) want dan gaat die er dwars door heen natuurlijk.

Maar loopt er geen dwarsbalk of iets onder die steun door? Die mag dan ook maar voor een klein percentage rot zijn. Ik weet dat Erik zelf hem volgens mij ook nooit op kriksteunen zet op zn brug. (of wellicht is dat alleen bij mijn auto...)
Met citaat antwoorden
Oud 06-07-2018, 18:38
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Aan de andere kant, ik krik de auto ook onder de kriksteunen op. Buigen ze door dan is het tijd voor het lasbedrijf.

Met citaat antwoorden
Oud 06-07-2018, 22:24

Juist, maar de kans dat je met een garagekrik door je 340 gaat (anders dus dan doorbuigen) is wel heel klein, want dan is het echt goed rot... Dan helpt een klein plaatje lassen ook niet meer...
Met citaat antwoorden
Oud 07-07-2018, 07:12
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

waar ik zelf wel eens aan dacht, als ik een kriksteun moet lassen om de vierkante koker te verlengen tot aan de chassisbalk en daar vast te lassen.
Uiteraard met een afwaterings gat erin.

Ze buigen namelijk vaak naar binnen toe, ook al zijn ze niet verrot.
Dat heb je dan niet meer.

Is gewoon een zwak punt bij die auto's. Maar als ik even geen garagekrik bij de hand heb, en ik weet dat hij daar hard is krik ik hem daar ook gewoon met de schaarkrik. En dan zorg ik dat de krik wat schuin naar buiten staat, zo heb je de minste kans dat je hem naar binnen buigt.
Oud 08-07-2018, 15:32
Erik Erik is offline
V3C Clublid

En als de krik schuin naar buiten staat heb je kans dat ie er onder uit schiet. 2x mee gemaakt. Advies: gebruik de kriksteunen niet, gebruik de spoorstangophanging met een deugdelijke krik en gebruik daarbij assteunen oid om te vullen
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: